Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokeilkaa heksavitia pahoinvointiin

25.03.2006 |

Mulla on menossa 5. raskaus ja jokaisessa olen voinut pahoin (oksennellut) jotain viikolle 15 saakka. Nytkin alkoi rv 6-7 ja oksentelin päivittäin. Jopa yöllä valvoin huonon olon takia. Neuvolassa suositeltiin kunnon annosta Heksavit b6-vitamiinia. Eli 3 krt päivässä 2 tablettia 20 mg vahvuista. Aamulla, päivällä ja illalla. Mulle on aikaisemmin suositeltu tuota samaa, mutta en ole uskonut, että auttaa enkä siksi ole kokeillut. Terkka sanoi, että on tärkeää ottaa tuo suurin sallittu määrä, että siitä on apua. Itse huomasin jo kolmantena päivänä " kuurin" aloittamisesta, että pahoinvointi helpotti. Sen jälkeen en ole kertaakaan oksentanut. Hiukan vielä tekee pahaa, mutta suuri helpotus siitä on ollut.Viikkoja on vasta 10+4, joten luulen, että muuten pahoinvointi vielä jatkuisi pahempana. Kokeilkaa!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle meinaan alkuraskaudessa sanottiin meidän neuvolasta, etteivät voi suositella sitä koska tuoteselosteessakaan ei suositella sitä raskaudenaikana.

Soitin itse lääkefirmaan Leirakselle (ko. on valmistaja ja tuottaja) ja hekään eivät sitä suositelleet koska eivät hekään tiedä ns. turvallista määrää sikiötä ajatellen.

Uusimmassa tutkimuksessa B6-vitamiinin oli todettu aiheuttavan sikiölle joitakin sisäelin syöpiä sekä lieviä epämuodostumia.

En halua peloitella. Kerron siksi että itse voin 11 vkoa erittäin pahoin (joka pvä oksensin useammin kuin kerran..) ja ehdin jo itsekin ostaa Heksavitia ajatellen sitä vaarattomana. Mutta kun soitin neuvolaan, yksityiselle lääkäriasemalle jollekin alan lekurille ja lääkefirmaan, vakuutuin siitä että se ei ole riskin arvoinen kokeilu.

Voimia kuitenkin pahoinvoinnin kanssa. Kyllä se helpottaa ajan kanssa vaikka ei se paljon lohduta silloin kun oksentaa ja oksentaa..

Kolmattaan odottava Marieela kera Palleron 26+6

Vierailija
2/3 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee ihan kahdessa neuvolakortissakin määräys Heksavitin käytöstä. Itsekin mietin sitä, kun luin pakkauselosteesta, että suuria määriä ei suositella raskaana käytettäväksi, mutta ajattelin, että se voisi tarkoittaa tosi suuria määriä, sillä Heksavitia myydään myös 300 mg vahvuisena. Ja tämä on siis 6 tablettia otettuna yhteensä 120 mg eli ei edes puolta 300 mg tabletin vahvuudesta. Sen verran kyllä itsekin nyt huolestuin, että täytyy tarkistaa asia. Jotenkin vaan tuntuu uskomattomalta, että jo lähes 10 vuotta sitten eka raskaudessa sitä suositeltiin. Tuntuis että se olisi jo 10 vuodessa kielletty kokonaan neuvolan ohjeista, jos siitä olisi jotain vaaraa sikiölle. Vai olisiko se sitten ihan juuri tullutta tietoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, meidän neuvolas (Vantaalla) sanottiin että he eivät edes saa suositella mitään ilman lääkärien/suomen lääkäriliittojen/lääketehtaiden vastaisesti mitään -> ja silloin kun soitin tuosta Heksavitista niin he tiesivät siitä mutta sanoivat että eivät voi sitä suositella mutta jos haluan lääkärin kanssa jutella ja hän suosittelee, niin sitte eriasia.

Päätin kuitenkin soittaa Vantaan Lääkäriasemalle (yksityinen) ja siellä lääkäri joka oli Suomen rokotepalvelun ja lääkeaineisiin erikoistunut ei suositellut sitä Heksavitia, varsinkaan ekassa raskauden kolmanneksessa, ja myöhäisempääkin käyttöä tulisi punnita tarkkaan.

Samainen lääkäri kertoi ensimmäisistä tutkimustuloksista sikiöön ja hänen tiedot oli aika karmaisevia.

No viimein soitin Leirakselle (Heksavitin käyttöohjeiden tuoteselostuksessa oli yhteystiedot) ja kyselin asiaa ja siellä joku tuotevastaava kertoi että heillä ei ole varsianisia tutkimustuloksia Heksavitin vaikutuksesta sikiöön (kukapa raskaanaoleva suostuisi koekaniiniksi) ja siksi he eivät suosittele sen käyttöä raskauden aikana, koska ns. turvallista ylärajaa ei tunneta. Ja koska ihmiset ovat yksilöllisiä, toisissa pienempi määrä voi aiheuttaa jotakin ja toisessa vasta suurempi määrä.

Ja he kuulemma eivät ole suositelleet sitä koskaan raskauden aikana.

Useat kuulemma sitä kuitenkin ovat käyttäneet ja ns. puskaradioiden kautta levinneen tiedon mukaan se jopa auttaa...

Mutta, siis, en itsekkään usko että pienistä määristä on mitään haittaa mutta omallakohdallani päätin kuitenkin olla ottamatta yhtään koska kukaan ns. virallinentahto ei sitä mulle suositellut tai edes ehdotellut pieniä määriä kokeilemaan. Hassua sinänsä kun itse uskon kultaiseen keskitiehen ja maalaisjärkeen raskaanakin olles ;)

No, pahoinvointi on jo kärsittyä (onneks) ja jäänkin oottelemaan kesää jotta saan nauttia taas pinenestä ihmisen alusta =))