Selittäkää nyt tietämättömälle, että miksi se Malmin lentokentän sulkeminen ja sinne rakentaminen on hyvä/huono idea?
Tuntuu herättävän paljon tunteita, mutta itsellä ei ole mitään kantaa koko asiaan.
Kommentit (22)
Koska lentokenttä on jo siellä ja sille on tarvetta, on typerää lakkauttaa kenttä ja rakentaa uusi muualle, kun ne asunnot voisi rakentaa muualle (esim. Sipoolta ryöstetyille maille). Tämä on sellaista hölmöläisen hommaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
No yksi syy miksi ei on se, että maaperä on suota, ja jotta saataisi kunnolliset rakennukset, ne pitäisi paaluttaa todella syvälle ja hyvin, mikä maksaa maltaita. Toinen vaihtoehto on sitten kalliit mutta heiveröiset rakennukset, jotka kaatuilee ajan oloon.
Ja paalutukseen tarvittavan sementin valmistus aiheuttaa massiiviset hiilidioksidipäästöt. Vihreät kuittasivat tämän sillä, että koska paaluja ei valmisteta Helsingissä, niin ne eivät vaikuta Helsingin päästöihin, joten evvk.
Lentokenttä on turha ja nyt eletään vihreää siirtymää, betoni ja muu rak. Paska tehdään ja kuljetetaan muualta jotenka rakentamisesta syntyvät saasteet eivät koske helsinkiä jota lämmitetään kivihiilellä.
Kaikessa otetaan vihreät arvot huomioon, äänekkään vähemmistön ehdoilla mennään ja helsingistä tehdään autoton kaupunki.
Malmin hörhöt jankuttavat lentokentästä vielä seuraavat 100 vuotta niin hitaampikin ehtii mukaan.
Suomi on pelkkää metsää ja peltoa, niin onhan se ihan aivotonta, että perustellaan lentokentän purkamista sillä, että ei ole muka muualla maata, mihin rakentaa...
Eikö Suomesta löydy tarpeeksi lääniä kerrostaloille vai missä ongelma? Jaa niin, pitäs saada myös HINTAA.
Vierailija kirjoitti:
Lentokenttä on turha ja nyt eletään vihreää siirtymää, betoni ja muu rak. Paska tehdään ja kuljetetaan muualta jotenka rakentamisesta syntyvät saasteet eivät koske helsinkiä jota lämmitetään kivihiilellä.
Kaikessa otetaan vihreät arvot huomioon, äänekkään vähemmistön ehdoilla mennään ja helsingistä tehdään autoton kaupunki.
Kenttälahkolaiset ovat äänekkäin vähemmistö eikä menty heidän ehdoillaan. Mikäli faktat kiinnostavat.
Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus ja kenttä, ja pörräävät pienkoneet tuovat omaleimaisuutta alueeseen. Ympärillä mukavia kävely- ja pyöräteitä ja luontoa. Tylsä kerrostaloalue pilaisi kaiken tämän. Käy katsomassa, niin tiedät.
Kun nousee lentokoneella Hlsinki-Vantaalta (tai laskeutuu sinne) näkee lintuperspektiivistä, että pääkaupunkiseutu on ydinkeskustaa lukuunottamatta lähinnä metsää. On aivotonta tuhota toimiva, vilkas historiallinen lentokenttä jotta voitaisiin rakentaa suolle lisää asuntoja, kuten jo edellä on mainittu, hirvittävän paalutusurakan avulla. Lääniä rakentaa paremmalle pohjalle olisi vaika millä mitalla.
Tästä on jo aikaa sitten tullut poliitikkojen kukkotappelu jossa järjenkäytöllä ei ole sijaa.
Helsinkiin laskeutui ihana hiljaisuus, kun pärinäsedät eivät pääse enää ilmaan. Kiitos siitä. Lisäksi Malmin status paranee asuinalueena, kun sinne tulee uusia asuntoja. Nythän se on aika rähjäistä seutua. Sinänsä entisellä vuokralaisella eli lentäjäporukalla ei ole mitään sanottavaa enää tähän asiaan. Kaupunki omistaa alueen ja haluaa rakentaa sen kaikille kaupunkilaisille pienen eliittiryhmän, eli harrastuslentäjien sijaan.
Näin kerran graduesitelmän aiheesta ja suurimmat löydökset siinä oli että "onhan se kivaa kun 2 lentokenttää" ja "siellä voi järjestää tapahtumia".
Ensin nauratti ja sitten itketti että yliopistoista oikeasti valmistutaan tuolla tasolla. Päättelin ettei mitään hyvää syytä kentän säilyttämiselle ole.
Vihreät haluavat tuhota ja rakentaa täyteen tämän kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen ja samaan aikaan itkevät samanlaisen pöhinän perään jota on esim. Berliinin ent. Schönefeldin lentokentän alueella...
Malmikin voisi olla lentokäytössä vaikkapa 5 päivää viikossa ja (ainakin kesäaikaan) muussa julkisessa käytössä 2 päivää viikossa (esityksiä, kirppiksiä, terasseja, 'pöhinää').
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin laskeutui ihana hiljaisuus, kun pärinäsedät eivät pääse enää ilmaan. Kiitos siitä. Lisäksi Malmin status paranee asuinalueena, kun sinne tulee uusia asuntoja. Nythän se on aika rähjäistä seutua. Sinänsä entisellä vuokralaisella eli lentäjäporukalla ei ole mitään sanottavaa enää tähän asiaan. Kaupunki omistaa alueen ja haluaa rakentaa sen kaikille kaupunkilaisille pienen eliittiryhmän, eli harrastuslentäjien sijaan.
Paalujuntat hiljaisesti paukuttavat betonipaaluja pari kertaa alustavaa lakelmaa pitempään. Rakennusmelu sen jälkeen. Nyt voidaan Vantaalla ottaa myös 15 käyttöön ja koneet nousevat Malmin yli hieman suuremmalla jylinällä.
Malmi oli Suomen liikennöidyin ammattikenttä.
Sähkölentokoneet olisivat sopineet sinne oivallisesti.
Tuntuu, että puolustajat eivät sano rehellisesti pääsyytään, eli että on kiva päästä katselemaan pääkaupunkia suoraan ilmasta ja on kiva kun on lyhyt matka lentokentälle, puhumattakaan ihanan alhaisesta vuokrasta. Mukavaa subventiota helsinkiläisiltä harrastuslentäjille. Tavallisille tallaajillehan kentälle ei ollut pääsyä, siinä on korkea verkkoaita ympärille. Ihan naurettavaa selitellä, että parilla asfaltinpätkällä olisi jotain kulttuuriarvoa.
On aivan mahtavaa, että tontti saadaan nyt hyötykäyttöön eli asuntorakentamiseen.
Malmilla on täysin toimiva ja säännöllisessä käytössä oleva lentokenttä. Sitä käyttää harrastelijat ja ymmärtääkseni yksityiskoneet. Korvaavaa kenttää ei ole olemassa, eikä päätöksiä sellaisen rakentamisesta ole tehty. Ilmeisesti malmin kentällä on myös historiallista arvoa, vaikkakaan itse en pidä sitä tärkeimpänä argumenttina.
Helsinki on täynnä rakentamatonta ja asuttamaronta aluetta. Jokainen, joka on lentokoneella tullut helsinki-vantaalle, on nähnyt, kuinka pääkaupunkimme on keskustaa lukuunottamatta puiden peitossa. Rakennuspaikkoja on vaikka kuinka paljon. Malmin lentokenttä ei ole millään mittarilla välttämätöntä rakennusaluetta millekään projekteille.
Jopa malmillakin olisi vaikka kuinka monta neliökilometriä tyhjää maa-aluetta. Peltoja ja metsiä. Jostain syystä vihervasemmisto on välttämättä halunnut kaikista sadoista tai jopa tuhansista helsingin alueista valita rakennettavaksi alueeksi malmin lentokentän.
Asiaa voi katsoa myös tällaisessa kuvitteellisessa skenaariossa: helsinkiin halutaan rakentaa lentokenttä; malmilla on hyvä alue, mutta siinä paikalla on nyt pururata ja puisto. Kannattaako kyseinen virkistysalue tuhota, vai rakennetaanko lentokenttä johonkin muualle helsingissä? Niinpä, miksikäs käytössä olevia ihmisten palveluita lähdettäisiin tuhoamaan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että puolustajat eivät sano rehellisesti pääsyytään, eli että on kiva päästä katselemaan pääkaupunkia suoraan ilmasta ja on kiva kun on lyhyt matka lentokentälle, puhumattakaan ihanan alhaisesta vuokrasta. Mukavaa subventiota helsinkiläisiltä harrastuslentäjille. Tavallisille tallaajillehan kentälle ei ollut pääsyä, siinä on korkea verkkoaita ympärille. Ihan naurettavaa selitellä, että parilla asfaltinpätkällä olisi jotain kulttuuriarvoa.
On aivan mahtavaa, että tontti saadaan nyt hyötykäyttöön eli asuntorakentamiseen.
No miksi sitten pitää subventoida golffaajien touhuja Talissa? Jos golfkentän tontista perittäisiin vuokraa saman verran, kuin siitä saisi asuntokäytössä, niin taitaisi golffaajien hymyt hyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että puolustajat eivät sano rehellisesti pääsyytään, eli että on kiva päästä katselemaan pääkaupunkia suoraan ilmasta ja on kiva kun on lyhyt matka lentokentälle, puhumattakaan ihanan alhaisesta vuokrasta. Mukavaa subventiota helsinkiläisiltä harrastuslentäjille. Tavallisille tallaajillehan kentälle ei ollut pääsyä, siinä on korkea verkkoaita ympärille. Ihan naurettavaa selitellä, että parilla asfaltinpätkällä olisi jotain kulttuuriarvoa.
On aivan mahtavaa, että tontti saadaan nyt hyötykäyttöön eli asuntorakentamiseen.
Helsinki on täynnä asuntorakentamiseen sopivia tontteja. Malmin lentokenttä ei vaikuta asuntorakentamisen mahdollisuuksiin millään tavoin. Jopa malmilla on neliökilometrittäin hyödyntämätöntä rakennusaluetta.
Malmin lentokentällä on maanpuolustuksellinen merkitys. Jos Helsinki-Vantaa ei jostakin syystä ole toimintakuntoinen esimerkiksi pommituksen takia, on tärkeää, että mahdollisimman lähellä on toinen toimintakuntoinen kenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät haluavat tuhota ja rakentaa täyteen tämän kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen ja samaan aikaan itkevät samanlaisen pöhinän perään jota on esim. Berliinin ent. Schönefeldin lentokentän alueella...
Malmikin voisi olla lentokäytössä vaikkapa 5 päivää viikossa ja (ainakin kesäaikaan) muussa julkisessa käytössä 2 päivää viikossa (esityksiä, kirppiksiä, terasseja, 'pöhinää').
Vai tarkoitatko Tempelhofia? En kyllä ole Schönefeldillä käynyt aikoihin, ehkä sielläkin on nykyään pöhinää.
Ihan hyvä idea sinänsä tuo ajallinen jako.
No yksi syy miksi ei on se, että maaperä on suota, ja jotta saataisi kunnolliset rakennukset, ne pitäisi paaluttaa todella syvälle ja hyvin, mikä maksaa maltaita. Toinen vaihtoehto on sitten kalliit mutta heiveröiset rakennukset, jotka kaatuilee ajan oloon.