Miksei opettajia kiinnosta kiusattu oppilas?
Koulu on kuitenkin velvollinen lopettamaan kiusaamiset. Poliisilleko asia pitäisi viedä?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:47"]Hei oikeasti. Itse olen opettaja, joka oli aikoinaan koulukiusattu. Teen kaikkeni, ettei kukaan kiusaisi, not on my watch. On nössöjä reksejä, se on totta, mutta ei pidä paikkaansa ettei opettajaa kiinnostaisi kiusattu oppilas. Minulla on nollatoleranssi kiusaamista vastaan.
[/quote]
Samoin! Älytöntä yleistää aina! Velvollisuus on puuttua ehdottomasti. Mutta ehdottomasti mentävä poliisille jos koulusssa ei tunnu toimet tepsiä. Mutta pyydän, älkää yleistäkö kun on meitäkin, jotka ottavat kiusaamiset vakavasti.
[/quote]
Haluaisin lapseni kouluun jossa sinunkaltainen opettaja.
Miksi usein kiusattua rangaistaan kiusaajan sijaan esim. koulun- tai luokanvaihdolla?
Miksi yleinen mielipide on se, että lasten kesken tapahtuva henkinen ja fyysinen väkivalta ei ole yhtä vakava asia kuin aikuisten kesken tapahtuva? Koulussa välitunnilla saa haukkua homoksi, vetää vähän turhaan ja liimata seinään pilkkalappuja. Jos tuo tapahtuisi työpaikalla lounastunnilla niin potkut ja oikeusjuttu olisi taattu..
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:59"]
Miksi usein kiusattua rangaistaan kiusaajan sijaan esim. koulun- tai luokanvaihdolla?
Miksi yleinen mielipide on se, että lasten kesken tapahtuva henkinen ja fyysinen väkivalta ei ole yhtä vakava asia kuin aikuisten kesken tapahtuva? Koulussa välitunnilla saa haukkua homoksi, vetää vähän turhaan ja liimata seinään pilkkalappuja. Jos tuo tapahtuisi työpaikalla lounastunnilla niin potkut ja oikeusjuttu olisi taattu..
[/quote]
Valitettavasti se on niin, että myös työpaikkakiusaamistapauksissa se kiusattu saa mennä. Kiusaaja hovineen senkun porskuttaa. Ihminen on ihmiselle peto ja kiusaaminen on tässä yhteiskunnassa syvällä. Vauvasta vaariin.
Kun luen näitä niin en uskalla laittaa lastani kouluun. Ja kun vanhemmille ei edes kerrota. En halua, että lapseni itsetunto murskataan koulussa.
Kertokaapa nyt oikein, että mitä sen opettajan sitten pitäisi tehdä. Niitä keinoja ei oikeasti ihan hirveästi ole, jos vanhemmat eivät saa kuriin omaa lastaan.
T. Eräs opettaja, yläaste
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:13"]
Kertokaapa nyt oikein, että mitä sen opettajan sitten pitäisi tehdä. Niitä keinoja ei oikeasti ihan hirveästi ole, jos vanhemmat eivät saa kuriin omaa lastaan.
T. Eräs opettaja, yläaste
[/quote]
Jos tavanomaiset keinot ei toimi (puhuminen, ohjaaminen, jälki-istunto) niin lastensuojeluilmoitus. Kotiolot ei todellakaan ole OK, jos lapsi jatkaa kiusaamista asiaan puuttumisen jälkeen.
Ja tokihan se kiusaajan voi "erottaa" koulusta, eli evätä oikeus osallistua opetukseen. Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
Tarpeeksi nuorilla lapsilla epäsuorasti toimiva keino voisi olla erityisten oikeuksien ja palkintojen antaminen kiusatulle, kiusaajan tivatessa miksi näin, voi vastaukseksi sanoa että hyvinkäyttäytyvät saavat välillä extraa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:59"]
[/quote]
Valitettavasti se on niin, että myös työpaikkakiusaamistapauksissa se kiusattu saa mennä. Kiusaaja hovineen senkun porskuttaa. Ihminen on ihmiselle peto ja kiusaaminen on tässä yhteiskunnassa syvällä. Vauvasta vaariin.
[/quote]
Mutta aikuinen voi mennä poliisin puheille ja saada oikeutta. Kiusaaminen satuttaa, mutta oikeusteitse saatavat kipurahat lieventävät hiukan ainakin tuskaa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:47"]Hei oikeasti. Itse olen opettaja, joka oli aikoinaan koulukiusattu. Teen kaikkeni, ettei kukaan kiusaisi, not on my watch. On nössöjä reksejä, se on totta, mutta ei pidä paikkaansa ettei opettajaa kiinnostaisi kiusattu oppilas. Minulla on nollatoleranssi kiusaamista vastaan.
