Mihin voi luottaa pääsevänsä tradenomin koulutuksella?
Olen aina olettanut tradenomin olevan koulutettu asiantuntija, ja työskentelevän niinsanotusti valkokoulustöissä. Nyt kesäkuun aikana olen kuitenkin saanut muutaman varoittavan esimerkin. Yksi on kaupan kassalla, toinen kiinteistövälittäjä ja kolmas myy autoja. Itselläni on paikka varattuna tradelinjalle nyt syksyksi mutta en ole missään aikeissa lähteä mihinkään hanttiduuniin itseasiassa edes tässä vaiheessa.
Kommentit (70)
Ekonomin koulutuksella olen tehtaassa kokoonpanotyössä ja sinnekin pääsin vasta tehtyä pari kuukautta ilmaistyötä. Eli koulutuksella ei voi olettaa pääsevänsä yhtään mihinkään, se juna meni jo 80-luvulla.
Kirjoitin olevani asiantuntijatehtävissä, vastaavissa tehtävissä on myös KTM:a, ulkomaisista oppilaitoksista valmistuneita sekä muutama eri alaa aikoinaan opiskellut vanhempi työntekijä. En siis itse määritellyt itseäni asiantuntijaksi, vaan tuo nimike on työnantajan määrittämä.
En väitä, että amk olisi yliopistoa vastaava laitos. Mutta kun jokaisella on se tietty rajallinen määrä aikaa ja resursseja käytettävissä opiskeluihin ja tutkinnon suorittamiseen, niin omalla kohdallani paras vaihtoehto oli tehdä traden tutkinto ja ohessa keskittyä oppimiseen työelämässä. Oikea ratkaisu oli, vuosibonuksella ostin viikon matkan sekä itselleni että miehelleni Kanadaan, ensi viikolla lähtö :) ja valmistumisesta tosiaan aikaa vain kaksi vuotta, vielä ehtii tienata paljon hienompiakin matkoja.
T: 35
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:13"]Tradenomi on korkeakoulututkinto. Yo-merkonomi yhdistelmätutkinto, eli ammattikoulu-yo.[/quote]
Tradenomi ei ole korkeakoulututkintoa nähnytkään. Tradenomi on ammattikorkeakoulututkinto. KTM on korkeakoulututkinto.
[/quote]
Kyllä amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, nimittäin ihan viralliseltakin nimeltään alempi korkeakoulututkinto.
[/quote]
No kun ei vaan ole. Alempi korkeakoulututkinto on yliopistossa suoritettava alempi tutkinto esim. kandi.
Nauratti juuri eilen kun eräs tuttu hehkutti facebookissa vihdoinkin saaneensa korkeakoulupaikan...kysyin sitten, että mikä hänestä tulee niin kuulemma tradenomi :D En viitsinyt kuitenkaan palauttaa maanpinnalle, antaa vain iloita siitä ja luulla pääsevänsä korkeakouluun :)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:36"]
Itse olen tradenomi johdon assistenttityön linjalta, töitä sain jo ennen valmistumista. 5 vuotta olen ollut eri ministeriöissä assistenttina.
[/quote]Mitä h-ttiä? On siis olemassa koulutusala nimeltään "johdon assistenttityö". Varmaan pilvin pimein pukkaa töitä tuollaiselta linjalta. Kertokaa toki, mitä muita linjoja on. Täähän on mielenkiintoista.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:24"]
Tradenomiksi olen valmistunut ja parhaillaan äitiyslomalla mutta työelämässä olevat tradenomikaverit ovat mm pankkivirkailijoina ainakin 3, johdon assistentti ulkomailla, kiinteistövälittäjä, yrittäjä, vakuutusneuvojia, vuokra-autofirman TT, myymäläpäällikkö ja sihteeri. Paljon riippuu siitä mikä on pääsuuntauksesi opinnoissa. Markkinoinnin opiskelijoita en tiedä ketään markkinointi hommissa olevan työissä. Lisäksi työllistymiseen vaikuttaa se mihin menee suorittamaan 3kk harjoittelun. Monet kurssikaverit työllistyivät harjoittelupaikkaansa. Samaten riippuu kaupungista missä asut. Pohjoisessa kannattaa lukea taloushallintoa, etelän duuneista en tiedä. Tradenomeja koulutetaan liikaa joten jos haluat varman duunin niin kouluttaudu vaikka lastentarhanopeksi tms..
