Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhaslääkitys

Vierailija
04.07.2014 |

Minulla on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa niin kauan kuin muistan. Olen väsynyt, masentunut, ja tukeva, vaikka syön todella vähän. Jo pari vuotta olen rampannut verikokeissa, mutta arvot jää aina hyväksyttävien piiriin. Lääkäri sanoo, että täytyy seurata, ja täytyy seurata, ja taas kokeet puolen vuoden päästä. 

On turhauttavaa, ettei sitä lääkettä voi edes KOEMIELESSÄ antaa! Mitkä olisivat riskit? Tuntuu, että roikun löysässä hirressä ja puolen vuoden päästä arvot taas ylärajalla, mutta silti "ok". Näillä mennään varmaan maailman tappiin. Turhan mielialalääkkeenkin olen tässä välillä napsinut. 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:52"]

Voi harmi. Mä voisin ihan hyvin antaa sulle vaikka kymmenen tablettia koekäyttöön. Niistä saisit yli kuukaudeksi kun neljään osaan laittaisi.

[/quote]

Samoin!

[/quote]

Kiitos! Ongelma siinä vaan se, että vaikka olo paranisi huomattavasti, uskoisiko lääkäri ja jatkaisi kokeilua? Luulen, että kilahtaisi kun kuulisi, että olen napsinut tabuja ilman hänen kirjoittamaa reseptiä. 

ap

Vierailija
42/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitäpä THS-arvosi, Suomessa viitearvon yläraja on 4,5, muualla maailmassa WHO:n suosituksen mukainen 2,5. Jos sinulla on THS yli 2, Thyroxin-lääkitystä kannattaa kokeilla.

6 vuotta kilpirauhasen vajaatoiminnassa ilman hoitoa riutunut, 30 kg lihonut, joka lopulta sai Thyroxin-lääkityksen: väsymys loppui, paino laski 20 kg ja kolesteroli putosi 7,0 ---- > 4,2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:03"]

Selvitäpä THS-arvosi, Suomessa viitearvon yläraja on 4,5, muualla maailmassa WHO:n suosituksen mukainen 2,5. Jos sinulla on THS yli 2, Thyroxin-lääkitystä kannattaa kokeilla.

6 vuotta kilpirauhasen vajaatoiminnassa ilman hoitoa riutunut, 30 kg lihonut, joka lopulta sai Thyroxin-lääkityksen: väsymys loppui, paino laski 20 kg ja kolesteroli putosi 7,0 ---- > 4,2

[/quote]

Täytyy kysyä niitä lääkäriltä uudestaan. Olen ihan idiootti numeroiden kanssa, aina ollut. 

ap

Vierailija
44/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi joka epäilee vajaatoimintaa. Mitkä on oireet?

Vierailija
45/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue netistä sellaiset kuin lisämunuaisten uupumus ja kilpirauhasen vajaatoiminnan luontainen hoito.

Vierailija
46/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:47"]

Olin rajatapaus ja minulle määräsi endokrinologi (ks. esim. Terveystalo - menee kyllä kesällä varmasti vähän kauemmin saada aikaa) koelääkityksen. Arvot ovat hyvät 2 vuoden jälkeen ja olo on hyvä MUTTA lääkitys myös teki sen, että minulla nykyään ihan "oikeasti" on kilpparin vajaatoiminta eli tarvitsen lääkkeitä loppuelämäni. Eihän se nyt suuri vaiva toki ole niitä syödä, eivätkä ole kalliitakaan, mutta kontrolleissa joutuu käydä.
[/quote]

Tässä viestissä kiteytyy aika hyvin miksi noihin koelääkityksiin ei pitäisi lähteä ap:nkin mainitsemien yleisluonteisten oireiden perusteella. En edes tiedä voiko ap:n mainitsemia kutsua oireiksi vaan pikemminkin henkilön ominaisuuksia taitavat olla. Mistä muuten luulette johtuvan, että yli 90% näistä koelääkitystä kinuavista on keski-ikäisiä, yleensä ylipainoisia, oireitaan runsaasti googletelleita naisia?

[/quote]

No miksihän mahtais olla niin? Kilpirauhasen vajaatoiminta on yleisin menopaussia lähestyvillä naisilla ja sen jälkeen ja oireena on turvotus ja ylipainoisuus. Mahdatko olla lääkäri, sinä kirjoittaja, jonka logiikan taju on noin pettämättömän huono?

Vierailija
47/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 00:05"]

Yksi tapa auttaa on liittyä Kilpirauhasliittoon. Mitä enemmän jäseniä, sen enmmän painoarvoa sillä mitä liitto sanoo ja tekee ja lisäksi jäsenmaksuilla saadan toimintaakin pyöritettyä vähän paremmin kuin ilman jäseniä :D . Vaikka liitto on saanut myös Ray:n tukeakin. Silti palkattuja työntekijöitä on kaiketi vain kaksi(!) ja toinenkin vain niin kauan kuin määräraha siihen riittää. 

Liitolla on mielenkiintoinen lehti (Kilpi 4x vuodessa) ja jäsenmaksu on minusta aika alhainen, vain 19e. Sillä hinnalla ei vielä paljon pysty yksin vuositasolla asioita edistämään, mutta sitten liitto tekee sitä jäsenen puolesta!

t. Tyytyväinen jäsen

[/quote]

Liitto on ihan munaton. Nuoleskellaan ja nöyristellään lääkäreitä ja heidän lähtökohdista mennään, potilaat ovat sitten kakkossijalla ja vastaanottajan asemassa. Muissa liitoissa mennään ensisijaisesti potilas edellä ja lobataan aktiviisesti. Jos Liitto olis pätevä, olisi oikeusasiamiehelle ja eduskuntaan jo tehty selvitypyyntöjä ja luokatonta hoitoa antaneista lääkäreistä olsi tehty valituksia.

Vierailija
48/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua miksi tähänkin ketjuun tulee ihmisiä vähättelemään ja dissaamaan toisten terveyshuolia! Hankkikaa elämä! 

Vierailija
49/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko on voimaa. Liikkuminen lisää hormoneja. Papua ja pähkinää päälle.

Vierailija
50/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:34"]

Täälläkin yksi joka epäilee vajaatoimintaa. Mitkä on oireet?

[/quote]

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/testaa-itsesi/

Vierailija
51/77 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:28"]

[/quote]

Entä jos on kertakaikkiaan niin väsynyt ja vetämätön olo koko ajan, ettei jaksa liikkua tarpeeksi?

Vierailija
52/77 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/77 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan nyt tähän samaan keskusteluun enkä aloita omaa.

Olen vähän alle kolmekymppinen nainen ja epäilen itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tuntuu jo valmiiksi toivottomalta lähteä lääkärille, jos kokemukset ovat noin huonoja. Googlettelun perusteella minulta löytyy melkein kaikki tyypilliset oireet, en vain ole aikaisemmin tajunnut yhdistää niitä samaan sairauteen.

Vierailija
54/77 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:32"]

Kirjoitan nyt tähän samaan keskusteluun enkä aloita omaa.

Olen vähän alle kolmekymppinen nainen ja epäilen itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tuntuu jo valmiiksi toivottomalta lähteä lääkärille, jos kokemukset ovat noin huonoja. Googlettelun perusteella minulta löytyy melkein kaikki tyypilliset oireet, en vain ole aikaisemmin tajunnut yhdistää niitä samaan sairauteen.

[/quote]

Kokeile. Jos osuu oikea lääkäri, niin siitä se lähtee. 

Vierailija
55/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
56/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain yksityiseltä lääkäriltä kokeeksi kilpirauhaslääkkeet vaikka arvot olivat "raja-arvojen sisällä". Olo parani viikossa ja arvot myös korjaantuivat lähemmäs normaalia.

Suosittelisin joko vaatimaan koelääkitystä tai vaihtamaan yksityiselle. Ota vaikka terveyskeskuksesta labrakokeiden tulokset yksityiselle mukaan. (täällä ne saa pyytämällä printatuksi ihan ajanvarausluukulta)

Vierailija
57/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:28"]

[/quote]

Entä jos on kertakaikkiaan niin väsynyt ja vetämätön olo koko ajan, ettei jaksa liikkua tarpeeksi?

[/quote]

Tätä ei ns. terveet ihmiset tosiaan tajua. Väsymys on pohjaton, voimattomuus ja uupumus. Siinä ei paljon reipasta liikuntaa ja kuntosaleja mietitä. Erilaista kuin normaali väsymys joka menee nukkumalla ohi.

Vierailija
58/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 11:07"]

Mä sain yksityiseltä lääkäriltä kokeeksi kilpirauhaslääkkeet vaikka arvot olivat "raja-arvojen sisällä". Olo parani viikossa ja arvot myös korjaantuivat lähemmäs normaalia.

Suosittelisin joko vaatimaan koelääkitystä tai vaihtamaan yksityiselle. Ota vaikka terveyskeskuksesta labrakokeiden tulokset yksityiselle mukaan. (täällä ne saa pyytämällä printatuksi ihan ajanvarausluukulta)

[/quote]

Hyvä vinkki! Kiitos! 

Vierailija
59/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin arvoja kuin S-T4V ja S-TSH kannattaa tutkituttaa. Ainakin S-TPOAb kertoo onko autoimmuunityreoidiitista kyse. Sain koelääkityksen vaikka ekat kaksi arvoa olivat viiterajoissa ja oireet katosivat. S-TPOAB oli selvästi koholla.

Vierailija
60/77 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa kilpirauhasfoorumilta hyviä lääkäreitä, läheskään kaikki yksityisetkään eivät ole kiinnostuneita kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mutta kannattaa taistella, elämä paranee kun (jos) saa terveyden kuntoon!