Mies miettii; ajatuksia elämästä
Lapsena olin kaiketi melko onnellinen. Asioita alkoi kuitenkin varjostaa kouluun meneminen, jolloin alkoi esiintyä kiusaamista ja väärien lasten kaveriksi joutumista. Teini-iän kynnyksellä tuli koulun vaihto ja vanhoista suht normaaleista kavereista ei ollut enää mitään jäljellä. Koko teini-ikäni ajan minulla ei käytännössä ollut enempää kuin 1-2 kaveria, joista molemmat kiusaajia. Toinen kaverini mahdollisesti murtautui sähköpostiini, haukkui minua julmasti jos en tehnyt jotain tietyllä tavalla, piti kerran veistä kurkulla ja mm. hakkasi suojellun luonnonvaraisen eläimen kuoliaaksi silmieni edessä monen muun teon muassa. Toinen kavereistani oli aikuinen, joka ei koskaan puuttunut tähän kiusaamiseen, vaan virnuili viattomana vieressä. Nämä muistot varjostivat ajatuksiani n. 25-vuotiaaksi asti mm. painajaisten muodossa, jolloin onnistuin jotenkin irtaantumaan niistä muutettuani paikkakuntaa.
Näissä maisemissa, siis ennen paikkakunnan vaihtoa, alkoi sitten aikuisuus, joka jatkui lapsuuden tapaan työttömyydestä ja syrjäisyydestä tunnetulla pitäjällä ja melko pitkän psykiatrisen hoitojakson jälkeen, jonka aikana laukesi todellinen krooninen fyysinen sairaus ja väärien lääkkeiden vaikutuksesta myös kosmeettinen vamma, jonka takia joudun leikkauspöydälle ensi viikolla toista kertaa elämässäni.
Tänä kesänä olen tilannut itselleni vinon pinon tiedeaiheisia kirjoja yhteen ammattihaaveeseen liittyen, mutta minun on ollut vaikea motivoitua lukemaan niitä. Kesällä 2013 yritin rakentaa itselleni uutta positiivista identiteettiä pyöräillen maalaismaisemissa ja kuvitellen paremman elämän useamman vuoden päähän, jossa sijaitsisi työpaikka oman alan asiantuntijana, parisuhde ja mielekkäitä ystävyyssuhteita. Valitettavasti kesää seurannut lukuvuosi ei tukenut näitä unelmia; vähän ennen lukuvuoden loppua lähetin viimeisen sosiaalisen 'SOS-viestini' samalla kurssilla olleelle naiselle, jossa esittelin itseäni, kerroin rennosti päivän tapahtumista ja ehdotin ohimennen lisäjuttelua yhteisestä alasta ja elämästä (siis ei yhteiselämästä, koska sitähän meillä ei tietenkään ole) esim. jäätelön merkeissä. Kuten muutkin viestini, mietin tämänkin erittäin tarkkaan ja suunnittelin sen mahdollisimman virkeään ja positiiviseen muotoon, mutta minkäänlaista vastausta ei kuulunut. Näin vain oudosti virnuilevan ja tutulta näyttävän naisen pari päivää myöhemmin kadulla hakiessani raskasta kirjalastia postista.
Samanhenkisiä mieskavereitakaan ei oikein löytynyt, saati sitten puolueetonta ihmistä, joka olisi sanonut olevansa ylpeä suunnitelmistani (sikäli kun sitä voi tehdä olematta patronisoiva) tai sanonut haluavansa nähdä minun jatkavan ja pitävän kiinni samoista tavoitteista ja suunnitelmista. Eipä sellaista tietysti ole kaikilla muillakaan, mutta ehkä heillä on sitten muita voimalähteitä. Olen siis joutunut turvautumaan täysin lähiomaisiin, joista varsinkaan isäni ei ole ollut hirveän kannustava eikä ole aina edes tuntunut haluavan nähdä minua työelämässä. En voi kuitenkaan kiistää pieniä valonpilkahduksia, jolloin jonkinlaista kannustusta johonkin suuntaan on ilmaantunut. Asioita on vaikeuttanut se, ettei lähisukulaisillani ja minulla ole hirveästi yhteistä uratavoitteiden tai esim. harrastusten suhteen, ja keskustelu on siis tavallisesti hyvin yleisluontoista tai hedelmätöntä murahtelua ja siinäpä ne keskustelukumppanit sitten olivatkin.
