X-sukupolven (1964-1979) muisteluketju
Wikipedian mukaan: X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero"
https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi
Itse muistan parhaiten ihanan 80-luvun, siis ne ihanat asiat kuten muodin, nuoruuden, musiikin. Moni asia oli kyllä pielessä silloin, esim. naisen asema. Tsernobyl on myös iso juttu, ja Berliinin muurin murtuminen sekä Itä-Euroopan vapautuminen Neuvostoliiton vallasta. Ja Neuvostoliiton kaatuminen.
Kuka muistaa vielä Bundesrepublic Deutchlandin ja Deutche Demokratische Republicin? Vai menikö ne oikein :)
Meidäthän tunnetaan myös "pullamössösukupolvena", mutta ainakin minua se naurattaa..
Kommentit (640)
Kommenttina tuolle muistelemista vastustavalle: Eihän se, että muistaa ja muistelee asioita elämänsä varrelta tarkoita sitä, että olisi jotenkin jämähtänyt menneisyyteen tai lakannut seuraamasta aikaansa. Hassu ajatuskin. Toinen asia on sitten, jos muisteleminen nostaa esiin kipeitä ja käsittelemättä jääneitä asioita, jotka haluaisi mieluummin unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet (pojat) oli miehiä ja naiset (tytöt) oli naisia. Juotiin Bacardicolaa diskossa (Rocktails, cafe Metropol, Arkadia mm.) ja maailma oli edessä. Pystyi syömään ihan mitä tahansa ja pysyi langanlaihana. Isän mokkula painoi varmaan 10 kiloa, ei otettu selfieitä ja jos joskus kameralla otettiin valokuvia niin ehkä yksi niistä onnistui. Kukaan ei haastanut naapuria tai ”vihamiestä” oikeuteen kunnialoukkauksesta tai vihapuheesta.
Miehet meikkasi ja otti permanentteja.
Joo, totta 1980 -luvulla tosiaan tekivät näin. Pukeutuivat myös kaiken maailman pinkkeihin spandex housuihin ja röyhelöihin. Blondasivat tukkaansa jne. Siitä huolimatta kokivat olevansa miehiä, eli mitään dysforiaa ei ollut sukupuoleen liittyen. Ymmärsivät kai sen olevan vain muoti-ilmiö ja pintaa, eikä mikään sellainen asia, joka määrittelee seksuaalisuutesi, sukupuolesi jne. Nykyään nuo samat miehet ovat niitä läskimahaisia setiä, joilla persevako vilkkuu kyykistyessä. Edelleen "sinut" itsensä kanssa. Tätähän tämmöisenä keski-ikäisenä lapsuuteni 80 -luvulla ja nuoruuteni 90 -luvulla eläneenä olen ihmetellyt, että mistä johtuu nykynuorison hämmennys oman itsensä kanssa? Ennenkin on pojat voineet meikata ja laittaa hiuksiaan ja tytöt ajella hiuksensa, olla meikkaamatta ja pukeutua vaikka miesten pukuun, eikä sillä ollut mitään tekemistä sen kanssa mitä sukupuolta koki olevansa tai kenestä on seksuaalisesti kiinnostunut.
Heh, katselen sivusilmällä Kummelia ja siellä on tämä Matti Näsä farkkutakkeineen.
Niin siitäpä tuli mieleeni, että tosiaan: joskus 70-luvun alussa oli muotia nuo teräväkärkiset kauluspaidat, keltainen paita ja sininen farkkutakki oli jotain tosi reteetä ja jonnekin sinne oli myös Näsän Masa jumiutunut.
Sitten oli paljon niitä ruutupaitoja ja joku villaliivi siihen päälle. Joko sellainen Diana-liivi, joka nyt on trendikästä tai sitten sellainen pitkä, lähes polviin asti ylettyvä. Ja pitkiä villatakkejakin näkyi paljon. Joissakin luokkakuvissa melkein kaikilla tytöillä on oranssinen ruutukauluspaita ja sininen pitkä villatakki tai päinvastoin. Ja farkut oli tietysti samettiset.
Oliko teidän muiden äideillä semmoinen "poncho" -vaate, mikälie hippiajan vaate, ikäänkuin viitta, jossa oli pään reikä keskellä, taisi olla villaa ja värityskin oli semmoinen ruskea pääväri, jotain hippimäisiä kuvioita :D
Tosin hippiaika taisi olla pikemminkin 60-luvulla (olen 70-l. puolivälissä syntynyt)
Vierailija kirjoitti:
Oliko teidän muiden äideillä semmoinen "poncho" -vaate, mikälie hippiajan vaate, ikäänkuin viitta, jossa oli pään reikä keskellä, taisi olla villaa ja värityskin oli semmoinen ruskea pääväri, jotain hippimäisiä kuvioita :D
Tosin hippiaika taisi olla pikemminkin 60-luvulla (olen 70-l. puolivälissä syntynyt)
Ei ollut. Meidän äidillä oli vain itse neulottuja villatakkeja, ja niitäkin käytti lähinnä mökillä. Olen syntynyt -73. Äitini käytti paljon kaikenlaisia pitsejä ja röyhelöitä. Muistan pari puhvihihaista muhkeaa kangaspaitaa. Niitä on näkynyt taas viime vuosina kaupoissa. Kuninkaallisten tyyliä hän taisi seurata. Kesäisin käytti 80-luvulla röyhelöisiä ruusumekkoja. Ruudullinen (skottiruutu) hame oli hänellä arkivaate, jonka vaihtoi äkkiä ”siistimpään”, jos tuli vieraita. Jostain syystä meille piipahti useinkin kutsumattomia vieraita (mm. naapurit iltakahville tai isän veli perheineen).
Vierailija kirjoitti:
En muista nähneeni. Minulla itselläni on ollut. Muistelen ostaneeni Indiskasta n. 5 v. sitten.
Naisilla oli hyvin usein lattatakamukset, eikä sitä pidetty millään tavalla luotaan työntävänä piirteenä. Muhkea takamus päin vastoin oli tapana piilottaa pitkän t-paidan alle. Hoikkaa vyötäröä korostettiin vyöllä ja korkeavyötäröisillä farkuilla. Lättänän mallinen takapuoli sai näkyä, jos ihminen oli hoikka tai normaalivartaloinen. Jos taas oli lihava, se oli vähän sellaista vaatteiden alle verhottavaa. Lihavia nuoria oli hyvin vähän esim. 80-luvulla, jolloin itse olin teini. Toki silloinkin oli aina joku luokassa vähän pyöreämpi.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä nyt raahustakaa polvivaivaiset viiskymppiset tänne muistelemaan, ettei me painuta unholaan ja Ö-sukupolvi leimaa meitäkin boomereiksi.
Näen punaista tuosta boomer-sanasta. Ollaan niin muka suvaitsevia ja ei nimitellä ketään ihonvärin, seksuaalisen suuntautumisen ym. perusteella, mutta iäkkäitä ihmisiä voi nimitellä ja haukkua niin paljon kuin sielu sietää. Aivan järkyttävää.
-synt. 1970- luvun alussa-
Onhan se ainakin silloin lapsena ja nuorena ollut aikamoinen ero tällä skaalalla, sukupolven ensimmäiset on esim. katsoneet vaikkapa koulusta tultua 70-luvulla Läskilinssiä telkkarista, kun viimeiset sukupolven edustajat ei ole vielä syntyneetkään ja 70-luvun puolivälissä syntyneetkin on vielä silloin paskoneet vaippoihinsa xD
Tupakointi kotona ja autossa. Ah, sitä passiivisen tupakoinnin määrää. Teininä kun alkoi itse maistelemaan tupakkaa niin ei tarvinnut totutella. Keuhkot tiesivät jo mistä oli kyse.
Lasten ohjelmia katsottiin silloin kun niitä televisiosta tuli. Esim. pikkukakkonen. Niitä tuli harvoin, eikä ollut tapana katsoa oikeastaan muulloin, vaikka meilläkin oli videot. Uuno Turhapuro-leffat oli suosittua viihdettä, ja niitä elokuvia ilmestyi usein.
Mökillä tehtiin koko ajan jotain, eikä siellä lorvailtu, kuten nykyisin. Jos mökki oli kuosissa, alettiin rakentaa liiteriä tai lakata puutarhakalusteita tai lattiaa. Mökillä ruuanlaitto oli aina uskomattoman aikaa vievää. Meillä oli grillikatos, jossa levyjen lämpeneminen kesti ja kesti. Ensin usein piti kalastaa kalat. Perunat kasvatettiin itse totta kai. Astioita tiskattiin saunan lämmityksestä yli jääneellä vedellä, kun se oli vielä lämmintä. Kertakäyttöastioita pidettiin moukkamaisina, joten tiskiä riitti. Kivetysten reunuksilta nurmikko leikattiin tavallisilla fiskarsin saksilla. Mitään trimmereitä ei ollut kenelläkään. Meille tuli mökille sähköt v. 1987 ja heti sen jälkeen sähkögrilli, joka nopeutti ruuanlaittoa.
Balkanin sodat nimenomaan. Sain lapseni tuohon aikaan ja harmittaa vieläkin miksi ylipätään luin ne artikkelit Hesarista koskien julmuuksia mitä siellä tehtiin. Jäi moneksi vuodeksi traumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä nyt raahustakaa polvivaivaiset viiskymppiset tänne muistelemaan, ettei me painuta unholaan ja Ö-sukupolvi leimaa meitäkin boomereiksi.
Näen punaista tuosta boomer-sanasta. Ollaan niin muka suvaitsevia ja ei nimitellä ketään ihonvärin, seksuaalisen suuntautumisen ym. perusteella, mutta iäkkäitä ihmisiä voi nimitellä ja haukkua niin paljon kuin sielu sietää. Aivan järkyttävää.
-synt. 1970- luvun alussa-
Nimenomaan! Pidin oman poikani 17-vuotiaalle kaverille puhuttelun tästä keväällä, koska hän todella halventavaan tyyliin puhui ”laiskoista eläkeläisgubeista, jotka pyörii kassajonossa ympyrää”. Minä olen syntynyt -73, eikä olisi tullut mieleenkään haukkua eläkeläisiä. Vähän aikaa sitten tytär kommentoi jostain ohjelmasta, että menis töihin tuokin silikonimummo. Se ”silikonimummo” on todennäköisesti tehnyt jo lähes 50-vuotisen työuran ja nauttii nyt ansaituista eläkepäivistä.
Muistan vieläkin, kun yläasteelle tuli valinnaisaineeksi tietotekniikka. En vieläkään käsitä, mitä me opeteltiin. Jotain kamalan pitkiä lausekkeita kirjoitettiin näppiksellä, ja sitten joku pallo saatiin liikkumaan ruudun reunasta toiseen reunaan ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin, kun yläasteelle tuli valinnaisaineeksi tietotekniikka. En vieläkään käsitä, mitä me opeteltiin. Jotain kamalan pitkiä lausekkeita kirjoitettiin näppiksellä, ja sitten joku pallo saatiin liikkumaan ruudun reunasta toiseen reunaan ja takaisin.
ATK oli mielenkiintoinen valinnaisaine periaatteessa, mutta siitä tehtiin tylsää käymällä läpi eri ohjelmointikieliä. Todennäköisesti se liikkuva pallo lienee tehty Logo -ohjelmointikielellä, jossa oli se "turtle" millä piirreltiin kuvia ruudulle.
Olisivat ennemmin opettaneet vaikka yleisten toimisto-ohjelmien käyttöä, vaikkakin silloin oli vielä MS-DOS aikaa (itse olin yläasteella 1987-1990) ja heti yläasteen jälkeen tuli Windowsit yleiseksi käyttöliittymäksi.
