Oletko vahingossa ajanut eläimien päälle autolla, miten toivuit?
Olen ajanut kissan, koiran, jäniksen ja ehkä suden päälle.
Kissa ja susi oli surullisimmat. Kissa siksi kun se kolisi pahasti auton alla ja juoksi sellaiseen siltarumpuun piiloon.
Jouduin kissan vilinää kuunnellen odottamaan yli tunnin että metsästäjä tulee ja ampuu ja ymmärsin kyllä että tuli tosi nopeasti.
Yritin jutella kissalle, lopulta metsästäjä tuli mutta hänen koiransa syöksyi rumpuun ja toi pahasti puettuna ulos. Silloin oksensin.
Tuo susi oli pohjois-norjassa. Saattoi olla iso koirakin mutta ajattelin että susi. Oli valtavan kokoinen ja täysin kuollut, ajoin isolla Volvolla, silloin ei ollut kameroita kännyköissä. Soitin silloin hätänumeroon mutta en jäänyt odottamaan kun se oli aika outoa. Minua pyydettiin vaan varmistamaan että on kuollut niin heitin sitä autosta päähän ruotsalaisella oluttölkillä eikä se siitä liikkunut joten odotin puolisen tuntia ja sain luvan jatkaa matkaa. Aamulla hätäkeskuksesta soitettiin että olinko siirtänyt tai rqahannut sutta. Myös oluttölkin merkkiä kysyttiin. Täysi tölkki oli löytynyt ja raahausjäljet mutta sutta ei. Hätäkeskus maili tuota yhtä naapumaata ja heidän sotilaita että kulkevat niiden maalla, antoi ymmärtää että mahtava juttu jos olen listinyt venäläisen partiokoiran joka viety kotimaahan tai ainakin haudattu kunnioittavasti.
Itse en ollut samaa mieltä kun valtavan vahvan näköinen kaunis elukka ja putkilla piti yrittää herätellä, toki ensin tööttäilin ja muuta.
Tänään ajoin Variksen pojan päälle ja tuntui inhottavalta, vielä näin kun sen emo laskeutui siihen tie vierelle kun kävin tarkistamassa että voisiko vielä auttaa, en voinut ja se emo aivan lähelle laskeutui kummallisesti äännellen. Tuntui inhottavalta mutta maailma!
Kommentit (32)
Olen ajanut kissan, peuran ja jonkun kanalinnun päälle. Säikähdin kovasti kaikissa tilanteissa ja pysähdyin katsomaan jäikö eläin kitumaan ja siirsin raadot aina tienposkeen. Minulla on aina autossani lapio tällaisia tapahtumia varten. Talvella sama lapio on oiva apu hankeen juuttuneelle ajoneuvolle.
Olen ajanut hirven päälle. Poliisi sen kituvan eläimen siihen ojan penkille lopetti. Auto oli päreinä, itse selviydyin hyvin pienillä naarmuilla. Tapahtumasta on kohta 20 vuotta, pikkusen jänskättää vieläkin ajaa aamu- ja iltahämärissä. Mutta ei mitään suurempaa traumaa jäänyt.
Rusakon yli. Tai se hyppäsi moottoritiellä auton keulaan. Vähän puistatti koko illan.
Jänes, kauris, orava, kyy, fasaaniperhe ainakin. Kerran lensi joku isompi lintu auton edestä, törmäsi nokkapeltiin ja halkesi kahtia; puolet tunkeutui pellin alle, puolet kimposi tuulilasin kautta katon yli maantielle. Monta läheltä piti tilannetta hirvieläinten kanssa.
Vahinkoja sattuu, niille ei mitään voi. Elämässä eteen päin.
En ikinä ole törmännyt eläimeen autoillessa. Läheltä piti juttuja on ollut muutamia, mutta olen saanut väistettyä tai auton automatiikka on jarruttanut ajoissa.
Minusta ap kuvaili tapahtumia todella häiriintyneen tarkasti.
Ei minua ainakaan hetkauta yhtään autolla tapetut eläimet. Jos niistä välittää, ei voi autolla kulkea ollenkaan. Miettikää kuinka monta hyönteistäkin kuolee autojen vuoksi. Pidän jokaisen eläimen henkeä yhtä arvokkaana, en harrasta syrjintää.
Mitä teette sen tilanteen jälkeen, jos jänis kituu maassa, eikä osaa lopettaa kokemattomana niin ettei eläin kärsi lisää. Soitto mihin?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan hetkauta yhtään autolla tapetut eläimet. Jos niistä välittää, ei voi autolla kulkea ollenkaan. Miettikää kuinka monta hyönteistäkin kuolee autojen vuoksi. Pidän jokaisen eläimen henkeä yhtä arvokkaana, en harrasta syrjintää.
