Neuvokaa pöljää ensikertalaista lentokentälle menijää!
Perheemme lomalento lähtee ylihuomenna aamulla noin klo 06 Hki-Vantaalta. Kentällä pitäisi olla kait pari tuntia ennen lähtöä. Me ei oikein tiedetä, mikä se check in oikein käytännössä on ja miten se tehdään, kun kuulemma pitää tehdä itse? Ja jostain luin, että sen voisi tehdä netissä tai joitain? Onko siellä kentällä edes mitään virkailijoita tuohon aikaan? Entäs matkatavarat,kuinka niiden kanssa toimitaan. JOku sanoi, että voi viedä jo illalla kentälle, mutta en tiedä yhtään tarkemmin (siihen olisi kyllä mahdollisuus meillä että käytäis illalla, mutta onko siitä mitään hyötyä?)
ANteeksi kaikki tyhmät kysymykset, pelottaa mennä sinne paikan päälle sekoilemaan. Voiko joku kiltti neuvoa mitenkä toimitaan?
Kommentit (77)
Voiko AP joskus antaa raportin, onnistuiko hän ikinä pääsemään lennolle? Tämän ketjun luetuani rupesin jo pohtimana oman matkavarauksen peruuttamista, niin ristiriitaisia ja riitaisia olivat annetut neuvot.
Neuvot ovat hyvin erillaisia, mutta niin on siis tavatkin. Kävin toukokuussa lomalennolla, Aurinkomatkojen, ja lentoyhtiönä Finnair. Lähtöselvitys olisi pitänyt tehdä itse. En ollut vuosiin ollut matkoilla, ja katsoin että jaa ite pitäs hoitaa chek in. Äiti vaan sano että ei, ei, tuonne tiskille. Sitten mentiin tiskille jossa murtaen suomea puhuva nainen sanoi että automaatilla, mutta hän tekee teille nyt lähtöselvityksen, ja sanoi että kohta tämä taas muuttuu toisenlaiseksi, ei tässä pysy perässä. Hän oli kyllästyneen oloinen, mutta käsitin jotenkin että systeemiin, koska ihan ystävällinen oli meille tolloille. Näkyi siinä lähtöselvitysautomaatin liepeillä jokunen virkailija olevan. Mutta ajoissa kannattaa mennä että ehtii tutkia miten se automaatti toimii.
Kuinka ajoissa sinne lentokentälle (hki) oikein pitää mennä, että saa kaikki kommervenkit tehtyä? Meillä lähtee lento kello 6.05.
Jos pystyt tekemään lähtö selvityksen ja viemään laukut edellisenä iltana niin hyvä, aamulla riittää että menet kentälle tuntia ennen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:21"]
Lomalentoja varten on itsepalveluautomaatit. Viimeks ihmiset kävi ihan hiilenä,kun yrittivät tungeksia ns. palvelutiskeille, mutta heidät käskettiin sieltä pois tekemään koneille chekkaukset.
[/quote]
Juu, Finskillä ehkä eli tässä tapauksessa sitten Aurinkomatkoilla? Itse en ole kyllä moiseen törmännyt vaikka pari kertaa vuodessa ns. seuramatkoja teen...
Ap, jos olet lähdössä Finnmatkojen, Tjäreborgin tms. lomajärjestäjän matkalle niin kyseessä on lomalento eikä reittilento eli voit unohtaa nuo höpinät automaateista ja check inneistä ja toimit kuten kirjoittaja nro 34 kehoitti eli katsot sieltä taululta sen tiskin numeron ja painelette sinne. Vai onko teillä jokin muu matkanjärjestäjä?
[/quote]Ap:han nimenomaan kirjoitti tuolla jossa että on lähdössä Aurinkomatkojen lomalennolle. Eli autoomaatti vai ei?. Rupesi minuakin kiinnostamaan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:17"]
Mikä ero on lomalento ja reittilento.
ap
[/quote]
Aurinkomatkat on Finnairin tytäryhtiö ja lomalennot on suoria lentoja, jotka on tarkoitettu koko matkapaketin ostaneille (siis lento on periaatteessa tilauslento, ei säännöllinen reittilento).
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 02:52"]
Lomalentoja varten on itsepalveluautomaatit. Viimeks ihmiset kävi ihan hiilenä,kun yrittivät tungeksia ns. palvelutiskeille, mutta heidät käskettiin sieltä pois tekemään koneille chekkaukset.
[/quote]
Juu, Finskillä ehkä eli tässä tapauksessa sitten Aurinkomatkoilla? Itse en ole kyllä moiseen törmännyt vaikka pari kertaa vuodessa ns. seuramatkoja teen...
Ap, jos olet lähdössä Finnmatkojen, Tjäreborgin tms. lomajärjestäjän matkalle niin kyseessä on lomalento eikä reittilento eli voit unohtaa nuo höpinät automaateista ja check inneistä ja toimit kuten kirjoittaja nro 34 kehoitti eli katsot sieltä taululta sen tiskin numeron ja painelette sinne. Vai onko teillä jokin muu matkanjärjestäjä?
[/quote]Ap:han nimenomaan kirjoitti tuolla jossa että on lähdössä Aurinkomatkojen lomalennolle. Eli autoomaatti vai ei?. Rupesi minuakin kiinnostamaan.
[/quote]
Itse saatoin äitini kentälle viime viikolla (Aurinkomatkojen lomalento, Finski siis) ja lähtöselvitys oli tosiaan pakko tehdä itse. Automaatista sai boarding passit, mutta niitä tarroja laukkuun sieltä ei saanut, ne liimattiin vasta bag dropissa. Itse lensin viimeksi TuiFlylla jossa lähtöselvityksen sai tehdä ihan tiskillä, nyt siellä sai sompailla automaatilla. Paikalla ei näkynyt edes yhtäkään (!) virkailijaa, joten ihmettelin suuresti tuota toimintaa. Kaiken lisäksi siinä suuressa lähtevien lentojen taulussa lukevat lähtöselvitystiskit (jotka olivatkin siis vaain bag drop -tiskejä) suljettiin puoltatoista tuntia ennen lennon lähtöä, joten sai taas kävellä kentän toiseen päähän avoimille tiskeille... Jäi tosi huono maku suuhun tuosta vaikka yleensä olenkin pitänyt Helsinki-Vantaata kivana ja helppona kenttänä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:48"]Mitenköhän aiotte pärjätä paikan päällä? ;)
[/quote]paluumatkalla voi olla eri rutiinit....
[/quote]
Ja paluumatka on yleensä muutenkin helpompi (varsinkin jos ottaa kenttäkuljetukset), siellä kun seuraa karjaa niin pääsee kyllä oikealle tiskille...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 02:52"]
[/quote]
[/quote]
Itse saatoin äitini kentälle viime viikolla (Aurinkomatkojen lomalento, Finski siis) ja lähtöselvitys oli tosiaan pakko tehdä itse. Automaatista sai boarding passit, mutta niitä tarroja laukkuun sieltä ei saanut, ne liimattiin vasta bag dropissa. Itse lensin viimeksi TuiFlylla jossa lähtöselvityksen sai tehdä ihan tiskillä, nyt siellä sai sompailla automaatilla. Paikalla ei näkynyt edes yhtäkään (!) virkailijaa, joten ihmettelin suuresti tuota toimintaa. Kaiken lisäksi siinä suuressa lähtevien lentojen taulussa lukevat lähtöselvitystiskit (jotka olivatkin siis vaain bag drop -tiskejä) suljettiin puoltatoista tuntia ennen lennon lähtöä, joten sai taas kävellä kentän toiseen päähän avoimille tiskeille... Jäi tosi huono maku suuhun tuosta vaikka yleensä olenkin pitänyt Helsinki-Vantaata kivana ja helppona kenttänä.
[/quote]
Mä lennän usein TuiFlyin lennoilla. Ja teen lähtöselvityksen netissä. Laukut sit vaan jätetään sinne bag droppiin. Pääsee kivasti sivusta ja niinku jonon ohi :)
Ei tarvitse jonottaa lähöselvitystä.
Monen monta neuvojaa, ihan hienoa että olette auttaneet aloittelijamatkailijaa, mutta ihminen joka on hämillään asioista, ei varmasti helpota sekään kun puhutaan Finskistä. Kaikki eivät ehkä hahmota sitä, että silloin tarkoitetaan Finnairia, olenkohan itsekään ymmärtänyt oikein? Noita lentoyhtiöitä kun on niin monen nimisiä ja siihen joukkoon saattaisi hyvinkin mahtua Finski ja Finnair rullailemaan samalle kentälle.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:49"]
Jos teen tuon check inin kotona netissä, niin siitäkö pitäisi saada tulostettua joku paperi? jos näin on asianlaita, meillä ei ole printteriä. Jos laukut vie illalla kentälle, etsinkö vain jostain "Baggage drop" nimisen paikan ja silloinko pitää olla check in suoritettuna jo?
[/quote]Itselläni on ollut aina lippu tulostettuna, mutta sen saa kyllä yleensä myös puhelimeen, mutta en ole kokellu koska lennän enimmäkseen venäjälle ja hakkaa siihen lippuun aina leimojaan. Lyövät pian leiman puhelimmenkin, jos lippua näyttää sieltä :)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:13"]
Monen monta neuvojaa, ihan hienoa että olette auttaneet aloittelijamatkailijaa, mutta ihminen joka on hämillään asioista, ei varmasti helpota sekään kun puhutaan Finskistä. Kaikki eivät ehkä hahmota sitä, että silloin tarkoitetaan Finnairia, olenkohan itsekään ymmärtänyt oikein? Noita lentoyhtiöitä kun on niin monen nimisiä ja siihen joukkoon saattaisi hyvinkin mahtua Finski ja Finnair rullailemaan samalle kentälle.
[/quote]
http://urbaanisanakirja.com/word/finski/
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288335907043.html
Ei käynyt mielessäkään etteikö joku ymmärtäisi Finskillä tarkoitettavan Finnairia, pahoitteluni.
46
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:43"]
Totta hitossa lentokentillä on vielä check in virkailijat. Kaikki matkustajat eivät voi tehdä lähtöselvitystä itse esim unaccompanied minorit ja pyörätuolipalvelua tarvitsevat...
[/quote]Seurailin kentällä perinteiseen check inniin jonottaessa Norjalasen lentoyhtiön itsepalvelu check innin toimintaa. Norjalaisen lentoyhtiön pistellä oli kolme muijaa avustamassa itsepalveluautomaatin käytössä, kun taas käyttämäni venäläisen lentoyhtinön perinteisellä tiskillä oli kaksi virkailijaa ja venäläisen yhtiön jono veti selvästi paremmin. Itsepalvelusysteemi ei takuulla ole ainakaan yhtiölle halvempi, aivan järjetöntä.
Mulle kans sattui Finnairin tiskillä tiuskiva virkailija. Lopputulos oli että menin ilman boarding passia läpi turvatarkastuksen, olin loungessa ja menin koneeseen ilman että mulla oli hajuakaan omasta paikasta. Olin tehnyt check in koneeseen edellisenä iltana kännykällä (en tallentanut sitä juttua) ja ruksasin että haluan lippuni kentältä. Muistin että paikkani olisi rivillä 28 käytävä. Koneessa ei ollut kuin se 28 riviä, eikä paikkani ollutviimeisellä rivillä. No istuin sitten ihan pokkana riville 24. Koko koneeseen jäi se 5 vapaata paikkaa. Kone lähti n. 50 min myöhässä. Kapteeni puheli jotakin rikkimenneestä osasesta jota haettiin varastosta kissojen ja koirien kanssa, ja lopulta se osanen löytyi... Näin siis Hki-Vantaa ja kotimaan lento ilman ruumaan meneviä matkatavaroita. Kävi mielessä että hohhoijaa mitä menoa. Niin ja mieheni oli ostanut sen mun mulle lipun sinne. "Mysteerimaskustaja"
[/quote]Lentoyhtiö saa tuollaisesta 5000€ sakkoa, jos se huomataan jossain vaiheessa. Tuonhan ei pitäisi olla mahdollista, mutta kyllä sinne koneeseen voi tuurilla päästä ilman lippuakin, monesti siinä jonossa on jotain sähläystä eivätkö virkailijat silloin seuraa kovin tarkasti mitä muut tekee. En vaan lähtisi huvikseen kokeilemaan tulllaista, sillä todennäköisesti et ehtisi koneeseen jos liputtomuutesi huomattaisiin konetta lastatessa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:38"]
Tässä voit tehdä checkinin http://www.finnair.com/FI/FI/home-all-booking-options?SERVICECARD=3.
