Apua, en pysty olemaan ulkona.
Kuumuuden takia. En tarkoita valittaa turhasta vaan meinaan ihan oikeasti pyörtyä ja oksentaa hyvin nopeasti. Juon paljon ja pukeudun väljiin vaatteisiin, en ole ylipainoinen jne mutta fysiikkani ei vain kestä hellettä. Olen ollut sen takia vain sisällä ja kesä menee ihan hukkaan. Mikä neuvoksi?
Kommentit (42)
Elektrolyytinen kirjoitti:
Sinulla on suolan ja kaliumin puute. Ota suolaa ( huom! Merisuolaa , ei tavallista ruokasuolaa ) kielen alle pari hyppysellistä. Sitten käy ostamassa apteekista kaleorid 750 mg kalium tabletteja ja ota yksi sellainen aterian kanssa. Näillä korjaat suolatasapainosi ja elektrolyytit.
Pitää olla varovainen kaliumlisän kanssa. Voi olla tappavaa jos saa liikaa. Kannattaa mittauttaa verikokeella kaliumarvot ja jos puutetta niin lääkärin ohjeen mukaan pillereitä. Ja tietenkin selvittää mistä puute voi johtua.
Elektrolyytinen kirjoitti:
Sinulla on suolan ja kaliumin puute. Ota suolaa ( huom! Merisuolaa , ei tavallista ruokasuolaa ) kielen alle pari hyppysellistä. Sitten käy ostamassa apteekista kaleorid 750 mg kalium tabletteja ja ota yksi sellainen aterian kanssa. Näillä korjaat suolatasapainosi ja elektrolyytit.
Ihapaskaa.
Ruuasta tulee 5-10 kertaisesti tarvittava suolamäärä.
Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta tuo ongelma on kyllä psyykkinen. Nyt ei edes ole kuuma. Ihmiskeho tottuu melko helposti kaikkiin alle +37 asteen lämpötiloihin.
Joko sinulla on vakava sydänvika tai muu vaikea sairaus, tai olet hyvin iäkäs, hauras vanhus, tai sitten vika on korvien välissä. Toisin sanottuna saat paniikkioireita siksi, että kuvittelet lämpimän ilman olevan kehollesi vaarallista.
Kun lämmössä oleilee rauhassa ja välillä varjon puolella, ei rehki ja huhki turhia, pukeutuu väljiin, ohuisiin vaatteisiin, juo tarpeeksi ja huolehtii myös riittävästä suolan saannista, ei yksinkertaisesti voi sairastua näin vähäisestä "helteestä". Se on fysiologisesti mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varjoinen paikka, johon käy tuulenvire. Paljon miellyttävämpää kuin olla kuumassa kämpässä.
Juu, se olisi kiva mutta sellaista ei ole lähimaillakaan. Olen autoton ja lähimmälle rannallekin pitkä bussimatka. Ap
Miten on mahdollista ettei kilometrien säteellä ole varjoista paikkaa? Asutko Saharassa?
On kolmen kilsan päässä mutta meinaan ihan oikeasti pyörtyä jo 200 m jälkeen. Olen joutunut menemään kadun reunaan istumaan pää polviin etten pyörry ja palaamaan kotiin. Enkä ole sairas vaan olin jo laopena tällainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta tuo ongelma on kyllä psyykkinen. Nyt ei edes ole kuuma. Ihmiskeho tottuu melko helposti kaikkiin alle +37 asteen lämpötiloihin.
Joko sinulla on vakava sydänvika tai muu vaikea sairaus, tai olet hyvin iäkäs, hauras vanhus, tai sitten vika on korvien välissä. Toisin sanottuna saat paniikkioireita siksi, että kuvittelet lämpimän ilman olevan kehollesi vaarallista.
Kun lämmössä oleilee rauhassa ja välillä varjon puolella, ei rehki ja huhki turhia, pukeutuu väljiin, ohuisiin vaatteisiin, juo tarpeeksi ja huolehtii myös riittävästä suolan saannista, ei yksinkertaisesti voi sairastua näin vähäisestä "helteestä". Se on fysiologisesti mahdotonta.
Ei ole päässä vikaa. Olin jo lapsena tällainen, sain lapsena muutaman lämpöhalvauksenkin. Lämmönsäätelyssäni on jotain vikaa mutta en tiedä miksi. Ap
Täällä ilmoittautuu yksi "fysiologinen mahdottomuus". Lapsesta asti helle on aiheuttanut saman reaktion, tulee huono olo, oksettaa, sitten tulee oksennus ja jos ei vieläkään pääse sisätiloihin, menee taju.
Lapsuuden ja nuoruuden kesät pärjäsi sillä, että hellepäiviä oli vähän. Nykyiset kymmenien päivien helleputket ovat sellaista kidutusta, että sitä on vaikea kuvata sanoin.
Kauhein painajaiseni on se, että kuolen kotiini jonakin hellepäivänä, ja sitten joku joutuu löytämään ruumiini.
Tänään muuten kirjoitettiin lehdissä, että muita "fysiologisia mahdottomuuksia" joutuu nyt joka päivä Suomessakin sairaalaan, ei pelkästään vanhoja ja heikkoja vaan myös nuoria ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmoittautuu yksi "fysiologinen mahdottomuus". Lapsesta asti helle on aiheuttanut saman reaktion, tulee huono olo, oksettaa, sitten tulee oksennus ja jos ei vieläkään pääse sisätiloihin, menee taju.
Lapsuuden ja nuoruuden kesät pärjäsi sillä, että hellepäiviä oli vähän. Nykyiset kymmenien päivien helleputket ovat sellaista kidutusta, että sitä on vaikea kuvata sanoin.
Kauhein painajaiseni on se, että kuolen kotiini jonakin hellepäivänä, ja sitten joku joutuu löytämään ruumiini.
Tänään muuten kirjoitettiin lehdissä, että muita "fysiologisia mahdottomuuksia" joutuu nyt joka päivä Suomessakin sairaalaan, ei pelkästään vanhoja ja heikkoja vaan myös nuoria ihmisiä.
Hellepäiviä oli lapsena tosiaan paljon vähemmän ja ainakin me oltiin kesät mökillä, jossa järvennrannassa aina tuuli ja järveen pääsi jäähdyttelemään. Nyt asun kaupungissa ja täällä on ihan hirveää. Ap
Kotona sisällä on vain 25 astetta, illalla kun tuulettaa niin 23, ja tuuletin puhaltaa eli sisällä ei ole paha olla. Ap
Lämpöön tottumisen menee ihmisellä ilmeisesti n. 10~14 päivää. Tosin tuskin kaikki tottuvat siinäkään ajassa.
Ulkoilla kannattaa nyt varhain aamulla tai myöhään illalla, auringon jo laskettua. Työssäkäyvänä tämäkään ei ole kaikille mahdollista. Jos ulkoilee yöllä, aamulla ei jaksa nousta töihin. Jos herää aamulla viideltä, pitäisi mennä viimeistään kymmeneltä nukkumaan, mikä on näissä lämpötiloissa mahdotonta.
Tulisi jo viileämpää, että pääsisi kunnolla lenkille! Kaiholla muistelen viime talven lenkkejä keskellä pakkasta ja lumista maisemaaa.
Ajattelin reippaana leikata pitkää ruohoa trimmerillä näin mökillä ollessa. Tuli helteen takia niin huono olo, että oli pakko lopettaa pian.
Olisko ap:lla alhainen verenpaine? Lämpö laajentaa verisuonia ja laskee vp:n liian alas?
Mä kökin myös vaan sisällä kun täällä on sentään tuuletin. Meen koiran kanssa ulos joskus klo 22 kun on siedettävää.
Sisällä ollaan tai ilmastoidussa autossa.
Käy sääliksi naapurini, hänellä on sydämen kanssa ongelmia ja joutuu tavallisenakin kesänä juoksemaan sairaalan päivystyksessä viikottain. En ole häntä juuri kotosalla nähnyt tänä kesänä...
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi naapurini, hänellä on sydämen kanssa ongelmia ja joutuu tavallisenakin kesänä juoksemaan sairaalan päivystyksessä viikottain. En ole häntä juuri kotosalla nähnyt tänä kesänä...
Hänen kannattaisi hankkia ilmastointi jolla jäähdyttää koti.
Minä painan 120kg, olen lähemmäs nelikymppinen ja on kaikenlaista vaivaa (korkea verenpaine ym.). Jaksan hienosti lähikauppareissut ja pienet ulkoilut, mutta kaikenlainen ponnistelu on lähes mahdotonta: pääsen yleensä kolme kerrosta rappusia vielä jotenkin kerralla, nyt menee korkeintaan kaksi (yleensä vain yksi..) kun loppuu puhti. Joo, motivoi laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen kannattaisi hankkia ilmastointi jolla jäähdyttää koti.
Hän varmasti hankkisi, jos olisi varaa.
Juuri nyt on mukava ilma. Itse alan siivoamaan, äsken kitkin kukkapenkit. Vantaalla + 24.
Viime yönä olin ihan ekstaasissa kun kävi kunnon tuulenvire ja vilpoisaa. Riisuin kaikki vaatteet ja tuli vähän vilukin.