Kotona tietysti pidettiin hauskaa kotikoneilla Commodore 64 ja vastaavat, pelattiin, piirreltiin ja musisoitiin, jne. :)
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut viisikymppiset huomanneet, että nuoremmat olettavat automaattisesti, että emme osaa käyttää tietotekniikkaa? Naurattaa 😆
Me keksittiin tietotekniikka. Ja notkuttiin vauvapalstalta silloin aikojen alussa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut viisikymppiset huomanneet, että nuoremmat olettavat automaattisesti, että emme osaa käyttää tietotekniikkaa? Naurattaa 😆
Olen huomannut, että 5-kymppisistä vain murto-osa osaa käyttää tietokonetta. Jos nuorison mielestä ei osaa käyttää, niin siihen on syynsä. He ovat nähneet miten tumpeloita omat vanhemmat on. Itse rekryän töissä paljon eri ikäistä porukkaa ja pyydän laittamaan hakemuksen tietyssä formaatissa karistaakseni osan hakijoista. Karsiutujat ovat suurissa määrin juurikin yli 5-kymppiset, joilla on suuria ongelmia hahmottaa tiedostonimien päätteet, asiakirjamallit (word) tunnisteineen, excel ja muut työssä käyettävät apit. Ihan vaan aloitan laittamalla Whatsappiin viestiä. Jos hakijalla ei sitä ole, niin mahikset alkaa haaleta. Me käytetään työpuhelimissa pikaviestintään whatsappiryhmiä. Juu ei ole kovin turvallisuusmyönteinen viestin, mutta toimii, eikä siellä kysellä kenenkään asiakkaan tietoja, vaan meidän omia reittejä ja pullarinkiä. Mitä iäkkäämpi kyseessä, sitä todennäköisempää, ettei hommat ole hallussa. Mikään ei syö enempää rekryssä, kuin se perusasioiden opettaminen aikuiselle. Ihan vaan vaikka tulostimen musteen vaihto, voi joillekin olla todella vaikeaa. Itsekin 47-vuotiaana tiedän, että ystäväpiiristä n. 1/3 ei osaa peruslaitteita ja ohjelmia käyttää.
En muista enää mistä tarkkaan ottaen oli kyse, kun vuosia sitten joku jonne neuvoi älypuhelimen kanssa että "swaippaa siitä..." ihan kun en olisi osannut mitään. Olin silloin vähän päälle nelikymppinen, taisin olla 42 tai 43, mutta eniten harmitti tuo termi, minä en ole mitään swaippahousu -sukupolvea, minä pyyhkäisen näyttöä sivulle :D
Vierailija kirjoitti:
Tsernobylin onnettomuudestakaan ei taidettu Suomessa uskaltaa kertoa ennen kuin Ruotsi kertoi mittaustuloksista. Sitten kiellettiin ihmisiä syömästä sieniä sinä vuonna. Tosin porothan söivät kyllä jäkälää ja sitten ihmiset poroja, ja kaloja paistettiin ihan kuten ennenkin. Ilmeisesti saastepilvi sattumalta ei satanut pahasti Suomeen.
Vai oliko sittenkin niin että laskeuma näkyi ensin Ruotsissa. Stukki ei kumarrellut tässä asiassa mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsernobylin onnettomuudestakaan ei taidettu Suomessa uskaltaa kertoa ennen kuin Ruotsi kertoi mittaustuloksista. Sitten kiellettiin ihmisiä syömästä sieniä sinä vuonna. Tosin porothan söivät kyllä jäkälää ja sitten ihmiset poroja, ja kaloja paistettiin ihan kuten ennenkin. Ilmeisesti saastepilvi sattumalta ei satanut pahasti Suomeen.
Vai oliko sittenkin niin että laskeuma näkyi ensin Ruotsissa. Stukki ei kumarrellut tässä asiassa mihinkään suuntaan.
Suomessa ei uskottu mittareita vaan epäiltiin niiden olevan rikki!
Minulla on paljonkin yhteistä eri ikäisten kanssa, niin itseäni vanhempien kuin nuorempien. Olen käsittänyt nämä muistot tässä ketjussa sellaisiksi "ai niin, tuotakin oli"-jutusteluksi... Meillä on kanssasi vain 7 vuotta ikäeroa, olet itseasiassa saman ikäinen kuin minulle läheinen siskonpoika. Toki hän oli lapsi silloin kun otin hänet 12-v mukaan interrail-matkalle Kreikkaan, mutta hauskaa meillä oli! Millekään bilereissulle en halunnutkaan, hän rakasti junia, ja kun olin säästänyt kesätöissä matkarahat, pistouvasin hänelle reissun (siskoni perhe oli pienituloisia asuntosäästäjiä, 3 lasta). Vietimme vajaan kuukauden Ateenassa (siellä odotti toinen isosisko miehensä kanssa), ja välimme lähenivät entisestään.
Samanlainen huumorintaju, kiinnostuksen kohteet jne yhdistävät paljon enemmän kuin syntymävuosi. Et ole väliinputoaja! 🙂