Matkatavarat kannattaa viedä sitten huomenna, niin ei tarvitse aamulla jonotella, vaan voitte mennä suoraan turvatarkatukseen ja odottelemaan koneen lähtöä vaikka aamukahville (joka on kyllä ihan ylihinnoiteltu kentällä)
[/quote]
Missä ap mainitsi menevänsä Finnairin lennolle? En muuten ymmärrä tuota edellisenä päivänä tavaroiden viemistä, turhaan tulee yksi ylimääräinen matka, eikä se nyt ole mikään pitkä aika odottaa aamulla matkatavaroiden kanssa.
Suosittelen että viette laukut jo illalla kentälle niin teillä on ihan rauhassa aikaa etsiä oikeita paikkoja ja tutustua kenttään. Kaikkien passit ja varausvahvistus vain mukaan. Aamuklakin sitte menette jo hyvissä ajoi (se 2tuntia on ok) niin voitte rauhassa mennö turvatarkstukseen ja portille.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:10"]
Mä lennän usein TuiFlyin lennoilla. Ja teen lähtöselvityksen netissä. Laukut sit vaan jätetään sinne bag droppiin. Pääsee kivasti sivusta ja niinku jonon ohi :)
[/quote]Miten niin "jonon ohi"??? Siihän bag droppiinhan se pisin jono aina on. Helpoiten ja nopeiten pääsee perinteisen check innin kautta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:33"]
[/quote]Miten niin "jonon ohi"??? Siihän bag droppiinhan se pisin jono aina on. Helpoiten ja nopeiten pääsee perinteisen check innin kautta.
[/quote]
Koska kaikki ei pääse tohon bag droppiin. Valtaosa jonottaa perinteisesti siinä pitkässä jonossa. Otin tuon asian esille, koska joku täällä aiemmin sanoi, että TuiFlyin lennoille joutuu perinteisesti ja vanhanaikaisesti jonottamaan ja pitkään. Asia ei ole ihan noin.
Nämä, jotka jonottavat sen pitkän kaavan mukaan niin kyllä tulee pitkiä katseita. Ja siinähän ihmettelevät miten nuo nyt tuosta pääsi :)
t sama
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:33"]
[/quote]
Tuilla kyllä oman kokemukseni mukaan suurin osa ihmisistä tulee perinteisen lähtöselvityksen kautta, jolloin jono bag droppiin on lyhyt (tai olematon). Riippuu varmasti lentoyhtiöstä, kohteesta ja siitä, onko lento lomalento vai reittilento. Harvemmin matkaavat varmaankin tykkäävät enemmän tuosta peruschekkauksesta.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:36"]Onnistuuko itsepalvelu kun on vielä vanha passi ilman viivakoodia? Vai pitääkö olla uudenlainen passi siinä?
[/quote]
Voiko niin vanhaa passia edes olla, ettei siinä olisi sitä koodia? Onko siinä käsin kirjoitettu kuvaus sun ulkonäöstä? :)
Koneet lukee siis sen kuvasivun alareunassa olevan koodin, missä on kirjaimia, numeroita ja < -merkkejä. Mulla v. 2006 hankittu passi.