Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen ylipaino

Vierailija
07.07.2014 |

Hei!

Keskustelua kaipaisin koskien lapsen ylipainoa, onko kenties muita samassa tilanteessa olevia?

Olen itse ylipainoinen äiti, olen ollut lihava pikkulapsesta saakka. Sanotaanko, että noin 4vuotiaasta lähtien olin jo lihava enkä enää pyöreä. Olen myös muuten isokokoinen, ruumiinrakenteeni on roteva. Syksyllä 3v täyttävä tyttäreni on tullut täysin minuun, on roteva ja isokokoinen, ei vielä lihava mutta selvästi muhkeampi kuin useimmat muut ikäisensä.

Ongelmaksi on muodostunut se, etten tiedä mitä tekisin ettei lapsestani tulisi lihava. Olen viime vuosina itse laihtunut ja minulla on hyvä tietämys terveellisestä ruokavaliosta yms. Meillä ei arkena herkutella, syömme perusterveellistä kotiruokaa jne jne. Itse asiassa lapseni on melko pieniruokainen, myös kasvikset yms uppoaa. Herkkuja silloin tällöin, noin kerran viikossa, tyyliin jätski tai muutama karkki. Meillä ei siis -ihan oikeasti- syöpötellä miten sattuu. Joten en ymmärrä miten lapseni voi olla noinkin pyöreä, geenejähän ei voi syyttää - vai voiko?

Monet ystävien ja tuttavien hoikkaakin hoikemmat lapset tuntuvat syövän paljon enemmän, ja herkkuja menee ties miten paljon, monasti olen ollut aivan ihmeissäni tuosta.

Miten teillä muilla?

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

Vierailija
2/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

[/quote]

Tää on totta. Monet vanhemmat ei luota siihen, että lapsi ei kuole vaikka aina ei ruoka maistuisi. Tuputetaan ja tuputetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 09:38"]

Mulla 5-vuotias lähtenyt kovaa vauhtia pulskistumaan, ihan yhtäkkiä. Nyt on kova työ saada paino pysymään samassa ja että pituuskasvu tasoittaisi tilanteen. Lenkille olen ottanut hänet mukaan joka päivä, samoin ollaan koko ajan puistoissa yms niin että hän unohtaisi jatkuvan nälkänsä ja liikkuisi paljon. Todella huono omatunto asiasta, itse kun olen ylipainoinen :( hänen kohdallaan taisi vaan annoskoot nousta liian suuriksi, herkkuja syödään vain karkkipäivänä ja juhlissa ja kasviksia joka päivä, mutta tulin jotenkin sokeaksi sille ruuan määrälle jota tarjosin.

[/quote]

Mitenkäs ruoan laatu?  Kunnon ruokaa syömällä tulee vähemmästä kylläiseksi.

Vierailija
4/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:29"]

Liikutaan suht paljon, tyttö on aika liikkuvainen ja vilkas. Syömisissä on rytmi, toki välillä väistämättä se lipsuu mutta pääsääntöisesti kyllä. Mehua harvoin, ehkä kerran viikossa. Maitoa juo suurimmaksi osaksi. Vettä pitäisi opettaa juomaan enemmän, mutta tuskin tuo rasvattomasta maidosta on lihonut kun ei sitkään litratolkulla mene.

[/quote]

Vaihda se rasvaton maito rasvalliseen ja muukin ruoka normaalirasvaista.

Sanoitte syövänne terveellisesti, millähän mittarilla?

[/quote]

Samaa ihmettelin. Meilläkin juodaan normaalia rasvaista maitoa eikä käytetä light-tuotteita. Yhtään läskiä meidän perheessä ei ole. Tosin emme osta sokeria, vehnää tai keinomakeutusaineita. Esim. letut teen banaaneista, en vehnästä. Banaanin makeus riittää, sokeria ei tarvita. Salaatinkastikkeena oliiviöljy, sillä hyviä rasvoja tarvitaan hoikkana pysymiseen. 

Vierailija
5/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:29"]

Liikutaan suht paljon, tyttö on aika liikkuvainen ja vilkas. Syömisissä on rytmi, toki välillä väistämättä se lipsuu mutta pääsääntöisesti kyllä. Mehua harvoin, ehkä kerran viikossa. Maitoa juo suurimmaksi osaksi. Vettä pitäisi opettaa juomaan enemmän, mutta tuskin tuo rasvattomasta maidosta on lihonut kun ei sitkään litratolkulla mene.

[/quote]

Vaihda se rasvaton maito rasvalliseen ja muukin ruoka normaalirasvaista.

Sanoitte syövänne terveellisesti, millähän mittarilla?

[/quote]

Samaa ihmettelin. Meilläkin juodaan normaalia rasvaista maitoa eikä käytetä light-tuotteita. Yhtään läskiä meidän perheessä ei ole. Tosin emme osta sokeria, vehnää tai keinomakeutusaineita. Esim. letut teen banaaneista, en vehnästä. Banaanin makeus riittää, sokeria ei tarvita. Salaatinkastikkeena oliiviöljy, sillä hyviä rasvoja tarvitaan hoikkana pysymiseen. 

[/quote]

Kun luullaan, että rasva on se lihottava aine. Sokeria kyllä saa syödä.

Vierailija
6/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilen ohjelman jossa tutkittiin lihavuutta ja tutkijat huomasivat että äidin raskauden ajan syömisillä oli vaikutusta lapsen painoon, ekat 6-9v erityisesti. 'study links womb environment to childhood obesity'

Vierailija
7/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 07:24"]Hei! Jos syötte terveellisesti/säännöllisesti/liikutte, niin mikä selittää oman ylipainosi tai sen ettei paino laske? Voisiko sama syy selittää myös tyttäresi ylipainon?

[/quote]

Liian suuret annoskoot, iltasyöpöttely ja herkuttelu lapsen mentyä nukkumaan. Ne ovat syynä ja olen näistä asioista hyvin tietoinen. Lapsi on pieniruokainen.

Vierailija
8/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 08:00"]No, johan lapsesi sai valmiudet lihomiseen jo ollessaan sun vatsassa, läski kun kerran olet aina ollut...

ot, mä en usko hetkeäkään noihin sun juttuihin herkuista yms, kerran viikossa lasi mehua, kerran viikossa jätski tai pari karkkia... Ehkä syötte terveellisesti, mutta jotain lapsesi saa, mikä häntä lihottaa... Et vain näe sitä, tai et kerro meille.

Jos lapsi on neljän.-viiden vanhana pyöreä, on hän usein aikuisena ylipainoinen.

[/quote]

Valmiudet sai, kyllä. Onko sinula enemmän tietoa asiasta? Uskoa ei tarvitse, sille en mitään voi.

Vierailija
9/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

[/quote]

Lapseni on vieä niin pieni, että minä annostelen ruuan. Saa syödä sen verran kun jaksaa, annokset ovat tyyliin 3dl ruokaa + kasvikset. Joskus menee kaikki, joskus vain pari lusikallista.

Vierailija
10/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

jotkut lihovat hepommin kuin toiset. Kaikki kuitenkin sen vuoksi, että syövät enemmän kuin kuluttavat.

Helpommin lihomiseen ovat syynä geenit, suoliston bakteerikanta ja niukempi liikkuminen. Mutta kuten sanottu, silti perussyy on se, että syö enemmän kuin kuluttaa.

Monet hoikat lapset ja aikuiset ovat pienessä liikkeessä koko ajan. Seistessään he heiluvat, istuessaan keikkuvat ja ajankulukseen kävelevät. Helposti lihova kykenee istumaan paikallaan.

Lapsen pitäisi liikkua nin paljon, että ei oikeastaan ehdi syödä liikaa. Ainoa konsti on arkiliikkuminen. Kaikki mahdolliset siirtymät pitäisi tehdä kävellen. Leikkipuistossa olo ei ole se kaikkein tärkein tapa liikkua, vaan sinne meno. Mielellään kauempana olevaan puistoon. Samoin urheiluharrastuksiin kävellen (tai juosten tai hyppien). Portaat kävellään, hissiä ei käytetä. Aina, jos ei ole muuta tekemistä, voi juosta talon ympäri tai hyppiä tasajalkaa.

Vierailija
11/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:29"]Katsoin eilen ohjelman jossa tutkittiin lihavuutta ja tutkijat huomasivat että äidin raskauden ajan syömisillä oli vaikutusta lapsen painoon, ekat 6-9v erityisesti. 'study links womb environment to childhood obesity'

[/quote]

No tätä olen kyllä epäillytkin että olisi yksi syy. Olin tosi tuhdissa kunnossa raskausajan. Surullinen juttu. :/ -ap (kolme aiempaa vastausta myös ap:lta)

Vierailija
12/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"]Hei ap,

jotkut lihovat hepommin kuin toiset. Kaikki kuitenkin sen vuoksi, että syövät enemmän kuin kuluttavat.

Helpommin lihomiseen ovat syynä geenit, suoliston bakteerikanta ja niukempi liikkuminen. Mutta kuten sanottu, silti perussyy on se, että syö enemmän kuin kuluttaa.

Monet hoikat lapset ja aikuiset ovat pienessä liikkeessä koko ajan. Seistessään he heiluvat, istuessaan keikkuvat ja ajankulukseen kävelevät. Helposti lihova kykenee istumaan paikallaan.

Lapsen pitäisi liikkua nin paljon, että ei oikeastaan ehdi syödä liikaa. Ainoa konsti on arkiliikkuminen. Kaikki mahdolliset siirtymät pitäisi tehdä kävellen. Leikkipuistossa olo ei ole se kaikkein tärkein tapa liikkua, vaan sinne meno. Mielellään kauempana olevaan puistoon. Samoin urheiluharrastuksiin kävellen (tai juosten tai hyppien). Portaat kävellään, hissiä ei käytetä. Aina, jos ei ole muuta tekemistä, voi juosta talon ympäri tai hyppiä tasajalkaa.

[/quote]

Kiitos vastauksesta :) Liikaa lapsi ei syö, siitä olen varma, mutta josko tuo liian vähäinen liikkuminen olisi sitten syynä. Itse olen aika laiska liikkumaan ja vaikka tuntuu että lapsi on koko ajan menossa niin ehkä kuitenkin olen vähän sokea asialle, koska siitä aiheesta minulla ei ole niin paljon tietoa. Tämän otan varmasti nyt tarkkailun alle ja asiaa lähdetään korjaamaan. -ap

Vierailija
13/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

[/quote]

Lapseni on vieä niin pieni, että minä annostelen ruuan. Saa syödä sen verran kun jaksaa, annokset ovat tyyliin 3dl ruokaa + kasvikset. Joskus menee kaikki, joskus vain pari lusikallista.

[/quote]

3 dl ruokaa kasvisten lisäksi on hurja annoskoko pikkulapselle! Meillä oikeasti pieniruokainen 5 v enkä ole koskaan nähnyt hänen syövän tuota määrää yhdellä istumalla... Mystery solved.

Vierailija
14/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisestä vielä:
monesti vanhemmilta jää huomaamatta, että lapsen kasvu hidastuu selvästi kahden ensimmäisen elinvuoden jälkeen. Parin vuoden aikana lapsi on kasvanut suunnilleen 50-senttisestä 80-senttiseksi ja kasvattanut lisäksi lihaksia. Sen sälkeen kasvutahti onkin vain 5-6 cm vuodessa murrosikään saakka, joten energiaa ei tarvitakaan kasvamiseen enää yhtä paljon. Jos energiaa ei kulu liikkumiseen ja kaksivuotiaana syö yhtä paljon kuin yksivuotiaana, merkitsee se lihomista.
- 24

Vierailija
15/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

[/quote]

[/quote]

3 dl ruokaa kasvisten lisäksi on hurja annoskoko pikkulapselle! Meillä oikeasti pieniruokainen 5 v enkä ole koskaan nähnyt hänen syövän tuota määrää yhdellä istumalla... Mystery solved.

[/quote]

Haluaisinpa nähdä mikä on ap:n mielestä aikuisen normaali annoskoko, jos tuo on 3-vuotiaalle... Ja todennäköisesti vielä 5 ateriaa päivässä? Minusta tuossa on jo aikuisen kerta-annokseksi pikkuisen liikaa, ottaen huomioon että kasvikset ovat (tai pitäisi olla) se tilavuudeltaan isoin osa ateria...

Vierailija
16/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isoruokanen viisivuotias tyttö. Jos söisimme samoin, kuin lapsuudessani, olisi lapsi taatusti lihava. 

Meillä lapset syövät ruualla vähemmän perunaa, riisiä tai pastaa, kuin muita kasviksia. Esim. joka ruualla on höyrytettyjä kasviksia tuoreiden lisäksi.

Itse puputin muksuna lähinnä sitä perunaa ja hieman porkkanaraastetta sinä sivussa.

Kastikkeet teen lähes poikkeuksetta kasvispohjaisiksi. Lapsena söin ruskeaa ja valkokastiketta, sekä kermasooseja.

Leipä meillä on aina tummaa. Tosi harvoin ohrarieskaa ja käytännössä ei koskaan mitään ranskanleipiä tai patonkeja. Lapsuuteni leivät olivat usein vaaleita.

Jogurtit ja rahkat maustamattomina ja lisäksi marjoja ja hedelmiä, ripaus vaniljasokeria/intiaanisokeria.

Mehut vain mummon marjamehuina, ei limppareita tai kaupan mehuja.

Riisi ja pasta täysjyvää, ja nämä aterian sivuosassa. Ruualla ei syödä leipää.

Leikkeleet kokolihaa ja liha vähärasvaista, paljon kanaa ja kalaa..

Syömme kaikkiaan täysin poikkeavasti kuin lapsuudesani. Ja lapsuuskotini ruoka oli sitä rehellistä kotiruokaa!

Syömme ulkona ja kahvittelemme kahviloissa viikottain. Karkkipäivää ja kyläilyjä on säännöllisen epäsäännöllisesti. Rakastamme jätskiä ja pullan puputusta. Käytännössä joka päivä on jotain herkkua, mutta perusruokavalion ollessa hyvä, ei herkuttelu ole ongelma.

Pointtini tässä vuodatuksessa on se, että kotiruualla ja kotiruualla on eroa. Jos en tietoisesti olisi pyrkinyt lapsuudenkodistani merkittävästi poikkeavaan kokkailuun, olisi meilläkin lihavia lapsia.

Vierailija
17/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:50"]Monesti vanhemmat lappavat lasten lautasille liian isoja annoksia. Ja kaikki pitäisi syödä tai vanhemman mielenrauha järkkyy. Antakaa lasten ottaa itse ruokansa niin he eivät joudu syömään 50-100 kilokalorin extraa joka aterialla.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No höpöhöpö taas... Lapseni ei tosiaan syö mitään isoja annoksia, ja toiseksi todella harvoin syö kaiken. Äsken nyt sitten oikein punnitsin lapsen ruuan (kanakastike ja täysjyväriisiä) lautaselle meni 250g ruokaa, söi siitä vähän yli puolet. Lisäksi kurkkua ja pari kirsikkatomaattia. -ap

Vierailija
18/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 02:19"]Aineenvaihduntaki voi vaikuttaa ja miten liikutte? Onko teillä rytmi syömisis ettei esim syyä pitkin päivää leipää ym. Juodaako mehuja?

[/quote]

Ei se aineenvaihdunta niin paljon vaikuta.

Laske huviksesi lapsesi kalorit viikon tai vaikka päivän ajan ja katsotaan tuleeko yli 2000 kcal.

Vierailija
19/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annostelen lapselleni näppituntumalla niin, että pienelle lautaselle (n. 21 cm halkaisijaltaan) lautasmallin mukaan. Lisää ei saa muuta kuin kasviksia tai vettä. On tuntunut toimivalta, koska paino on alkanut laskea/pysyy ennallaan.

10

Vierailija
20/128 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi suomalainen tutkimus julkaistiin juuri. Sama määrä ruokaa, sama liikunta, niin toinen kulutti jopa 1000 kaloria enemmän mitä toinen! Geenit määräävät painostamme 60-80 % (suomalaisen lihavuustutkijan mukaan). Se ei kuitenkaan tarkoita, että on tuomittu elämään lihavana. Paljon liikuntaa ja terveellistä ruokaa. Ja määrät oltava pieniä. Toiset lihoo helposti, toiset eivät liho millään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme