8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni
Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"
Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?
Kommentit (683)
Näkisin isompana ongelmana, että vanhemmat eivät tuolla hetkellä vahtineet 3-vuotiasta lastaan. Ja eipä tuo 8-vuotiaskaan ihan loppuun ajatellut, kun vei noin pienen veden äärelle, mutta eipä lapsilta voikaan aina olettaa täydellistä harkintakykyä. Tietenkin 8-vuotiaalle kerrotaan, ettei 3-vuotiasta saa jatkossa viedä syville vesille, mutta raivota ei saa. Ja todennäköisesti tuo raivoaminen kumpuaa lähinnä vanhemman säikähtämisestä. Toivon mukaan nuo vanhemmat valvovat nyt jatkossa tarkemmin pikkuistaan.
3-vuotias oli miehen vastuulla. Ei sen 8-vuotiaan. Olisi riittänyt, kun mies olisi sanonut ettei heidän lapsensa saa poistua pihalta ilman lupaa. Se huolimaton mies olisi voinut olla kiitollinen kun sai lapsensa takaisin.
8-vuotiaan äiti kirjoitti:
No kyllä minä olisin jo mennyt sinne naapuriin ja antanut tulla tuutin täydeltä mitä olen mieltä siitä että jättävät kakaransa heitteille ja ilman valvontaa. Tekisin äijästä rikosilmoituksen koska on käynyt lapseeni käsiksi, ja sanoisin että teen myös lastensuojeluilmoituksen, kerta niiden liki taaperoikäinen ulkoilee ilman valvontaa.
Kenenkään 8-vuotias ei ole vastuussa 3-vuotiaasta, etenkään naapurin. Ja minun lapsi ei ole vastuussa kenenkään lapsista, niin kauan kuin minussa henki pihisee.
Samaapa minäkin kommentoin,isä se tässä syypää on jos kerran niitä haetaan. Otappa poika mukaan ja naapuriin selvittämään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt taitaa olla molemmissa perheissä jotakin vialla. AP ei ilmeisesti koskaan komenna lastaan, koska lapsi on shokkitilassa kun joku hänelle huusi. Ja naapurit ansaitsisivat lasun, koska eivät vahdi 3-vuotiastaan.
Onko AP opettanut lapselleen, mitä saa tehdä, ja mitä ei? On kuitenkin jo koululainen, ja pitäisi ymmärtää ettei taaperoita viedä veden äärelle.
Kyllä vikaa on ihan vain ja ainoastaan siinä 3-vuotiaan perheessä. En minäkään ole opettanut 8-vuotiaalleni että 3-vuotiasta ei saa viedä lintulammelle syöttämään sorsia, koska ei tulis mieleenkään että tuolla pihalla joku lykkää 3-vuotiaana minun 8-vuotiaan valvonnan alaiseksi.
Oliko lastasi pyydetty vahtimaan tuota 3v lasta ?
Minä kävisin lapseni kanssa asiaa läpi. Selittäisin että tuo 3v oli todella vaarallista viedä lammen rantaaan. Lapsi olisi voinut hukkua sinne. Selittäisin ettei koskaan saa viedä pieniä lapsia pois pihasta ilman lupaa vanhemmilta.
Selittäisin myös että tuo naapurin isä teki väärin kun huusi sinulle niin kovin. Mutta kun ihminen tajuaa mokanneensa niin että oma lapsi oli kuolla niin säikähtää kovin ja silloin saattaa huutaa todella kovin säikähdyksen takia.
Sopisin lapseni kanssa että hänen ei tarvi vahtia tuota pienempää lasta todellakaan. Lupaisin jutella itse tuon 3v vanhempien kanssa siitä että olen pahoillani että lapseni vei pienen syöttämään sorsia luvatta mutta jatkossa lapselleni ei saa huutaa eikä 3v lasta saa jättää lapseni vahdittavaksi.
Lähtisin alkuun lapseni kanssa ulos ulkoilemaan että uskaltaa taas olla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt taitaa olla molemmissa perheissä jotakin vialla. AP ei ilmeisesti koskaan komenna lastaan, koska lapsi on shokkitilassa kun joku hänelle huusi. Ja naapurit ansaitsisivat lasun, koska eivät vahdi 3-vuotiastaan.
