Mitä teidän 5-vuotiaat pelaa tabletilla?
Mitä pelejä lataisin 5-vuotiaalle tytölleni tabletille? Vinkkejä kehiin!
Kommentit (31)
Growtopia, Minecraft, Clash of Clans, Hobbit, Pou. Ja pelaa hyvin. Osaa pelata PS3 Lego-pelit kahdessa päivässä läpi. Taitava.
Kyseessä poika. Isoveljen jalanjäljillä.
Meidän 5v pelaa Angry Birdsejä (eri versioita), monenlaisia palomiespelejä (sammutetaan tulipaloja tai yritetään pitää vesilasti kyydissä kuoppaisella tiellä), Cut the robe on ehdoton suosikki (eri versiot) ym ym. Ja meidän 3v on oppinut siinä sivussa: tykkää tehdä palapelejä, muistipeljä, tunnistuspelejä jne.
Meillä ei pelata joka päivä vaan voi mennä viikko ettei lainkaan ja sitten taas useampana päivänä viikossa esim. tunti per päivä. Oikeastaan tällaisia useamman päivän viikkoja on lähinnä, jos itse tai lapset sairaana tai on paljon muuta aktiviteettiä. Ja yleensä lapset ei sitten edes halua katsoa telkkarista ohjelmia vaan on joko tai: peli tai ohjelmaa.
Meidän lapset katsoo myös tietsikalta youtubesta titi-nallea, my little ponya jne. Osaavat jo itse hakea ja klikkailla (valvottuna) kivoja pätkiä. Tätäkään ei anneta päivittäin tehdä vaan toki ulkoillaan, puuhataan yhdessä, pelataan lautapelejä, askarrellaan jne.
Aikalailla heinäsuovassa lapsia pidetään, jos ei anneta yhtään tutustua nykyteknologiaan. Hoidossa jäisi vanhempi aika ulkopuolelle lasten jutuista, jos ei yhtään tietäisi, mistä muut puhuvat. Ja koulun aloittava olisi jo ihan pihalla muiden "osaamistasosta".
Pelaaminen ei ole pelkästään hyväksi, mutta ei ole hyväksi myöskään ylisuojella. Eikä ole mikään laiska vanhempi vaikka lapsi saisi joskus pelata tai katsoa ohjelmia. Sopivalla tasolla kaikkea...
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]Nyt tulee varmaan paljon "miinuksia", mutta mun mielestä 5v. ei kuuluisi edes osata käyttää tablettia/konetta. Helpommalla tietty pääsee kun ne kököttää sen pelin ääressä...
[/quote]
No tuota, jos perheessä on myös vanhempia lapsia, niin tätä voi olla hyvin vaikea toteuttaa...
[/quote]
miksi +12v. lapsien pitäisi 5v. lapselle opettaa tabletin käyttöä ? Eikös niitten pitäisi istua hiekkalaatikolla syömässä hiekkaa vielä, eikä sisällä pelaamassa?
[/quote]
No ei sitä tarvitse erikseen "opettaa", leikkivät yhdessä ja yhdessä käyttävät tablettiakin... Ennemminkin joutuisi aktiivisesti fyysisesti estämään jos haluaisi ettei 5 vee koske tablettiin - joka on vielä paljon intuitiivisempi lapselle kuin tietokone. Ja jos teillä 5 vee syö edelleen hiekkaa niin suosittelen lastenlääkärin pakeilla käyntiä, kuulostaa kehitysviiveeltä... ;-)
[/quote]
tuo hiekan syönti oli vähän niinkuin sellanen vitsi jos et tajunnut:D sanoisin että kehitysviiveeltä kuulostaa tabletin leikeissä mukana olo. Kun olit 5v, oliko sulla jo pelit ja vehkeet leikeissä mukana? Vai onko se kehitystä edeltävää nykyään käyttää tablettia
Tabletit ovat nykypäivän käpylehmät, haluttiin tai ei.
