Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin voi luottaa pääsevänsä tradenomin koulutuksella?

Vierailija
07.07.2014 |

Olen aina olettanut tradenomin olevan koulutettu asiantuntija, ja työskentelevän niinsanotusti valkokoulustöissä. Nyt kesäkuun aikana olen kuitenkin saanut muutaman varoittavan esimerkin. Yksi on kaupan kassalla, toinen kiinteistövälittäjä ja kolmas myy autoja. Itselläni on paikka varattuna tradelinjalle nyt syksyksi mutta en ole missään aikeissa lähteä mihinkään hanttiduuniin itseasiassa edes tässä vaiheessa.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:11"]Minä sain sillä koulutuksella asiantuntijatöitä.

[/quote]

Samoja "asiantuntijatöitä" tekivät ennen merkonomi. Tradenomin papereilla ei vielä kovin teoriapainotteisiin töihin pääse.

[/quote]

Ei niitä tradenomin papereilla varmaan asiantuntijatehtäviin olekaan päästy, vaan sillä kokemuksella, jonka joustavahkot opiskelut ovat mahdollistaneet sekä hyvällä asenteella. Aika harvoin olen nähnyt työelämässä yhtään kenenkään pääsevän hyviin hommiin suoraan valmistumisen jälkeen pelkkä tutkinto kredittinään...

Nykyään yrityksissä on tehtävänkuvat niin keskitetty tiettyyn osaamisalueeseen, että ko. osaamista ei vaan missään oppilaitoksessa suoraan opi. Yhtä lailla jokainen joutuu ensin opettelemaan alan ja yrityksen tavoille ennen kuin saa niitä oikeita asiantuntijatehtäviä. Tässä on etua, jos on jo opiskelujen aikana pystynyt tuota osaamista kasvattamaan.

Vierailija
62/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 20:58"]

Mahtaa täällä olla fiksua porukkaa linjoilla, kun on varaa aina naureskella AMK-ketjuissa. On tilastollinen mahdottomuus, että jokainen palstakeskustelija olisi korkeasti koulutettu (= kandi/maisteri).

[/quote]

Voipi olla, mutta kyllä meitä ylipistokoulutettuja siltikin täällä paljon riittää. Itse olen DI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tradenomeja, jotka tekevät asiantuntijatyötä akateemisten rinnalla, mutta tiedän kyllä heitäkin, jotka kärvistelevät sekalaisissa pätkätöissä tai kaupan kassalla.

Vierailija
64/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tradenomi johdon assistenttityön linjalta, töitä sain jo ennen valmistumista. 5 vuotta olen ollut eri ministeriöissä assistenttina.

Vierailija
65/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2007 ja sain vakipaikan jo ennen valmistumista. Luin laskentatoimea ja työtehtävät ovat olleet kirjanpitoa, palkanlaskentaa ja henkilöstöhallintoa.

Vierailija
66/70 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Yksi varoittava esimerkki tuli taas kun soitin Soneran asiakaspalveluun ja siellä ohimennen oli puhetta että aspa oli koulutettu tradenomi. Ei siis opiskelija enää, vaan ihan valmistunut. Eli taitaa mennä koulutus vaihtoon.

Vierailija
67/70 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkokaulushommiin pääsee insinööri-amk papereillakin. Perinteisellä miesvaltaisella alalla alkupalkatkin paremmat.

Vierailija
68/70 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 21:36"]

Itse olen tradenomi johdon assistenttityön linjalta, töitä sain jo ennen valmistumista. 5 vuotta olen ollut eri ministeriöissä assistenttina.

[/quote]Mitä h-ttiä? On siis olemassa koulutusala nimeltään "johdon assistenttityö". Varmaan pilvin pimein pukkaa töitä tuollaiselta linjalta. Kertokaa toki, mitä muita linjoja on. Täähän on mielenkiintoista.

[/quote]

Helsingissä ja valtionhallinnossa varsinkin töitä riittää kyllä, muualla Suomessa ymmärtääkseni alan hommia aika kehnosti tarjolla.

Ja tradenomejahan valmistuu useammaltakin linjalta, mm. liiketalous, finanssi- ja talousasiantuntija, johdon assistentti.

Eihän näillä töillä ja palkoilla miljonääriksi tulla, mutta itse ainakin olen palkkaani ihan tyytyväinen, ja saanpahan tehdä mukavaa toimistotyötä.

Vierailija
69/70 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:12"]

Ap täällä.

Yksi varoittava esimerkki tuli taas kun soitin Soneran asiakaspalveluun ja siellä ohimennen oli puhetta että aspa oli koulutettu tradenomi. Ei siis opiskelija enää, vaan ihan valmistunut. Eli taitaa mennä koulutus vaihtoon.

[/quote]

Muista myös, että jos meinaat ensi vuonna pyrkiä yliopistolle, ei sekään välttämättä ole tie onneen. Yliopistolta valmistuneitakin on nimittäin valtavasti työttöminä ja hanttihommissa. Esim. pari päivää sitten oli uutinen, jonka mukaan pelkästään Helsingissä on satoja korkeakoulutettuja taksikuskeja. Kannattaa perehtyä alan työllisyystilanteeseen erittäin tarkasti ennen kuin alkaa opiskelemaan.

Vierailija
70/70 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up