Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Automaatista seteleitä, sitten maksamaan kaupan kassalle. Miksi?

Ei voi ymmärtää
02.07.2021 |

Mikä järki on ensin jonottaa automaatille nostamaan rahaa ja sitten maksaa nostetuilla rahoilla kaupan kassalla? Mikä korttimaksamisessa pelottaa?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua että tiliotteessani näkyy sadoittain pieniä ostoksia, koska se hankaloittaa tärkeiden maksujen etsimistä tiliotteesta. Maksan kortilla vain isommat ostokset (hammaslääkäri, polkupyörä tms.)

Tiliotteen saa otettua tiedostoksi exceliin noin minuutissa. Ja puoli minuuttia menee hakutoiminnolla tekstipätkän hakemiseen sitten siinä. Tiedot voi lajitella sarakkeittan miten päin vaan ihan sekunneissa.  Tiliotteesta löytyy ihan kaikki

Vierailija
22/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua että tiliotteessani näkyy sadoittain pieniä ostoksia, koska se hankaloittaa tärkeiden maksujen etsimistä tiliotteesta. Maksan kortilla vain isommat ostokset (hammaslääkäri, polkupyörä tms.)

Koetin etsiä tiliotteelta kahvipakettia. Kyllä oli vaikeeta. Ymmärrän täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaa, että rahatilanteesi on heikko, jos teet sadoittain pieniä ostoksia. Itse maksan kaiken kortilla, eikä mitään vaikeuksia etsiä tapahtumia. Samalla kirjautuvat ylös kaikki ostokset. Pystyy myös seuraamaan kuluuko rahaa säännöllisesti turhaan.

Vierailija
24/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan vuoteen ei ole automaatille tarvinnut jonottaa. Outo kysymys.

Vierailija
25/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa, että rahatilanteesi on heikko, jos teet sadoittain pieniä ostoksia. Itse maksan kaiken kortilla, eikä mitään vaikeuksia etsiä tapahtumia. Samalla kirjautuvat ylös kaikki ostokset. Pystyy myös seuraamaan kuluuko rahaa säännöllisesti turhaan.

Päinvastoin, olen huomattavan varakas. Mutta käyn useammassa kaupassa samalla kauppareissulla, koska yhdestä kaupasta ei saa kaikkia haluamiani tuotteita, ja ostan myös säännöllisesti ruokaa kahdelle eläkeläistaloudelle omien ostosteni lisäksi. Jos maksaisin kaikki nämä kortilla, tiliotteessani näkyisi kuukausittain varmaan 60 - 100 ostotapahtumaa, enkä pidä ajatuksesta. Vastasin aloittajan kysymykseen koska asia kiinnosti häntä, sinun mielipiteestäsi en piittaa vaan jatkan samaan tyyliin, omatpa ovat rahani.

Vierailija
26/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisyyden säilyminen on tärkein syy miksi käytän käteistä. Olen hyvin varma että siitä tulee vielä ongelmia että yritykset, valtio, ulkovallat, vaimo yms... tnäkevät yksityiskohtaisesti mitä olen ostanut mistäkin ja milloin. Ei kiitos!

M43

Vierailija
27/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on heikko rahatilanne, ei tule tehtyä sadoittain edes niitä pieniä ostoksia... Mut jatka rahojesi seuraamista entiseen tapaan, äläkä nolaa ja yritä ylentää itseäsi. Ruma tapa.

Vierailija
28/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan säilyttää yksityisyyteni. Sitä ei nykynuoriso vaan ymmärrä.

Tuo on oikeasti tärkeää, mutta laiskana ei jaksa välttää.

Kuinka hyvin esim S-ryhmä seuraa?

Aika huonosti. Ollaan kasvissyöjiä ja Prisma tilauksissa tulee mukana liharuoka-näytteitä. Aika todella amatöörimäistä seurantaa :)

Vierailija
29/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että haluaa samalla nähdä tilin saldon. Vaikka kassaltakin voi nostaa käteistä, siellä ei näe, minkä verran tilillä on rahaa niin kuin automaatilla näkee.

Saldon voi tarkistaa kännykällä 5 sekunnissa.

Vierailija
30/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan säilyttää yksityisyyteni. Sitä ei nykynuoriso vaan ymmärrä.

Tämä. Minäkin maksan käteisellä mahdollisimman paljon. Ei tartte olla osa massadataa jota kerätään maksuvälineistä. Ja pankki tietää jokaisen liikkeesi ja kaiken sinusta. Joudut selittämään jos talletat käteistä tilillesi. 

Silti oikeat rikolliset nauravat partaansa ja keksivät keinonsa pestä rahaa, tavallinen ihminen kärsii. Nytkin ollaan jo koko ajan lähempänä holhousyhteiskuntaa, ihan kaikessa. Nopeusvalvonta. Maksuvalvonta. Siis ihan kaikki. Älypuhelin taskussa sinua seurataan, teleseuranta seuraa missä ihmiset liikkuvat. Yksityisyys. Sitä ei ole kenelläkään. Ja tulevaisuudessa tämä vain lisääntyy ja lisääntyy.

