Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea isä

Epätoivoinen ja ahdistunut
04.07.2021 |

Miten minun tulisi tehdä? Olen 20-vuotias opiskelija, ja asun eri paikkakunnalla kuin vanhempani.

Isästäni on varsinkin viimeisen vuoden aikana tullut todella raskas ihminen, henkinen taakka. Aloin vasta seurustella pojan kanssa, ja se ei ole okei isälleni, koska hänen mielestään minun ei tulisi seurustella "amispojan" kanssa, koska minusta tulee insinööri. Hänen sanojensa mukaan poika on minulle perässävedettävä taakka. Isälläni myös siis Amistausta, ei korkeampaa koulutusta.

Isäni ylisuojelee minua, ja muutenkin pitää minua kuin olisin 12-vuotias. Hän on myös erittäin aggressiivinen persoona: hän saa olla v*ttumainen muille, mutta muut eivät hänelle, hän on perheen "pää", ja hänellä tulee hyväksyttää kaikki valinnat, menemiset jne. Myös vain hänen mielipiteensä ovat oikeita. Jos hänelle sanoo yhtään vastaan, saa aikaan perheriidan ja siitä kärsii kaikki.

Ongelmana on se, että hän ei näe virheitä missään omissa tekemisissään, eikä myönnä jos on ollut väärässä. Hän ei ymmärrä että en ole enää pikkulapsi, ja hänen kasvatustyylinsä on se, että ei saisi tehdä virheitä.

Äitini kanssa puhuin asiasta, ja hän lupasi puhua asiasta isälleni. Sanoin etten halua olla isäni kanssa tekemisissä, jos hänen käytöksensä ei muutu. Nyt vain tuntuu siltä että äitini halusi pelastaa oman nahkansa tällä.

Mitä minun tulisi siis tehdä? Henkisesti vuosi on ollut koulun puolesta helppoa, mutta "tukijoukot" koituivat ongelmaksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

välit poiki. 

Vierailija
2/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoja kokemuksia. Salasin isältä lasteni isän olemmassa olon seurustelumme alussa ja samoin käy nytkin kun eronneena tapaan miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä selvitä heille kenen ksnssa seurustelet

Vierailija
4/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot isällesi miten koet asiat ja otat etäisyyttä.

Vierailija
5/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaise jo se napanuora. Olet jo iso tyttö, eikä sinun tarvitse tehdä tiliä vanhemmilesi.

Vierailija
6/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiii iskä kiusaa…miksi et itse puhu isällesi?

Vierailija
7/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydyt kuin pikkulapsi ja olet kiinni tukijoukoissasi? Pyydät viikkorahaa? Asut vielä vanhemmiltasi? Soitat heille joka päivä? Olisiko aika itsenäistyä ja ottaa sitä etäisyyttä?

Vierailija
8/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloit vasta seurustelemaan ja olet kertonut siitä jo vanhemmillesi?

Vierailija
9/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta koska isä on jumala , ei tee virheitä. Tyypillinen narsistinen käytös , lue narsismista . Sulla on kaksi vaihtoehtoa joko katkaiset välit isääsi tai et kerro henkilökohtaisia asioitasi hänelle. Ikävä kyllä ja isä ei tule muuttumaan koska ei näe käytöksessään mitään väärää. Lue paksunahkainen narsisti ja ohutnahkainen narsisti niin ymmärrät kuvion. Itse katkaisin välit ja aloin elää omaa elämääni , en ole katunut hetkeäkään. Isäsi on tuo ensimmäinen ja äitisi tuo toinen.

Vierailija
10/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista ei tue enää mitenkään henkisesti aikuisten lastensa seurusteluja. Eivät halua ottaa kantaa suuntaan tai toiseen ettei myöhemmin tule sanomista. Minut ja seurustelusuhteeni ignoorattiin ja vaiettiin kuoliaaksi tuossa iässä. Varmaan jotain samansuuntaista tulee olemaan sulla. Toivottavasti poikaystäväsi ei odota sinun perheestäsi suuria, koska silloin saa kyllä pettyä.

Vierailija
11/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro kaikkea isällesi.

Poikaystäväsi koulutus ei kuulu isällesi.

Olen itse samanlaisesta perheestä - äitini puuttuu vielä todella iäkkäänä lastenlastensa tekemisiin. Todella raskasta käytöstä eikä edes halua ymmärtää että asiat ei hänelle kuulu.

Suosittelen, että teet etäisyyttä vanhempiisi. Sillä jatkossa isäsi puuttuminen elämääsi jatkuu ja jatkuu.

Vierailija
12/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olet oikeassa, että äitisi vain yritti saada sinulle kivan olon. Hän tuskin on niin naiivi, että kuvittelee isäsi muuttuvan.

Vierailija
13/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro kaikkea isällesi.

Poikaystäväsi koulutus ei kuulu isällesi.

Olen itse samanlaisesta perheestä - äitini puuttuu vielä todella iäkkäänä lastenlastensa tekemisiin. Todella raskasta käytöstä eikä edes halua ymmärtää että asiat ei hänelle kuulu.

