Miksi oikeinkirjoitusta ei osata?
Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat melkoisen surkeita oikeinkirjoituksessa. Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, niin edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein. Koulutustason voi päätellä usein siitä, miten yhdyssanat on kirjoitettu. Niiden kirjoittamista tosin opeteltiin jo peruskoulussa. Ilmeisesti amiksessa unohtuu?
Kommentit (42)
Facebookissa olen huomannut, että juuri nämä menevät uraohjukset kamppailevat kieliopin kanssa, kun taas amiksestakin pudonneet loisijat tuottavat taianomaisen tarkkaa proosaa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:20"]Muuten hyvä aloitus, mutta petyin tuohon loppulauseeseen. Miksi juuri amislaiset ovat mielestäsi tyhmempiä, kuin muut? Ja onko täällä AV:lla sitten kaikki amislaisia, kun täällähän näitä virheitä yhdyssanoissa, pilkuissa, pisteissä ja muussakin oikeinkirjoituksessa löytyy ihan älyttömästi, moni ei osaa kirjoittaa sanojakaan oikein.
[/quote]
En leimaa amiksen käyneitä ylipäänsä tyhmemmiksi, mutta osaamattomuus etenkin yhdyssanoissa voi antaa sellaisen kuvan varsinkin korkeammin koulutettujen silmissä. Oleellista on kuitenkin ihmettelyni miksi oikeinkirjoitus unohtuu, vaikka arki on täynnä oikein kirjoitettuja yhdyssanoja.
Koska olen käynyt vain kovan elämän koulun.
Luulen asian johtuvan siitä, että ei lueta kirjoja.
Olen itse juuri suorittanut AMK-tutkinnon, joka periaatteessa on korkeakoulututkinto. Koko opintojeni aikana minun ei tarvinnut lukea ainoatakaan kirjaa.
Mun oikeinkirjoitustaito meni aikoinaan jo sillä pilalle kun nuorena piti säästösyistä yrittää kirjoittaa yhteen tekstiviestiin mahdollisimman paljon asiaa. Sanoja lyhenneltiin, ei pilkkuja ja pisteitä, kaikki pötköön. Siitä muotoutu vähän oma kirjoitustyylinsä ja siitä on vaikea oppia enää edes eroon. Ja toisekseen, en pidä oikeinkirjoitusta edes kovin tärkeänä. Pääasia että saan asiani sanottua. Ps.Kirjoitin ällän äidinkielestä, että kai mä joskus oon osannut jotain kirjottaa ;)
Tuskin yhdyssanoja erikseen kirjoitit tekstariin, joka piti saada mahd. lyhyeksi?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:16"]
Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat melkoisen surkeita oikeinkirjoituksessa. Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, niin edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein. Koulutustason voi päätellä usein siitä, miten yhdyssanat on kirjoitettu. Niiden kirjoittamista tosin opeteltiin jo peruskoulussa. Ilmeisesti amiksessa unohtuu?
[/quote]
Huomaan, että olet yrittänyt epätoivoisesti kirjoittaa virheetöntä suomen kieltä. Et onnistunut.
"Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, niin edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein."
-> "Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein."
"Niiden kirjoittamista tosin opeteltiin jo peruskoulussa."
-> "Niiden kirjoittamista opeteltiin tosin jo peruskoulussa".
"Ilmeisesti amiksessa unohtuu?"
-> "Tämä unohtuu ilmeisesti ammattikoulussa?"
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:20"]Muuten hyvä aloitus, mutta petyin tuohon loppulauseeseen. Miksi juuri amislaiset ovat mielestäsi tyhmempiä, kuin muut? Ja onko täällä AV:lla sitten kaikki amislaisia, kun täällähän näitä virheitä yhdyssanoissa, pilkuissa, pisteissä ja muussakin oikeinkirjoituksessa löytyy ihan älyttömästi, moni ei osaa kirjoittaa sanojakaan oikein.
[/quote]
En leimaa amiksen käyneitä ylipäänsä tyhmemmiksi, mutta osaamattomuus etenkin yhdyssanoissa voi antaa sellaisen kuvan varsinkin korkeammin koulutettujen silmissä. Oleellista on kuitenkin ihmettelyni miksi oikeinkirjoitus unohtuu, vaikka arki on täynnä oikein kirjoitettuja yhdyssanoja.
[/quote]Eipä tunnu tuo pilkkusääntö olenan sinullakaan hallussa. Etsipä omat virheesi.
Minulla on monta tuttavaa, jotka lukevat paljon mutta tuottavat silti kamalaa tekstiä. Luen kyllä itsekin, mutta millainen ihminen onnistuisi lukemaan huomattavia määriä oppimatta lukemastaan edes suuntaa-antavia vinkkejä omaan tekstiinsä?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:16"]
[/quote]
Huomaan, että olet yrittänyt epätoivoisesti kirjoittaa virheetöntä suomen kieltä. Et onnistunut.
"Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, niin edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein."
-> "Vaikka pilkkua ei tarvitsisi viilata, edes yhdyssanat tulisi osata kirjoittaa oikein."
"Niiden kirjoittamista tosin opeteltiin jo peruskoulussa."
-> "Niiden kirjoittamista opeteltiin tosin jo peruskoulussa".
"Ilmeisesti amiksessa unohtuu?"
-> "Tämä unohtuu ilmeisesti ammattikoulussa?"
[/quote]
Hmm... Ymmärsitkö oleellisen viestistäni?
Pilkkua en itsekään ole viilaamassa, koska silloin tuskin käyttäisin amis-sanaa. Ja jos haluat että viilataan, niin "ammattikouluja" ei enää ole.
Ihan oikeassa live-elämässä, sosiaalisessa kanssakäymisessä sitä oikeinkirjoitusta ei näy puhekuplassa ihmisen pään päällä ja silloin ihan se senhetkinen ajatussisältö on tärkeintä :)
Minun elämässäni on ihmisiä, joiden tekstarit ovat alkeellisimpaa kuin tai samaa kuin ala-asteen erityisryhmä, mutta soitot ja jutut ovat ihan eri kauraa, lisäksi, pärjäävät teknisissä hommissa ja tienaavat triplasti enemmän kuin itse kuukaudessa:)
Muuten hyvä aloitus, mutta petyin tuohon loppulauseeseen. Miksi juuri amislaiset ovat mielestäsi tyhmempiä, kuin muut? Ja onko täällä AV:lla sitten kaikki amislaisia, kun täällähän näitä virheitä yhdyssanoissa, pilkuissa, pisteissä ja muussakin oikeinkirjoituksessa löytyy ihan älyttömästi, moni ei osaa kirjoittaa sanojakaan oikein.