Talviloman kertyminen
Neuvokaahan mua. Aloitin työt siten, että ensimmäinen täysi työssäolokuukausi oli kesäkuu 2021. Pidin siis kesällä 2022 kertynyttä lomaa 20 päivää. Onko minulle nyt jo kertynyt talvilomaa?
Kommentit (24)
Ennen maaliskuuta 2022 kertyneet lomat pidetään aikavälillä 2.5.2022-30.4.2023. Laskennallisesti väittäisin, että ne 22 lomapäivää olivat juuri ne, mitä sinulle tuohon asti kertyi, jolloin sinulla ei ole vielä tänä vuonna talvilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen maaliskuuta 2022 kertyneet lomat pidetään aikavälillä 2.5.2022-30.4.2023. Laskennallisesti väittäisin, että ne 22 lomapäivää olivat juuri ne, mitä sinulle tuohon asti kertyi, jolloin sinulla ei ole vielä tänä vuonna talvilomaa.
Lomaa siis kertyy 2 päivää / kk alle vuoden työsuhteissa. Kesäkuu - maaliskuu kerryttää 20 päivää, jolloin olet kaikki lomasi jo pitänyt.
Lomapäivien kertymisestä löytyy tietoa vaikkapa tuolta:
www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/vuosiloman-ansaitseminen#:~:text=Työ….–31.3.,jokaiselta%20täydeltä%20lomanmääräytymiskuukaudelta.%20Puolikkaat%20lomapäivät%20pyöristetään%20aina%20ylöspäin.
Lähteitä on paljon muitakin.
Talviloma ei kai ole mitenkään eritelty vuosilomakertymässä, vaan se on saman vuosilomakertymän alla. Hyvä on huomioida tuo lomanmääräytymisvuoden päättymispäivä 31.3. Eli lomanmääräytymisvuosi ei ole kalenterivuosi.
Jos ois aloittanut 1.4.2021 niin silloin olisi jo lomapäiviä 30, eli täys ja talvilomakin. Eikö?
Aloitin työt 1.6.2021. Ekana lomankertymisvuonna lomaa kertyi 20 päivää. ap Mulla ei siis ole talvilomaa ilmeisesti kertynyt vielä tälle keväälle?
Vierailija kirjoitti:
Aloitin työt 1.6.2021. Ekana lomankertymisvuonna lomaa kertyi 20 päivää. ap Mulla ei siis ole talvilomaa ilmeisesti kertynyt vielä tälle keväälle?
Juu ei ole. Sillä se talviloma ei ole mikään bonusloma, vaan se jätetään kesälomapäivistä sitten talvea odottamaan. 20 päivän lomaoikeutesi olet siis jo käyttänyt.
Ihan hyvä muistisääntö on että vasta täyden kesäloman jälkeen on talvilomaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole. Sillä se talviloma ei ole mikään bonusloma, vaan se jätetään kesälomapäivistä sitten talvea odottamaan. 20 päivän lomaoikeutesi olet siis jo käyttänyt.
Tarkennetaan, että se jätetään vuosilomapäivistä (ei kesälomapäivistä) talvea odottamaan. Eli kesällä käytetään se 24 pv ja sen ylittävä osuus sitten on talvilomaa. Yksityisellä puolella siis toki näin, julkisen puolen lomakertymät ovat asia erikseen.
Riippuu työehtosopimuksesta. Ei kaikilla ole saman verran lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä muistisääntö on että vasta täyden kesäloman jälkeen on talvilomaakin.
Riippuu kaiketi työpaikasta, kyllä lomaa saa siirtää talvellekin useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mulla esim on vuodessa 10 viikkoa lomaa, tai ei lomaa, mutta vapaajaksoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin riippuu tessistä, jota ap ei tietenkään kerro. On aloja, joilla kertyy talvilomaa ns bonuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennetaan, että se jätetään vuosilomapäivistä (ei kesälomapäivistä) talvea odottamaan. Eli kesällä käytetään se 24 pv ja sen ylittävä osuus sitten on talvilomaa. Yksityisellä puolella siis toki näin, julkisen puolen lomakertymät ovat asia erikseen.
Ei voi mitenkään koskaan yleistää yksityistä puolta tuolla tavoin.
Oon julkisella ja kertyy 3,2 päivää / kk. Pidän kesäisin 20 pvä = 4 viikkoa. Loput 18 pvä = 3,5 viikkoa milloin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mulla esim on vuodessa 10 viikkoa lomaa, tai ei lomaa, mutta vapaajaksoja.
Ei kun nyt muistin väärin, 12 viikkoa on vapaata vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ois aloittanut 1.4.2021 niin silloin olisi jo lomapäiviä 30, eli täys ja talvilomakin. Eikö?
Onko tää näin?
Nämähän on täysin työehtosopimuksesta kiinni.. Mikä tes teillä siis on käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää näin?
No riippuu siitä työehtosopimuksesta.
Milloin olet aloittanut työsuhteesi?