Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaalean karvalankamaton pesu itse?

Vierailija
15.06.2014 |

Onko kukaan pessyt itse vaaleaa karvalankamattoa? Olen kerran pesettänyt pesulassa ja hinta oli niin suolainen, että en rasiksi pesettänyt siellä. Matto siis vesipestävä, tasopesu. Onko kukaan pessyt vastaavaa itse ulkona esim. Matonpesupaikoilla? Käykö mäntysuopa nestemäisellä vaalealle matolle?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ollut hetken roskiksessa? Jos ei niin anteeksi jos häiritsin.

Vierailija
2/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese Marseille-tyyppisellä saippualla. Hiero sitä märkään mattoon ja haro ja vaahdota sormilla pinta ja pohja. Vedä lingon läpi jos uskallat, mä vedin kyllä. Kuivaaminen kai haastavinta tuossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mattoja, joita sinulla ei ole varaa huoltaa.

Nimim. Juuri äsken karvalankamaton pesulasssa pesettänyt

Vierailija
4/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin on ainaki meillä kestänyt kotona pesua. Mäntysuopaa vaan ja joskus oon tainnu tehdä sangollisen kloriitti liuosta ja nakata senkin matolle jotta valkaistus.

Vierailija
5/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ainakin sellainen karvalankamatto, joita oli jo 1970-luvulla, ole märkänä hyvin painava käsitellä ja täytyy miettiä tarkkaan, mikä kuivausteline sen kestää. Uudenaikaiset "karvalankamatot" lienevät kevyempiä.

Olen pessyt villamaton haaleaan veteen liuotetulla marseillesaippualla. Mäntysuopa (nestemäinen) kannattaisi varmaan myös liuottaa veteen eikä laittaa sitä sellaisenaan mattoon. Ainakin minä tekisin niin.

Vierailija
6/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pessy tumman karvalankamaton käsin, ja nyt tänö.vuonna pesen.painepesurilla varovasti. Minusta pitäå muistaa hyvä huuhtelu ja ehdottoman tärkeää saada matto mahd.nopeasti kuivaksi - muutoin matto alkaaa haista. Minä odotan kuumaa ja tuulista päivää, jolloin maton pesen. Pesu heti aamusta, pahimmat vedet karvoista ns. Niistämällä ja pyyhkeellä pois, sit jätän ulos tuuleen kuivumaan. Yhtenä kesänä jopa saunoin maton kanssa - ilman.valvontaa mattoa ei saa.viedä saunaaan..

Vierailija
7/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pessyt. Painoi vaan julmetusti märkänä ja tarvitsi toisen ihmisen aina kun sitä nosti/siirteli. Mäntysuovalla pesin ja huuhtelin tosi hyvin. Nopeasti vesi tippui pois, mutta kuivuminen kyllä kesti. Aina välillä kääntelin mattoa ja huljuttelin lankoja että kuivuisi nopeammin.

Vierailija
8/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä pesin varovasti höyrypesurilla (siis imevä, eikä paineita paljoakaan).muistini mukaan karvalankamatto alkaa haista pahalle jos sen kastelee

Vierailija
9/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta pesuainetta karvalankamatolle on vahva liuotinpesuaine. Mä käytin rekkapesuainetta jota isäni toi työpaikaltaan kun pyysin. Imeytät pesuainetta raakana mattoon ja pistät jätesäkkiin, suljet säkin suun ja annat olla vuorokauden. Tuon käsittelyn jälkeen lähtee puhtaaksi haalealla vedellä suihkuttamalla. Suosittelen!

Vierailija
10/17 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matto on nelisen vuotta vanha, materiaali "soft touch polyester" eli ei ole noita 70-luvun mattoja.

tulee valita aurinkoinen ja tuulinen päivä, kuten yllä suositeltiin. Enimmät vedet yritän saada pois matonpesupaikan laitteella (millä saa väännettyä ylimmät vedet pois).

ap

Vierailija
11/17 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan millään mäntysuovalla pese! Omo tai joku muu tavallinen aine laimennettuna käy. Älä liota, älä hankaa kovaa. Jos menee pilalle, oma moka. Kuivaa tasaisella, ei saa laittaa roikkumaan. -Mattomyyjä

Vierailija
12/17 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:'D hahaaa!! olin ihan varma että provo

Vierailija
13/17 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin pienet (120 cm X 60 cm) karvalankamatot kylppärin lattialla, nestemäinen pesuaine kastelulle matolle ja ihan kevyesti sormin pyöritellen pesin matot. Runsas huuhtelu kylmällä vedellä ja ulos valumaan kuivaksi. Hyvä lopputulos tuli!

Vierailija
14/17 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä matonpesupaikalla oon nähnyt jonkun tollasia pesevän, eli ilmeisesti mahdollista itse pestä. Kuivatus tosiaan mahdollisimman nopeasti, muuten jää haisevaksi.

Vierailija
15/17 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karvalankamaton voi pestä esim. tavallisen suihkun yhteydessä tai bideesuihkulla. Suosittelen päivittäistä pesua ja ylimääräisten karvalankojen ajelua tai ainakin muotoilua.

Vierailija
16/17 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuivaushan tuossa on isoin ongelma! Käytännössä mahdoton saada paksua karvalankamattoa kuivaksi ilman ammattikuivureita ja sitten se jääkin haisemaan.... likaisemmalta vaikuttaa pesun jälkeen kuin ennen.

Nimimerkillä: kokemusta on....

Vierailija
17/17 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Tampereella on itsepalvelupesula missä on tuo leveä kone noille matoille eli matto sinne ja kone pesee sekä kuivaa 25e maksaa. Pesin itse kaikki isot matot siinä ja hyvä tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi