Kilpirauhaslääkitys
Minulla on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa niin kauan kuin muistan. Olen väsynyt, masentunut, ja tukeva, vaikka syön todella vähän. Jo pari vuotta olen rampannut verikokeissa, mutta arvot jää aina hyväksyttävien piiriin. Lääkäri sanoo, että täytyy seurata, ja täytyy seurata, ja taas kokeet puolen vuoden päästä.
On turhauttavaa, ettei sitä lääkettä voi edes KOEMIELESSÄ antaa! Mitkä olisivat riskit? Tuntuu, että roikun löysässä hirressä ja puolen vuoden päästä arvot taas ylärajalla, mutta silti "ok". Näillä mennään varmaan maailman tappiin. Turhan mielialalääkkeenkin olen tässä välillä napsinut.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 19:53"]
Minulla on vajaa vuosi siitä kun kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin. Pikkuhiljaa pahenevista ja lisääntyvistä oireista olin kärsinyt noin 8 vuotta!
Arvot eivät olleet kovin huonot, kun vihdoin sain lääkityksen. T4 13 ja TSH 5,7.
Jo ensimmäisten päivien aikana Thyroxin alkoi vaikuttamaan, kuin olisi siirtynyt suoraan vuosia taaksepäin, olotilassaan! Aloitusannos oli 0,025 microa. Sitä on nostettu vähitellen ja nyt tällä hetkellä päiväannos on 0,1microa, eli 1 iso tapletti.
Vieläkin tulee välillä vajaatoiminnan oireita, mutta kaikenkaikkiaan olo on ok.
[/quote] Olihan nuo varsin huonot arvot, mulla 6,9/13 ja puolentoista vuotta mennyt ja mun viikkoannos on 13x0,1 mg.
Nyt se on päätetty! Maanantaina yksityiselle. Kiitos kaikille vastauksista :)
ap
Kyllä lääkityksen voi saada viitearvoillakin. Minulla oli useita vajaatoiminnan oireita mutta arvot olivat niukasti normaalin rajoissa parin vuoden ajan. Lääkitys aloitettiin ja reilussa kolmessa kuukaudessa oireet ovat helpottaneet. Myös labrat korjaantuivat paremmalle tasolle. Ehdottomasti kannatti kokeilla.
Minusta tuntuu että thyroxin ei auta yksin kohdallani. Voisin kokeilla T3 hormonia lisäk. Myös kortisoliarvot haluaisin tutkituttaa (lisämun.uupumus?). Olen niin voimaton ja väsynyt eikä mikään kiinnosta. En jaksa enää.
Oho, noin iso heitto viitearvoissa! Onko alarajassa yhtä iso heitto?
Minulla lääkitys on auttanut todella paljon. Tunsin vuosia itseni vetämättömäksi, lihavaksi, väsyneeksi turhakkeeksi, kunnes kilpirauhasongelma diagnosoitiin (ja siinä meni vuosia, mutta tk-lääkäri viimein taipui antamaan lääkkeet huolimatta siitä, että arvot oli siinä ja siinä). Minusta tuli kuin uusi ihminen. Ihan oikeasti :)
Kiitos lääkäri x
Oletteko lääkitystä käyttävät tienneet, että TSH pitäisi olla välillä 1-2? Minä en, kunnes pari kuukautta sitten luin jostain. Olen vuosien ajan laukannut eri lääkäreillä valittamassa huonoa oloa, arvot on aina katsottu ja olleet 2,9-4,3. Kukaan ei ole sanonut arvoista mitään! Nyt annosta nostettu, toivottavasti olo kohenee. Ketuttaa, että olen ehkä kärsinyt ihan turhaan vuosien ajan. Miten kukaan, jolla on harvinainen sairaus, saa täällä diagnoosia, kun tällaista suht yleistäkään ei osata havaita tai hoitaa?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 23:49"]
Oletteko lääkitystä käyttävät tienneet, että TSH pitäisi olla välillä 1-2? Minä en, kunnes pari kuukautta sitten luin jostain. Olen vuosien ajan laukannut eri lääkäreillä valittamassa huonoa oloa, arvot on aina katsottu ja olleet 2,9-4,3. Kukaan ei ole sanonut arvoista mitään! Nyt annosta nostettu, toivottavasti olo kohenee. Ketuttaa, että olen ehkä kärsinyt ihan turhaan vuosien ajan. Miten kukaan, jolla on harvinainen sairaus, saa täällä diagnoosia, kun tällaista suht yleistäkään ei osata havaita tai hoitaa?
[/quote]
No sanopa muuta. Miten tälle saisi enemmän julkisuutta?
ap
Itse pitää hakea tietoa. Jos thyroxin ei auta niin onko saatavissa lio tai armour thyroid. Ja kuka suostuu niitä myöntämään. Ovatko lisämunuaiset uupuneet? Onko kortisoliarvot ok? Mä pähkin näiden kanssa ha etsin tietoa kun olo tosi huono vaikka arvot suht ok ja lääkitys päällä. En jaksa olla nuutunut zombie enää.
Mikä tuon kortisoliarvon pitäisi olla?
Nyt tarvittaisiin tk-lääkäreitä joilla on munaa myöntää se koelääkitys. Minä en tajua, mikä siinä hannaa, varsinkin kun Euroopassa paljon helpommalla saa diagnoosin.
Voisiko joku lääkäri sanoa, että miksi tämä on niin helvetillisen pitkä prosessi? Itse sain diagnoosin viiden uuvuttavan vuoden jälkeen. Masennuslääkkeen sen sijaan saa handuun ihan tuosta vaan.
Yksi tapa auttaa on liittyä Kilpirauhasliittoon. Mitä enemmän jäseniä, sen enmmän painoarvoa sillä mitä liitto sanoo ja tekee ja lisäksi jäsenmaksuilla saadan toimintaakin pyöritettyä vähän paremmin kuin ilman jäseniä :D . Vaikka liitto on saanut myös Ray:n tukeakin. Silti palkattuja työntekijöitä on kaiketi vain kaksi(!) ja toinenkin vain niin kauan kuin määräraha siihen riittää.
Liitolla on mielenkiintoinen lehti (Kilpi 4x vuodessa) ja jäsenmaksu on minusta aika alhainen, vain 19e. Sillä hinnalla ei vielä paljon pysty yksin vuositasolla asioita edistämään, mutta sitten liitto tekee sitä jäsenen puolesta!
t. Tyytyväinen jäsen
Minä olen saanut koelääkityksen ja sillä tiellä ollaan! Syönyt lääkettä nyt 3 vuotta ja elämänlaatu parantunut huimasti! Ammattitaitoiselta lääkäriltä saat lääkkeen kyllä, kannattaa koittaa löytää joku vanhempi konkari, vaikka sitten yksityiseltä.
Voimia ja tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:01"]Mikä tuon kortisoliarvon pitäisi olla?
[/quote]
jos on alhainen voi sekin tehdä olon uuouneeksi. Liittyy usein kilpirauhasen vajaatoimintaa. Googleta lisämunuaisen uupumus.
Minäkin luulin vuosia, että se sama TSH raja 4,2 koskee meitä Thyroxinia käyttäviäkin. Muutenkin olen saanut suurimman osan tautiin liittyvistä tiedoista kaivaa itse jostakin. Aikanaan vain iskettiin resepti kouraan ja sanottiin, että välillä vain käyt verikokeissa, siinä se.
Minulla on vajaa vuosi siitä kun kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin. Pikkuhiljaa pahenevista ja lisääntyvistä oireista olin kärsinyt noin 8 vuotta!
Arvot eivät olleet kovin huonot, kun vihdoin sain lääkityksen. T4 13 ja TSH 5,7.
Jo ensimmäisten päivien aikana Thyroxin alkoi vaikuttamaan, kuin olisi siirtynyt suoraan vuosia taaksepäin, olotilassaan! Aloitusannos oli 0,025 microa. Sitä on nostettu vähitellen ja nyt tällä hetkellä päiväannos on 0,1microa, eli 1 iso tapletti.
Vieläkin tulee välillä vajaatoiminnan oireita, mutta kaikenkaikkiaan olo on ok.