miksi keittiöalan ihminen ei osaa tehdä ruskeaa kastiketta?
Oli vääntänyt oksennuksen näköisen mössön. En osannut arvata mitä se on. Aika kamalaa.
Kommentit (38)
Miksi ihmeessä moista pitäisi osata tehdä? Rasvassa käristettyjä vehnäjauhoja - kiitos ei. Ja juu, ihan normaalia kotiruokaa meillä mielestäni syödään, mutta tuo "herkku" ei kuulu meidän ruokapöytään.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
ai ruskea kastike epäterveellistä? no, on kai jos sitä syö litratolkulla. mikä tahansa ruoka tai juoma on epäterveellistä liikaa ahmittuna. pitsan itse jätän kyllä ihan suosiolla tilaamatta. ruskea kastike, esim. nakkikastike, ihan parasta normaalia arkiruokaa kotona. ei se ole vaikea tehdä. ravintoloissa nykyään käytetään kastikkeenruskettajaa.
[/quote]
Hmm, mitäköhän terveellistä nakkikastikkeessa sitten on? Maha täyttyy, mutta paljon epäterveellisemmin sitä ei enää voisi tehdä. Rasvaa, valkoisia jauhoja, vettä, nakeissa samaa tavaraa plus muut jätteet jauhettuna.
En minäkään tilaa pitsaa, mutta silloin harvoin kun haluan herkutella teen sitä itse. Toinen herkkuruoka on lasagne. Arkisin sitten voi syödä terveellisemmin keittoja ja salaatteja täysjyväruisleivän kanssa tai täysjyväpastaa tomaattipohjaisella kastikkeella. Kukin päättää itse ravintonsa laadun, mutta itse en tunne ikäisiäni nakkikastikkeen syöjiä (syntynyt -77). Lapsuudenkodissa sitä kyllä syötiin.
[/quote]
Olen syntynyt -74 ja meillä edelleen syödään nakki-ja makkarakastiketta. Ihan normi kotiruokaa jota syödään monessa perheessä ja nimenomaan juuri -70 luvulla syntyneiden perheissä, kun se on sieltä lapsuudesta lähtöisin. Ja toisekseen mitä HERKKURUOKAA lasange on? Meillä sekin kuuluu normi kotiruokiin...
[/quote]
Teillä ehkä syödään lasagnea arkena, meillä ei. Epäterveellistä sekin enkä tyydy kompromisseihin, silloin kun tehdään tehdään juustoista tinkimättä. Mozzarella ja parmesan ovat ehdottomia ja bolognese-kastikettakin haudutan vähintään kolme tuntia joten ei työpäivän jälkeen oikein onnistuisikaan.
Ja ei, kaikki 70-luvulla syntyneet eivät syö epäterveellisesti vaikka kotona syötiin. Polttavatko tuttavasi tupakkaakin sisällä kun se oli 70-luvulla kovasti tapana?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:10"]
en ole väittänyt nakkikastiketta terveelliseksi, mutta väitän, että se on terveellisempää kuin pitsa tai lasagne. jos huomioi että nakkikastike syödään lisukkeiden (peruna ja salaatti) kanssa, ehkä 1-2 dl aikuisen annokseen. ja lasagne, samoin kuin pasta...mitäpä muuta kuin vettä ja vehnäjauhoja...no en jaksa vääntää enempää. olen työskennellyt rav.alalla 26v, nykyisin kouluttajana. kivoja pitsailtoja:).
[/quote]
No onhan nakeissa paljon muutakin epäterveellistä kuin ne jauhot. Nitriitit esimerkiksi. Makkarat ja nakit ovat liharuuista syöpävaarallisimpia.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:52"]
mulle ihan sama syötkö nakkisoosia, kerroin oman näkemykseni. . ihmettelen vain tuota pitsan ylistystä? mutta jokainen syö miten haluaa. ja p.s. nakkejakin on erilaisia. ei ole pakko hankkia "jauhonakkeja".
[/quote]
Nakkeja on erilaisia ja kaikki epäterveellisiä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:50"]
Eikö tuo opeteta jo kotona lapsille, tuli niistä sitten keittiöalan ihmisiä tai ei.
[/quote]
Olen -85 enkä ole koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta. Syönytkin vain mummon tai jonkun sukulaisen luona. Se ei ole mitään herkkua ja kauhean epäterveellistäkin, joten en näe mitään syytä opetella.
en ole väittänyt nakkikastiketta terveelliseksi, mutta väitän, että se on terveellisempää kuin pitsa tai lasagne. jos huomioi että nakkikastike syödään lisukkeiden (peruna ja salaatti) kanssa, ehkä 1-2 dl aikuisen annokseen. ja lasagne, samoin kuin pasta...mitäpä muuta kuin vettä ja vehnäjauhoja...no en jaksa vääntää enempää. olen työskennellyt rav.alalla 26v, nykyisin kouluttajana. kivoja pitsailtoja:).
[/quote]
Ja minä en väittänyt pastaa tai pitsaa terveelliseksi, päinvastoin. Herkut ja arkiruoat ovat erikseen, jos himoitsisin nakkikastiketta söisin sitä kyllä sen pari kertaa vuodessa minkä syön nyt pitsaa tai lasagnea. Mitä iloa on pitkästä työurasta, jos ei ymmärrä mistä puhutaan tai kirjoitetaan?
[/quote]
Ja minä en väittänyt pastaa tai pitsaa terveelliseksi, päinvastoin. Herkut ja arkiruoat ovat erikseen, jos himoitsisin nakkikastiketta söisin sitä kyllä sen pari kertaa vuodessa minkä syön nyt pitsaa tai lasagnea. Mitä iloa on pitkästä työurasta, jos ei ymmärrä mistä puhutaan tai kirjoitetaan?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
ai ruskea kastike epäterveellistä? no, on kai jos sitä syö litratolkulla. mikä tahansa ruoka tai juoma on epäterveellistä liikaa ahmittuna. pitsan itse jätän kyllä ihan suosiolla tilaamatta. ruskea kastike, esim. nakkikastike, ihan parasta normaalia arkiruokaa kotona. ei se ole vaikea tehdä. ravintoloissa nykyään käytetään kastikkeenruskettajaa.
[/quote]
Hmm, mitäköhän terveellistä nakkikastikkeessa sitten on? Maha täyttyy, mutta paljon epäterveellisemmin sitä ei enää voisi tehdä. Rasvaa, valkoisia jauhoja, vettä, nakeissa samaa tavaraa plus muut jätteet jauhettuna.
En minäkään tilaa pitsaa, mutta silloin harvoin kun haluan herkutella teen sitä itse. Toinen herkkuruoka on lasagne. Arkisin sitten voi syödä terveellisemmin keittoja ja salaatteja täysjyväruisleivän kanssa tai täysjyväpastaa tomaattipohjaisella kastikkeella. Kukin päättää itse ravintonsa laadun, mutta itse en tunne ikäisiäni nakkikastikkeen syöjiä (syntynyt -77). Lapsuudenkodissa sitä kyllä syötiin.
[/quote]
Olen syntynyt -74 ja meillä edelleen syödään nakki-ja makkarakastiketta. Ihan normi kotiruokaa jota syödään monessa perheessä ja nimenomaan juuri -70 luvulla syntyneiden perheissä, kun se on sieltä lapsuudesta lähtöisin. Ja toisekseen mitä HERKKURUOKAA lasange on? Meillä sekin kuuluu normi kotiruokiin...
[/quote]
Teillä ehkä syödään lasagnea arkena, meillä ei. Epäterveellistä sekin enkä tyydy kompromisseihin, silloin kun tehdään tehdään juustoista tinkimättä. Mozzarella ja parmesan ovat ehdottomia ja bolognese-kastikettakin haudutan vähintään kolme tuntia joten ei työpäivän jälkeen oikein onnistuisikaan.
Ja ei, kaikki 70-luvulla syntyneet eivät syö epäterveellisesti vaikka kotona syötiin. Polttavatko tuttavasi tupakkaakin sisällä kun se oli 70-luvulla kovasti tapana?
[/quote]
Tuttavani eivät polta ollenkaan tupakkaa, joten... Eikä me syödä epäterveellisesti, vaan normaalia kotiruokaa. Epäterveellisiä on hampurilaiset, pizzat, kebabit jne. Ja lasagneen en laita juustoa, kun en tykkää.
elämä ylipäätään on epäterveellistä ja vaarallista:).
Minä olen syntynyt 80-luvulla ja teen ruskeaa kastiketta aika usein, koska se on hyvää. Eihän se ravintoarvoltaan kovin kummoista ole, mutta jos sitä tulee annokseen sen desin verran, niin ei ruokaympyräni siihen kaadu. Teen myös hollandaise- ja bearnaisekastikkeita usein, myös koska ne ovat hyviä peruskastikkeita. Jostain syystä näiden kastikkeiden syömistä pidetään hienompana kuin ruskean kastikkeen, vaikka ravintoarvoja katsottaessa ne ovat aikalailla yhtä turha lisä lautasella.
elämä on hengenvaarallista. kohtuus kaikessa. en minäkään joka päivä nakkikastiketta syö:). kyllä te ootte hassuja:).
Ruskea kastike ja nakit eivät ole ihmisen ruokaa. Sikojen ehkä, mutta ei ihmisten missään tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:44"]
Oli vääntänyt oksennuksen näköisen mössön. En osannut arvata mitä se on. Aika kamalaa.
[/quote]
Hän oli järkyttynyt saadessaan ala-arvoisen arvosanan kirkkoslaavin käännöstyöstään paikallisessa aikuisopistossa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:44"]
[/quote]
Mikä sen koulutus on ja missä positiossa töissä?
Koska keittiöalan ihmisille opetetaan vain lämmittäminen. Kaikki "ruoka" tulee valmiina tai puolivalmisteina, jotka nk. ravintoloissa vain lämmitetään ja tuodaan pöytään. Tosiammattilaisia.
Kyllä tuo koulussa joskus opetettiin mutta olen unohtanut sen kokonaan. Töissä ei ole tarvinnut kertaakaan tehdä ruskeaa kastiketta ja kotona mies hoitaa ruokapuolen.
Kastike oli itse tehtyä, harmaata mössöä. Ilmeisesti käytetty jotain kaupan valmisjauhetta. Kamala sanoa mutta sitä oli ollut tarjolla ravintolassa.
Kirkas kastikekin olisi ollut parempi vaihtoehto.