Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen maalla sadonkorjuuaikaan 8-vuotiaat hoitivat pienempiä sisaruksia, jopa vauvoja, vanhempien ollessa pellolla

Vierailija
03.07.2021 |

Se oli täysin normaalia. Ei ollut lasua, eikä kukaan paheksunut eikä syyllistänyt. Kouluun mentiin metsien ja vainiouden halki, koskien yli, eikä kukaan vienyt.
Miksi tämä aika jossa elämme on suurta vanhempien syyllistämisaikaa, jos ei 24/7 vartioi lastaan? Onko tämä nyt sitten kasvatuksellinen ihanne?
Ajatuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 70-luvun lopulla "lapsenpiikana" 13 vuotiaana hoitamassa alle 3 vuotiasta lasta aikuisten työpäivien ajan (n. 9 h). Talon isäntä kävi vielä syömässä mun kokkaamaa ruokaa ruokatunnilla.

Ihan normaalia tuolloin.

Eiköhän kyseessä ollut kesätyö. 13-vuotiaat kävi koulua 70-luvulla.

Niin oli, mutta mitä sillä on väliä, Olin vastuussa siitä kolmivuotiaasta kuitenkin koko päivän. Ja ei tuosta nyt niin kauaa ole, että tarttis sanoa ennenvanhaan. Olen vielä nytkin reilusti työikäinen.

Aika lailla eri juttu, kun kyse oli tilapäisestä keikasta eikä mistään entisaikojen 13-vuotiaasta piiasta.

Vierailija
42/45 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä lapsia ennen vanhaan kuolikin enemmän kuin nykyään, siksi niitä piti olla paljon. Esim. 50-luvulla 2-vuotias sukulaislapsi hukkui, kun oli 5-vuotiaan veljensä ”valvonnassa”.

Mielipuolista. Eikö palstalla aina väitetä, että ennen lapsia osattiin kasvattaa toisin kuin nyt?

No vähintään yhtä mielipuolisia esimerkkejä löytyy nykyajastakin, jos aletaan yksittäisiä tapauksia eri aikakausilta poimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sellainen pointti, mitä 2000-l syntyneiden on varmaan vaikea käsittää.

Lapselle voi opettaa kaikenlaisia asioita, mitä esim. tarvitsee ollessaan kotona, kaupassa, liikkuessaan ulkona.

Lapsille tähdennettiin jatkuvasti miten vaaroja vältetään. Aniharva sitä paitsi oli yksin. Oli sisaruksia, serkkuja, kavereita.

Niin paljon kuin se teitä tuntuukin risovan, isommat katsoivat pienempien perään hyvällä menestyksellä. Onnettomuudet, joista moni jankkaa... mä esimerkiksi kuulin vain yhdestä onnettomuudesta, jossa tuttu lapsi sai surmansa. Kanavalaiva upposi Saimaalla, 2 ihmistä menehtyi.

Siinä kaikki. Niin ja jotkut vanhemmat antoivat lasten riekkua autossa ajon aikana. Se oli typerää.

Mutta ollessaan keskenään lapset olivat varovaisia, jotta ei sattuisi mitään pahaa. Eikä sattunutkaan.

Vierailija
44/45 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verrataanpa sitten myös lasten kuolleisuus- ja onnettomuuslukuja. Ennen lapsia oli niin paljon, että ilmeisesti heistä jouti muutama menehtyäkin. Nyt harvalla on ylimääräisiä lapsia.

Isovanhempani asuivat maaseudulla ja järvellä oli poukama johon ilman aikuisia matkaa taittamaan lähteneiden lapsien vene upposi. Tapauksessa kuoli muistaakseni kahdeksan lasta.

Näissä nostalgiatripeissä "miksi ei eletä kuten vuosisata sitten" paistaa läpi menneisyyden mytologisointi ja mitä kaikkea tuolloin sattui ei joko tiedetä tai armeliaasti unohdetaan.

Vierailija
45/45 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on sellainen pointti, mitä 2000-l syntyneiden on varmaan vaikea käsittää.

Lapselle voi opettaa kaikenlaisia asioita, mitä esim. tarvitsee ollessaan kotona, kaupassa, liikkuessaan ulkona.

Lapsille tähdennettiin jatkuvasti miten vaaroja vältetään. Aniharva sitä paitsi oli yksin. Oli sisaruksia, serkkuja, kavereita.

Niin paljon kuin se teitä tuntuukin risovan, isommat katsoivat pienempien perään hyvällä menestyksellä. Onnettomuudet, joista moni jankkaa... mä esimerkiksi kuulin vain yhdestä onnettomuudesta, jossa tuttu lapsi sai surmansa. Kanavalaiva upposi Saimaalla, 2 ihmistä menehtyi.

Siinä kaikki. Niin ja jotkut vanhemmat antoivat lasten riekkua autossa ajon aikana. Se oli typerää.

Mutta ollessaan keskenään lapset olivat varovaisia, jotta ei sattuisi mitään pahaa. Eikä sattunutkaan.

Se, että SINÄ et kuullut mistään ei kerro kuin sinusta itsestäsi ja siitä, että et ollut kiinnostunut mistään omaa ympäristöäsi ylittävästä

.

Faktat on silti faktoja. Tapaturmaisesti kuolleiden lasten määrä on pudonnut alle kymmenesosaan 1970-luvusta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000614806.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi