Miksei opettajia kiinnosta kiusattu oppilas?
Koulu on kuitenkin velvollinen lopettamaan kiusaamiset. Poliisilleko asia pitäisi viedä?
Kommentit (94)
Kyseessä on pitkälti AY-liikkeessä masinoitu vedätys, jossa siis pyritään luomaan kansalle kuva kuinka täydellinen ja maailman paras suomalainen koulujärjestelmä on. Tämä antamaan vipuvartta palkkavaateille ja sille etteivät kunnat uhkaisi tehostaa (koska pelkäävät massiivista medialokakampanjaa).
Oikeasti hyvin harvaa opettajaa kiinnostaa mm. Kiusaaminen, ja niitä poikkeuksia joita kiinnostaa katsotaan karsaasti muiden opettajien toimesta. Lisää työtä, jos pitäisi tehdä yli velvoitteen. Ei hyvä sellaisen yrittäjät hiljennettäköön.
Opettajat saattaa turtua oikeasti niille kiusaamisjutuille. Nykyään pitää aina ja jatkuvasti puuttua kaikkeen pieneenkin, joten tavallaan luulisin silmän vähän turtuvan sille, mikä nyt on oikeasti tärkeää ja mikä ei. Monet alakoulun opettajat sanovat, että työn yksi ärsyttävin puoli on päivittäiset riitojen selvittämiset. Vuodesta toiseen samaa, vuosikymmenestä toiseen. Väkisinkin siinä alkaa empatia kärsiä jossain vaiheessa, kun samat tuherrukset on aina vastassa samoilla selityksillä.
En ole opettaja, mutta voisin kuvitella myös tuon vaikuttavan asiaan. Ollaan liian herkkiä kiusaamiselle ja sitten oikeasti vakavat tapaukset jää sinne samaan massaan kuin turhat pikkujutut.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:11"]Kyseessä on pitkälti AY-liikkeessä masinoitu vedätys, jossa siis pyritään luomaan kansalle kuva kuinka täydellinen ja maailman paras suomalainen koulujärjestelmä on. Tämä antamaan vipuvartta palkkavaateille ja sille etteivät kunnat uhkaisi tehostaa (koska pelkäävät massiivista medialokakampanjaa).
Oikeasti hyvin harvaa opettajaa kiinnostaa mm. Kiusaaminen, ja niitä poikkeuksia joita kiinnostaa katsotaan karsaasti muiden opettajien toimesta. Lisää työtä, jos pitäisi tehdä yli velvoitteen. Ei hyvä sellaisen yrittäjät hiljennettäköön.
[/quote]
Just just... Vai oikein harvaa opettajaa?
Koska kiusattua pidetään hankalana, koska sen takia joutuu perseen nostamaan penkistä. Ollaan hiljaa ja toivotaan, että se vaivihkaa tappaisi itsensä
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:11"]Kyseessä on pitkälti AY-liikkeessä masinoitu vedätys, jossa siis pyritään luomaan kansalle kuva kuinka täydellinen ja maailman paras suomalainen koulujärjestelmä on. Tämä antamaan vipuvartta palkkavaateille ja sille etteivät kunnat uhkaisi tehostaa (koska pelkäävät massiivista medialokakampanjaa).
[/quote]
[/quote]
No arvon palstalaiset löytyykö teiltä tarinoita, kuinka joku opettaja upealla toiminnallaan sai aidosti puututtua kiusaamiseen, ja auttoi kiusattua vaikkapa saamaan takaisin menetetyn oman arvon tunnon? Itselläni ei tälläisiä tarinoita ole jaettavaksi. Sellasia kyllä on, jossa asiaan ei puututtu ainakaan järkevästi.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:18"]Opettajat saattaa turtua oikeasti niille kiusaamisjutuille. Nykyään pitää aina ja jatkuvasti puuttua kaikkeen pieneenkin, joten tavallaan luulisin silmän vähän turtuvan sille, mikä nyt on oikeasti tärkeää ja mikä ei. Monet alakoulun opettajat sanovat, että työn yksi ärsyttävin puoli on päivittäiset riitojen selvittämiset. Vuodesta toiseen samaa, vuosikymmenestä toiseen. Väkisinkin siinä alkaa empatia kärsiä jossain vaiheessa, kun samat tuherrukset on aina vastassa samoilla selityksillä.
En ole opettaja, mutta voisin kuvitella myös tuon vaikuttavan asiaan. Ollaan liian herkkiä kiusaamiselle ja sitten oikeasti vakavat tapaukset jää sinne samaan massaan kuin turhat pikkujutut.
[/quote]
Kyseessähän ei voi olla se meidän alalla työskentelevien kokemus, että koulun keinot eivät ole riittäviä??? Varsinkaan jos vanhempia ei kiinnosta.
Selityksen on ilmeisesti pakko olla joku, mitä ei koulussa työskentelevät ehdottavat eli opettajia ei kiinnosta tai he ovat turtuneet kiusaamiselle tms.?
Lääkäreiltä ei varmaan kannata kysyä lääkärin työstä, rakennusmiehiltä heidän työstään tai opettajilta heidän työstään. Täällä halutaan aina uskoa pahinta kaikista .
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:22"]
[/quote]
[/quote]
No arvon palstalaiset löytyykö teiltä tarinoita, kuinka joku opettaja upealla toiminnallaan sai aidosti puututtua kiusaamiseen, ja auttoi kiusattua vaikkapa saamaan takaisin menetetyn oman arvon tunnon? Itselläni ei tälläisiä tarinoita ole jaettavaksi. Sellasia kyllä on, jossa asiaan ei puututtu ainakaan järkevästi.
[/quote]
Suurin osa tapauksista saadaan suht nopeasti ratkaistua opettajien ja vanhempien yhteistyöllä. Siksi ne eivät jää mieleen, koska kiusaaminen ei jatkunut niin kauaa. Nämä vaikeat tapaukset ovat sellaisia, että niihin ei vaan opettajan/koulun keinot aina riitä. Opettajat toivoisivat lisää keinoja, mutta sinulta tällainen keskustelu julkisuudessa on ilmeisesti jäänyt huomaamatta. Jostain syystä on selvästi mieluisampaa uskoa, että kiusaaminen loppuisi kuin taikaiskusta, kun opettajia se kiinnostaisi.
Kiusaaminen on aina väärin. Aina kun ope saa tietää asiasta, hänen VELVOLLISUUTENSA on puuttua siihen joko itse tai viedä asia eteenpäin. Mutta kaikissa tilanteissa ope ei tiedä asiasta. Nuoret osaavat vaieta kiusaamisesta, piilottaa sen tilanteisiin, jolloin kukaan ulkopuolinen ei tiedä siitä. Silloin siihen on mahdoton puuttua. Nykyongelma on nettikiusaaminen, joka tapahtuu kouluajan ulkopuolella ja on rankkaa. Se ei periaatteessa kuulu koululle, mutta se heijastuu kouluun, jolloin koulussa selvitetään kiusaamistilanteita, jotka kuuluvat ensisijassa muille. Pojat usein kiusaavat fyysisesti, siihen helppo puuttua. Tyttöjen kiusaaminen usein henkistä, ahdistavaa ja sen loppuun saaminen vie aikaa ja voimavaroja. Joskus kiusaajatyttöjen vanhemmat eivät vain usko, että oma kotona kiltti tytär voi netissä ja välituntisin muuttua murrosikäiseksi kiusaajaksi.
Yläkoulun ope
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 17:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No minä ainakin ja muutama kollega olemme saaneet joskus vanhemmilta kiitosta kiusausasian hoidosta, mutta kukapa niitä muistaa ja julkisuuteen kirjoittelee silloin, kun kaikki on mennyt hyvin.
Jos ihan rehellisesti asiaa mietit, varmasti ymmärrät, että näinhän se aina menee.
Samaa ihmettelen että aikuiset eivät reagoi kiusaamiseen? onko se niin hyväksyttyä ja normaalia että heikot kyykkyyn. Samaa kyllä aikuisetkin edelleen tekevät toisilleen. Joskus hämmästyttää miten suurelta osalta ihmisiä puuttuu empatia täysin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:35"]Koulu on kuitenkin velvollinen lopettamaan kiusaamiset. Poliisilleko asia pitäisi viedä?[/quote]
Ja mitä vanhemmat ovat velvollisia tekemään? ? Kasvattamaaan lapsensa niin etteivät kiusaa. Jos lapsesi kiusaisi niin opettajanko tehtävä se on sitten lapsesi kasvattaa?
Kiusaamistilanteita on kahdenlaisia. Sellaisia, joissa todella joku lapsi joutuu kiusatuksi ja sellaisia, joissa "kiusattu" itse asiassa tekee kiusaa ja muut antavat samalla mitalla takaisin. Molempiin toki puututaan, mutta jälkimmäisissä tapauksissa puuttuminen ei ole ihan sitä mitä vanhemmat toivoisivat, kun eivät usko oman lapsensa osuuteen tapahtumissa...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:29"]
Kiusaamistilanteita on kahdenlaisia. Sellaisia, joissa todella joku lapsi joutuu kiusatuksi ja sellaisia, joissa "kiusattu" itse asiassa tekee kiusaa ja muut antavat samalla mitalla takaisin. Molempiin toki puututaan, mutta jälkimmäisissä tapauksissa puuttuminen ei ole ihan sitä mitä vanhemmat toivoisivat, kun eivät usko oman lapsensa osuuteen tapahtumissa...
[/quote]
Nämä minua hämmästyttävät. Meidänkin vasta 5-vuotta täyttänyt oli kiusaaja jolle isommat lapset antoivat "takaisin" porukalla pihalla. Tai siis vanhempien mielestä 5-vuotias kiusasi isompiaan. Harvemmin se niin on, että yksi vastaan muut tilanteessa se yksi on syyllinen. Kun tämä yksi yrittää puolustautua saadaankin hankala tilanne ratkaistua kätevästi tekemällä syyllinen syyttömästä.
Ei kukaan lapsi täysin pulmunen ole, mutta täytyis hiukan järkeä käyttää.
Mulle ainakin jäi tunne että olen näkymätön opettajille vaikka olin koko luokan silmätikku. Jotenkin se näkyy protestina yhteiskuntaa vastaan aikuisiällä. En esim. halua äänestää, tätä yhteiskuntaa ei kiinnostanut auttaa mua joten unohtakoot mun olemassaolon sitten. Henkilökohtaisessa elämässä olen muuten jo unohtanut kiusaamisen.
Hei oikeasti. Itse olen opettaja, joka oli aikoinaan koulukiusattu. Teen kaikkeni, ettei kukaan kiusaisi, not on my watch. On nössöjä reksejä, se on totta, mutta ei pidä paikkaansa ettei opettajaa kiinnostaisi kiusattu oppilas. Minulla on nollatoleranssi kiusaamista vastaan.
Koska luokassa on 30 muuta oppilasta ja on helpompi olla kohtaamatta ikäviä asioita. Joskus kiusaaminen ei näy, varsinkin tytöistä löytyy niin taitavia ja hienovaraisia manipuloijia. Helpompaa on puuttua siihen, jos jotakuta kiusataan fyysisesti, koska voi selkeästi sanoa, että tuo on väärin. On vaativampaa perustella manipuloijalle, että minkä takia toinen pitäisi jättää rauhaan, vaikka naama ei miellytäkään.
Lisäksi kiusaamisen lopettaminen vaatisi pitkää seurantaa. Se ei hoidu yhdellä komennolla tai jälki-istunnolla, vaan pitää käydä läpi uudestaan ja uudestaan, että kiusaaminen on väärin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:47"]Hei oikeasti. Itse olen opettaja, joka oli aikoinaan koulukiusattu. Teen kaikkeni, ettei kukaan kiusaisi, not on my watch. On nössöjä reksejä, se on totta, mutta ei pidä paikkaansa ettei opettajaa kiinnostaisi kiusattu oppilas. Minulla on nollatoleranssi kiusaamista vastaan.
[/quote]
Samoin! Älytöntä yleistää aina! Velvollisuus on puuttua ehdottomasti. Mutta ehdottomasti mentävä poliisille jos koulusssa ei tunnu toimet tepsiä. Mutta pyydän, älkää yleistäkö kun on meitäkin, jotka ottavat kiusaamiset vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:58"]Koska luokassa on 30 muuta oppilasta ja on helpompi olla kohtaamatta ikäviä asioita. Joskus kiusaaminen ei näy, varsinkin tytöistä löytyy niin taitavia ja hienovaraisia manipuloijia. Helpompaa on puuttua siihen, jos jotakuta kiusataan fyysisesti, koska voi selkeästi sanoa, että tuo on väärin. On vaativampaa perustella manipuloijalle, että minkä takia toinen pitäisi jättää rauhaan, vaikka naama ei miellytäkään.
Lisäksi kiusaamisen lopettaminen vaatisi pitkää seurantaa. Se ei hoidu yhdellä komennolla tai jälki-istunnolla, vaan pitää käydä läpi uudestaan ja uudestaan, että kiusaaminen on väärin.
[/quote]
Ei fyysiseenkään kiusaamiseen puututa koulussa. Poikani joutui rajun kiusaamisen kohteeksi yläkoulussa. Opettajat vähättelivät ihan selviäkin pahoinpitelyjä, joissa iso joukko potki ja hakkasi maassa makaavaa poikaani. Huhuihin ja solvauksiin ei koulun rehtorin mukaan voitu puuttua, koska jokaisella on sananvapaus ja oikeus mielipiteeseen (poikaani haukuttiin homoksi, jälkeenjääneeksi, lahjattomaksi, huonoksi kaikessa jne.). Myöskään väkivallalla uhkailuun ei puututtu. Muut uhkailivat ihan opettajien kuullenkin, mutta se ei opettajien mielestä ollut vakavaa (lyön pääsi paskaksi kun kukaan ei näe, hakkaan sut koulun jälkeen, me potkitaan susta paskat ulos - odotetaan tossa koulun portilla).
Luottamus rehtoreihin ja opettajiin on nollassa. Eikä syyttä.
Ahaa, taas opettajaketju...
Hassua olla tämän paholaismaisen ammatin edustaja! Av-raadin mukaan en tee töitä kuin opetustuntien verran ja tunneillakin teen jotain muuta, en välitä kiusaamisesta, minulla on silmätikkuja ja suosikkeja, en ymmärrä oikeista töistä mitään ja luulen olevani maailman rankimmassa työssä, arvon numerot, en informoi asioista ollenkaan vanhempia, inhoan oppilaita, en hallitse mitään opetettavia asioita, saan aivan liian suurta palkkaa siihen nähden, että minulla on paljon lomaa ja olen itse ollut kiltti, kympin oppilas, joka ei ymmärrä erilaisuutta eikä osaa pitää kuria oppilailleen. Tässä murto-osa av-raadin opettajakuvasta.
En voinut sille mitään, mutta purskahdin nauruun, kun näin tämän otsikon :) Olihan edellisestä opettajaketjusta jo muutama päivä.