Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin voi luottaa pääsevänsä tradenomin koulutuksella?

Vierailija
07.07.2014 |

Olen aina olettanut tradenomin olevan koulutettu asiantuntija, ja työskentelevän niinsanotusti valkokoulustöissä. Nyt kesäkuun aikana olen kuitenkin saanut muutaman varoittavan esimerkin. Yksi on kaupan kassalla, toinen kiinteistövälittäjä ja kolmas myy autoja. Itselläni on paikka varattuna tradelinjalle nyt syksyksi mutta en ole missään aikeissa lähteä mihinkään hanttiduuniin itseasiassa edes tässä vaiheessa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään meinaa olla että vain terveydenhoitoalan ihmiset, sekä amk:sta ja yliopistosta, voivat olla varmoja työllistymisestään. Muiden alojen vastavalmistuneita uhkaa työttömyys. Parempia aikoja on tuskin odotettavissa.

Vierailija
22/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:18"]

Okei, kaveri sanoi että kun kävi yo-pohjaisen merkonomilinjan 90-luvun lopulla, että se vastaa tradenomia.  Mutta siis ei :) Silloin ei tainnut vielä tradenomikouluja olla, ainakana kamalasti.

[/quote]

90-luvun alussa oli jo tradenomilinjoja, ja ei yo-merkonomilla oli sen kanssa mitään tekemistä muuten, kun tradenomilinja oli suunniteltu yo-merkonomeille jatkokouluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:13"]Tradenomi on korkeakoulututkinto. Yo-merkonomi yhdistelmätutkinto, eli ammattikoulu-yo.[/quote]

Väärin, YO-merkonomi on vanha opistotason tutkinto ajalta ennen ammattikorkeakouluja.

[/quote]

Väärin, ei pidä paikkansa!

Vierailija
24/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse ja opiskelukaverit tradeina ollaan pärjätty hyvin..päivääkään en oo työttömänä ollut ja oman alan duunia tehdään :)

Vierailija
25/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:13"]Tradenomi on korkeakoulututkinto. Yo-merkonomi yhdistelmätutkinto, eli ammattikoulu-yo.[/quote]

Tradenomi ei ole korkeakoulututkinto, vaan amk-tutkinto. Kauppatieteiden maisteri on korkeakoulututkinto.

Vierailija
26/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi ei ole korkeakoulututkintoa nähnytkään. Tradenomi on ammattikorkeakoulututkinto. KTM on korkeakoulututkinto.

Vierailija
27/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä tästä amk vs yo-ketjua joten jos pysytään asialinjalla. Ilmeisesti kannattaa siis unohtaa nykyinen koulutus ja hakea yliopistoon ensi vuodeksi. Tuskin pääsee aloittamaan siellä syksyllä kun kerran kaikki pääsykokeet on jo pidetty.

Vierailija
28/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuudet työllistyä riippuvat täysin itsestäsi.

Kannattaa mennä heti töihin (vaikka sinne kaupan kassalle) opintojen alettua. Kun suoritat tutkintoa töiden ohella 160 op:tä / vuosi, ovat mahdollisuutesi paremmat, kuin taviksilla. Muistat myös hyödyntää kansainvälistyinen ja suorittaa vaihto + työharjoittelut ulkomailla.

Tarjolla on myös viikon mittaisia opintomatkoja ulkomaille (jotka ihan törkeän edullisia, kun koulu maksaa). Itse tämän kaiken lisäksi sain opintojen aikana kaksi lasta, enkä ollut ainoa laatuani meidän koulussa. Uskon, että perheelliseet ovat motivoituneempia opiskelijoita.

Joten kaikki on kiinni omasta asenteesta ja kannattaa katsoa miten voi parantaa omaa asemaa ja arvoa työmarkkinoilla.

