Onko ammattikoulussa ollenkaan hyväpalkkaisia ammatteja?
Vai onko siellä vain näitä ns. matalapalkka-aloja?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:34"]
Ammattikoulun rehtori tienaa varmaan kivasti ja mikseivät ammattiopettajatkin jos tunteja on reilusti.
[/quote]
=)
Ap, määrittele hyvä palkka.
Kyllähän esim. putkiasentajat, raksamiehet, levyseppähitsaajat, koneistajat, sähköasentajat ym. ihan mukavasti tienaavat. Eivät nyt tietenkään mitenkään eliittitasoisesti, mutta ihan mukavasti kuitenkin tulee toimeen.
Ihan riippuu alasta ja siitä tehtävästä mihin päätyy, jotkut tehtävät ovat hyvin palkattuja oli tekijän koulutustausta mikä tahansa. Jotkut amisammatit ovat paremmin palkattuja kuin toiset.
Omassa lähipiirissä on useita ammattiopiston tutkinnolla työtä tekeviä, joilla on paremmat vuositulot kuin monella yliopistokoulutuksen saaneella. Esimerkiksi itse olen toimittaja ja koulutukseltani FK ja tienaan about 45 000 euroa vuodessa eli ihan keskipalkkaa. Miehen kaveri on automaatioasentaja ja hallitsee jonkun suppean erikoisalankin ja kiertää ympäri maailmaa sitä omaa hommaansa tekemässä ja tienaa lähes 90 000 euroa vuodessa. Mun työpaikassa suurehkossa mediatalossa toimittajien palkkaeliittiä on verkkotoimitus, jossa on väliportaan esimiestehtävissä media-assistentin koulutuksen saanut henkilö, hän tienaa noin 60 000 euroa vuodessa. Yksi tuttava on KTM ja kolmatta vuotta työtön, ei vaan ole hommia löytynyt. Toinen KTM-tuttava taas tekee ihan huippuduunia ja tienaa reilusti yli 100 000 euroa vuodessa. Palkkahaitari on nykyisin aika laaja alalla kuin alalla.
Tarkoitatko töitä, joissa työskennellään ammattikouluSSA vai töitä, joihin ammattikoulusta valmistuu?
Siskon mies on amiksen ope ja sen vuosipalkka näyttää olevan lähemmäs 70000€. Minusta sellainen palkka on jo hyvä.
Isäni (ahtaaja) tienaa paremmin kuin akateemisesti koulutettu äitini (lastentarhan opettaja).. ei sieltä nyt miljoonia kerry mutta ihan kohtuullisen hyvä palkka mielestäni
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:41"]
Tarkoitatko töitä, joissa työskennellään ammattikouluSSA vai töitä, joihin ammattikoulusta valmistuu?
[/quote]
Töitä, joihin amiksesta valmistuu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:40"]
Ihan riippuu alasta ja siitä tehtävästä mihin päätyy, jotkut tehtävät ovat hyvin palkattuja oli tekijän koulutustausta mikä tahansa. Jotkut amisammatit ovat paremmin palkattuja kuin toiset.
Omassa lähipiirissä on useita ammattiopiston tutkinnolla työtä tekeviä, joilla on paremmat vuositulot kuin monella yliopistokoulutuksen saaneella. Esimerkiksi itse olen toimittaja ja koulutukseltani FK ja tienaan about 45 000 euroa vuodessa eli ihan keskipalkkaa. Miehen kaveri on automaatioasentaja ja hallitsee jonkun suppean erikoisalankin ja kiertää ympäri maailmaa sitä omaa hommaansa tekemässä ja tienaa lähes 90 000 euroa vuodessa. Mun työpaikassa suurehkossa mediatalossa toimittajien palkkaeliittiä on verkkotoimitus, jossa on väliportaan esimiestehtävissä media-assistentin koulutuksen saanut henkilö, hän tienaa noin 60 000 euroa vuodessa. Yksi tuttava on KTM ja kolmatta vuotta työtön, ei vaan ole hommia löytynyt. Toinen KTM-tuttava taas tekee ihan huippuduunia ja tienaa reilusti yli 100 000 euroa vuodessa. Palkkahaitari on nykyisin aika laaja alalla kuin alalla.
[/quote]no eipä ihme että mediataloilla menee huonosti, kun siellä amispöljät johtaa toimintaa!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:40"]
[/quote]no eipä ihme että mediataloilla menee huonosti, kun siellä amispöljät johtaa toimintaa!
Tiedän parturi-kampaajan joka tienaa 5500€/kk, hänellä on oma yritys ja tekee kyllä töitäkin todella paljon. Appiukko on myös käynyt ammattikoulussa aikoinaan raksapuolen ja tienaa 90 000€ vuoteen.
Kyllä putkarit ja sähkärit tienaa ihan kivasti. Ainakin kun niitä kotiinsa joutuu tilaamaan :P
Minä en kyllä usko tuohon, että media-assari olisi johtotehtävissä jossain mediayhtiössä. Kyllä niissä vaaditaan korkeakoulutus johtotehtäviin ja toimittajaksikaan ei nykyisin pääse ilman yliopistotutkintoa.
Riippuu paljon myös ihmisestä . Kyllä saattavat tienata paljonkin, jos perustavat esimerkiksi yrityksen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:58"]Riippuu paljon myös ihmisestä . Kyllä saattavat tienata paljonkin, jos perustavat esimerkiksi yrityksen.
[/quote]Mutta sitten heidän ammattinsa on yrittäjä, eikä se mihin valmistuivat ammattikoulusta, eli tulot eivät ole enää relevantteja ap:n kysymyksen suhteen. Tunnen minäkin tyypin, joka tienasi 600 000€ viime vuonna, ja tämä peruskoulupohjalta, mutta en silti lähtisi tätä suosittelemaan uravaihtoehtona. Yrittäjyys on suurimmalta osin koulutuksesta riipumaton valinta, ja yritys joku tuottaa tai ei, hyvin usein riippumatta yrittäjän omasta koulutuksesta, eikä ole oikein järkeä vertailla, että millä koulutuksella yrittäjä tienaa parhaiten, kun homma on kuitenkin enemmän kiinni henkilöstä kuin koulutuksesta.
En ole varma, mutta olettaisin ettei siellä mitään huippuhyviä palkkoja ole. Se on sitten jokaiset oma valina, joko jaksaa opiskella pidemmälle saadakseen hyväpalkkaisen ammatin tai tyytyy pienempipalkkaiseen "perusduuniin".
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 13:11"]
En ole varma, mutta olettaisin ettei siellä mitään huippuhyviä palkkoja ole. Se on sitten jokaiset oma valina, joko jaksaa opiskella pidemmälle saadakseen hyväpalkkaisen ammatin tai tyytyy pienempipalkkaiseen "perusduuniin".
[/quote]
Niinpä, moni menee amikseen "päästäkseen helpommalla" tai "koska ei jaksa lukea niin paljon", varsinkin pojista. Ja ei, en vähättele "duunariammatteja", ovat arvokkaita ja kaikkia tarvitaan.
Isäpuoli kävi aikanaan amiksen ja nykyisin tienaa reippaat 60 000e vuodessa isolla tehtaalla. Hänen titteli taitaa olla erikoishuoltomies nykyisin
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:42"]
Siskon mies on amiksen ope ja sen vuosipalkka näyttää olevan lähemmäs 70000€. Minusta sellainen palkka on jo hyvä.
[/quote]
Minun mies on putkiasentaja ja tienaa n. 100000 euroa vuodessa, ei sekään huono oo.
Ammattikoulun rehtori tienaa varmaan kivasti ja mikseivät ammattiopettajatkin jos tunteja on reilusti.