Taas lytätään ilravirkut ihmiset huonommiksi
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008092947.html
"Jos olet iltavirkku...
Aamuherääminen on sinulle yhtä painajaista ja oletkin vielä tunteja heräämisen jälkeen ihan pihalla. Toisin kuin aamu- ja päivävirkut iltavirkut virkistyvät iltaa kohden niin, että kun aamuvirkku on jo sängyssä ja päivävirkkukin jo haukottelee, iltaihminen on parhaassa terässä.
Iltavirkuilla on suurempi sosiaalinen aikaerorasitus kuin muilla. Se tarkoittaa, että iltavirkkujen nukkumisaikataulut vaihtelevat huomattavasti arkisin ja viikonloppuisin: arkisin kertynyt univelka otetaan korkojen kanssa takaisin vapaapäivinä.
Iltavirkut ovat myös sairaampia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä virkeämpi ihminen on iltaisin, sitä suurempi riski hänellä on sairastua mielenterveyden häiriöihin, kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin, hengityselinten sairauksiin sekä neurologisiin sairauksiin.
Vaikka iltavirkut mielletään meneviksi tyypeiksi, tutkimuksien mukaan iltavirkut liikkuvat vähemmän kuin aamu- tai päivävirkut. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sportsissa julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että iltavirkkujen miesten keskimääräinen päivittäinen istumisaika oli yli 30 minuuttia pidempi kuin aamuvirkkujen miesten.
Iltavirkku ei varsinaisesti myöskään loista koulun penkillä: tutkijat ovat todenneet, että mitä iltavirkumpi opiskelija on, sitä kehnommin hän menestyy opinnoissaan ja sitä enemmän hän käyttää päihteitä."
No ei sille mitään voi jos on iltavirkku. Itse olen ja oon ylpeä siitä vaikka kiinka pidettäs huonompana ihmisenä sen takia
Kommentit (22)
Mä käsitin jostain, että intuitiiviset eli ne, joilla on suurempi avoimuus uusia kokemuksia kohtaan ovat iltavirkkuja.
Niin kysehän ei ole siitä, että "iltavirkku" (typerä sana) olisi mitenkään huonompi, vaan että yhteiskunta on suunniteltu toimimaan hänelle sopimattomassa rytmissä. Onneksi tämä on alkanut jo muuttua, ja esimerkiksi monia töitä voi nykyään tehdä vapaammin siihen aikaan kun itselle sopii.
Ihan vastaavia ongelmia esiintyisi "aamuvirkuilla" jos aktiivinen aika sijoittuisi pääosin iltaan ja yöhön.