Afrikkainen mieheni kielsi minua vaihtamasta lamppua!
Kuuluu kuulemma hänen töihinsä, koska hän on perheen mies. Hän ei voi ottaa perheen miehenä riskiä siitä, että putoa korkeilta tikkailta ja läpset jäävät äidittömäksi.
Kysyin sitten mitä muita tehtäviä hänellä on miehenä: Tärkein on kuulemma pitää vaimo tyytyväisenä, jotta lapsilla on onnellinen äiti. Konkreettisia tehtäviä on kuitenkin mm. pitää koti/talo kunnossa, huoltaa auto, jos sellainen olisi, huoltaa pyörät, ym. perinteiset miehiset hommat. Käydä töissä ja ansaita rahaa koko perheelle.
Kun muistutin, että hänhän tekee myös suurimman osan näistä perinteisistä "naisten hommista": pyykkää, siivoaa, laittaa ruokaa, hoitaa lapsia, niin hän vainsa noi, että se kuuluu siihen vaimon tyytyväisenä pitämiseen.
Kommentit (33)
Eilen näin yöjunassa mustan miehen overikännisen suomalaisen tyttöystävänsä kanssa. Mies kantoi laukut ja paasasi että aina sua saa vahtia. Sympatiat hänelle. Kukaan muu ei olisi sitä touhua katsellut.
En usko, mutta jotkut uskoo joulupukkiinkin.
No, minä en ole koskaan kännissä ollut.
Järkytyin kyllä hieman, että tuollaiset hieman patriarkaaliset käsitykset ovat siis miehenikin mielessä. Hän on monesti puhunut siitä, että on helpottavaa, kun on valinnut tällaisen itsenäisen suomalaisen vaimon: Hän tietää, että vaikka hän kuolisi, niin sekä vaimo, että lapset tulevat selviämään, koska käyn töissä ja osaan ainakin pyytää apua ja teoriassa tiedän, miten esim. pyörät huolletaan. ja jos miehen oma isä on osallistunut noihin siivouksiin ym. toimiin aina kun on vain ehtinyt miehen lapsuuden perheessä.
ap
olis hiton rasittavaa elää jonkun toisen sääntöjen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:56"]Mistä maasta kotoisin?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:56"]
Mistä maasta kotoisin?
[/quote]
Ruotsista
[/quote]
Afrikasta
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:54"]
[/quote]
Ei ole kyllä ennen mitään "sääntöjä" ladelllut. Suurimmaksi osaksi on minun myönnettävä, että on toteutettu minun toivomuksiani. Hihittelee tuolla nyt tyytyväisen oloisena puhelimessa siskolleen, että häntä ei perheessä tarvittaisi ollenkaan, vaimokin kun rupesi lamppua vaihtamaan ja samaan aikaan grillailee pihvejä. Kuulemma voisi ryhtyä kuninkaaksi, jonka vaimo hoitaa kaiken. ( Ja siis todellakin kun mies hoitaa jo suurimman osan niistä kokkailuista, sivouksista ym. tavallisemmista kotitöistä. tälläkin hetkellä minä av:lla rentoutumassa ja hän laittamassa päivällistä.)
Ota tästä nyt sitten selvää. Luuleeko mies todellakin, etten ole näitä lamppuja yhteisen suhteemme aikan vaihdellut. Yhdessä kun on oltu kohta vuosikymmen.
Osaisiko joku selittää, että miten tämä minun lamppujen vaihtamiseni on nyt jotenkin niin huvittava asia?
ap
"Vähän" eroa perus suomisikaan. ;) Ihana mies aivan varmasti!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 15:54"]
[/quote]
Ei ole kyllä ennen mitään "sääntöjä" ladelllut. Suurimmaksi osaksi on minun myönnettävä, että on toteutettu minun toivomuksiani. Hihittelee tuolla nyt tyytyväisen oloisena puhelimessa siskolleen, että häntä ei perheessä tarvittaisi ollenkaan, vaimokin kun rupesi lamppua vaihtamaan ja samaan aikaan grillailee pihvejä. Kuulemma voisi ryhtyä kuninkaaksi, jonka vaimo hoitaa kaiken. ( Ja siis todellakin kun mies hoitaa jo suurimman osan niistä kokkailuista, sivouksista ym. tavallisemmista kotitöistä. tälläkin hetkellä minä av:lla rentoutumassa ja hän laittamassa päivällistä.)