Aika moni 3v on ilman valvontaa pihalla. Pelkästään meidän kerrostalossa usein puolenkymmentä. Pitäisi varmaan tehdä lasu niistä kaikista? Sossun päivystävät lastensuojelijat tulisivat pihaan ja alkaisivat selvittää, että kuka on kenenkin lapsi ja minkä ikäinen, eli ketkä otetaan mukaan ja raijataan lastenkotiin. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 8v vie SALAA 3v niin täysin sen 8v vika ja syy, se joka tollasta kakaraa puolustaa on todella tyhmä. Toisen lapsia ei viedä salaa. Jos tämä 3v olisi hukkunut niin mitä AP siihen sanoisi?? Turpaan olisi silloin saanut kakarasi.
3-vuotias yksin pihalla. Huostaanotto. Ei 8-vuotias ole vastuussa. Jos olisin ap niin soittaisin lastensuojeluun. Järkyttävää. Ja vielä kävivät toisen lapseen kiinni!
Korostaisin että 3-v yksin pihalla josta voi hortoilla lammen rantaan hukkumaan. 8-v ei tosiaankaan ole vastuussa. 3-v:n vanhempi vaan tajusi oman laiminlyöntinsä vahtimisessa ja sitten hätäpäissään räyhäsi asiasta 8-v:lle vaikka tämä ei ollut asiassa vastuullinen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP opettanut lapselleen, mitä saa tehdä, ja mitä ei? On kuitenkin jo koululainen, ja pitäisi ymmärtää ettei taaperoita viedä veden äärelle.
8-vuotias ei ole vastuussa tekemisistään. Se että on koululainen ei tarkoita sitä että on ymmärtää yhtään mitään tällaista. Vanhemmat lapset tekevät ihan yhtä vastuuttomia juttuja. Edes teinit eivät useimmiten ymmärrä täysin mitä minkäkin ikäinen pystyy ja osaa. Olen ikävä kyllä joutunut usein näkemään vahinkoja joita sattunut juuri näin. Pientä lasta ei saa jättää ilman aikuisen valvontaa. Tässä kohtaa heitteillejättö sekä lapsen pahoinpitely tulevat kysymykseen.
Lapsesi on melkein Suomen Jon Venables!
Jumpe! Syyttelettekö 8 vuotiasta?
Noin nuoren lapsen tekemisistä vanhemmat ovat vastuussa. Ei se 8 vuotiaskaan ole mikään järjen jättiläinen. Isä voisi ihan itseäänsä nostaa niskasta.
Tuosta on kummiskin hyvä puhua 8 vuotiaalle, mitä kaikkea pahaa olisi tuolla tempauksella voinut aiheutua.
Vanhemmat OHOI! Te olette vastuussa lapsistanne ja pitäkää heitä oikeasti silmillä.
Ja opettakaa sitä järjenkäyttöä lapsillenne.
Vierailija kirjoitti:
Näkisin isompana ongelmana, että vanhemmat eivät tuolla hetkellä vahtineet 3-vuotiasta lastaan. Ja eipä tuo 8-vuotiaskaan ihan loppuun ajatellut, kun vei noin pienen veden äärelle, mutta eipä lapsilta voikaan aina olettaa täydellistä harkintakykyä. Tietenkin 8-vuotiaalle kerrotaan, ettei 3-vuotiasta saa jatkossa viedä syville vesille, mutta raivota ei saa. Ja todennäköisesti tuo raivoaminen kumpuaa lähinnä vanhemman säikähtämisestä. Toivon mukaan nuo vanhemmat valvovat nyt jatkossa tarkemmin pikkuistaan.
Ei ole positiivisen kasvatuksen mukaista suuttua lapselle. Jokaisen vanhemman tulisi tietää, että tuollaisesta voidaan tehdä ilmianto viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin luottaisin siihen ettei 8v vie 3v luvattomasti yhtään mihinkään. Ihan luonnollinen reaktio naapurilta, joka on tietysti itse säikähtänyt ihan hirveästi.
Puhu sille lapsellesi.
No sitten olet ihan helvetin tyhmä jos tuollaiseen luotat. Toivottavasti sun vastuulla ei ole yhtään lasta. 8-vuotias on itse vielä hyvinkin pieni lapsi, ulkona osaa huolehtia lähinnä itsestään ja sekin on osalla vielä hyvinkin hataraa.
