Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No jo on nykyajan nuoret käsittämättömiä velliperseitä, ei voi muuta sanoa

Vierailija
04.07.2021 |

Siskon 17-vuotias poika haki paria hänelle mieluista kesätyöpaikkaa, mutta ei päässyt niihin. Ei hakenut muualle, koska hän on sitä mieltä, että työn pitää olla mielekästä, jos kerta sen takia vapaa-aikaa ja kesälomaa joutuu uhraamaan. Nyt sitten pelaa omassa huoneessaan päivät pitkät tietokonetta ja elää vanhemmiltaan ruinaamilla rahoilla.
On tuo asenne kyllä käsittämätön. Itse olen nelikymppinen ja muistan, että kuinka vielä 20 vuotta sitten tehtiin oikeasti mitä tahansa kesätöitä. Ei todellakaan ollut mitään hohdokkaita hommia noin pääsääntöisesti. Silti minä ja kaikki kaverimme oltiin lähinnä tyytyväisiä, että tienataan omaa rahaa ja saadaan rahaa tilille omasta työnteosta. Se tuntui suurelta askeleelta aikuisuuteen. Ja se, että ennen sinulla saattoi olla 300 markkaa, joka tuntui suurelta rahalta. Yhtäkkiä sait kahden viikon tilin töistä ja 4000 markkaa, niin olihan se mahtava tunne, suorastaan uskomaton. Nykyajan nuoret sitä vastoin vissiin ennemmin maakaavat kotona 70 eurolla, kuin että ottaisivat 700 euroa työnteosta. En vain voi käsiittää tuota ajatusmallia, niin mahtavaa se oli nuorena moninkertaistaa omat rahansa ja sitten oikeasti pystyi tekemään vaikka mitä verrattuna niihin hiluilla elämiseen mitä sai aina vanhemmilta kinuta.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä ollut virallisesti kesätöissä, jotain pientä oli silti aina.

Armeijan jälkeen en sitten ole ollut päivääkään työtön.

Vierailija
42/50 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en kyllä sinänsä ihmettele yhtään, että on koko ajan kasvava joukko nuoria aikuisia, jotka tippuvat alkuunsa työelämänrattaista. Nykyajan vanhemmatkin tuntuu kannustavan jälkikasvuaan, ettei kannata nuorena mitään p-duunia ottaa vastaan, ettei siitä mitään hyötyä tulevaisuutta ajatellen ole. Sitten onkin kohta tilanne se, että tämä nuori on 25-vuotias ja cv on tyhjä, kun ei mennytkään sitä onnellista rataa, että niin vain työllistyttiin niihin omiin kivoihin hommiin. Kukaan työnantaja ei arvosta missään mielessä jotain 25-vuotiasta, jonka cv on tyhjä. On naurettava ajatus, että nuorena tehty "huonompi työ" olisi jotenkin täysin turhaa. Se voi olla erittäinkin arvokasta, jos kaikki ei menekään niin kuin niissä optimaalisissa ruusus-unissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole työtöntä päivää nähnyt. Suoraan vain rohkeasti firmoista paikan päälle kysymään töitä.

Vierailija
44/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan yhden henkilön otannalla päätät, että kaikki nykynuoret on laiskoja. Salli mun nauraa.

Laiskoja yksilöitä on ollut aina ja tulee aina olemaan.

Vierailija
45/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin paskaduunit kokonaan väliin. Teinikesät rellestin vapaana ja opiskelujen ensimmäisenä kesänä menin ensimmäiseen työpaikkaani eli oman alan hyvin palkattuun työhön. Ymmärsin, että teini-iän vapautta ei enää saa takaisin, jos sen tuhraa johonkin mansikan poimintaan, ja toisaalta lääkikseen päästyäni saan valita työni joka tapauksessa. Laitoin paukut pääsykokeisiin siksi (tämä kauan sitten Galenos-aikana).

Vierailija
46/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en kyllä sinänsä ihmettele yhtään, että on koko ajan kasvava joukko nuoria aikuisia, jotka tippuvat alkuunsa työelämänrattaista. Nykyajan vanhemmatkin tuntuu kannustavan jälkikasvuaan, ettei kannata nuorena mitään p-duunia ottaa vastaan, ettei siitä mitään hyötyä tulevaisuutta ajatellen ole. Sitten onkin kohta tilanne se, että tämä nuori on 25-vuotias ja cv on tyhjä, kun ei mennytkään sitä onnellista rataa, että niin vain työllistyttiin niihin omiin kivoihin hommiin. Kukaan työnantaja ei arvosta missään mielessä jotain 25-vuotiasta, jonka cv on tyhjä. On naurettava ajatus, että nuorena tehty "huonompi työ" olisi jotenkin täysin turhaa. Se voi olla erittäinkin arvokasta, jos kaikki ei menekään niin kuin niissä optimaalisissa ruusus-unissa.