Oma osuutensa oli sillä, että en ole päässyt tutustumaan omiin taipumuksiini kovin hyvin käytännön kautta, koska vapaaehtoistyön löytäminen suurehkosta kaupungista on ollut lähes toivotonta. Sen lisäksi kesälle luvatut harjoittelut peruttiin ja työhakemuksiin ei vastattu, jolloin myös mahdollisuus harrastaa kesällä jotain muuta kuin pyöräilyä peruuntui. Tämä yhdistettynä yllä mainittuihin vaikeuksiin imaisi haluni samalla alalla jatkamisesta viemärin perukoille. Tilaamani kirjat liittyivätkin minua kiinnostaneeseen sukulaisalaan, jolle hakeutuessa törmäisin kuitenkin todennäköisesti samankaltaisiin vaikeuksiin. Olen välillä miettinyt oliko halukkuuteni hakeutua ko. alalle osittain vääristyneestä tai vahingollisesta elämänhistoriasta kummunnutta taipumusta; kiusaaminen, vaikeudet itsensä hyödylliseksi tekemisessä, sukupuolisen läheisyyden puuttuminen ja muu sielukkaan ystävyyden puuttuminen yhdistettynä luontaiseen herkkyyteen ehkä saivat minut etsimään mielenrauhaa sellaisesta ammatista, missä tietynlainen ihmisläheisyys olisi konkreettista ja välitöntä, jonka merkityksen hitaimmankin sytytyksen omaava ihminen voisi ymmärtää ja jossa siis ehkä jotenkin pääsisin kompensoimaan oman elämäni puutteita ja näkemään sellaisia ihmisiä, jotka ovat herkistyneempiä tai heikommilla kuin itse olen ja sitten olemaan heitä kohtaan hyödyllinen, kuten joku muu EI ole halunnut tai voinut olla minun oman elämäni pelastava enkeli. Tässäkin tavoitteessa oli toki oma osansa marttyyriytta ja tietynlaiseen alisuoriutumiseen tyytymistä, mutta arvelin jaksavani hyvien ihmissuhteiden voimalla. Toisaalta taas välillä on sellainen olo, että tekisi mieli haistattaa melkein kaikille ja elää täysin itsekeskeistä elämää, mutta sitä en myöskään osaa enkä kai haluakaan tehdä. Joskus ikävät kokemukset ja muistot kuitenkin aiheuttavat sellaisen tilapäisen tunnetilan.
Ainut ihminen, jonka seura sai minut hetkittäin uskomaan valoisampaan tulevaisuudenkuvaan ja elämään, oli serkkuni, jota viime aikoina olen nähnyt noin kerran vuodessa, mutta tämäkin taika on kuoriutunut pois hänen uraantumisensa ja itsekkyytensä takia. Viime kesänä toivoin, että olisimme käyneet kolmestaan (minä, serkkuni ja yhteinen isoäiti) eräässä nostalgisessa myymälässä ostoksilla jonakin hyvänä kesäaamupäivänä, mutta se ei toteutunut. Tänä kesänä hän oli 'salaa' käymässä kotikaupungissani, mutta ei vaivautunut ilmoittamaan tästä eikä myöskään vastannut syntymäpäivätoivotukseen, jonka toimitin hänelle mummoni kanssa.
Vaikeiden kokemusten ja raatamisen tietynlaisen kannattamattomuuden myötä mielialani vaihtelevat aika paljon ja tunnen puhdasta lämpöä ja rakkautta maailmaa kohtaan hetkittäin, esim. minuutin päivässä nähdessäni vaikka jonkun viattomasti kuvioidun esineen, kuten sukan, johon on neulottu hymyilevän eläimen kuva tai seuratessa naisen sössöttävän vauvalle; usein haaveilen voivani lukittaa aivoni tähän lempeään ja vaatimattomaan kukkaistilaan, jossa kaikki tuntuu järjestyvän ja oman elämän pyhittäminen ulkomaailman abstrakteille tarpeille ilman omia haluja tuntuu kivalta ajatukselta. Samalla mielen pohjalla kuitenkin tykyttää ajatus kaikesta maailman epäoikeudenmukaisuudesta, kaikista ihmisistä, jotka odottavat tilaisuutta hyväksikäyttää tai vahingoittaa lähimmäisiäni sekä oman rakkauteni hukkaantumisesta. Jonkinlaisia mahdollisuuksia inhimillisen katkeruuden tai vihan kanavoimiselle tuottavaan toimintaan, kuten matalan intensiteetin ihmisoikeusaktivismi, jota omalla tavallani toteutankin sekä tieto siitä, että olen ainakin yrittänyt mm. hakea erilaisia töitä monia eri teitä ja välillä mietteissä on oman yhdistyksen perustaminen. Kenties sinuksi tuleminen niin negatiivisten kuin positiivistenkin tunteiden kanssa on mahdollista vasta sitten, kun elämän peruspuitteet ovat hyvässä kunnossa ja tämä ei viittaa niinkään suorittamiseen ja saavuttamiseen, vaan turvallisuuteen ja läheisyyteen.
Ajatukset ovat kovasti syksyssä, jolloin aukeaa taas väylä kunnianhimoisten harrastustavoitteiden toteuttamiseen ja myös uusien urasuuntausten juurruttamiseen. Sosiaalisen puolen odotukset ovat melko matalalla.
Kommentit (22)
Mikä on sosiaalinen SOS-viesi? "Moi. Kaipaan tulla rakastetuksi, mutta en osaa/uskalla/kehtaa sanoa sitä ääneen"?
Vau, kirjoitit romaanin tai vähintäänkin novellin (jota en jaksa lukea).
Minä-viestintä uppoaa paremmin ja silloin omistat sanomasi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:12"]
Mikä on sosiaalinen SOS-viesi? "Moi. Kaipaan tulla rakastetuksi, mutta en osaa/uskalla/kehtaa sanoa sitä ääneen"?
[/quote]Tarkoitin sillä sitä, että sen jälkeen ei ollut enää sosiaalista tekemistä ja olin varma viettäväni kesän yksin videopelejä pelaten, tylsiä kirjoja tilaten ja lukien, pyöräillen ja tölkkejä tien varsilta pyörän tarakalle keräten. Mielekkäitä sosiaalisia tilauksia ihmisten kohtaamiseen loppukeväänä ja koko kesän aikana ei vain enää tulisi.
Tosin sinä päivänä kun lemmikkini kuoli, pyöräilin eräällä hiekkatiellä ja vastaan käveli melko harvinaisesti joku nuorelta näyttävä nainen, joka hymyili minulle. Tulkitsin tuon hymyn kuitenkin ivalliseksi.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:12"]
[/quote]Tarkoitin sillä sitä, että sen jälkeen ei ollut enää sosiaalista tekemistä ja olin varma viettäväni kesän yksin videopelejä pelaten, tylsiä kirjoja tilaten ja lukien, pyöräillen ja tölkkejä tien varsilta pyörän tarakalle keräten. Mielekkäitä sosiaalisia tilauksia ihmisten kohtaamiseen loppukeväänä ja koko kesän aikana ei vain enää tulisi.
Tosin sinä päivänä kun lemmikkini kuoli, pyöräilin eräällä hiekkatiellä ja vastaan käveli melko harvinaisesti joku nuorelta näyttävä nainen, joka hymyili minulle. Tulkitsin tuon hymyn kuitenkin ivalliseksi.
-ap-
[/quote]
Just joo. Oot vissiin kouluampuja-ainesta.
Kaikkea hyvää! Toivottavasti saat elämääsi mielekkyyttä ja ajatuksesi ja tunteesi suunnattua positiiviseen suuntaan.
Sun ongelma on se, että olet ihan järkyttävän itsekeskeinen. Ei koko muu maailma ole sua vastaan. Ja sä kyllä olet ihan itse vastuussa omista ajatuksistasi ja voit niitä myös muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:41"]Sun ongelma on se, että olet ihan järkyttävän itsekeskeinen. Ei koko muu maailma ole sua vastaan. Ja sä kyllä olet ihan itse vastuussa omista ajatuksistasi ja voit niitä myös muuttaa.
[/quote]
Samaa mietin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:41"]
Sun ongelma on se, että olet ihan järkyttävän itsekeskeinen. Ei koko muu maailma ole sua vastaan. Ja sä kyllä olet ihan itse vastuussa omista ajatuksistasi ja voit niitä myös muuttaa.
[/quote]Kyllä noin pitkä teksti ansaitsee vähän perustellumman ja huolitellumman vastauksen kuin "olet ikävä ihminen".
Vaikeita kokevat ihmiset korostavat vuodatuksissaan hankaluuksia elämässä. Tuskin he väittävät koko maailman olevan heitä vastaan tai että kaikki pyörisi heidän ympärillään. Tässäkin ketjussa joku on vain kuvaillut omia tunteitaan ja omaa elämäänsä; jokainen ihminen haluaa joskus miettiä omaa elämäänsä jonkun toisen kanssa. Kyllä niillä ihmisillä voi silti olla elämä sen ajatuksen ulkopuolellakin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 04:26"]
[/quote]
Hae jo itsellesi jammattiapua noihin harhoihisi.
Tekstistäsi heräsi ajatuksia. Pahoittelen jo valmiiksi, koska olen suorapuheinen henkilö.
Jotenkin tuosta kirjoituksesta käy ilmi tietty fatalismi. Esim. kun kuvaat, kuinka lähetit yhden viestin(sos-viesti kuulosti vähintäänkin omituiselta) tytölle, joka ei siihen sitten vastannut, löit heti päässäsi lukkoon, että 'okei, nyt ei ole enää mitään sosiaalisia juttuja tarjolla koko kesänä ja turha edes yrittää.' - Varsin moni voisi pitää kuvaamaasi kirjallista yhteydenottoa ja itsensä esittelyä todella outona vetona, ja jos tyttö kerran oli samalla kurssilla, mikset mennyt vain juttelemaan hänelle kasvotusten? - Jos itse saisin viestin vaikka 'Markulta', jonka tietäisin samalta kurssilta ja hän selittäisi jotain tyhjänpäiväistä elämästään ja kyseli sitten lähdetäänkö jäätelölle puhumaan tulavaisuudesta niin en varmasti vastaisi.
Niin ja sitten kun serkkusi ei halunnut 'nostalgiseen kauppaan hienona aamuna' on hän tietenkin sinut hylännyt. Isäsi ei ole kiinnostunut sinun alastasi niin kaikki on 'hedelmätöntä'.Oletko huomannut, että kun ihmiset eivät reagoi omituisiin toiveisiisi ja sosiaaliseen hapuiluusi haluamallasi tavalla, heittäydyt marttyyriksi? Yhteiskuntaamme kun kuitenkin pyörittävät tietynlaiset normit ja puitteet, joiden sisällä se sosiaalinen kanssakäyminen yleensä tapahtuu.. on olemassa kaksi vaihtoehtoa, joko alistua sääntöihin ja pelata niiden mukaan ts. saada tuttuja ja ystäviä, tai rikkoa niitä ja jäädä ulkopuoliseksi. Varsinkin tällaisissa pienissä maissa kuten Suomi. Ulkomailla omituisuutta siedetään paikoitellen paljon paremmin.. en siis sinänsä tiedä oletko outo, mutta tekstistäsi luen väkisinkin sen, että käyttäydyt sosiaalisissa tilanteissa erikoisesti. Onko sulle tehty testejä liittyen autismiin?
AP sai sanottavansa sanottua eikä aio enää vastata tähän ketjuun, saati lukea sitä.
AP kiittää kannustavasta palautteesta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 06:19"]
AP sai sanottavansa sanottua eikä aio enää vastata tähän ketjuun, saati lukea sitä.
[/quote]
Ihq drama queen <3 Kun ei vastaukset miellytäkään, voi hyvin poistua paikalta kuin loukkaantunut pikkutyttö.
^Siis onko tällä henkilöllä lapsia vai miksi tänne kirjoitti?
AP on varmaan ihastunut tämän palstan lämpöisen kannustavaan tyyliin ja siksi avautui tänne ;).
Vakavasti ottaen AP, sinähän olit vain niin rehellinen kuin kykenit tuossa vuodatuksessa, ja ehkä se oli kirjoitettu enemmän itsellesi kuin kenellekään täällä.
Jos nyt jotain lähtisin sinuna muuttamaan niin varmaankin sen, ettet niin paljon arvioisi omaa merkityksellisyyttäsi ja arvoasi suhteessa ulkomaailmaan... tai jotenkin olin tuosta tekstistä huomaavinani punaisena lankana sen tyyppisen pohdiskelun että millaisena ihmiset sinut näkevät, mitä sinä voisit antaa heille ja yhteiskunnalle kun et ole kokenut tähänkään asti itseäsi mitenkään suunnattoman kelvolliseksi suhteessa toisiin ihmisiin. Ei sinun tarvitse olla muuta kuin mitä olet. Melko ymmärrettäväähän ajattelusi on ottaen huomioon että sinulle on kertynyt jossain määrin uhriksi joutumisen taustaa (ikävät ystävät, hoitovirhe). Tuollainen mahdollisesti vaikuttaa odotuksiisi ja tulkintoihisi muista ihmisistä, esim. silloin kun arvelit vastaantulijan hymyilevän sinulle ivallisesti. Ehkä siellä taustalla on uskomus, että sinun paha olosi tuottaa toisille hyvää mieltä? Sellainen kuvio taisi olla sinun ja 'ystäviesi' välillä; se mitä heidän kanssaan koit kuulosti traumaattiselta. Sieltä opitut mallit reagoida ja selviytyä voivat kummitella edelleen ihmissuhteissasi jolloin vaarana on itsensä mitätöinti.
Vapaaehtoistyö ja ajatus ihmisten auttamisesta kiinnostaa sinua. Kunhan huolehdit myös siitä että sinä itse saat myös inhimillistä tukea ja itsearvostuksesi ei tule pelkästään muiden auttamisen kautta, niin varmasti sinusta on silloin auttamaan muita ihmisiä. Vapaaehtoistoimintaa voisit kysellä esim. asukastuvilta, työttömien yhdistyksistä tai seurakunnilta.
Tsemppiä AP ja lisää 'kukkaistiloja' :). Jos ja kun suuntaat ihmisten auttamiseen, niin uskon että sinulla on kyky auttaa myös toisia ihmisiä näkemään pieniä hyviä asioita ympärillään.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 06:29"]
^Siis onko tällä henkilöllä lapsia vai miksi tänne kirjoitti?
[/quote]
Ei ole lapsia kun ei ole koskaan onnistunut naisia lähestymään kuten tästäkin topikista voi lukea.
Harmi vaan, että minulle jäi kuva siitä, että kaikissa muissa on vikaa, jopa sukulaisissa, jotka eivät osaa jutella oikeista asioista. Jos haluaa erakoitua, se onnistuu juuri noin, nähden muiden viat ja omat ylemmyyden.
Jos vertaan itseäni kavereihini tai vaikka mieheeni, olemme täysin erilaisia. Kuitenkin pidän aina mielen avoimena, enkä halua jumittua erilaisuuteen, mielestäni kun erilaiset ihmiset voivat olla ystäviä tai vaikka asua saman katon alla. Hyvää jatkoa ap, ajattele positiivisesti nähden muiden ihmisten hyvyyden vaikka oletkin saanut aikoinaan kaltoinkohtelua. Kaikki eivät ole ilkeitä, usko pois!
Kelaat ihan liikaa. Ei itsetarkkailu ja itsensä analysointi oo mikään turn-on. Teksti on myös jotenkin psykopaattinen. Siitä puuttuu tunne.
Viimeinen lause on kuin jostain säätiedotuksesta. Tsemppiä elämään. Ota rennommin. Ja koita päästä tosta neuroottisuudesta.