Ota tästä nyt sitten selvää. Luuleeko mies todellakin, etten ole näitä lamppuja yhteisen suhteemme aikan vaihdellut. Yhdessä kun on oltu kohta vuosikymmen.
Osaisiko joku selittää, että miten tämä minun lamppujen vaihtamiseni on nyt jotenkin niin huvittava asia?
ap
[/quote]Sillä on mielenhäiriö, se on alkanut kiinnittää tekemisiisi vasta nyt huomiota ja kohta kuljet talutusnuorassa etkä saa liikkua ulkona ilman kaapua tai ajaa autoa.
siis kimpassa olette olleet 10v ja nyt vasta keskustelette tuollaisista asioista?
Tuommonen mies olis ihana. Meillä tällä hetkellä on verho päässyt irti nippeleistä, ja se ärsyttää minua. En uskalla nousta taloustikkaille, koska minulla on huono tasapaino ja huimausta. Mies voisi nousta, mutta ei viitsi tehdä asian eteen mitään, nauraa vain mulle :(
Jaa että kaapua käyttämään. Ei taida oikein kuulua tuohon kristinuskoon.
Maata en viitsi sanoa, kun tiedän että tästä maasta ei kovin moni Suomessa ole, mutta Saharan eteläpuolisesta alueesta on kyse. Mies siis ei ei ole arabi, jos tällä on jollekulle merkitystä.
ap
Joopa joo.
Eihän tuollaista kukaan usko. Sen voin uskoa, että haluaa itse vaihtaa lamput, korjata pyörät yms. koska siitä tulee miehekäs olo. Mutta yksikään mies ei kyllä kahmi naiseltaan pyykkäyshommia tai lattian luutuamista.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:13"]
Tuommonen mies olis ihana. Meillä tällä hetkellä on verho päässyt irti nippeleistä, ja se ärsyttää minua. En uskalla nousta taloustikkaille, koska minulla on huono tasapaino ja huimausta. Mies voisi nousta, mutta ei viitsi tehdä asian eteen mitään, nauraa vain mulle :(
[/quote]
Ehkö tuo on yksi syy. Mies tietää, että minulla on korkeanpaikan kammo ja inhoan jo taloustikkaitakin. Itse vain olen sitä mieltä, että minua ei auta se, että lopettaisin kaikki tuollaiset hommat. Eri asia on tietenkin sinulla, jos koet huimausta ja on huono tasa-paino. Ikävää, että miehesi nauraa sinulle. Oletko kysynyt, että miltä mieheltä tuntuisi, jos sinä nauraisit jollekulle hänen heikolle puolelleen tai sairaudelle?
ap
Olet siis muka jo naimisiin mennyt tietämättä noita asioita miehestäsi....joopatijoo.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:07"]
[/quote]
Afrikasta
[/quote] Ja oletko sinä maasta nimeltä Eurooppa?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:13"]
[/quote]
Ehkö tuo on yksi syy. Mies tietää, että minulla on korkeanpaikan kammo ja inhoan jo taloustikkaitakin. Itse vain olen sitä mieltä, että minua ei auta se, että lopettaisin kaikki tuollaiset hommat. Eri asia on tietenkin sinulla, jos koet huimausta ja on huono tasa-paino. Ikävää, että miehesi nauraa sinulle. Oletko kysynyt, että miltä mieheltä tuntuisi, jos sinä nauraisit jollekulle hänen heikolle puolelleen tai sairaudelle?
ap
[/quote]
Joo, tämä on itse ketjun pointtiin ohis. Mieheni on suomalainen, jäyhä pohojalaasmies, jolla kyllä on sairauksia (mm. diagnosoimaton epilepsia). Mutta ei mene lääkäriin, vaikka varasin ajan - teki hukkakäynnin. Mitään estettä esim. hetkelliselle taloustikkaille nousemiselle ei ole, mutta kovin on laiska ja saamaton muutenkin. Ap, kysyin häneltä kysymyksesi. Tuumasi vaan, että "no siinähän naureskelet", ja jatkoi telkun töllöttämistä ;)
Hieno mies. Nostan hattua!