Olen HR-puolella isossa asiantuntijayrityksessä. Näillä ”p-duuneilla” ei ole mitään merkitystä meidän rekrytointipäätöksissä. Opiskelijoiden kohdalla merkitsee pääosin oppilaitos ja pääaine, opintomenestys sekä haastattelussa suorituminen. Kahvilatöistä ei saa mitään etua. Vakkareita rekrytoitaessa oman alan harjoittelukokemus toki on tärkeä signaali, mutta siinäkään kohtaa siivoustyöt eivät kiinnosta. Emme etsi siivoojia.

Vierailija
47/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sitä omaa katkeruutta tuputetaan jälkipolville... Antakaa niiden saada hyvä nuoruus kun itse ette saaneet. Jotkut tykkää tehä kesätöitä parikymppisinä ja jotkut ei. Mitä väliä?

On harmi, että vuonna X piti hiihtää kouluun 40km ja nykyään pääsee autolla.

Vierailija
48/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme suomalaisilla vanhemmilla on vikana kun aina pitää tuputtaa nuoriaan töihin. Yhtään kertaa elämässäni ei ole tullut eteen (työnhaku)tilannetta jossa tulisi ilmi että jaa oletpa hieno ja hyvä hakija mutta olitko nyt varmasti 17-vuotiaana paskatöissä ennenkuin kirjoitetaan tämä soppari?

17-vuotiashan on vielä lukion puolivälissä, mikä ihmeen kiire tuossa nyt on. Tuossahan on vielä kaksi vuotta jäljellä elämää herran kukkarossa eli lapsuudenkodissa, ehkä 4-6 vuoden valtion maksamat opinnot (joiden aikana ehtii tekemään niitä töitä), ja sen jälkeeen 40+ vuotta sitä ihanaa työntekoa aina kesästä talveen ja seuraavaan.

Itse olin joskus 15-18 vuotiaana kesät ja illat töissä jakaen lehtiä, poimien mansikoita, ravintolan kassana, festarityöläisenä jne., eikä noista kyllä ollut yhtään hyötyä myöhemmässä elämässä. Tosi hienoa joo että tienasin vuonna nakki sen 100 euroa kuussa jakaen hikisiä ilmaisjakelulehtiä, kun nyt saman rahan säästää jo yhden päivän palkasta. Eikä kukaan vakavasti otettavaksi haluava laita tuollaisia edes CV:hen joskus 18-vuotispäiviensä jälkeen.

Toisin sanoen: anna nuoren nauttia lomastaan, se on yksi viimeisiä pitkiä koululaislomia koko sen elämän aikana.

No jos teidän perheessä on mahdollista syytää kakaroille niin paljon rahaa kuin mitä he kesän ja tulevan lukuvuoden omiin ostoksiinsa haluavat ja tarvitsevat, niin ota huomioon, että kaikissa perheissä ei olla ihan yhtä kermaperseisiä. Ainakin omat nuoret hakivat kesätöitä siksi, että saisivat PALJON omaa rahaa, jotta voisivat ostella sitä ja tätä nyt tai myöhemmin. Mun rahat menee välttämättömiin menoihin, enkä pidä lainkaan tarpeellisena maksaa aikuisuutta lähestyville ihmisille jokaista jäätelöä tai leffalippua, minkä haluavat. Kesätyöstä saatu palkka myös opettaa rahan käyttöä ja talouden hallintaa. Jos lapsuudenkoti on runsaudensarvi josta ammennetaan loputtomasti, ei tule tarvetta edes opetella hallitsemaan rahankäyttöä.

Niin, ja meidän perheet nuoret sitten jäivät ilman kesätyötä, vaikka noin 30 hakemusta kumpikin laittoivat.... ei täällä pk-seudulla taida edes olla kaikille halukkaille duunia, vaikka keväällä kuuluikin propagandaa, että kesätyötä on tosi paljon tarjolla.

Vierailija
49/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kesätöitä ekan kerran 18 vuotiaana ja silloinkin vain kuukaudeksi. Lähdin sitten opiskelemaan sosionomiksi ja huvitti välillä kun hain hanttihommia opintojen ohelle(tiskaaja tms) niin ei päässyt 😂

Vierailija
50/50 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä kesätöitä paljon auki, tuhansia. Mut hakijoita vielä enemmän 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi