Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhaslääkitys

Vierailija
04.07.2014 |

Minulla on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa niin kauan kuin muistan. Olen väsynyt, masentunut, ja tukeva, vaikka syön todella vähän. Jo pari vuotta olen rampannut verikokeissa, mutta arvot jää aina hyväksyttävien piiriin. Lääkäri sanoo, että täytyy seurata, ja täytyy seurata, ja taas kokeet puolen vuoden päästä. 

On turhauttavaa, ettei sitä lääkettä voi edes KOEMIELESSÄ antaa! Mitkä olisivat riskit? Tuntuu, että roikun löysässä hirressä ja puolen vuoden päästä arvot taas ylärajalla, mutta silti "ok". Näillä mennään varmaan maailman tappiin. Turhan mielialalääkkeenkin olen tässä välillä napsinut. 

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen lapsettomuuslääkäri määräsi lääkityksen

Kävin julkisella pyytämässä lähetettä lapsettomuustutkimuksiin. Verikokeet otettiin, ei missään mitään vikaa.

Kyllästyttiin odottamaan tutkimusten alkua julkisella ja mentiin yksityiselle. Yksityisen lääkärin mukaan mun arvot alarajoilla ja lääkitys heti käyntiin. Mulla oli oireita (hiusten lähtö, väsymys, mitään en oikein saanut valmiiksi, paino ei tippunut vaikka en syönyt juuri mitään).

Lääkäri sanoi, ettei julkinen välttämättä hoida vajaatoimintaa näillä arvoilla. Kaks viikkoa niin olin kuin uus ihminen.

Lääkityksen paras tulos oli vajaa vuosi lääkityksen aloittamisen jälkeen syntynyt vauva.

Vierailija
22/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on, että julkisella puolella on niin vaikeaa saada edes koelääkitystä, mutta yksityisellä heti napsahtaa? Itsellä sama kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:23"]

Mikähän siinä on, että julkisella puolella on niin vaikeaa saada edes koelääkitystä, mutta yksityisellä heti napsahtaa? Itsellä sama kokemus.

[/quote]

Samasta syystä kuin miksi valtaosa turhista antibiooteista määrätään ja turhista leikkauksista tehdään yksityisellä puolella.

Vierailija
24/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Samasta syystä kuin miksi valtaosa turhista antibiooteista määrätään ja turhista leikkauksista tehdään yksityisellä puolella.

[/quote]

Olisiko jotakin tutkimusnäyttöä tästä? 

Vierailija
25/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvot yli rajojen ja sitten juuri ennen lääkitystä rajojen sisäpuolella juuri ja juuri. Olen nyt syönyt useamman kuukauden lääkitystä ja arvot yhtä huonot kun aloittaessa eikä oireet ole hävinneet. Normaalipainoinen olen mutta tukkaa lähtee, olen aikaansaamaton ja väsynyt. Annostusta ei ole kuitenkaan nostettu missään vaiheessa.

Milloinkohan alkaa helpottaa tai arvot olisi hyvät?

Vierailija
26/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi. Mä voisin ihan hyvin antaa sulle vaikka kymmenen tablettia koekäyttöön. Niistä saisit yli kuukaudeksi kun neljään osaan laittaisi.

Vierailija
27/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:46"]

Mulla oli arvot yli rajojen ja sitten juuri ennen lääkitystä rajojen sisäpuolella juuri ja juuri. Olen nyt syönyt useamman kuukauden lääkitystä ja arvot yhtä huonot kun aloittaessa eikä oireet ole hävinneet. Normaalipainoinen olen mutta tukkaa lähtee, olen aikaansaamaton ja väsynyt. Annostusta ei ole kuitenkaan nostettu missään vaiheessa.

Milloinkohan alkaa helpottaa tai arvot olisi hyvät?

[/quote]

Minulla vaikutus alkoi aika pian, mutta olen kuullut kavereilta että saattaa kestää. Mutta voi Luoja, kun alkoi wörkkiä... :) Olin kuin uusi ihminen. 

Konsultoi lekurisi kanssa. 

Vierailija
28/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:52"]

Voi harmi. Mä voisin ihan hyvin antaa sulle vaikka kymmenen tablettia koekäyttöön. Niistä saisit yli kuukaudeksi kun neljään osaan laittaisi.

[/quote]

Kiitos! Kaunis ajatus :) 

ap

Vierailija
29/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koelääkityksen aloittamisesta ei muuten terveellä ihmisellä ole "vaaraa". Pahimmassa tapauksessa saisit liikatoiminnan oireita eli hikoilua, sydämen tykyttelyä, ripulia, laihtumista, yliaktiivisuutta, mahdollisesti silmäoireita. Kilpirauhasen vajaatoiminta on valitettavan alidiagnosoitu sairaus ja itsekin kärsin siitä pitkään ennen kuin sain koelääkityksen kaksi kk sitten.

Mitä verikokeita sinusta on otettu? Vain TSH ja T4V?

Vierailija
30/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 15:41"]

Koelääkityksen aloittamisesta ei muuten terveellä ihmisellä ole "vaaraa". Pahimmassa tapauksessa saisit liikatoiminnan oireita eli hikoilua, sydämen tykyttelyä, ripulia, laihtumista, yliaktiivisuutta, mahdollisesti silmäoireita. Kilpirauhasen vajaatoiminta on valitettavan alidiagnosoitu sairaus ja itsekin kärsin siitä pitkään ennen kuin sain koelääkityksen kaksi kk sitten.

Mitä verikokeita sinusta on otettu? Vain TSH ja T4V?

[/quote]

Nepä juuri.

ap

Vierailija
31/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:52"]

[/quote]

ap

[/quote]

joo, kiitos :) ei sulla olisi ketääb kaveria joka antaisi? Tämä vaiva kovin yleinen. Vaikka onha veemäistä kun lääkärit ei myönnä. Tilas yksityiselle aika tai joku funktionaalinen lääkäri.

Vierailija
32/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valitettavan huono luotto terveysasemien yleislääkäreihin. Pääsääntöisesti olen kohdannut mukavia ja auttamishaluisia tyyppejä, yksi vähättelevä m*****u mahtuu joukkoon. Aika samalla asenteella kuin tuo yksi jankuttaja, jolla on aina ongelma muiden kilpirauhassairauksista. Lieneekö joku ammattitaidoton tk lääkäri, joka pikkuhiljaa tajuaa hoitaneensa potilaita päin peetä...

ongelma mulla siis se, että kuulun siihen vähemmistöön, jolla Thyroxin ei koskaan vienyt oireita. Arvot, tsh ja t4v pysyi viitteiden sisällä, mutta oireet paheni, vaikka lääkitystä miten nostettiin. 7 vuotta ehdin juosta lääkärillä, ennen kuin vastaan osui sellainen joka ehdotti mulle toisen lääkkeen kokeilemista. Nyt mulla on t3/ t4 yhdistelmälääkitys ja elämään on palanneet värit. Ennen multa puuttui 3/4 elämästä koko ajan. Ei puutu enää. Olen tälle lääkärille ikuisesti kiitollinen.

Vierailija
33/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:52"]

[/quote]

ap

[/quote]

joo, kiitos :) ei sulla olisi ketääb kaveria joka antaisi? Tämä vaiva kovin yleinen. Vaikka onha veemäistä kun lääkärit ei myönnä. Tilas yksityiselle aika tai joku funktionaalinen lääkäri.

[/quote]

Täytyy varmaan niin tehdä. En oikeasti ymmärrä miksi lääkäri ei anna edes koemielessä lääkettä kun kerran arvot siinä rajoilla ja itsekin myöntää että vajaatoiminta mahdollista! Mitä se jarruttelee ja miksi?! Nuo mahdolliset sivuvaikutukset nyt ei niin pahoilta kuulosta.

ap

Vierailija
34/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:57"]

Mulla on valitettavan huono luotto terveysasemien yleislääkäreihin. Pääsääntöisesti olen kohdannut mukavia ja auttamishaluisia tyyppejä, yksi vähättelevä m*****u mahtuu joukkoon. Aika samalla asenteella kuin tuo yksi jankuttaja, jolla on aina ongelma muiden kilpirauhassairauksista. Lieneekö joku ammattitaidoton tk lääkäri, joka pikkuhiljaa tajuaa hoitaneensa potilaita päin peetä...

ongelma mulla siis se, että kuulun siihen vähemmistöön, jolla Thyroxin ei koskaan vienyt oireita. Arvot, tsh ja t4v pysyi viitteiden sisällä, mutta oireet paheni, vaikka lääkitystä miten nostettiin. 7 vuotta ehdin juosta lääkärillä, ennen kuin vastaan osui sellainen joka ehdotti mulle toisen lääkkeen kokeilemista. Nyt mulla on t3/ t4 yhdistelmälääkitys ja elämään on palanneet värit. Ennen multa puuttui 3/4 elämästä koko ajan. Ei puutu enää. Olen tälle lääkärille ikuisesti kiitollinen.

[/quote]

Taitaa olla aika lottoa millainen lääkäri osuu kohdalle. Minulla toisen vaivan kanssa sama juttu. Nykyinen omalääkäri tuntuu niin vähättelevältä, että vaikea puhua sille mistään, kun aina tulee lunta tupaan. Oikein messiaskompleksi lääkärillä. 

ap

Vierailija
35/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:57"]Mulla on valitettavan huono luotto terveysasemien yleislääkäreihin. Pääsääntöisesti olen kohdannut mukavia ja auttamishaluisia tyyppejä, yksi vähättelevä m*****u mahtuu joukkoon. Aika samalla asenteella kuin tuo yksi jankuttaja, jolla on aina ongelma muiden kilpirauhassairauksista. Lieneekö joku ammattitaidoton tk lääkäri, joka pikkuhiljaa tajuaa hoitaneensa potilaita päin peetä...

[/quote]

olikp ihan terkkalääkäri? Syötkö lioa vai eläinperäistä?

Vierailija
36/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TK:sta saa kyllä arvot paperilla kun käy pyytämässä. Yksityiselle täytyy mennä jos arvot viitteissä. Helpoimmalla saa lääkityksen  jos TSH on koholla.  On paljon myös muita sairauksia joissa on samat oireet kuin kilpparin vajaatoiminnassa. Anemia, diabetes ja keliakia on tyypillisimmät, jotka täytyy sulkea pois. Jos terve ihminen syö kilpirauhashormoneja, sillä voi olla pitkällä aikavälillä haittavaikutuksia.

Vierailija
37/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 19:14"]

TK:sta saa kyllä arvot paperilla kun käy pyytämässä. Yksityiselle täytyy mennä jos arvot viitteissä. Helpoimmalla saa lääkityksen  jos TSH on koholla.  On paljon myös muita sairauksia joissa on samat oireet kuin kilpparin vajaatoiminnassa. Anemia, diabetes ja keliakia on tyypillisimmät, jotka täytyy sulkea pois. Jos terve ihminen syö kilpirauhashormoneja, sillä voi olla pitkällä aikavälillä haittavaikutuksia.

[/quote]

Keliakia on testattu, ja diabetestä / anemiaa ei taatusti ole. Yksityiselle siis, koska en usko että tuo tk-lääkäri mulle koskaan sitä lääkitystä myöntää. 

Monesti mieluummin sairastan kuin menen sille, koska suhtautuminen aina sama, vaiva kuin vaiva. 

ap

Vierailija
38/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:05"]

Minulla on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa niin kauan kuin muistan. Olen väsynyt, masentunut, ja tukeva, vaikka syön todella vähän. Jo pari vuotta olen rampannut verikokeissa, mutta arvot jää aina hyväksyttävien piiriin. Lääkäri sanoo, että täytyy seurata, ja täytyy seurata, ja taas kokeet puolen vuoden päästä. 

[/quote]

Virhehän tuossa on selvästi tapahtunut. Nimittäin se, että lääkäri on antanut sinun jankuttaa jatkuvasti olemattomasta kilpirauhassairaudesta. Ajan ja rahan tuhlausta niitä kokeita on katsoa puolivuosittain tai vuosittain ja toivottavasti lääkärisi tulee järkipäihin ja ei enää moiseen lähde. Oireesikin ovat juuri tätä lihava, laiska ja saamaton luokkaa ja ei mikään osoitus kilpirauhassairaudesta jos vähänkään järkeä käyttää.

[/quote]

Tutustupa endokrinologi Matti Välimäen kirjoituksiin ja ajatuksiin aiheesta. Hän on Suomen johtava kilpirauhaslääkäri ja suomii kovin sanoin suomalaista terveydenhuoltoa siitä, ettei koelääkityksiä uskalleta antaa ja aloittajan kaltaiset ei-selvästi-haaviin jäävät potilaat pitäisi ennemminkin tutkia erikoissairaanhoidossa, kuin terveyskeskuksessa kilpirauhasen suhteen. Koska yksi verikoe ei ole riittävä tutkimus kilpirauhassairauksien poissulkemiseksi.

Itse paranin vuosikausien masennuksestani kun sain kilpirauhaslääkkeet, vaikka arvot olivat aina rajoissa. Ja monia muitakin elämää haittaavia oireita, mm. väsymys, kiukkuisuus, hikoilu lähti.

Vierailija
39/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 13:52"]

[/quote]

Samoin!

Vierailija
40/77 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 12:05"]

[/quote]

Virhehän tuossa on selvästi tapahtunut. Nimittäin se, että lääkäri on antanut sinun jankuttaa jatkuvasti olemattomasta kilpirauhassairaudesta. Ajan ja rahan tuhlausta niitä kokeita on katsoa puolivuosittain tai vuosittain ja toivottavasti lääkärisi tulee järkipäihin ja ei enää moiseen lähde. Oireesikin ovat juuri tätä lihava, laiska ja saamaton luokkaa ja ei mikään osoitus kilpirauhassairaudesta jos vähänkään järkeä käyttää.

[/quote]

Tutustupa endokrinologi Matti Välimäen kirjoituksiin ja ajatuksiin aiheesta. Hän on Suomen johtava kilpirauhaslääkäri ja suomii kovin sanoin suomalaista terveydenhuoltoa siitä, ettei koelääkityksiä uskalleta antaa ja aloittajan kaltaiset ei-selvästi-haaviin jäävät potilaat pitäisi ennemminkin tutkia erikoissairaanhoidossa, kuin terveyskeskuksessa kilpirauhasen suhteen. Koska yksi verikoe ei ole riittävä tutkimus kilpirauhassairauksien poissulkemiseksi.

Itse paranin vuosikausien masennuksestani kun sain kilpirauhaslääkkeet, vaikka arvot olivat aina rajoissa. Ja monia muitakin elämää haittaavia oireita, mm. väsymys, kiukkuisuus, hikoilu lähti.

[/quote]

Toivottavasti tähän tulee muutos tulevaisuudessa. Lääketiedekin kehittyy. Tarvitaan vaan rohkeampia tk-lääkäreitä eikä näitä nössöjä. Niin että uskaltavat myöntää lääkkeen edes koemielessä! Jos ei auta, niin sitten ei auta. 

ap