Suosittelen, että teet etäisyyttä vanhempiisi. Sillä jatkossa isäsi puuttuminen elämääsi jatkuu ja jatkuu.

Sun äiti puuttuu sun lasten tekemisiin??

Sulle sama neuvo mitä itse kerrot eteenpäin: asiat ei kuulu hänelle.

Ihan sun lasten vuoksi älä mahdollista tuota, vaan katkaise välit.

Vierailija
14/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, miten keskustelet änkyräjyrän kanssa, joka on latistanut sinua 20 vuotta, eikä näe omassa toiminnassaan mitään väärää?

Ap, suosittelen sinulle sellaista toimintamallia, että et tosiaan tapaa isääsi, ellei hänen käytöksensä muutu. Pidä se päätös myös. Äitisi kanssa olet yhteydessä, kuten ennenkin, ja voit tavata häntä ilman isääsi. Muuten mietit vielä eläkeikäisenäkin, miksi et marssinut ajoissa pois tuollaisesta perhekuviosta. Olet täysi-ikäinen, omista asioistaan päättävä ihminen, eikä isälläsi ole mitään sanomista siihen.

Voin omasta kokemuksestani kertoa, että isäsi ei tule koskaan hyväksymään päätöksiäsi ja valintojasi, ei miesystävääsi, mahdollisia tulevia lapsianne, ei mitään, missä hän ei ole saanut päättää. Äitisi kontaktia sinuun hän saattaa yrittää kieltää ja rajoittaa, mutta siinä sinun ja äitisi on taisteltava tiukasti vastaan. Sukulaiset tietysti saavat kuulla ihan toisenlaisen tarinan, mutta mitä siitä, oikaiset väärät luulot.

Tuollaiset ihmiset eivät koskaan muutu, saati myönnä virheitään.

Vierailija
15/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata puhua vanhemmille seurustelusta, jos siitä tulee riitaa.

Sanot, että lähdet seurakunnan nuorisoiltaan, kun lähdet poikaystävää tapaamaan. Tarkista, että millaisia seurakunnallisia tilaisuuksia on tarjolla, niin et suoranaisesti valehtele.

Ala kulkea huivi päässä ja pukeudu epäilyttävän peittävästi. - Saavat vanhempasi muuta ajateltavaa ja unohtavat poikaystäväsi - tai sitten huomaavat seurustelun paremmaksi vaihtoehdoksi kuin uskonnollisen hurahtamisen.

Vierailija
16/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ottaa etäisyyttä. Muuta pois kotoa, älä soittele / vastaa kovin usein, kerro asioita vain pintapuolisesti.

Vierailija
17/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että lähdet seurakunnan nuorisoiltaan, kun lähdet poikaystävää tapaamaan. Tarkista, että millaisia seurakunnallisia tilaisuuksia on tarjolla, niin et suoranaisesti valehtele.

Ala kulkea huivi päässä ja pukeudu epäilyttävän peittävästi. - Saavat vanhempasi muuta ajateltavaa ja unohtavat poikaystäväsi - tai sitten huomaavat seurustelun paremmaksi vaihtoehdoksi kuin uskonnollisen hurahtamisen.

Lapsellista.

Vierailija
18/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan oikeesti.

Täällä näyttää useinkin olevan aiheena se, että n. 3-4 kymppisten elämää yrittää määräillä heidän vanhemmat, keinolla millä hyvänsä ja ovat tehneet sitä aina.

Tehkää sille loppu! Te olette aikuisia, kykeneviä ihmisiä ettekä ansaitse jatkuvaa mitätöintiä!

Teillä on oma elämä josta päätätte itse.

Älkää kuunnelko sitä syyllistämistä.

Ihan liian moni hyppii persoonallisuushäiriöisten tai muuten vinksahtaneiden vanhempiensa pillin mukaan.

Älkää tuhlatko enää hetkeäkään elämästänne!

Tehkää niinkuin teistä tuntuu hyvältä, ihan sama miten tuollaisissa suvuissa puhutaan täyttä peetä muutenkin.

Teillä on vain tämä yksi elämä. Ja erityisesti jos teillä on lapsia, en suosittele jatkamaan tuota nöyristelyä. Lapsetkin kärsivät jos elämässä on kuka tahansa manipuloiva, vinksahtanut ihminen.

Vierailija
19/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vie miesystäviäsi kotiisi äläkä edes kerro heistä vanhemmillesi. Jos kerrot äidille, hän saattaa möläyttää tiedon myös isälle.  Älä ota vanhempia FB-kavereiksi, samaan WhatsUpp-ryhmään ym. joissa miesystävä on.

Minulla oli uskovainen isä, joka hyökkäsi käännyttämään kaikkia. Isälle olisi kelvannut vain hänen kanssaan samaan kirkkoon kuuluvat seurustelukumppanit. Sama ongelma oli meillä kaikilla tyttärillä, meitä on 4.

Veljien naiskavereista isällä ei ollut kuin ulkonäkövatimuksia. Poikien naisystävät olivat vaatimattoman näköisiä hänen pojilleen, kauniimpien kanssa olisi pitänyt seurustella.

Vierailija
20/23 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellista.

Lapsellisesti käyttäytyy vastapuolikin.