Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin voi luottaa pääsevänsä tradenomin koulutuksella?

Vierailija
07.07.2014 |

Olen aina olettanut tradenomin olevan koulutettu asiantuntija, ja työskentelevän niinsanotusti valkokoulustöissä. Nyt kesäkuun aikana olen kuitenkin saanut muutaman varoittavan esimerkin. Yksi on kaupan kassalla, toinen kiinteistövälittäjä ja kolmas myy autoja. Itselläni on paikka varattuna tradelinjalle nyt syksyksi mutta en ole missään aikeissa lähteä mihinkään hanttiduuniin itseasiassa edes tässä vaiheessa.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle jos sinnekään.

Vierailija
2/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alepan kassalle voi päästä jos omaa työkokemusta, muuten joutuu kortistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa, mutta ainoa mihin voit luottaa pääseväsi on työttömyyskortisto.

Vierailija
4/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortistoon.

Vierailija
5/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on sama, kun entisaikaan oli merkonomi. Ja nykyinen merkonomi on sama, kuin entisajan merkantti.

Vierailija
6/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sillä koulutuksella asiantuntijatöitä.

Vierailija
7/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tradenomi parempi kun yo-merkonomi mikä oli sitä ennen?

Vierailija
8/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä 7 oli harjoittelussa koulutuksen aikana? Mitä suhteita oli?

Vierailija
9/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi on korkeakoulututkinto. Yo-merkonomi yhdistelmätutkinto, eli ammattikoulu-yo.

Vierailija
10/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-merkonomi on sama kuin sähkömies-keittäjä... joten vain yhdistelmä eikä mikään "ylempiarvoinen" tai "parempi"

Vierailija
11/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä siellä tradenomilinjalla opiskelee. Laskentatoimen opintoja voisi ehkä suositella. Rahoituksen opinnot amk:ssa ovat vaatimustasoltaan todella heikkoja kauppakorkeisiin verrattuna. Markkinoinnin ym. höpön opinnot kannattaa amk-tasolla unohtaa. Yliopistoistakin valmistuu aivan liikaa markkinointia pääaineenaan opiskelleita.

Vierailija
12/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kaveri sanoi että kun kävi yo-pohjaisen merkonomilinjan 90-luvun lopulla, että se vastaa tradenomia.  Mutta siis ei :) Silloin ei tainnut vielä tradenomikouluja olla, ainakana kamalasti.

Vierailija
13/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:12"]

Onko tradenomi parempi kun yo-merkonomi mikä oli sitä ennen?

[/quote]

Taitaa olla vähän laajempi, mutta arvostukseltaan ovat vastaavia, koska AMK-tradenomi korvasi YO-merkonomin opistotutkinnon.

Vierailija
14/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 15:13"]Tradenomi on korkeakoulututkinto. Yo-merkonomi yhdistelmätutkinto, eli ammattikoulu-yo.[/quote]

Väärin, YO-merkonomi on vanha opistotason tutkinto ajalta ennen ammattikorkeakouluja.

Vierailija
15/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vähän ihmisestä kiinni muutenkin mihin työllistyy... Itse olen kihlakunnanulosottomies, ja kollegoina on muutamia tradenomeja :)

Vierailija
16/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen lisäksi täytyy olla myös osaamista, jolla erottuu tradenomien massasta. Parhaat hommat menevät parhaille osaajille.

Vierailija
17/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tradenomikin jatkaa opintoja halutessaan. Paljon merkkaa myös työkokemus jota hankit ja oma aktiivisuus yms. Onko ala kuitenkin mieleinen? Ei ne maisterinkaan paperit ole välttämättä mikään tie työllistymiseen, paljon riippuu kyllä alastakin, nyt on paljon akateemisia työttömiä. Omista kavereistani se tradenomi on työllistynyt parhaiten mutta paljon on varmasti kyse myös siitä miten aktiivisesti on hakeutunut töihin jo opintojen aikana.

Itse tein kandin ulkomailla kansainvälisesti arvostetussa yliopistossa alalla jossa ei maisteria niinkään tarvita. No nyt ei ole töitä Suomeen muuton jälkeen löytynyt, ulkomailla kyllä työllistyin. Hain tekemään maisterit täällä Suomessa siihen päälle vähän eri pääaineesta mutta samalta alalta. Toivon että ne + työharjoittelussa saatu työkokemus tulee auttamaan valmistumisen jälkeen.

Vierailija
18/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradeja koulutetaan nykyään liikaa.

Minä valmistuin silloin, kun trade oli vielä kova sana, mutta olin ensin työtön. Nyt olen pääkirjanpitäjä. Aloitin kuitenkin isännöitsijäntoimiston toimistosihteerinä työllistämistuella palkattuna. Serkku opiskeli lisäksi venäjää, kävi vaihdossa Venäjällä ja on pärjännyt hienosti. Mutta miehelläni on työkaverina monta tradea ns. duunariammatissa. 

Jos pääset johonkin toimistoon, niin ole kiinnostunut ympärilläsi tapahtuvista asioista. Ei siis juoruista, vaan työhommista ja kerro olevasi kiinnostunut. Ole tarkka, ystävällinen ja avulias, tomera ja luotettava ja kunnioita aina vanhempaa työntekijää. Minä olin ja pääsin opettelemaan ensin sijaistamista vanhemmalle työntekijälle. Siitä se sitten lähti. Neljä kertaa olen vaihtanut työpaikkaa paremman perässä.

Vierailija
19/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomiksi olen valmistunut ja parhaillaan äitiyslomalla mutta työelämässä olevat tradenomikaverit ovat mm pankkivirkailijoina ainakin 3, johdon assistentti ulkomailla, kiinteistövälittäjä, yrittäjä, vakuutusneuvojia, vuokra-autofirman TT, myymäläpäällikkö ja sihteeri. Paljon riippuu siitä mikä on pääsuuntauksesi opinnoissa. Markkinoinnin opiskelijoita en tiedä ketään markkinointi hommissa olevan työissä. Lisäksi työllistymiseen vaikuttaa se mihin menee suorittamaan 3kk harjoittelun. Monet kurssikaverit työllistyivät harjoittelupaikkaansa. Samaten riippuu kaupungista missä asut. Pohjoisessa kannattaa lukea taloushallintoa, etelän duuneista en tiedä. Tradenomeja koulutetaan liikaa joten jos haluat varman duunin niin kouluttaudu vaikka lastentarhanopeksi tms..

Vierailija
20/70 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koordinaattoriksi, eli assistentiksi ainakin. Tuossahan noita tradetyttösiä sitä hommaa tekee. Terv. Ingengööri.