Sehän kertoo vain siitä, että et ole sivistynyt ja kehittynyt ihminen. Sivistynyt ihminen tarkistaa aina, että eläin on kuollut ja lopettaa tarvittaessa kärsimykset. Tapoin juuri 2 loukkaantunutta sammakkoa, jotka löysin. Ei se mukavaa ole, mutta elävien olentojen jättäminen odottamaan kuolemaansa loukkaantuneena on psykopaattien hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette sen tilanteen jälkeen, jos jänis kituu maassa, eikä osaa lopettaa kokemattomana niin ettei eläin kärsi lisää. Soitto mihin?
Kannattaa pitää esim. rautalapiota takakontissa. Sillä lyödään pahoin loukkaantuneen eläimen kallo rikki. On varmistettava, että eläin pysyy paikoillaan. Tällaisen ohjeen sain loukkaantuneen linnun kohdalla. Mitä isompi eläin, niin sen järeämmät aseet tarvitaan. On hyvä varmistaa oikea toimintatapa eläimen koon mukaan.
Päivystävä eläinlääkäri, poliisi, riistavastaava tai vaikka kunta osaa neuvoa kuinka toimia ja antaa yhteyshenkilöiden nimiä.
Rotta ylitti tietä. Kaasu pohjaan ja onnistuin kuin onnistuinkin liiskaamaan sen.
Sitten high five pojan kanssa!
Kerran joku eläin jäi auton alle, ehkä kettu. Lisäksi vielä sellaisessa paikassa, ettei ollut mahdollista kääntyä takaisin katsomaan. Takanani tuli 2 pitkää rekkaa. Kauhea tilanne. Itku pääsi. Kaiken lisäksi hetken päästä lintu törmäsi autoon, ja näin tien vieressä kuolleen kissan. Ajattelin, etten mene enää ikinä auton kyytiin. Se kolahdus tuli mieleen öisin todella pitkään. Tunnen vieläkin syyllisyyttä, etten mennyt katsomaan eläintä.
Olen ajanut oravan päälle. Meni monta päivää pilalle. Toivoin, että olisi selvinnyt hengissä mutta tömähti niin pahasti.
Meillä oli vielä katsekontakti lähes ennen törmäystä - harmillisesti lähti ylittämään😓
Vierailija kirjoitti:
Hätänumeroon soitto. Ihan on parempi vaikka saappaalla rusauttaa kuoliaaksi tai ajaa autolla uudestaan päälle kuin jättää kitumaan ja kärsimään kun menehtyy tuskaansa.
Jäneksen ja linnun panen takakonttiin ja paistiksi, samoin porot Lapissa.
Kisaan ja kanalinnun. Kissan päälle ajo oli silleen paha, että se pakeni enkä löytänyt sitä. Eli en tiedä miten pahasti sen kävi ja jäikö ehkä jonnekin kitumaan.
Kanalintu kuoli heti. Ikävältä tuntui pidellä sitä kuollutta lämmintä lintua, mut suoliston sen silti, paistoin uunissa ja söin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pitää esim. rautalapiota takakontissa. Sillä lyödään pahoin loukkaantuneen eläimen kallo rikki. On varmistettava, että eläin pysyy paikoillaan. Tällaisen ohjeen sain loukkaantuneen linnun kohdalla. Mitä isompi eläin, niin sen järeämmät aseet tarvitaan. On hyvä varmistaa oikea toimintatapa eläimen koon mukaan.
Päivystävä eläinlääkäri, poliisi, riistavastaava tai vaikka kunta osaa neuvoa kuinka toimia ja antaa yhteyshenkilöiden nimiä.
Kauheaa. Osa miehistä hakkaa varmaan rautalapiolla, mutta eläin voi silti kitua /pelätä /sattuu vielä pahemmin ja jää henkiin joksikin aikaa jos virkoaa tajuttomuudesta. Joskus ulkomailla uutisoidaan eläimistä jotka ovatkin olleet tuon jälkeen vielä elossa. Ihmiset kuvittelevat että tuo olisi oikea lopetuskeino, mutta eläimellä on paksu kallo. Eihän ihmisellekään tehdä eutanasiaa rautalapiolla, eikö se kuulosta epävarmalta tavalta. Muita ideoita?
Olen ajanut
T: Kimmo Sasi