Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa pöljää ensikertalaista lentokentälle menijää!

Vierailija
07.07.2014 |

Perheemme lomalento lähtee ylihuomenna aamulla noin klo 06 Hki-Vantaalta. Kentällä pitäisi olla kait pari tuntia ennen lähtöä. Me ei oikein tiedetä, mikä se check in oikein käytännössä on ja miten se tehdään, kun kuulemma pitää tehdä itse? Ja jostain luin, että sen voisi tehdä netissä tai joitain? Onko siellä kentällä edes mitään virkailijoita tuohon aikaan? Entäs matkatavarat,kuinka niiden kanssa toimitaan. JOku sanoi, että voi viedä jo illalla kentälle, mutta en tiedä yhtään tarkemmin (siihen olisi kyllä mahdollisuus meillä että käytäis illalla, mutta onko siitä mitään hyötyä?)

ANteeksi kaikki tyhmät kysymykset, pelottaa mennä sinne paikan päälle sekoilemaan. Voiko joku kiltti neuvoa mitenkä toimitaan?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:03"]

Mitä ihmettä? Eikös Helsinki-Vantaalla ole nykyisin pakollinen omatoiminen check in niillä automaateilla eli ei siellä ole mitään tiskejä tai virkailijoita, joiden luokse jonotetaan? Jonotus vain matkatavaroiden jättöön.

[/quote]

Riippuu ihan lentoyhtiöstä. Charter-yhtiöillä (esim. Thomas Cook, TuiFly, JetTime, Primera...) on useimmiten vielä perinteinen tiskilähtöselvitys. Esimerkiksi Finnairilla, Air Berlinillä, Norwegianilla, SAS:lla ja Lufthansalla lähtöselvitys (eli check-in) on tehtävä itse etukäteen, joko netissä lentoyhtiön sivuilla tai viimeistään lentokentän lähtöselvitysautomaateilla.

[/quote]

Mä teen TuiFlyin lennoille aina lähtöseövityksen kotona ennakkoon. Meen sit vaan kentälle ja jonon ohi ikäänkuin  ja jätän laukut. Siitä kiltisti turvatarkastukseen.

Vierailija
62/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:48"]Mitenköhän aiotte pärjätä paikan päällä? ;)

[/quote]paluumatkalla voi olla eri rutiinit....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää sitten lensin Hki-Vantaalta, check in automaatilla ja laukut hihnalle itsenäisesti, virkailijoita kyllä hengaa siinä, jos apua tarvitaan.

1) Mene oikeaan terminaaliin ja katso departures-taululta lentosi, niin näet mihin suuntaan sinun tulee hankkiutua.

2) Laukunjättöhihnan lähellä on varmasti vapaita automaatteja, näytä sille PASSISI ja kone neuvoo loput. Tätä ennen täytyy tietää mikä laukku menee ruumaan ja mikä käsimatkatavaraksi. KAIKKI nesteet (hammastahna ja huulikiilto mukaanlukien) ruumaan, niin ei tartte pelleillä pikkupurkkien ja läpinäkyvien minigrippien kanssa. Kone tulostaa tarrat ruumaan meneviin laukkuihin ja boarding passit.

3) Ruumaan menevät laukut hihnalle baggage dropiin (on siinä näkösällä), sun täytyy sillekin koneelle vilauttaa nyt boarding passia.

4) Turvatarkastus on myös yleensä tässä lähellä. Siinä tulee hihnalla muovilaatikko, siihen käsimatkatavaralaukku kiinniolevana ja samaan laatikkoon riisut vyöt ja kellot yms.Jossain ulkomailla siihen laitetaan myös tablettitietokoneet yms. mutta Helsingissä muistaakseni saa olla laukussa. Mene itse portin läpi, jos piippaa sinut kopeloidaan, jos ei piippaa, niin käsimatkatavarat käteen vaan ja eteenpäin.

Voit shoppailla tai juod

Vierailija
64/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:52"]Opastan ihan kädestä pitäen! Eli kentälle mentäessä katsot ruudulta check inin ( eli lähtöselvityksen ) tiskin numeron. Lukee tyyliin 06.00 kohde X, check in tiskiltä 200-205. Sinne vain jonottelemaan, hyvällä tuurilla ja aikasin kun menee niin säästyy jonotukselta. Check inissä näytä tulostetut lentoliput, jos et tulostanut niin pidä puhelimess varausnumero ylhäällä. Virkailija sitten ottaa matkalaukkune yksi kerrallaan, ja antaa lentoliput. Sitten vain turvatarkastuksen läpi ja ruudulta portin numero!

Jokaiseen kellonaikaan lentokentältä löytyy virkailijoita jotka auttavat. Ja voihan muiltakin matkustajilta kysyä. Ja sekoilla saa, ei se ole niin vakavaa!:D Ajoissa vain paikan päälle!

[/quote]

Joo, joskus vuosia sitten oli näin. Nyt check in tehdään koneilla. Siihen lipunumero, montako laukkua ruumaan. Kone tulostaa laput, ne kiinni laukkuihin, tarkastusnumero vaikka passin kylkeen ja sitten baggage droppiin, vedätte viivakoodinlukijalla koodin ja laukut hihnalle :)

Vierailija
65/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa lentokentillä on vielä check in virkailijat. Kaikki matkustajat eivät voi tehdä lähtöselvitystä itse esim unaccompanied minorit ja pyörätuolipalvelua tarvitsevat...

Vierailija
66/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo, kyseessä LOMALENTO, ei reittilento... 

Vierailija
67/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuussa lensin lomalennolla ja mentiin kaverin kanssa vahingossa suoraan(ei olla paljon matkustettu,niin ei tiedetty) tiskille virkailijan luokse. Tiskillä ei ollut ketään, mutta virkailijana toimiva naikkonen tiuski töykeästi, että meidän olisi pitänyt mennä lähtöselvitysautomaatille ja miten ollaan päästy livahtamaan siitä ohi! Teki lopulta pitkinhampain meidän lähtöselvityksemme, mutta ei tullut jäänyt hyvä mieli meille aloittaa lomaa.

Automaateille oli hirveät jonot. En tajua mikä ongelma virkailijalla olisi ottaa osa asiakkaista tyhjälle tiskille? Tämä nykyajan vitun-tee-se-itse-netissä-yhteiskunta, jossa palvelua ei saa edes pyytämällä.

Vierailija
68/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalennoilla taitaa olla edelleen lähtöselvitykset tiskeillä, joten ihan turha automaattien kanssa alkaa härväämään, jos on muutenkin ihan kujalla systeemeistä. Eli kuten joku jo sanoikin, niin otatte tulostetun matkalipun tai varaudnumeron mukaan, katsotte departures-taululta (lähtevät lennot) check in -tiskin numeron, kävelette sinne ja loppu hoituu kuin itsestään. Ei syytä jännittää! Matkatavaroitakin on ihan turha alkaa etukäteen sinne raahaamaan, vaikka tekisikin lähtöselvityksen kotona, en ymmärrä miksi siellä pitäisi jo ennakkoon käydä heilumassa. Helsinki-Vantaan kenttä on pieni ja selkeä, kunhan varautuu aamuruuhkaan, niin kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija
69/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetissä koittakaa nyt jo päättää, onko siellä tehtävä itse se selvitys vai tekeekö virkailija?????!!!!!! 

Vierailija
70/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ero on lomalento ja reittilento.

ap

Vierailija
71/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kans sattui Finnairin tiskillä tiuskiva virkailija. Lopputulos oli että menin ilman boarding passia läpi turvatarkastuksen, olin loungessa ja menin koneeseen ilman että mulla oli hajuakaan omasta paikasta. Olin tehnyt check in koneeseen edellisenä iltana kännykällä (en tallentanut sitä juttua) ja ruksasin että haluan lippuni kentältä. Muistin että paikkani olisi rivillä 28 käytävä. Koneessa ei ollut kuin se 28 riviä, eikä paikkani ollutviimeisellä rivillä. No istuin sitten ihan pokkana riville 24. Koko koneeseen jäi se 5 vapaata paikkaa. Kone lähti n. 50 min myöhässä. Kapteeni puheli jotakin rikkimenneestä osasesta jota haettiin varastosta kissojen ja koirien kanssa, ja lopulta se osanen löytyi... Näin siis Hki-Vantaa ja kotimaan lento ilman ruumaan meneviä matkatavaroita. Kävi mielessä että hohhoijaa mitä menoa. Niin ja mieheni oli ostanut sen mun mulle lipun sinne. "Mysteerimaskustaja"

Vierailija
72/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalentoja varten on itsepalveluautomaatit. Viimeks ihmiset kävi ihan hiilenä,kun yrittivät tungeksia ns. palvelutiskeille, mutta heidät käskettiin sieltä pois tekemään koneille chekkaukset.

Vierailija
73/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten kävin ja tosiaan ainakin finskillä on nyt näin, että automaatilla chekkaus ja siitä saa tulostettuamboardin passin vaikka olis tehny chekkauksen jo kotona aiemmin (mitään tiskejä ei enää edes näkynyt, paitsi, jos se oli se jumalaton jono siinä keskellä) ja sit ite piti laittaa laukku hihnalle, siis laittaa se tarra ja piipata automaattiin... Tätä en ite ollut ennen tehnytkään. Ihan helppo homma, kun rauhassa tekee.

Vierailija
74/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko itsepalvelu kun on vielä vanha passi ilman viivakoodia? Vai pitääkö olla uudenlainen passi siinä?

Vierailija
75/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi ei saatu kentällä itse printattua laukkuihin tarroja, kun ne oli loppuneet...virkailijat huuteli vihasena meille ja toisilleen, ihan kuin meillä olis voinu olla vaikutusta siihen, onko koneissa "paperia".

Vierailija
76/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:36"]

Onnistuuko itsepalvelu kun on vielä vanha passi ilman viivakoodia? Vai pitääkö olla uudenlainen passi siinä?

[/quote]

Voi laittaa sen passin numeronkin.

Vierailija
77/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:21"]

Lomalentoja varten on itsepalveluautomaatit. Viimeks ihmiset kävi ihan hiilenä,kun yrittivät tungeksia ns. palvelutiskeille, mutta heidät käskettiin sieltä pois tekemään koneille chekkaukset.

[/quote]

Juu, Finskillä ehkä eli tässä tapauksessa sitten Aurinkomatkoilla? Itse en ole kyllä moiseen törmännyt vaikka pari kertaa vuodessa ns. seuramatkoja teen...

Ap, jos olet lähdössä Finnmatkojen, Tjäreborgin tms. lomajärjestäjän matkalle niin kyseessä on lomalento eikä reittilento eli voit unohtaa nuo höpinät automaateista ja check inneistä ja toimit kuten kirjoittaja nro 34 kehoitti eli katsot sieltä taululta sen tiskin numeron ja painelette sinne. Vai onko teillä jokin muu matkanjärjestäjä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi