*Se on torstai,MAALISmasut*
Kommentit (18)
Yöllä käydessäni pissalla, huomasin kirkkaan veriläntin pikkuhousuissa ja saman tien tunsin, että jotain irtoaa. Kauhistuin. Tietty otin kopin ja paperiin tuli melkoinen verihyytymä. Mitään ihmistainta ei ollut onneksi. Muuta vuotoa ei ole tullu, eikä oo ollu minkäänlaisia kipuja eli keskenmeno ei ainaskaan ole. Mutta huolettaa niin vietävästi. Koskaan ennen ei ole mulla ollut mitään vuotoja. Soittelin neuvolaan ja kahdelta katsotaan ultralla, että onhan pikkuinen kunnossa. Pitäs saada muuta mietittävää, mutta tuo yöllinen kummittelee mielessä. Kerkesin jo mielessäni tuulettaa, että pahin keskenmenon riski on ohi. Ilmeisesti tuo tuli kohdunsuulta. Koska pari viikkoa sitten lääkäri kaiveli papa-näytteen ja aloin hieman vuotaa.
Mutta tätyy lähteä eskarilaisen kanssa yleisurheilukisoihin. Toivottavasti muilla on mukavampi aamu kuin minulla. Jospas se aurinko paistais risukasaankin. ( Syvä huokaus)
äitiliini74 rv 12+4
ja nyt on poju kipeänä. Saa nähdä mitä tästä syksystä tulee. Poika aloitti tarhan viime syksynä ja on siitä asti ollut vähintään kerran kuussa kipeä. Ja sitten vielä nämä omat sairaslomat ( joita toivottavasti ei enää tule enempää ) siihen päälle. Ei mua paljon työpaikalla ole näkynyt ja poden siitä hirvittävän huonoa omaatuntoa ( vaikka tiedän että ei sais, mutta silti..). Ei ne työt sieltä mihinkään häviä ja kiire aikana nämä poissaolot kuormittavat taas muita ja se on se ikävin juttu!!
Positiivista on se, että mulle on valittu jo äitiyslomasijainen, joka aloittaa syyskuussa! Kerrankin ollaan ajoissa liikenteessä ja ehtii perehdyttää kunnolla. Tietysti raskaus on vielä aika alussa ja riskejä on, mutta työnantaja on niistä tietoinen. Ehkä nämä mun sairaslomatkin on vauhdittaneet tätä päätöstä : )
Mutta kyllä tämä kotona olo alkaa tympiäkin!! Töissä oli tosi mukavaa olla viime viikko ja en kyllä millään olisi tahtonut jäädä taas kotiin.
En ole viikkoon ehtinyt lueskella saatikka kirjoittaa pinoihin, mutta yritän aina kun mahdollista. Eli en nyt lukematta osaa mihinkään kommentoida, joten tuli pelkkää omaa napaa. Täytyypä tänään koittaa joissain välissä lueskella pinoja.
Pirriäinen, poju ja rv 12+5
Peukut pystyssä!!!!
Niin hyvässä muistissa nämä jutut!!!!
Tulehan sitten kertomaan mitä sanottiin!!!!
L
Eilen olikin sitten ensimmäinen päivä viiteen viikkoon, kun olo oli kohtalaisen normaali, ei oikein oksettanut eikä muutenkaan sattunut mihinkään. Tuli jo pelko, että onkohan siellä kaikki kunnossa (?) Muutenkin tuntuu, että tuo alavatsan turvotus olisi laskeutunut melkein kokonaan pois. Mitäköhän se tarkoittaa ? Eikös sen masun pitäisi nyt alkaa kasvamaan, eikä kutistumaan ? On tämä kauheaa, jos ei okseta ja ole kurja olo niin sitten on huoli, että onko kaikki hyvin. Ensi viikolla menen yksityiselle ultraan, enään en jaksa odottaa ja sitten viikkojakin on aika kivasti. Nyt aamullakin olo hyvä. Muuten, tuo ruokahalukin on pienentynyt, vielä muutama päivä sitten popsin koko ajan jotakin, mutta nyt kahden päivän ajan, ei ole ollut nalkäkään .. Eli olen syönnyt kuten ennen raskautta.
Äitiliini74: toivotaan, että ultrassa kaikki olisi hyvin. On se aivan varmasti hurja tunne, jos tulee verta ja vielä verinen hyytymä. Tsemppiä sille suunnalle.
Pirriäinen: ei kannata murehtia työpaikka asioita, olet vain kotona rauhassa ja hoidat itseäsi ja poikaa, kyllä ne työt hoituvat siellä. Eikä kannata välittää, jos työyhteisö on niin tyhmä, etteivät ymmärrä, että pienet lapset sairastavat ja alkuraskauskin on mitä on. Mutta ymmärsin, että sinun työpaikalla ovat suhtautuneet asiaan ihan hyvin. Jaksuja sinnekin.
Kaikille oikein mukavaa päivää t. emmi rv-9+4
Tauon jälkeen taas täällä jononjatkona! :) Mulla on ollu todella kurja olo kaksi päivää.... vatsassa ei pysy mikään ruoka ja olo on kuin zombiella, kun ei pysty nukkumaan. Miten voi olla, että ensimmäisessä raskaudessa maha on turvonnu jo nyt näin paljon??? Istuminen tuskallista.... No mulla on ultra ensi viikolla, niin toivottavasti saan rauhan tähän rauhattomaan päänuppiin.
Mä olen kans miettinyt tuota esimiehelle kertomista, mutta taidan kertoa ehkä joskus lähempänä rv 20, jos maha ei nyt ihan valtavaksi kasva tässä lähiaikoina kasva.
On se ihan ufoa, että vieläkään ei ole konkreettista tietoa tulevasta ihmisenalusta ( huonon olon ja raskaustestin lisäksi)!! Kai se todellisuus sit ultrassa iskee oikein kunnolla.
Mun piti kommentoida jotain viestiä, mut ajatus katkeilee.... Laitan sit uutta viestiä, kun polla taas toimii...
rv 9+6
Tää on nyt ihan hassua, mut kävin ihan huvin vuoksi tossa vauvalaskurissa ja mullahan on menossa rv 10!!! Mä olen siis ihan sekaisin, kun edelliseen viestiin kirjottelin ihan muita tietoja. Mutta WAU! Mulla sit on tuolla sikiö eikä enää alkio. Jostain luin, että lääketieteellisesti rv 10 aikoihin nimitys muuttuu.
Mutta nyt tämä seko nainen lopettaa ja jättää areenan muille!
Rv 10+6!!!!!
Eilen oli lääkärineuvola, ja kuultiin sen pienen höyryveturin puksutus - ihana ääni :)
Mies on täällä vapaillaan vielä tän päivän, joten en koneella ehdi istua..täytyy viettääs itä kuuluisaa laatuaikaa kun on molemmat vapaalla. Tulin vaan ilmottautumaan.
Tappert 11+4
Aikaisemmin olen tuolla taka-alalla lueskellut teidän maalisten juttuja, mutta nyt kävi aika niin tylsäks, että päätin tarttua " kynään" . Viime vuonna kirjottelin aika paljon kesäkuisiin kun toista tyttöä odottelin, ja nyt ois sitten kolmas tulossa. Tytöt on siis syntyneet 02 ja 05, joten menoa riittää kotona.
tänään piti olla meillä oikein kunnon touhupäivä, mutta kuinkas ollakkaan, esikoiselle tuli kuumetta..
Joten nyt on kolme naista samankaton alla ja siitä ei aina niin hyvä seuraa:) Olo rupeaa helpottamaan, kokoajan on ollut niin " krapulainen" olo. päähänsärkee, pahaolo, väsymys ja kaikki mahdolliset.Semmoista pientä ihanaa, niinkuin varmaankin tiedätte.
Meidän Nirpun näin jo vkolla 7 masussa kun terveydenhoitajalla oli joku uusi doppleri lainassa siellä... Nirppu= sykkivä möykky se sillon oli:)nyt ootellaan sitten viel pari vkoa että näkis viel varmistuksen...
Että sellasta tännepäin.
Hyvää vointia kaikille!
Pamppari+Nirppu 9+0
tänään on vähän huono olo. ollut jo ihan aamusta. tämä ei ole pahoinvointia, vaan jotain muuta. en oikein osaa sanoin kuvata. liekö oireena vähän kehnosta suolen toiminnasta viime aikoina. veden juominen kyllä onneksi tuntuu auttavan. joten ehkä tämä tästä.
me asutaan keski-uudellamaalla, ja itse pitäisi synnytyssairaala valita. kätilöopisto, naistenklinikka ja hyvinkään sairaala ovat vaihtoehtoina. mutta millä ihmeellä sen valinnan osaa tehdä...? olisiko vinkkejä?
rv 12+2
äitiliini74:lle heti aluksi tsemppiä, toivottavasti on väärä hälytys ja vuoto ei olisi vakavaa!!! Ilmoittele sitten mitä sanottiin!
Mulla on olo ollut viimeisen viikon oikeastaan vasta oikein kurja, turvottaa iltapäivästä aamuyöhön, hikityttää ja ähkityttää, aamuisin olen ennen töihin lähtöä oksentanut (siis jos on aikainen herätys aamuvuoroon, jos saan nukkua edes seitsemään olo on suht ok) ja vaatteet kiristää vyötäröltä. Olen huomannut saman vatsamakkara-efektin kuin Katjakin ;-) Vauvamasusta ei voi puhua mutta sellaista rentoa röllykkää on tuo turvotus tuonut tullessaan. Vaikka ennestään olin alipainoisen ja normaalipainoisen rajalla, niin nyt näytän keskivartalolihavalta kun maha on kauttaaltaan turvonnut. Tosin jo kun turvotus ajoittain hellittää on havaittavissa hyvällä tahdolla joku sievä vatsakumpukin kun oikein tarkkaan katsoo. Ei sitä muut varmaan nää kuin minä :-)
Viime päivinä maksamakkaraan on ollut hirveä himo ja sitä olen leivän päälle tunnontuskitta laittanut, joka ruokaan on pitänyt lisätä puolukkahilloa ja puolukkamehu on ainut joka oikeastaan maistuu.
Vielä viikko np-ultraan, mieskin on tulossa mukaan viakka sanoin ettei pakko ole kun se on keskellä päivää ja miehellä on työmatkaa aika paljon. Viimeksi sen sai pakottaa ekaan ultraan ja rakenneultraan menin yksin.
Tänään on yövuoro, huomenna samoin, valmiiksi jo harmittaa kun menee muutama päivä ihan pipariksi kun olo on kuin krapulaisella taas noiden öiden jälkeen. Mihin saakka muut kolmivuorolaiset ovat aikoneet yövuoroja tehdä? Mulla on nyt kolmen viikon listassa taas 7 yövuoroa ja seuraavassakin listassa 4. Ennen tykkäsin öistä ja edelleenkin niitä meinaan tehdä mutta mietin vaan missä vaiheessa suosiolla antaisin periksi ja tekisin vaan aamu-ja iltavuoroja. Töissä jo kyllä kyselevät jaksanko vielä mutta tuntuisi ihan hölmöltä sanoa jo tässä vaiheessa raskautta etten jaksa.
Nyt pitää mennä tekemään ruokaa esikoiselle ja itselle ja sitten päikkäreille kumpikin.
Kaisu rv 11+2
Mullakin turvotus on lieventynyt selvästi mutta siltikään ei vanhat housut mene jalkaan.Aamulla vedin farkut ja vein esikoisen hoitoon. Kiristivät kuitenkin niin kamalasti alavatsaa että oli pakko käydä vaihtamassa äitiysfarkut ennen töihin tuloa. On tää ihmeellistä että jo tässä vaiheessa.... mutta tosiaan mulla on kyllä niin selkeä maha että kyselijöitä on ollut jo runsaasti. Minnekäs tän tästä piilotatkaan? :-)
ÄITILIINIlle peukkuja. Mulle sanoi sekä gyne että taysin äitipoli että neuvolan täti näistä tuhruistani, joissa myös jotain " lönttejä" tullut välillä, että ei vaikuta keskenmenolta. Sanoivat että jos vuodolla alkaa niin näillä viikoilla tulee kyllä reippaasti verta ja pahenee nopeasti. Pienet vuodot ja tuhrut sun muut ovat normaaleja.Mutta tiedän, vaikea on niin ajatella. itsekin ihan kauhusta kankeana ollut nämä viikot.
Huomenna on lääkärineuvola, jännittää onko kaikki kuitenkaan ok. Sydänääniä ei ole edes kokeiltu vielä kertaakaan kuunnella. Ultrassa toki vauva on nähty useastikin jo näiden tuhruilujen takia. Ja maanantaina np-ultra, se jännittää ihan kamalasti, huh.
Enää ei ole kova nälkä koko ajan vaan lähinnä tulee täyteen heti eikä edes huomaa ettei ole syönyt tunteihin. Ei tule enää siis huono olo vaikkei syö parin tunnin välein :-)
12+3
Nyt sitten on käyty ultrassa ja vauveli siellä jaksaa hyvin. Mutta papa-kokeen tulokset oli saapuneet ja mulla on siis joku tulehdus päällä. Siinä siis syy tähän viime öiseen vuotoon. Nyt sitten kuuden päivän kuuri jotain voidetta laitettava " sisuksiin" . Taidan antaa miehelle valtuudet siihen hommaan. On niistä näköjään hyötyä noista papa-kokeista, niin saa selville nuo tulehdukset. Tiedä kuinka kauan lienee ollut jo muhimassa. Onneksi huomattiin. Nyt voi jo huokaista helpotuksesta ja voi lopettaa Ja kiitos teille, jotka kannustitte heikolla hetkellä. Nyt se aurinko siis paistaa risukasaankin.
äitiliini74 rv 12+4
ÄITILIINI-74; ihanaa kun oli hyviä uutisia! Ja näit taas pikkuisesikin! Lääkkeillä nuo vaivat paranevat, hieno homma!
Minulla myös (kuten joku mainitsi) on " ihana" vatsamakkara. Turvotus tekee sen, että housut jalkaan laitettaessa vyötärölle muodostuu mokoma röllykkä! Vatsa alkaa kyllä pullottaa muutenkin. Jos laittaa hameen päälle (joka ei kiristä/lytistä mahasta, kuten housust) niin selvä masu jo löytyy. Vaatteilla pystyy kyllä vielä huijaamaan/piilottamaan mahan. Olen myös lihonnut parin viime viikon aikana. Minulla on vähän väliä nälkä! Niin kuin alkauraskaudessakin. Tässä oli muutaman viikon tauko tuossa asiassa, mutta taas nälättää! Välipalaksi söin ruisleivän, viilin ja kaksi pientä omenaa puustamme, join myös lasin maitoa. Menin petiin lukemaan kirjaa, ja huomasin, että vatsa kurnii yhä! Hain siis vielä näkkärin. Ja nyt 2 tunnin päästä on taas nälkä!! No kohta se ruoka-aika koittaakin, ja saa tuhdimpaa. Ostin isot pihvit ja tein aurajuustoperunoita ja keitin kasviksia. Jospa tuolla pitäisi nälän edes hetken poissa!
Mutta pihvien paistoon!
Caius 12+3 (ultran mukaan 13+1)
Kylläpä osaa väsyttää, eikö tää väsymys pitäis mennä aika nopeesti ohi? Ainakin aikaisemmin on, muistaakseni. Tänään mullakin oksentelun suhteen ollut parempi päivä, pikkasen on vaan kuvottanut.
Ruusunpiikki: Mä olen ainakin ollut tosi tyytyväinen Kättärin palveluun. Viime raskaudessa jouduin ravaamaan siellä yhtenään astman takia ja aina osiu mukavat kätilöt ja lääkärit kohdalle.
Äitiliini: kiva että kaikki oli hyvin. Itse olen myös pyrkinyt käymään säännöllisesti papassa, ettei vaan tule sitten mitään ikäviä ylläreitä.
Mulla kans alkaa maha näkyä. Ihme ettei kyselyjä ole vielä tullut. Just menee yhdet housut vielä jalkaan ja odottelenkin viileämpiä ilmoja, jotta saan uudet farkut käyttöön. T-paidat alkaa olemaan hassun näköisiä, pitää varmaan hankkia ens tilistä se masutuubi, musta se vaikutti kivalta.
Jos menis taas sohvalle makoilemaan
-m- rv 12+3
Mulla on vatsassa kipuja,pistelyitä.Jalkoja särkee.Pelottaa keskenmeno.Vuotoa ei ole nyt mutta kokoajan ajattelen onko kohdussa kaikki kunnossa.Ja jottei siinä olisi kaikki on mulle iskenyt päälle kunnon flunssa.Nokka tukossa,pärskähtelen.Ja päätä särkee....
Välillä tuntuu että hullu olin että kuudetta kertaa tähän huoleen ryhdyin...
Voiko se mennä edes onnistuneesti loppuun asti?
Olinko liian itsekäs halutessani tämän kokea vielä kerran ja saan kärsiä siitä???
Masentaa..
Leanna kera suuren lapsilauman ja lisäksi sissi jonka pitäsi huomenna olla tasan 10 viikkoa mutta olo on hyvin epävarma.
äitiliini: Kovasti onnea ultrasta, hienoa että vaavilla oli kaikki kunnossa! =)
Täällä alkaa huimaus helpottamaan, mutta ettei liian helpolla pääsisi alkoi tänään sitten taas päänsärky nostamaan päätään vähän reilummin, piti oikein turvautua taasen Panadoliin. Alan jo pikkuhiljaa odottamaan sitä että pääsisi vaan onnellisena seuraamaan sitä masun kasvua ilman huimausta ja päänsärkyä.
Olin keskiviikkona hierojalla ja ihan hyvinhän se meni, illalla oli selkä vaan niin pirun kipeä, ihan kosketus arka ja yöllä heräsin tasan joka kerta kun käänsin kylkeä. Nyt on kyllä jo lähes normaalin tuntuinen, hieman vaan aristusta joissain tietyissä asennoissa.
(.) Vaikka kaikkihan tämä taisi omaa napaa olla.. =) Tänään on masu vihlonut ihan molemmin puolin, ja pariin kertaan on keskellä masua tuntunut sellaista lepatusta, jännän tuntuista, mitäköhän sekin lienee.. Mutta nyt on taas jotain oireita ollut on huomattavasti luottavaisempi mieli! =) On se kumma kuinka nää mielialat vaihtelee ihan täysin sen mukaan että onko ollut oireita vai ei..
sohvi84 + vaavi 9+5
Leanna: Kait sitä kaikki pohtii koko ajan että onko masussa kaikki kunnossa. Täytyy vaan kovasti uskoa siihen että sille kun ei itse mitään voi ja jos jotain ikävää sattuukin niin se johtuu vaan siitä että niin on tarkoitettu, ehkä masuasukilla ei ollutkaan kaikki kunnossa ja siirtyi parempaan paikkaan. Ja varmasti vielä se että sulla on muutenkin kurja olo niin pahentaa vielä tota epäilyä koko ajan, itsellä on ainakin niin että jos olen kipee niin tuntuu että kaikki on ihan huonosti. Mutta siis voimahaleja sulle, eiköhän siellä masussa kuitenkin, suuremmalla todennäköisyydellä ole kaikki kunnossa! =)
Niin, ja kuten varmasti tiedätkin useamman lapsen äitinä, jokainen lapsi on pieni ihme, ja se että lapsen haluaa ei ole lainkaan itsekästä, vaan ihanaa että voi ihan itse saada maailmaan jotain niin kaunista ja ihmeellistä. Kyllä se kaikki vielä lutviutuu.
sohvi84 + vaavi 9+5
En sitten ollenkaan!
Toivottavasti on hyvä merkki.
Jännitän ensiviikon neuvolaa ihan hirmuisesti!!!Jollei niitä s.ääniä kuulukkaan!!??Apua!
Homeitiöt ilmassa aiheuttavat aivastuksia ja nokka aivan tukkoinen.Kurjaa!
Ihania ultrakuulumisia monilla ollut!!Onnea!!!
Palailen päivän mittaan jos tulee asiaa=)
L+5+sissi 9+