miksi keittiöalan ihminen ei osaa tehdä ruskeaa kastiketta?
Oli vääntänyt oksennuksen näköisen mössön. En osannut arvata mitä se on. Aika kamalaa.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:44"]
Oli vääntänyt oksennuksen näköisen mössön. En osannut arvata mitä se on. Aika kamalaa.
[/quote]
kouluruoan lämmittäjä? ei ole ammattilainen.
[/quote]
Ei kun tekijä.
No ei sieltä koulusta mitään ammattilaisia synny. Itse olen käynyt catering-puolen ja ravintolakokkipuolen. Cateringissä tein tasan kerran ruskean kastikkeen ja siinäkin otin opettajan paapatuksen takia värin soijakastikkeella ja lihaliemijauheella, koska "ei sillä voilla tarvitse tukkia verisuonia vaan värin saa muutenkin". Onneksi ravintolapuolella opetus oli laadukasta
Eikö tuo opeteta jo kotona lapsille, tuli niistä sitten keittiöalan ihmisiä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:50"]Eikö tuo opeteta jo kotona lapsille, tuli niistä sitten keittiöalan ihmisiä tai ei.
[/quote]
Joo, kastikepussi auki ja seurataan ohjeista valmistustapa
Koska se on oikeaoppisesti TODELLA vaikeata!
Ei sitä pussista tehdä. Voita ja jauhoa, suolaa ja vettä.
Jos se henkilö on jossakin fine dining -ravintolassa töissä ja häneltä unohtunut rahvaanomaisen ruskean kastikkeen valmistus, kun ei sitä työssään joudu tekemään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:50"]Eikö tuo opeteta jo kotona lapsille, tuli niistä sitten keittiöalan ihmisiä tai ei.
[/quote]
Joo, kastikepussi auki ja seurataan ohjeista valmistustapa
[/quote]
Ei meillä koskaan pussista valmistettu.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:50"]Eikö tuo opeteta jo kotona lapsille, tuli niistä sitten keittiöalan ihmisiä tai ei.
[/quote]
En tiedä miten yleisesti moista vielä tehdään, itse ainakaan en tee ikinä. Osaan kyllä tehdä, mutta jos haluan syödä epäterveellisesti, syön sitten jotain ihan muuta (esim. pitsaa).
ai ruskea kastike epäterveellistä? no, on kai jos sitä syö litratolkulla. mikä tahansa ruoka tai juoma on epäterveellistä liikaa ahmittuna. pitsan itse jätän kyllä ihan suosiolla tilaamatta. ruskea kastike, esim. nakkikastike, ihan parasta normaalia arkiruokaa kotona. ei se ole vaikea tehdä. ravintoloissa nykyään käytetään kastikkeenruskettajaa.
Koska 7921se on vaikeeta. Oikeesti.
Amiksessa (ravintolakokki) tehtiin ruskea kastike ehkä kerran, ja yli puolet mokasi sen. Itselläni jauhot eivät vaan ottaneet väriä, joten lihaliemijauheella ronklattiin makua ja väriä opettajan toimesta sitten.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
ai ruskea kastike epäterveellistä? no, on kai jos sitä syö litratolkulla. mikä tahansa ruoka tai juoma on epäterveellistä liikaa ahmittuna. pitsan itse jätän kyllä ihan suosiolla tilaamatta. ruskea kastike, esim. nakkikastike, ihan parasta normaalia arkiruokaa kotona. ei se ole vaikea tehdä. ravintoloissa nykyään käytetään kastikkeenruskettajaa.
[/quote]
Hmm, mitäköhän terveellistä nakkikastikkeessa sitten on? Maha täyttyy, mutta paljon epäterveellisemmin sitä ei enää voisi tehdä. Rasvaa, valkoisia jauhoja, vettä, nakeissa samaa tavaraa plus muut jätteet jauhettuna.
En minäkään tilaa pitsaa, mutta silloin harvoin kun haluan herkutella teen sitä itse. Toinen herkkuruoka on lasagne. Arkisin sitten voi syödä terveellisemmin keittoja ja salaatteja täysjyväruisleivän kanssa tai täysjyväpastaa tomaattipohjaisella kastikkeella. Kukin päättää itse ravintonsa laadun, mutta itse en tunne ikäisiäni nakkikastikkeen syöjiä (syntynyt -77). Lapsuudenkodissa sitä kyllä syötiin.
Joo, siis tuo ei minusta kuulu enää nykyaikana normaaliruokavalioon. On todella epäterveellistä, eli en käsitä, miksi edes pitäisi osata.
Sulle, jonka mielestä nakkikastike on terveellistä, tiedätkö, montako kertaa viikossa lapset korkeintaan saisivat syödä nakkeja ja muita lihaeineksiä suositusten mukaan?
mulle ihan sama syötkö nakkisoosia, kerroin oman näkemykseni. . ihmettelen vain tuota pitsan ylistystä? mutta jokainen syö miten haluaa. ja p.s. nakkejakin on erilaisia. ei ole pakko hankkia "jauhonakkeja".
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:47"]
No ei sieltä koulusta mitään ammattilaisia synny. Itse olen käynyt catering-puolen ja ravintolakokkipuolen. Cateringissä tein tasan kerran ruskean kastikkeen ja siinäkin otin opettajan paapatuksen takia värin soijakastikkeella ja lihaliemijauheella, koska "ei sillä voilla tarvitse tukkia verisuonia vaan värin saa muutenkin". Onneksi ravintolapuolella opetus oli laadukasta
[/quote]
no onpa teillä ollut shaiba koulu :O no se on kyllä totta että oikeaa ruskeaa kastiketta valmistetaan hyvin harvoin.
Mihin ruskeaa kastiketta tarvitaan? Eikö se ole lähinnä rasvaa ja vehnäjauhoja?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:19"]
[/quote]
Hmm, mitäköhän terveellistä nakkikastikkeessa sitten on? Maha täyttyy, mutta paljon epäterveellisemmin sitä ei enää voisi tehdä. Rasvaa, valkoisia jauhoja, vettä, nakeissa samaa tavaraa plus muut jätteet jauhettuna.
En minäkään tilaa pitsaa, mutta silloin harvoin kun haluan herkutella teen sitä itse. Toinen herkkuruoka on lasagne. Arkisin sitten voi syödä terveellisemmin keittoja ja salaatteja täysjyväruisleivän kanssa tai täysjyväpastaa tomaattipohjaisella kastikkeella. Kukin päättää itse ravintonsa laadun, mutta itse en tunne ikäisiäni nakkikastikkeen syöjiä (syntynyt -77). Lapsuudenkodissa sitä kyllä syötiin.
[/quote]
Olen syntynyt -74 ja meillä edelleen syödään nakki-ja makkarakastiketta. Ihan normi kotiruokaa jota syödään monessa perheessä ja nimenomaan juuri -70 luvulla syntyneiden perheissä, kun se on sieltä lapsuudesta lähtöisin. Ja toisekseen mitä HERKKURUOKAA lasange on? Meillä sekin kuuluu normi kotiruokiin...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:23"]
Amiksessa (ravintolakokki) tehtiin ruskea kastike ehkä kerran, ja yli puolet mokasi sen. Itselläni jauhot eivät vaan ottaneet väriä, joten lihaliemijauheella ronklattiin makua ja väriä opettajan toimesta sitten.
[/quote]
Olisihan se opettaja voinut opettaa miten jauhot saavat väriä jne. Olen aina luullut, että koulussa opetetaan ne niksit miten asiat tehdään. Entä jos en hammaslääkärikoulussa opi poraamaan kunnolla, saanko tehdä sen vähän sinnepäin? Tai kampaamokoulussa en opi leikkaamaan suoraa otsatukkaa tai värjäämään hiuksia? Saanko tehdä ne vähän sinnepäin?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:44"]
[/quote]
kouluruoan lämmittäjä? ei ole ammattilainen.