Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kansalaisuus ennen 1.6.2003 syntyneelle lapselle

Vierailija
14.06.2014 |

Hei! 

Kaipailisin asian läpikäyneiltä vanhemmilta kokemuksia Suomen kansalaisuuden saamisesta lapselle, joka on syntynyt ulkomailla avioliiton ulkopuolella ennen 1.6.2003 eli ennen uuden kansalaisuuslain voimaantuloa.

Olen maahanmuuttoviraston sivuja lukemalla ymmärtänyt, että ennen kyseistä ajankohtaa syntynyt lapsi saa Suomen kansalaisuuden automaattisesti, mikäli vanhemmat solmivat avioliiton ennen 1.6.2003 ja isyys on vahvistettu.

Onko jollakulla kokemusta siitä, onko avioliiton solmimisen ja isyyden vahvistamisen järjestyksellä merkitystä? Edellytetäänkö isyyden vahvistamista ennen avioliiton solmimista, vai voiko lapsi saada kansalaisuuden myös, jos isyys vahvistetaan avioliiton solmimisen jälkeen? Juuri tämä kohta on maahanmuuttoviraston sivulla mielestäni epäselvästi ilmaistu.

Olisin todella kiitollinen kokemuksistanne! Asia hermostuttaa minua, sillä vaikka olen eri viranomaistahoja jo useampaankin otteeseen konsultoinut, en ollut huomannut kysyä tätä seikkaa. Koska viikonloppuisin ei viranomaisiin saa yhteyttä, ajattelin turvautua "vertaistukeen" :)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena siis vielä, että tapauksessa isä on suomen kansalainen, äiti ulkomaalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla