X-sukupolven (1964-1979) muisteluketju
Wikipedian mukaan: X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero"
https://fi.wikipedia.org/wiki/X-sukupolvi
Itse muistan parhaiten ihanan 80-luvun, siis ne ihanat asiat kuten muodin, nuoruuden, musiikin. Moni asia oli kyllä pielessä silloin, esim. naisen asema. Tsernobyl on myös iso juttu, ja Berliinin muurin murtuminen sekä Itä-Euroopan vapautuminen Neuvostoliiton vallasta. Ja Neuvostoliiton kaatuminen.
Kuka muistaa vielä Bundesrepublic Deutchlandin ja Deutche Demokratische Republicin? Vai menikö ne oikein :)
Meidäthän tunnetaan myös "pullamössösukupolvena", mutta ainakin minua se naurattaa..
Kommentit (640)
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun visiot (ennen vuotta 2000), kuvitelma että maailma menee kohti parempaa jatkuvasti, mutta kävikin niin, että 1980-luku oli ylivoimaisesti paras koko meikäläisen tähänastisen eliniän aikana (synt. 1974).
Mikä valtava pettymys :/
Oikeastaan 90-luvun loppu oli parasta aikaa. Ei ollut enää Neuvostoliittoa, matkustamaan pääsi kätevästi, oli nousukausi ja töitä, lisäksi optimismia. Monet asiat vapautuivat. Tämä jatkui vielä jonkin aikaa 2000-luvun puolellekin, mutta sitten alkoi mennä huonompaan suuntaan ja nyt on aika surkea henkinen tila tässä maassa ja muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli karma on kostanut boomereille kun keksivät sanoa nuoria eli meitä nykyisiä viiskymppisiä pullamössösukupolveksi. Nyt heitä sanotaan boomereiksi.
Jonnet sanoo boomereiksi nyt kaikkia yli 30-vuotiaita.... Eli myös meitä entistä pullamössösukupolvea...
Niin, kun ne ei ymmärrä edes mitä käyttämänsä haukkumasana tarkoittaa. Mikä kertoo paljon jonne-sukupolvesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkakupit lentokoneistuinten käsinojissa ja kaikkialla.
Suosikki-lehti.
TV-ohjelmat, joita kaikki katsoivat vauvasta vaariin.
Tuhkakuppeja oli kyllä jälkikäteen ajateltuna aivan kaikkialla ja niissä iljettäviä natsoja ja tuhkaa.
Oli. Sit joku vielä jätti niihin purkkaa. Yöksi. Se kuvottava lemu on jäänyt mieleen.
Hyvä ketju, mietinkin että milleniaalien/y-sukupolven sekä boomereiden välissä täytyy olla jotain mutta olin unohtanut teidät. Teistä X-sukupolvilaisista mulla ei oikein ole hajua että millaisia olette.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju, mietinkin että milleniaalien/y-sukupolven sekä boomereiden välissä täytyy olla jotain mutta olin unohtanut teidät. Teistä X-sukupolvilaisista mulla ei oikein ole hajua että millaisia olette.
Siinähän se x-sukupolven ydin olikin. Nuoremmat kutsuu boomeriksi jolle on kaikki tuotu kuin tarjottimella unohtaen parit lamat ja kroonistuneen ikäsyrjinnän ja vanhemmat pullamössöksi vaikka heidän sukupolvensa se varsinainen helpon elämän elänyt oli jonka jälkeiset sukupolvet on kaikki köyhempiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylen juttu pyöristää vuosilukuja, se on vähän kuin "sukupolvet for dummies" :) Virallinen määritelmä on 64-79 syntyneet.
Oikeasti yleisin määritelmä on 1965-1980 syntyneet. Termi on täysin yhdysvaltalainen. 90 luvun loppupuolella se tuli Suomeen eräiden kirjojen ja lehtiartikkeleiden mukana. Siihen aikaan monet lehdet teki sisältöä lukemalla amerikkalaisia lehtiä ja kirjoittamalla niistä aiheista Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin myös Jugpslavian hajoamissodan.
T. Ei ap
Matkustin siitä läpi pari vuotta ennen hajoamista eikä tullut mieleenkään että se voisi noin äkkiä päätyä sotaan. Vähän ihmetyttää tuon ikiaikaisia muinaisia katkeruuksia ylläpitävien järjenjuoksu. Tosin jotkut suomessa rutisee vieläkin 100v sitten hävitystä kansalais/vapaus/sisällissodasta vaikkeivat tietty itse olleet paikalla sitä häviämässä.
NATO sen sodan aikaansai.
Amerikassa X-sukupolvi oli ensimmäinen sukupolvi jonka ainoa yhdistävä tekijä oli populaarikulttuuri. Enää ei ole edes sitä koska kulttuuri on niin pirstaloitunut.
jes kuulun x-men sukupolveen.
M79
Eikö pullamössösukupolvi ole boomereiden keksimä haukkumasana? Hehän sitä pullamössöä syöttivät meille lapsuudessa ja kuvittelivat sen olevan herkkua.
Kuinka moni nuorempi edes tietää mitä pullamössö on? (Eikä muuten tarvitsekaan tietää.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin myös Jugpslavian hajoamissodan.
T. Ei ap
Matkustin siitä läpi pari vuotta ennen hajoamista eikä tullut mieleenkään että se voisi noin äkkiä päätyä sotaan. Vähän ihmetyttää tuon ikiaikaisia muinaisia katkeruuksia ylläpitävien järjenjuoksu. Tosin jotkut suomessa rutisee vieläkin 100v sitten hävitystä kansalais/vapaus/sisällissodasta vaikkeivat tietty itse olleet paikalla sitä häviämässä.
NATO sen sodan aikaansai.
Ei todellakaan! Putin propagandaa. Jugoslavia oli keinotekoinen valtio joka pysyi kasassa kylmän sodan paineessa. Kun NL sortui, sortui myös Venäjän liittolaisen Serbian yliote muista jäsenistä.
Peruskasvatus75 kirjoitti:
Parasta ikäluokkaa, 75 syntynyt itse. Sai elää lapsuuden ja nuoruuden parhaaseen aikaan. Elämässä oli vielä mysteerejä ja tylsyys ei ollut ongelma vaan osattiin itse keksiä tekemistä. Oli se sitten puissa kiipeily tai puusta tehdyt pyssyt jne.
TV sarjat kerran viikossa joista sai koulussa jutella seuraavana päivänä, C64 pelit ja mopoily maaseudun taajamissa. Onneksi ei ollut nettiä ja kännyköitä joissa notkua. Harrastukset olivat halpoja ja simppeleitä. Olis tullut kuuloonkaan että vanhemmat maksaisi jonkun kalliin välineurheilun. Rahaa ja työtä oppi arvostamaan.
Sama vuosi, samat kujeet. Varmaankin miltei kaikilla luokkatoveripojilla oli C64 ja/tai mopo. Pelikasetit kiertivät kavereilla ja serkuilla. Kerran jäi Ihmemiehen jakso nauhoittamatta ja se harmitti paljon, luulin ettei sitä enää koskaan näe. No näinpä sitten myöhemmin!
Isovanhemmat olivat pienviljelijöitä ja lehmien määrän pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Silloin 80-luvulla sekin oli vielä mahdollista vissiin.
Olen - 63, muistan diskot 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Peruskasvatus75 kirjoitti:
Parasta ikäluokkaa, 75 syntynyt itse. Sai elää lapsuuden ja nuoruuden parhaaseen aikaan. Elämässä oli vielä mysteerejä ja tylsyys ei ollut ongelma vaan osattiin itse keksiä tekemistä. Oli se sitten puissa kiipeily tai puusta tehdyt pyssyt jne.
TV sarjat kerran viikossa joista sai koulussa jutella seuraavana päivänä, C64 pelit ja mopoily maaseudun taajamissa. Onneksi ei ollut nettiä ja kännyköitä joissa notkua. Harrastukset olivat halpoja ja simppeleitä. Olis tullut kuuloonkaan että vanhemmat maksaisi jonkun kalliin välineurheilun. Rahaa ja työtä oppi arvostamaan.
Sama vuosi, samat kujeet. Varmaankin miltei kaikilla luokkatoveripojilla oli C64 ja/tai mopo. Pelikasetit kiertivät kavereilla ja serkuilla. Kerran jäi Ihmemiehen jakso nauhoittamatta ja se harmitti paljon, luulin ettei sitä enää koskaan näe. No näinpä sitten myöhemmin!
Isovanhemmat olivat pienviljelijöitä ja lehmien määrän pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Silloin 80-luvulla sekin oli vielä mahdollista vissiin.
Pienviljelijöitä oli vielä 80-luvulla. Naapurin pienviljelijä lähetti seitsemän lehmäänsä teuraalle vasta vuonna 1990.
Oletteko muut viisikymppiset huomanneet, että nuoremmat olettavat automaattisesti, että emme osaa käyttää tietotekniikkaa? Naurattaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosikki-lehti.
Tuhkakuppeja oli kyllä jälkikäteen ajateltuna aivan kaikkialla ja niissä iljettäviä natsoja ja tuhkaa.
Joo, myös sinisissä pikajunissa. Ja erikseen oli tavaravaunu, minne laitettiin matkatavarat, lastenrattaat ym.
Ja lättähattu-juna, ihana lättähattu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössöistä alettiin puhua kai joskus 90-luvulla, eikä tarkoittanut 60-luvulla syntyneitä vaan myöhemmin.
Pullamössösukupolvi on tiettävästi Martin Saarikankaan vuonna 1993 ensimmäisenä esittämä käsite[2][3] ja sittemmin sotien jälkeisten suurten ikäluokkien 1990-luvulta alkaen käyttämä sana, jonka tarkoituksena oli kuvata 1980-luvulla nuoruuttaan elänyttä sukupolvea. Käsite kuvaa sitä, kuinka nuoriso elää helppoa elämää. Vanhempien ikäluokkien mielestä pullamössösukupolvi on saanut elämässään kaiken valmiina eikä ole juuri joutunut ponnistelemaan saavutustensa eteen[4]. Joidenkin vanhempien ikäluokkien edustajien mielestä pullamössösukupolveen yhdistetään myös uusavuttomuus (Wikipedia)
Joo, muistan, kun termi tuli käyttöön.
X-sukupolvi alkaa 70-luvulla syntyneistä, ainakin pikagooglauksen perusteella. 60-lukulaisia kutsutaan kuulemma hyvinvoinnin sukupolveksi.
X-sukupolvi alkaa 1964 syntyneistä. Se ei ole suomalainen ilmaisu, vaan ihan kansainvälinen. Grungemusiikin edustajia kutsuttiin ihan yleisesti mediassa x-sukupolven edustajiksi, mm. Kurt Cobainia. Joka taisi olla 1967 syntynyt.
Spaissarit (Spice Girlsit) lauloivat 90- luvun Pepsi- mainoksessa generation x: stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosikki-lehti.
Joo, myös sinisissä pikajunissa. Ja erikseen oli tavaravaunu, minne laitettiin matkatavarat, lastenrattaat ym.
Ja lättähattu-juna, ihana lättähattu...
Pahvisine junalippuineen.
Windows 95. Siitä alkoi Internetin valtakausi ja tietsikoiden.
Nokia 3310
Ultra Bra, Spice Gitlsit, Nirvana
Grunge
Ah, ysäri- nuoruus. Olin parikymppinen silloin....
2000-luvun visiot (ennen vuotta 2000), kuvitelma että maailma menee kohti parempaa jatkuvasti, mutta kävikin niin, että 1980-luku oli ylivoimaisesti paras koko meikäläisen tähänastisen eliniän aikana (synt. 1974).
Mikä valtava pettymys :/