Miksi vanha hella pyörii mielessä?
Kommentit (55)
Oi hella entinen Hellaan ja kaikki ihanat moussakat...
Sekin taisi jäädä ihan vaan yhden loman kokemukseksi... Oi nuoruus.
Siinä on niin koristeelliset luukut
Toi keraaminen lieden kansi se vasta ottaakin päähän. Aina töhryssä, eikä pysty putsaamaan kuin tietyillä myrkyillä. "Pyyhi heti pois ylikiehunut keitos." No, en pyyhi, koska näpit palaa. Niinpä yliroiskinut ruokakin palaa kiinni.
Vanhat kunnon rautalevyt valkoisella kannella olivat kauniit ja mahdollistivat puhdistamisen kaikessa rauhassa ja esim. polkan tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä himoitsen naapurin hellaa❤
Älä himoitse lähimmäisesi hellaa!
Vanha hellani oli monella tapaa huono. Se tuli hyvin kalliiksi, oli epäluotettava ja läheiseni vihasivat sitä hellaa. Jos ei olisi ollut ensimmäinen hellani, olisin luopunut siitä jo aiemmin. Mutta ruuanlaitto sillä vanhalla hellalla! Nuo muistot saavat minut vieläkin joskus valtaansa. Usein laitoin hellan päälle yllättäen kesken arkiaskareiden, naps vaan. Ruoka valmistui aina kypsäksi asti. Parhaimmillaan hella oli kuitenkin, haudutin sen kanssa pataruokia piiiitkään. Se sai tavallisesta markettijauhelihasta esiin joka ikisen maun ja aromin.
Sen jälkeen on ollut paljon parempia helloja, enkä ottaisi tuota vanhaa romua enää mistään hinnasta takaisin. Vaan silti vielä ajoittain palaan muistoissani niihin kaukaisiin syysiltoihin, kun haudutin suomalaita sika-nauta jauhelihaa koko yön vanhalla hellallani.
Kuka on muuten teidän lempikirjailijanne? Minun on Hella W.
Minullakin pyörii vanha hella mielessä. Se lopetti toimintansa eikä mistään saa enää perinteistä valurautalevyillä varustettua liettä jossa olisi ajastin ja sisälämpömittari uunissa, kaikki on karvalakkimalleja ja on pakko ostaa keraaminen tai induktio jos haluaa muutakin kuin perustoiminnot.
Hella, mä saanko sua ajatella
Mä saanko sinut kuvitella
Mä saanko tulla käymään
Mä saanko tulla käymään
Sä olet päivisin mulle vain kaukainen haave
Nurkissa roikun minä räkäinen aave
Odotan iltaa mä odotan juhlaa
Sinuun mä turvaan sinuun mä tuhlaan
Mä saanko tulla käymään
Hella (hella) mä saanko sua ajatella
(Hella) Mä saanko sinut kuvitella
(Hella) Mä saanko tulla käymään
Ja sinun sielusi avautuu helposti mulle
Joskus mä mietin mitä merkitsen sulle
Olenko sulle ihan tasaista kauraa
Olenko se jolle sä voit nauraa, (sä voit nauraa), sä voit nauraa
Mä saanko tulla käymään
Hella
Hella
Hella
Sä voit nauraa, (sä voit nauraa), sä voit nauraa
- Hella, Zhen Cafe
Olenko väärässä kun Hellasta tulevat mieleen lähinnä auton ajovalot? Nuo kirkkaat tai vähemmän kirkkaat parilliset tiennäyttäjät.
Ja Wuolijoki.
Mietin, voiko hella olla liian hoikka. Tyttären vuokrayksiön hella on pikkuruisin koskaan näkemäni, 2-levyinen ja ehkä 30 cm leveä. Mahtuuko siihen edes pannu?
Vierailija kirjoitti:
Kaasulla mennään täällä
Kaasua, komisaario Palmu!
https://areena.yle.fi/1-631348
Mulla on tosi hatara muisto jostain ahdistavasta elokuvasta, jossa jollekin tuli mielikuvia vanhasta hellasta. Kuoli kai sitten jotenkin ehkä palamalla tai sähköiskuun tai jotain. Muistaako kukaan muu?
Se pyörii siellä Mielessä.