[/quote]
Samoin! Älytöntä yleistää aina! Velvollisuus on puuttua ehdottomasti. Mutta ehdottomasti mentävä poliisille jos koulusssa ei tunnu toimet tepsiä. Mutta pyydän, älkää yleistäkö kun on meitäkin, jotka ottavat kiusaamiset vakavasti.
[/quote]
Hienoa, että kaltaisianne opettajia löytyy! Minua kiusattiin koko peruskoulu ja erityisesti yläasteaikana. Olin täysin eristetty kaikista ryhmistä ja sain kuunnella rajua pilkkaa ja ivaa päivittäin. Kahdeksannella luokalla kieltäydyin menemästä kouluun ja kävin tekemässä ainoastaa kokeet.
Yhdeksännellä luokalla yksi koulumme opettajista tuli sanomaan minulle, että hän on puhunut puolestani opettajan huoneessa ja toivoo, että minä kestäisin vielä tämän vuoden. Ehkä kiusaaminen loppuisi lukiossa.
No niinhän siinä kävikin, tosin johtuen siitä, että pahimmat kiusaajani menivät eri kouluihin kuin minä. Muutama jäi, mutta onnistuin "nitistämään" heidän yrityksensä. Onneksi sain lukiossa myös mahtavia ystäviä.
Huonon itsetunnon se jätti ja lievän paniikkihäiriön.
Nyt kolmekymppisenä olen onneksi jo paljon tasapainoisempi ja olen viimein löytänyt itselleni sopivan alan ja sopivan asuinkaupungin (jossa siis viihdyn ja jossa koen olevani arvostettu ihmisenä).
Vaikka koin, etteivät opettajat puuttuneet kiusaamiseeni, minulla ei jäänyt juurikaaan katkeruutta heitä kohtaan (noh, muutamaa lukuunottamatta). Ja muutamista opettajista jäi suorastaan hyvät muistot.
Kiusaaminen on erittäin vakava asia! Se saattaa vakavimmassa tapauksessa johtaa itsemurhaan! Se ei ole mikään pikku juttu.
KIUSAAMINEN ON SAATAVA LOPPUMAAN, EIKÄ SITÄ SAA HYVÄKSYÄ MILLÄÄN LAILLA, VASTUU ON OPETTAJILLA JA REHTORILLA, HEIDÄN ON TEHTÄVÄ ASIALLE JOTAIN!!!!!
Jos lapsi erotetaan koulusta, on koulutuksen järjestäjä eli kunta kuitenkin velvollinen järjestämään lapsen opetuksen. Kotiopetus tulee hiton kalliiksi, joten ketään ei eroteta koulusta.
Oikeus opetukseen voidaan evätä ainoastaan loppupäivän ajaksi, ja vain tilanteissa, joissa oppilas on vaaraksi itselleen tai muille.
Koulun tekemillä lastensuojeluilmoituksilla suunnilleen pyyhitään persettä, ellei kyseessä ole seksuaalisen hyväksikäytön epäily. Mihinkään kiusaamisjuttuihin ei siellä vaivauduta puuttumaan.
Kiusaajaa ei yleensä voida siirtää toiseen kouluun, koska oppilaalla on oikeus lähikouluunsa. Kiusattu on siksi yleensä se, joka vapaaehtoisesti hakee johonkin muuhun kouluun.
Niin että mitä opettajat vielä voisivat tehdä? Oletetaan siis, että keskusteltu on useasti oppilaan ja huoltajan kanssa, jälki-istuntoa on annettu jo monta kertaa, kuraattori on jututtanut oppilasta selvittääkseen onko kiusaamisen takana "paha olo", oppilas on ollut rehtorin puhuttelussa jne.
Tunnustan: Opettajana kaiken tuon jälkeen on aika kädetön olo, kun kiusaaminen vain jatkuu. Joka sekunti ei pysty olemaan kiusaajan ja kiusatun välissäkään, koska läsnä on aina vähintään parikymmentä muuta, joista on myös vastuussa.
Mistä päättelet, ettei kiinnosta? Opettaja voi tehdä kaiken, mikä hänen vallassaan on, mutta jos Jamppa kirjoittaa FB:ssä, että Pera on paska, se ei ole opettajan toimivallassa enää.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:37"]Jos lapsi erotetaan koulusta, on koulutuksen järjestäjä eli kunta kuitenkin velvollinen järjestämään lapsen opetuksen. Kotiopetus tulee hiton kalliiksi, joten ketään ei eroteta koulusta.
Oikeus opetukseen voidaan evätä ainoastaan loppupäivän ajaksi, ja vain tilanteissa, joissa oppilas on vaaraksi itselleen tai muille.
Koulun tekemillä lastensuojeluilmoituksilla suunnilleen pyyhitään persettä, ellei kyseessä ole seksuaalisen hyväksikäytön epäily. Mihinkään kiusaamisjuttuihin ei siellä vaivauduta puuttumaan.
Kiusaajaa ei yleensä voida siirtää toiseen kouluun, koska oppilaalla on oikeus lähikouluunsa. Kiusattu on siksi yleensä se, joka vapaaehtoisesti hakee johonkin muuhun kouluun.
Niin että mitä opettajat vielä voisivat tehdä? Oletetaan siis, että keskusteltu on useasti oppilaan ja huoltajan kanssa, jälki-istuntoa on annettu jo monta kertaa, kuraattori on jututtanut oppilasta selvittääkseen onko kiusaamisen takana "paha olo", oppilas on ollut rehtorin puhuttelussa jne.
Tunnustan: Opettajana kaiken tuon jälkeen on aika kädetön olo, kun kiusaaminen vain jatkuu. Joka sekunti ei pysty olemaan kiusaajan ja kiusatun välissäkään, koska läsnä on aina vähintään parikymmentä muuta, joista on myös vastuussa.
[/quote]
Aamen tälle kaikelle täältä toiselta opettajalta!
Noh, te olette opettajia, teillä pitäis olla työkalut ratkaista ongelma, tai ainakin halua löytää ne työkalut.
Kiusaamisen takia ihan oikeasti tehdään itsemurhia.
Kiusaamisen takia monen lapsen ja nuoren elämä loppuu, ennen kuin se edes ehtii kunnolla alkaakkaan.
Nyt kun on opettajia kaksinkin kappalein linjoilla, niin kertokaa te vuorostanne että mitä te itse teette kiusaamisen loppumisen eteen?
Kiusatut ovat yleensä keskimääräistä rumempia eivätkä aiheuta opettajassa niin suurta empatiaa kun kauniit lapset. Vai oletteko ikinä nähneet kaunista kiusattua?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:11"]
Kyseessä on pitkälti AY-liikkeessä masinoitu vedätys, jossa siis pyritään luomaan kansalle kuva kuinka täydellinen ja maailman paras suomalainen koulujärjestelmä on. Tämä antamaan vipuvartta palkkavaateille ja sille etteivät kunnat uhkaisi tehostaa (koska pelkäävät massiivista medialokakampanjaa).
Oikeasti hyvin harvaa opettajaa kiinnostaa mm. Kiusaaminen, ja niitä poikkeuksia joita kiinnostaa katsotaan karsaasti muiden opettajien toimesta. Lisää työtä, jos pitäisi tehdä yli velvoitteen. Ei hyvä sellaisen yrittäjät hiljennettäköön.
[/quote]
Yleistys on hauskaa. Kunnat ovat jo säästäneet ja säästävät edelleen. Tuntikehys pienenee, avustajia ja määräaikaisia ei oteta, so. opetusryhmät kasvavat entisestään.
Olen ollut alalla yläkoulussa 15 vuotta. Näiden vuosien aikana on ollut työkaverina korkeintaan 5 opettajaa, jotka eivät ole puuttuneet kiusaamisen, kun ovat sen nähneet, kuulleet tai huomanneet. Kouluissa tai opettajainhuoneissa ei todella vaieta kiusaamisista, vaan yleensä useampi kollega hoitaa samaa tapausta.
AY-liikkeellä ei ole järkeä vaieta koulujen ongelmista, koska niiden taustalla on myös resurssien eli koulun opetushenkilökunnan ja muun aikuisen henkilöstön vähentäminen. Jos opettajat sanovat kaiken olevan kunnossa, lisää resursseja ei tarvita eikä anneta. Jos luet Opettaja-lehteä, alan lehti, se vaatii jatkuvasti lisää resursseja, jotta koulujen ongelmiin voidaan puuttua rivakammin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:00"]
Kiusatut ovat yleensä keskimääräistä rumempia eivätkä aiheuta opettajassa niin suurta empatiaa kun kauniit lapset. Vai oletteko ikinä nähneet kaunista kiusattua?
[/quote]
Ei pidä paikkansa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 18:00"]
[/quote]
Surullista mutta totta.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:47"]Hei oikeasti. Itse olen opettaja, joka oli aikoinaan koulukiusattu. Teen kaikkeni, ettei kukaan kiusaisi, not on my watch. On nössöjä reksejä, se on totta, mutta ei pidä paikkaansa ettei opettajaa kiinnostaisi kiusattu oppilas. Minulla on nollatoleranssi kiusaamista vastaan.
[/quote]
Kunpa sinunlaisia opettajia olisi enemmän. T. Vakavasti kiusatun oppilaan äiti