[/quote]
Koulutettu liikaa alan ihmisiä ja siksi suurta työttömyyttä. jatkokoulutus tai haarat auki, niin jokin paikka vois sitten aueta. Tiedän tapauksia usealtakin alalta kun työttömyys uhkaa, jotkut aukaisevat rasiansa pomolle, niin kyllä työpaikka säilyy vaikka ei olisi tällä tyypillä edes töitä firmassa. Työväki ihmettelee sitten, mitä se tekee firmassa kun pomon suosikkia ei koskaan näy normaalin työn touhussa. Pimpillä siis eteenpäin :(
[/quote]
Eiku pinpillä
Minä tunnen yhden tradenomin joka on työtön. Ainut tradenomi jonka tiedän, eikä se tarkoita että kaikki tradenomit valmistuvat työttömiksi. Jotkut eivät ymmärrä tai halua ymmärtää, että menestys ei riipu pelkästään koulutuksesta vaan persoonasta ja aktiivisuudesta.
Kannattaa ehdottomasti opiskella sitä mikä itseä kiinnostaa ja tuntuu omalta. :)
En kyllä suosittele tradenomiopintoja, ellei sinulla ole varmasti tiedossa joku sukulainen, joka järjestää sinulle työpaikan sitten valmistuttuasi. Olen nimittäin työskennellyt vuosikausia puhelinmyyjänä useissa eri firmoissa ja minulla on jatkuvasti ollut valtavasti tradenomeja työkavereina. Siis tekemässä työtä, johon riittää pelkkä peruskoulu. Jotenkin minusta tuntuu, että vain puolet tradenomeista saa koulutustaan vastaavaa työtä ja toinen puolet on sitten työttömänä tai hanttihommissa.
Ymmärrän kyllä tuon, että sanotaan kaikkien olevan hanttihommissa. On kuultu ja nähty itse ettei tradenomit saa työtä. Itse en ole tradenomi. Mutta itse olen tavannut hyvin menestyviä duunareita ja tradenomi koulutuksella menestyviä ihmisiä. Kaikki tuntemani lääkärit taas ovat päihdeongelmaisia.
Ei nykyään voi luottaa pääsevänsä yhtään mihinkään millään tutkinnolla. Työnhaussa sen sitten näkee miten onnistaa. Ei kannata kuitenkaan kouluttautua alalle johon valmistuu paljon mutta paikkoja on vähän, tosin välillä riittää se yksikin paikka.
Tradenomi - yo-merkonomi -vertailu on ihan turhaa, nämä ovat kuitenkin eri aikakauden tutkintoja. Samoin tradenomi - KTM -rinnastus, toinen on ammattikorkeakoulututkinto, toinen tiedekorkeakoulututkinto.
Tradenomit voivat työskennellä sulassa sovussa yo-merkonomien kanssa ihan assarihommissa tai asiantuntijatehtävissä, samoin KTM:n kanssa asiantuntijatehtävissä, ja on noita KTM:iä assareinakin.
Meillä yo-merkonomi on tradelauman pomona.
Eiköhän tradenomi ole nykyisin BA-tutkinto, jos olen oikein käsittänyt. Kansainvälisesti sama kuin kandidaatti, tosin amk:sta saa kandinkin tutkinnolla töitä. Jos ei onnistu, voi jatkaa opintoja Suomessa tai ulkomailla.
Minä kiertelin vuosikausia erilaisia toimistohommia pätkätöissä työllistämistuella ja sitten välillä taas työtön, lähinnä valtion virastoissa. Mulla on myös taustalla yo-merkonomin koulutus, jonka nuorisopuolella täydensin taloushallinnon tradenomiksi. Muutamaan haastatteluun pääsin oikeisiin töihin, mutta aika vaikeaa. Mulla ongelma oli paremminkin se, että ennen työttömäksi jäämistä tein aika vaativia hommia. Hommasin vielä kolmannen tekniikan alan tutkinnon ja sen jälkeen alettiin soitella kotiin ja pyytää töihin, mutta suuri osa on tuolla työkokemuksella sekä sillä, että lapset olivat jo isoja. Tutkinto on enemmän muodollisuus, jota toivotaan.
Kokemattoman on vain oltava nöyrä ja otettava hanttihommakin vastaan. Itsekin nuorena otin alunperin lähetin homman, eli jakelin postia ihmisille ja siitä sitten pääsin eteenpäin. Miksi kukaan ottaa nuoren kokemattoman suoraan vaativiin hommiin, kun kokeneitakin on pilvin pimein tarjolla? Mitä sinulla on muuta kuin nuoruus, sellaista, että tekisit hommat paremmin? Sillä aikana kun vaativa tyyppi on työttömänä ja vaatii sitä parempaa paikkaa, se joka ottaa heikompitasoisen homman vastaan, on jo päässyt firmaan sisälle, näyttänyt kyntensä ja tulee ehkä hakemaan samaa paikkaa kuin se, jolle kelpaa vain "kunnon työt". Kumman luulet työnantajan valitsevan, jos hakijoina olisi vain nämä kaksi?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:34"]Minä itse ja opiskelukaverit tradeina ollaan pärjätty hyvin..päivääkään en oo työttömänä ollut ja oman alan duunia tehdään :)
[/quote]
Milloin valmistuitte? Auttaako tämä tieto AP:TA joka aloittaa nyt? That's the issue.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:38"]Ymmärrän kyllä tuon, että sanotaan kaikkien olevan hanttihommissa. On kuultu ja nähty itse ettei tradenomit saa työtä. Itse en ole tradenomi. Mutta itse olen tavannut hyvin menestyviä duunareita ja tradenomi koulutuksella menestyviä ihmisiä. Kaikki tuntemani lääkärit taas ovat päihdeongelmaisia.
[/quote]
Melkoista päättelyä. Mikä on lopputulos
Mihinkään ei varmaan voi luottaa pääsevänsä kuin kortistoon, jos asenne on tuollainen. Itse tein trade-opintojen aikaan kovasti hommia, olin kiinnostunut asioista ja sain hyviä arvosanoja. Tämä huomattiin ja amk tarjosi minulle ensimmäisen työpaikan äitiyslomansijaisena. Sijaisuuden jälkeen sainkin oman alan vakituisen työpaikan asiantuntija-hommiin, jossa olen nyt ollut erittäin tyytyväisenä 8 vuotta. Tuskin olisin tätä saanut, jos olisin opiskellut tuolla "kunhan nyt johonkin töihin pääsis"-asenteella ja olisin opintojen jälkeen päätynyt vaikka kaupan kassalle. Sieltä on ehkä vähän paha ponnistaa oman alan työpaikkaan. Jos ei amk kiinnostaa, niin hae hyvä ihminen yliopistoon! Pitkään harkitsin nuorena yliopistoa, mutta en sitten yliopistoon edes hakenut, koska arvelin, että opinnot ovat liiaksi teoreettisia ja luentomallisia. Opin parhaiten tekemällä ja amk oli minulle ehdottomasti se oikea paikka.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:11"]Minä sain sillä koulutuksella asiantuntijatöitä.
[/quote]
Samoja "asiantuntijatöitä" tekivät ennen merkonomi. Tradenomin papereilla ei vielä kovin teoriapainotteisiin töihin pääse.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korkeakoulu
"Korkeakoulu on ylemmän asteen oppilaitos, joka voidaan suorittaa toisen asteen jälkeen. Korkeakouluja ovat Suomessa yliopistot ja ammattikorkeakoulut."
Itse olen tradenomi ja työskentelen asiantuntijatehtävissä. Kannattaa suuntautua laskentatoimen alalle, mikäli haluaa opintojen päätyttyä suoraan koulutusta vastaaviin työtehtäviin. Muita opintosuuntia en niinkään suosittele kyseisellä koulutusasteella: myynti/markkinointi-tradenomeilla voi uralla eteneminen olla aika takkuista kun sen alan ihmisiä tuntuu olevan aika paljon suhteessa työpaikkoihin, sama koskee finanssialaa: pankkeja lakkautetaan koko ajan eivätkä ota enää helposti edes harjoittelijoita ainakaan meillä päin. Henkilöstöjohtaminenkin on vähän niin, että harva sitä kuitenkaan suoraan koulunpenkiltä esimiestehtäviin työllistyy (edes KTM-tutkinnolla, jos ei ole työkokemusta), eikä se kasvata varsinaista ammattiosaamista millään tietyllä alalla. Hyville nyt on aina töitä, ja omilla valinnoilla erittäin suuri merkitys. Kannattaa siis jo heti perusopintojen aikana alkaa miettiä mikä opintosuunta kiinnostaa ja panostaa sitten täysillä siihen, eli projekteja, harjoittelu ja oppari samalta alalta ja jalkaa oven väliin koko ajan. Harjoittelupaikka varsinkin kannattaa valita hyvin, monet saavat vakkaripaikan suoraan harjoittelusta ja se oikeastaan onkin varmin väylä työllistyä koulutusta vastaaviin tehtäviin.
Poikaystäväni on töissä pankissa. Opiskeluajan työharjoittelut on äärimmäisen tärkeitä, että saa luotua verkostot haluamiinsa työpaikkoihin. Jos kirjanpitoasiat on hallussa, saa varmasti töitä kirjanpitoalalta. Entinen opettaja sanoikin joskus, että jos pistää yrityksen pystyyn ja pystyy hoitamaan kirjanpidon itse, kannattaakin perustaa kirjanpitofirma.
Mahtaa täällä olla fiksua porukkaa linjoilla, kun on varaa aina naureskella AMK-ketjuissa. On tilastollinen mahdottomuus, että jokainen palstakeskustelija olisi korkeasti koulutettu (= kandi/maisteri).