Kyllä mulla on 6v ja 5v. Leikkivät itse tossa taloyhtiön pihalla, koska osaavat olla lähtemättä mihinkään. Samoin en tiedä yhtäkään 8v ikäistä, joka lähtisi noita tuosta mihinkään ilman lupaa viemään. Millaisia jälkijättöjä teillä on tuttavapiirissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni 3v on ilman valvontaa pihalla. Pelkästään meidän kerrostalossa usein puolenkymmentä. Pitäisi varmaan tehdä lasu niistä kaikista? Sossun päivystävät lastensuojelijat tulisivat pihaan ja alkaisivat selvittää, että kuka on kenenkin lapsi ja minkä ikäinen, eli ketkä otetaan mukaan ja raijataan lastenkotiin. :P
No 3-vuotiaan ei todellakaan kuulu ulkoilla ilman aikuisen valvontaa, todellakin tekisin lasun ihan kaikista jos näkisin tuollaista. Yleensä tuollaista kyllä voi todistaa sellasissa vähän huonommissa lähiöissä. Esim. kerran tälläinen 3-vuotias veteli isoveljensä (ehkä 5v) kanssa polkuautoilla pitkin autotietä. Kun kauhistelin asiaa tuttavalle jonka luona olimme, joka siellä asui, niin hän totesi että on ihan arkipäivää täällä ettei vanhemmilla ole hajua tai kiinnostusta missä mukulat huinii, ne vaan dumpataan pihalle pois jaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin. 3-vuotiasta ei lain mukaan saa jättää ilman aikuisen valvontaa. Järkyttävää jos teilläpäin tämä on ihan normaalia:/ Kyllä se on lastensuojelun paikka. Mitäpä jos vaikkapa namusetä sattuu paikalle? Ketä pihalla olevista kouluikäisistä syytetään ja kovistellaan siitä ettei estänyt pienempää lähtemästä mukaan?
Toivottavasti ehkäisysi on kunnossa nykyisin. (provohan tämä on, siksi tämä heitto, lapsen hengenvaaralla en vitsailisi oikeasti)
No, käytte yhdessä läpi asian, naapurin mies suuttui, koska lapsensa oli vähällä kuolla ja hänellä oli oikeus suuttua.
Nyt hän varmaan on leppynyt, eikä häntä tarvitse enää pelätä.
Käytte yhdessä jututtamassa naapuria ja lupaamassa, että et ilman lupaa vie pikkuista minnekään.
Suurin ihmetys on se, että 3v leikkii ilman aikuista pihalla. Mutta kyllä 8v olisi sen verran pitänyt ymmärtää, ettei pihasta viedä SALAA niitä pikku mukuloita mihinkään: ei puistoon, ei lammelle, ei omaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin luottaisin siihen ettei 8v vie 3v luvattomasti yhtään mihinkään. Ihan luonnollinen reaktio naapurilta, joka on tietysti itse säikähtänyt ihan hirveästi.
Puhu sille lapsellesi.
No sitten olet ihan helvetin tyhmä jos tuollaiseen luotat. Toivottavasti sun vastuulla ei ole yhtään lasta. 8-vuotias on itse vielä hyvinkin pieni lapsi, ulkona osaa huolehtia lähinnä itsestään ja sekin on osalla vielä hyvinkin hataraa.
Kyllä mulla on 6v ja 5v. Leikkivät itse tossa taloyhtiön pihalla, koska osaavat olla lähtemättä mihinkään. Samoin en tiedä yhtäkään 8v ikäistä, joka lähtisi noita tuosta mihinkään ilman lupaa viemään. Millaisia jälkijättöjä teillä on tuttavapiirissä?
Tähän mennessä ovat osanneet mutta 5 ja 6 vuotiaat eivät ole tarpeeksi isoja huolehtimaan omasta turvallisuudestaan. Se ei ole lainmukaistakaan. SInunkaltaisiasi vanhempiakin näköjään on. Lapsesi taitavat olla älykkäämpiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 3-vuotiaan ei todellakaan kuulu ulkoilla ilman aikuisen valvontaa, todellakin tekisin lasun ihan kaikista jos näkisin tuollaista. Yleensä tuollaista kyllä voi todistaa sellasissa vähän huonommissa lähiöissä. Esim. kerran tälläinen 3-vuotias veteli isoveljensä (ehkä 5v) kanssa polkuautoilla pitkin autotietä. Kun kauhistelin asiaa tuttavalle jonka luona olimme, joka siellä asui, niin hän totesi että on ihan arkipäivää täällä ettei vanhemmilla ole hajua tai kiinnostusta missä mukulat huinii, ne vaan dumpataan pihalle pois jaloista.
Lasukeskeinen tapa ratkaista ongelmia? Lasu rankaisee vanhempia jolloin nämä pakotetaan taipumaan lasuttelijan tahtoon?
Sysäätte ISÄN kasvatusvastuun 8- vuotiaalle. Just.