Vierailija
29/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyväpalkkaisessa ja haastavassa työssä asiantuntijaorganisaatiossa. Olen yritysviestinnän tradenomi. Pelkkä koulutus ei vielä avaa ovia, oli se mikä tahansa, vaan enemmänkin kyse on persoonasta, omasta aktiivisuudesta, opintojen suuntauksesta sekä toki myös kaupungista/maasta, josta työtä haetaan. Itse kuitenkin olen saanut hyviä töitä koulutuksellani eivätkä samaa linjaa kanssani opikselleet kaveritkaan ole yksikään jäänyt työttömäksi! :) Että ei muuta, kuin opiskelemaan, jos ala tuntuu oikealta!

Vierailija
30/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:24"]

Tradenomiksi olen valmistunut ja parhaillaan äitiyslomalla mutta työelämässä olevat tradenomikaverit ovat mm pankkivirkailijoina ainakin 3, johdon assistentti ulkomailla, kiinteistövälittäjä, yrittäjä, vakuutusneuvojia, vuokra-autofirman TT, myymäläpäällikkö ja sihteeri. Paljon riippuu siitä mikä on pääsuuntauksesi opinnoissa. Markkinoinnin opiskelijoita en tiedä ketään markkinointi hommissa olevan työissä. Lisäksi työllistymiseen vaikuttaa se mihin menee suorittamaan 3kk harjoittelun. Monet kurssikaverit työllistyivät harjoittelupaikkaansa. Samaten riippuu kaupungista missä asut. Pohjoisessa kannattaa lukea taloushallintoa, etelän duuneista en tiedä. Tradenomeja koulutetaan liikaa joten jos haluat varman duunin niin kouluttaudu vaikka lastentarhanopeksi tms..

[/quote]

Koulutettu liikaa alan ihmisiä ja siksi suurta työttömyyttä. jatkokoulutus tai haarat auki, niin jokin paikka vois sitten aueta. Tiedän tapauksia usealtakin alalta kun työttömyys uhkaa, jotkut aukaisevat rasiansa pomolle, niin kyllä työpaikka säilyy vaikka ei olisi tällä tyypillä edes töitä firmassa. Työväki ihmettelee sitten, mitä se tekee firmassa kun pomon suosikkia ei koskaan näy normaalin työn touhussa. Pimpillä siis eteenpäin :(

Vierailija
31/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:40"]

Tradenomi ei ole korkeakoulututkintoa nähnytkään. Tradenomi on ammattikorkeakoulututkinto. KTM on korkeakoulututkinto.

[/quote]

Kyllä amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, nimittäin ihan viralliseltakin nimeltään alempi korkeakoulututkinto. Yliopisto taas sen sijaan on ylempi korkeakoulututkinto. Että sanoisin näin ollen tradenomin koulutuksen nähneen korkeakoulututkinnon!

Vierailija
32/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauraimmat suht nuoret tuntemani ihmiset kävivät tradenomiksi. 

-Mies 29v-

Vierailija
33/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:41"]En halua tehdä tästä amk vs yo-ketjua joten jos pysytään asialinjalla. Ilmeisesti kannattaa siis unohtaa nykyinen koulutus ja hakea yliopistoon ensi vuodeksi. Tuskin pääsee aloittamaan siellä syksyllä kun kerran kaikki pääsykokeet on jo pidetty.[/quote]

Voit myös aloittaa opintosi ja katsoa miten viihdyt jos ala tuntuu mieleiseltä. Ei se yliopistopaikkakaan ole koskaan satavarma vaikka olisi lukenut pääsykokeisiin ja nyt voit AMK:ssa katsoa tuntuuko edes oikealta. Joskus opiskelut aloittanut huomaa ettei ala ole yhtään sitä mitä kuvitteli. Ja jos haet esim. kauppikseen niin tuskin liiketalouden tms. amk opinnot haittaavat pääsykokeissa jos jotenkin ehdit lukea niihin pääsykokeisiin.

Yritä vähintään pitää paikka ja ano lykkäystä aloittamiseen, siten jos ensi vuonna ei tärppääkään et jää kokonaan ilman paikkaa.

Vierailija
34/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään mihinkään et voi luottaa automaattisesti pääseväsi, ihan sama mistä tai miksi valmistut. 90% on kiinni omasta aktiivisuudesta ja kiinnostuksesta. Tradenomilinjalla kannattaa valita kurssit sekä työssäoppimispaikat tarkkaan sekä hyödyntää koulun tarjoamat mahdollisuudet erikoistua esim. kansainvälistymisen muodossa.

Itse olen kv-yrityksessä asiantuntijatehtävissä, palkka reilu 4000 e kk, valmistunut markkinoinnin tradeksi vuonna 2012. Ei rikasta sukua tai valmiita suhteita. Itse olen jo opintojen alussa rakentanut pohjaa työllistymiselle, mutta en todella voi sanoa olleeni mikään varsinainen "hikke" opinnoissa. Myös useimmat samalta vuosikurssiltani valmistuneet ovat ihan oman alansa töissä. Ne, joita ei ole onnistanut, ovat usein niitä, jotka eivät ole opintojen aikana löytäneet sitä omaa juttuaan, vaan käyneet ainoastaan ns. standardikurssit ja olleet tutussa kaupassa harjoittelussa, koska se on ollut helpoin vaihtoehto. Tuolloin on vaikea erottautua joukosta työnhaussa.

Itse en harkinnut yliopistoa, koska koin, että itse kehityn ammattilaiseksi parhaiten pääsemällä mahdollisimman nopeasti sisään yritysmaailmaan, vaikka ensin harjoittelijana ja siitä sitten vähitellen ylöspäin. Huomioi myös, että valmistumisen jälkeen voit jatkokoulttautua muillakin tavoilla, kuin maisteriksi lukemalla. Työnantajat tarjoavat usein aktiivisille nuorille työntekijöille jatkokoulutuskursseja jne. Näin myös minun tapauksessani.

Vierailija
35/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomin papereilla tosiaan ei voi luottaa pääsevänsä muualle kuin kortistoon. Toki jos opiskelujen aikana saa kerättyä työkokemusta ja on jotain erikoisosaamista (esim. venäjä) niin varmemmin saa töitä. Perustradenomia keskivertopapereilla, muutaman kuukauden kesäduuneilla (usein täysin erialalta) löytyy pilvin pimein ja työllistyminen kivenalla.

Vierailija
36/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 16:11"]

Kyllä amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, nimittäin ihan viralliseltakin nimeltään alempi korkeakoulututkinto. Yliopisto taas sen sijaan on ylempi korkeakoulututkinto. Että sanoisin näin ollen tradenomin koulutuksen nähneen korkeakoulututkinnon!

[/quote]

Korkeakoulututkintoja ovat yliopistossa suoritettavat ylempi (esim. maisteri) ja alempi (esim. kandi) korkeakoulututkinto, yliopiston jatkotutkinnot (esim. tohtori) sekä AMK:ssa suoritettavat AMK-tutkinto ja ylempi AMK-tutkinto. AKM-tutkinto ei siis ole alempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
37/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2010 valmistunut tradenomi ja tuenannut tänä vuonna jo 40t€. Eli ei ollenkaan paska koulutus minusta. Pk-seudulla työskentelen ns valkookaulustyössä. Meidän firmassa on monia muitakin tradenomeja paitsi vanhemmat ihmiset ktm eli tradenomintutkinto on vähän kuin korvannut sen.

Vierailija
38/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi....hah.....hah....asiantuntija......heh...heh

Vierailija
39/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen olettamus. Koulussako aivopesivät? Tuntemani tradenomit tekevät toimihenkilöhommia tavallisissa konttoreissa. Merkonomien kanssa.

Vierailija
40/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se koulutus mitään takaa jos ei haittaakkaan