Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverisuhteissa aina jään roikkumaan tai en saa sanoa asiaani

Vierailija
06.07.2014 |

Miksi usein päädyn tilanteeseen, jossa kaverin kanssa minulla on paljon tunteita ja ajatuksia jaettavaksi, mutta kaveri ei ole kiinnostunut?

Esimerkiksi juuri nyt tutustuin erääseen ihmiseen kurssilla, ja haluaisin puhua oppimastani (käsitteli ihmissuhteita ja tunteita) hänen kanssaan. Hän ei ole vastannut viesteihini.

Tai yksi toinen joka herätti paljon tunteita ja ajatuksia lähettää aina vain kylmän asiallisia viestejä, vaikka yhdessä vaiheessa puhuimme syvällisiä.

Onko vika minussa, odotanko ystäviltä liikaa? Haluaako kukaan syvällisyyttä?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ihan samasta tehdä aloituksen! Kaverini päivittää Facebookkia päivittäin ja kaverilistan julkaisuista päätellen myös tapaa ihmisiä livenä, mutta minun juttuani ei ole aikaa kuunnella, edes valmiiksi kirjoitetussa muodossa. Viimeksi kun pyysin mielipidettä erääseen asiaan, vastaus oli "en ole nyt jaksanut lukea". Sama ihminen on kuitenkin "jaksanut" sisustaa, matkustaa, tavata muita jne.

Vierailija
2/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"et saa sanoa"? Kuka estää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

haetko terapiaa kavereista? rasittavaa.

Vierailija
4/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette selvästi oikein tiedä, ketkä ovat teille läheisiä ja ketkä eivät. Vain todella läheiseltä ihmiseltä voi vaatia syvällistä ihmissuhdekeskustelua. Toki sellainen voi joskus syntyä spontaanisti vieraankin kanssa, mutta tuskin toistuu.

Kukaan ei jaksa nykypäivänä uida liian syvissä vesissä varsinkaan tuttavan kanssa. Hyvälle ystävällekin voi joskus joutua sanomaan, että sori en ole nyt ehtinyt vastata, lukea jne..

Vierailija
5/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan rajaton... ei ole normaalia avautua heti.

Vierailija
6/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen todella yksinäinen ihminen, joka alkaa vuodattaa kun naapuri sanoo päivää..

Vierailija
7/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:21"]

Miksi usein päädyn tilanteeseen, jossa kaverin kanssa minulla on paljon tunteita ja ajatuksia jaettavaksi, mutta kaveri ei ole kiinnostunut?

Esimerkiksi juuri nyt tutustuin erääseen ihmiseen kurssilla, ja haluaisin puhua oppimastani (käsitteli ihmissuhteita ja tunteita) hänen kanssaan. Hän ei ole vastannut viesteihini.

Tai yksi toinen joka herätti paljon tunteita ja ajatuksia lähettää aina vain kylmän asiallisia viestejä, vaikka yhdessä vaiheessa puhuimme syvällisiä.

Onko vika minussa, odotanko ystäviltä liikaa? Haluaako kukaan syvällisyyttä?

[/quote]

Näin perheellisenä ja kiireisenä ihmisenä pitäisin helvetin ärsyttävänä ja outona jos joku kurssikaveri (!) lähettelisi useita viestejä kurssin sisällöstä minulle. Ei kiinnostaisi rohkaista tyyppiä eikä ole normaalia keskustella tekstareilla jostain laajoista aiheista ellei ole täysin yksinäinen erakko tai muuten vajaa.

Vierailija
8/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota vinkistä vaari

Vierailija
9/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssikaveri sanoi haluavansa jutella ja sovimme ajankin. Soittoa vaan ei ikinä tullut ja hän ei ole vastannut viesteihini. Olisi sanonut suoraan, että ei halua puhua sen sijaan että erikseen löimme lukkoon ajan. Tai sanoisi nyt suoraan, että unohdetaan koko juttu.

Mutta mihin laitan tämän tarpeeni jakaa ajatuksia? Tännekö kirjoittelen, teille? ;)

Vierailija
10/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäys: hän siis teki oharit ja on jättänyt FB-viestini huomioimatta, vaikka muuten näyttää siellä kommentoivan. 

Vierailija
11/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan alkaa suhtautua tuttaviinsa itsenäisemmin - ja lähtökohtaisesti kevyemmin. Ihmissuhde syvenee pikkuhiljaa kuin itsestään, jos on syventyäkseen. Ystävyyteen ja avautumiseen ei voi pakottaa.

Vierailija
12/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kuulostat vähän oudolta ihmiseltä..

Vierailija
13/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:57"]

[/quote]

Voitko perustella?

Vierailija
14/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:42"]

Tulee mieleen todella yksinäinen ihminen, joka alkaa vuodattaa kun naapuri sanoo päivää..

[/quote]

Ja tämähän on puhujallekin tosi noloa kun tajuaa puheripulinsa. Mutta tiedättekö mitä?

Tällainen on esimerkiksi täällä Espanjassa ihan normaalia! Ei tarvitse hävetä sitä että on ihminen, kaipaa juttuseuraa ja on ollut viime aikoina yksinäinen. Aaah, vapauttavaa!

Vierailija
15/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:42"]

[/quote]

Ja tämähän on puhujallekin tosi noloa kun tajuaa puheripulinsa. Mutta tiedättekö mitä?

Tällainen on esimerkiksi täällä Espanjassa ihan normaalia! Ei tarvitse hävetä sitä että on ihminen, kaipaa juttuseuraa ja on ollut viime aikoina yksinäinen. Aaah, vapauttavaa!

[/quote]

ap:n pitää muuttaa sinne

Vierailija
16/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samat ongelmat kuin ap:lla. Aikani asiasta kärsittyäni olen luovuttanut. En nykyään puhu asioistani kenellekään. Kätevää.

Vierailija
17/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä sulkeutunut kuoreeni ja ollut todella itsenäinen ja -päinen. En ole mikään räpättäjä, nuo mainitsemani ihmiset ovat itse kaivaneet minusta ensin asioita ulos. Mutta sitten jättäneet roikkumaan. Olen lähinnä katkera turhan toivon herättämisestä, olisi antanut minun olla yksin eväitäni syömässä kurssilla. Ei olisi tätä ongelmaa nyt.

Vierailija
18/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:57"]

[/quote]

Voitko perustella?

a) käyt kurssilla (okei, kurssi voi olla mikä vain kurssi, mutta eka mielikuva on työttömien kurssi tai joidenkin mielenterveyskuntoutujien kurssi)

b) Haluat keskustella kurssin aiheesta juuri tapaamasi ihmisen kanssa. Muita ei ole?

c) Odotat että kenelläkään aikuisella on aikaa jutella syvällisiä tekstiviestein.

d) Sinulle käy kertomasi mukaan usein niin, että kaveri ei ole kiinnostunut. Sinussa tai lähestymistavassasi on jotain vikaa silloin.

e) Lähetät "tälle yhdelle joka puhui ennen syvällisiä", vieläkin syvällisiä viestejä vaikka hän vastaa kylmästi. Et siis tajua vihjettä, että häntä ei kiinnosta.

f) et yleensäkään tajua vihjettä, että juttusi eivät kiinnosta.

Yhteenveto: sinun pitäisi oppia puhumaan pinnallisia juttuja säästä, kurssin sisällöstä ympäripyöreästi kasvotusten ja unohtaa tekstiviestit, katsela sitten rauhassa tuleeko ystävyyttä vai ei. Nyt tuntuu, että kylmyys tai mykkäkoulu ei estä sinun viestitulvaasi. Se voi tuntua jopa häirinnältä.

[/quote]

Vierailija
19/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole normaalia avautua heti", joku tuolla kirjoitti.

Korjaisin, että täällä Suomessa ei ole normaalia avautua heti. On kyllä olemassa maita, joissa se on ihan normaalia.

Täällä kuitenkin tuntuu, ettei kannata avautua edes perheenjäsenille, siis puolisollekaan. Keskustelua ei vain synny, koska toista ei kiinnosta.

Vierailija
20/80 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ongelma minulle, en ole tuollaiseen törmännyt. No, olen ammatiltani toimittaja, ja aika syvällisiä keskusteluja saan aikaan jopa työkaverien kanssa.

Mutta epäilen, että kyse on aihepiirin ja ystävyyssuhteen laadun ristiriidasta. Toisin sanoen yrität käydä keskusteluja aiheesta, joka ei sitä toista a) kiinnosta, b) josta hän ei halua avautua juuri sinulle tai c) josta hän ei osaa käydä keskustelua kanssasi. 

Paha sanoa, mistä noista on kyse, mutta mieti itse. 

Paljon riippuu ihmisestä. Jotkut ovat valmiita miettimään pitkään ja perusteellisesti aiheita laajalla kirjolla saman tien, toiset taas vaativat läheisen ystävyyssuhteen, ennen kuin paljastavat mielipiteitään. Joidenkin älyllinen kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä asioiden tarkasteluun monelta kantilta. Tai ei halua keskustella juuri SINUN kanssasi, koska ei koe teidän olevan riittäävän samalla aallonpituudella.

Anna asian olla, ja etsi keskustelukumppani, joka on ko. aihepiiristä kiinnostunut. Ei kannata painostaa, kyseinen ihminen selvästi haluaa ottaa etäisyyttä.