Meillä ei ole tablettia, mutta tietokoneella joskus MSP:ta (isosiskojen avustamana) ja Pikku Kakkosen pelejä. Pari kertaa olen antanut pelata mun fb-pelejä (candy crushia ja pet rescueta), mutta vaikka ne onkin aika helppoja senkin pelata, niin en meinaa uskaltaa antaa, kun ei tiedä jos painelee vahingossa mitä sattuu.
Musta on ihan ok antaa jo 5-vuotiaankin pelata silloin tällöin vähän. Netti ja nettipelit on niin tätä päivää, että miksi taistella tuulimyllyä vastaan? Meidän 5v ei pelaa edes joka viikko ja nyt kesällä ei ole tainnut pelata ollenkaan. Ei ole mulla mitään vastaan kun pysyy kohtuudessa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]Nyt tulee varmaan paljon "miinuksia", mutta mun mielestä 5v. ei kuuluisi edes osata käyttää tablettia/konetta. Helpommalla tietty pääsee kun ne kököttää sen pelin ääressä...
[/quote]
No tuota, jos perheessä on myös vanhempia lapsia, niin tätä voi olla hyvin vaikea toteuttaa...
[/quote]
miksi +12v. lapsien pitäisi 5v. lapselle opettaa tabletin käyttöä ? Eikös niitten pitäisi istua hiekkalaatikolla syömässä hiekkaa vielä, eikä sisällä pelaamassa?
[/quote]
No ei sitä tarvitse erikseen "opettaa", leikkivät yhdessä ja yhdessä käyttävät tablettiakin... Ennemminkin joutuisi aktiivisesti fyysisesti estämään jos haluaisi ettei 5 vee koske tablettiin - joka on vielä paljon intuitiivisempi lapselle kuin tietokone. Ja jos teillä 5 vee syö edelleen hiekkaa niin suosittelen lastenlääkärin pakeilla käyntiä, kuulostaa kehitysviiveeltä... ;-)
[/quote]
tuo hiekan syönti oli vähän niinkuin sellanen vitsi jos et tajunnut:D sanoisin että kehitysviiveeltä kuulostaa tabletin leikeissä mukana olo. Kun olit 5v, oliko sulla jo pelit ja vehkeet leikeissä mukana? Vai onko se kehitystä edeltävää nykyään käyttää tablettia
[/quote]
Kun minä olin 5 v, Commodore 64:sta ei oltu vielä keksitty moneen vuoteen. ;-) Eli ei. Mutta ei tabletin (rajoitettu) käyttö minusta ole lapsen kehitystä uhkaavaa, jos vahvempi seuraa mitä lapsi tekee ja kaikki vapaa-aika ei mene koneella.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]Nyt tulee varmaan paljon "miinuksia", mutta mun mielestä 5v. ei kuuluisi edes osata käyttää tablettia/konetta. Helpommalla tietty pääsee kun ne kököttää sen pelin ääressä...
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kun minä olin 5 v, Commodore 64:sta ei oltu vielä keksitty moneen vuoteen. ;-) Eli ei. Mutta ei tabletin (rajoitettu) käyttö minusta ole lapsen kehitystä uhkaavaa, jos vahvempi seuraa mitä lapsi tekee ja kaikki vapaa-aika ei mene koneella.
[/quote]
Eli siis "vanhempi". ;-)
Kyllä 6 v lapsenlapseni pelaa tabletilla. Ulkoillaan ja leikitään muutenkin. Miksi pitää yleistää että tenavat istuu päivät koneella tai tabletin ääressä. Aikuinen osaa rajoittaa aikaa pelien suhteen. Miksi nennä ajassa taaksepäin jos maailma kehittyy. Osa peleistä hyvinkin opettavaisia
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]Nyt tulee varmaan paljon "miinuksia", mutta mun mielestä 5v. ei kuuluisi edes osata käyttää tablettia/konetta. Helpommalla tietty pääsee kun ne kököttää sen pelin ääressä...
Jos perheessä on vanhempia lapsia, lapset voi pelta keskenään ja vanhempien kanssa lautapelejä.hyviä pelejä jo viisivuotiaalle ja vanhemmalle on Uno, Kimble, afrikan tähti, twister, Junior Alias, huojuva torni.
Pikku kakkosta