Mutta käteistä käytän. Se on syytä säilyttää maksuvälineenä tulevaisuudessakin. Maksukorteissa yms on jo nyt paljon toimintahäiriöitä ja ongelmia. Vieras valta saisi halutessaan jo nyt meidän ihan polvilleen. Ja sitten on paikkoja joissa käteinen ei käy. Väitän, että me ollaan vielä suurissa ongelmissa tämän asian kanssa ja ei uskota kyberturvallisuusasiantuntijoita, jotka tästä varoittelevat jo nyt huomattavan paljon.

Käyttäkää ihmiset käteistä välillä vaikka ihan muuten vaan. Kyse on myös huoltovarmuudesta. 

Käytättekö kuitenkin kanta-asiakaskortteja?

Vierailija
31/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ostoksia mm. appivanhemmilleni, jotka ovat iäkkäitä. Käteistä rahaa on helpompi antaa sopiva määrä kerralla.

Itsekin ennen nostin rahaa pieniä ostoksia varten, koska halusin säästää. Herkästi käytin rahaa turhiin kahvilareissuihin ja heräteostoksiin. Nykyään oon päässyt pienistä paheista eroon ja maksan lähinnä vaan kortilla sen helppouden takia.

Vierailija
32/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa kuulemma ainakin osaa heistä jotka eivät hallitse rahankäyttöään.

Käteisen käyttö on semmoista arkipäivän budjetointia ja raha tuntuu konkreettisemmalta seteleinä ja kolikoina eikä vain numeroina pankkitilillä. Eniten niitä maksuhäiriöt lienee niillä, jotka maksavat kaikki isot ja pienet ostokset kortilla ja ottavat vielä pikavippejä päälle.

Käteinen raha vähentää myös pankkien valtaa, sillä silloin sinä voit nostaa omat rahasi pois pankkitililtä.

Vierailija
33/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan aina 200e seteleillä.

Niitä on aika vaikea saada haltuunsa sillä monet pankkikonttorit ovat lopettaneet kokonaan kassapalvelut ja automaatista ei saa 50 euroa isompia seteleitä.

Vierailija
34/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadottain pieniä ostoksia tiliotteessasi? Miten sinä oikein ostat? Mitä tärkeitä maksuja sinun pitää etsiskellä tiliotteeltasi? Siinä on se hakutoiminto helpottamaan niitä hakuja:) 

Enpä äkkiä muista kyllä hakeneeni maksuja omalta otteeltani.

Vierailija
35/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on vapain maksumuoto.

Säilytetään se muiden maksuvälineiden rinnalla.

Vierailija
36/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halua että suojelupoliisi saa tietää minkänlaisia eroottisia lehtiä on ostanut.

Vierailija
37/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisen käyttö on semmoista arkipäivän budjetointia ja raha tuntuu konkreettisemmalta seteleinä ja kolikoina eikä vain numeroina pankkitilillä. Eniten niitä maksuhäiriöt lienee niillä, jotka maksavat kaikki isot ja pienet ostokset kortilla ja ottavat vielä pikavippejä päälle.

Käteinen raha vähentää myös pankkien valtaa, sillä silloin sinä voit nostaa omat rahasi pois pankkitililtä.

Minua taas käteinen ketuttaa suunnattomasti, koska vaihtorahana saat aina kolikoita ja ne pyörii sitten taskussa tai lompakon pohjalla. Korttimaksaminen on kätevää ja vaivatonta.

Pankin valta ei vähene tai lisäänny, sillä ainakin minä voin nostaa rahani pankkitililtäni kun siltä tuntuu.

Vierailija
38/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden säilyminen on tärkein syy miksi käytän käteistä. Olen hyvin varma että siitä tulee vielä ongelmia että yritykset, valtio, ulkovallat, vaimo yms... tnäkevät yksityiskohtaisesti mitä olen ostanut mistäkin ja milloin. Ei kiitos!

M43

Minusta käteisellä maksaminen ei ole myöskään erityisen hidasta ja silloin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota minne omat rahat menevät.  Jos esimerkiksi ostan urheiluliikkeestä 50 euroa maksavan paidan, niin käteisellä maksaessa sitä hintaa tulee ajateltua enemmän aivan kuten ruokakaupassa käydessäkin.

Kun pankit eivät voi kunnolla kilpailla koroilla, niin vaikuttaa siltä että niiden päähuomio on kehitetellä uusia palvelumaksuja olemattomista palveluista ja uusia maksutapoja, jotta ihmiset pääsisivät entistä nopeammin eroon omista rahoistaan.

Oma talouteni on kyllä tukevasti plussan puolella, mutta käteisen käyttö on minulle periaatteellinen kysymys.

Vierailija
39/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän käteistä sen takia että ei kiinnosta katsella kohdennettua mainontaa asiasta minkä olen juuri ostanut. Sun kortin käyttö data on yrityksille kauppatavaraa

Vierailija
40/72 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas käteinen ketuttaa suunnattomasti, koska vaihtorahana saat aina kolikoita ja ne pyörii sitten taskussa tai lompakon pohjalla. Korttimaksaminen on kätevää ja vaivatonta.

Pankin valta ei vähene tai lisäänny, sillä ainakin minä voin nostaa rahani pankkitililtäni kun siltä tuntuu.

Minä laitan ne pikkukolikot kotona olevaan jalkapallon muotoiseen säästölippaaseen ja jätän lompakkoon yleensä vain 1 ja 2 euron kolikoita. Siten se lompakko ei täyty kolikoista ja pystyin samalla maksamaan ostokseni lähinnä sopivalla summalla eikä vain 50 euron setelillä.