Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lytätään ilravirkut ihmiset huonommiksi

Vierailija
02.07.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008092947.html

"Jos olet iltavirkku...
Aamuherääminen on sinulle yhtä painajaista ja oletkin vielä tunteja heräämisen jälkeen ihan pihalla. Toisin kuin aamu- ja päivävirkut iltavirkut virkistyvät iltaa kohden niin, että kun aamuvirkku on jo sängyssä ja päivävirkkukin jo haukottelee, iltaihminen on parhaassa terässä.

Iltavirkuilla on suurempi sosiaalinen aikaerorasitus kuin muilla. Se tarkoittaa, että iltavirkkujen nukkumisaikataulut vaihtelevat huomattavasti arkisin ja viikonloppuisin: arkisin kertynyt univelka otetaan korkojen kanssa takaisin vapaapäivinä.

Iltavirkut ovat myös sairaampia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä virkeämpi ihminen on iltaisin, sitä suurempi riski hänellä on sairastua mielenterveyden häiriöihin, kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin, hengityselinten sairauksiin sekä neurologisiin sairauksiin.

Vaikka iltavirkut mielletään meneviksi tyypeiksi, tutkimuksien mukaan iltavirkut liikkuvat vähemmän kuin aamu- tai päivävirkut. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sportsissa julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että iltavirkkujen miesten keskimääräinen päivittäinen istumisaika oli yli 30 minuuttia pidempi kuin aamuvirkkujen miesten.

Iltavirkku ei varsinaisesti myöskään loista koulun penkillä: tutkijat ovat todenneet, että mitä iltavirkumpi opiskelija on, sitä kehnommin hän menestyy opinnoissaan ja sitä enemmän hän käyttää päihteitä."

No ei sille mitään voi jos on iltavirkku. Itse olen ja oon ylpeä siitä vaikka kiinka pidettäs huonompana ihmisenä sen takia

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis iltavirkut..... ja kuinka...

Vierailija
2/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole lyttäämistä vaan tutkimuksen tulos. Minkä sille voi jos on iltavirkku. Jokainen on mitä on, oli tutkimukset sitten mitä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään ihme, jos iltavirkut ovat sairaampia, kun yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen tahtiin. Iltavirkku joutuu usein elämään koko arkensa väärässä aikataulussa. Ei ihme, että tämä rasittaa elimistöä. Varmaan alkaisi aamuvirkuillakin stressi kertyä, jos heitä valvotettaisiin iltaisin...

Vierailija
4/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen iltavirkku (ei huvittanut mennä nukkumaan kun teki mieli vaan puuhailla myöhään yöhön asti) mutta sitten kun sain lapsia niin kas kummaa "muutuin" aamuvirkuksi kun nykyään mennään noin 21.30 nukkumaan.

Vierailija
5/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on iltaihmisillä hiukan helpompaa kun jeesusrajoitukset loppuivat ja kaupatkin saavat olla vaikka koko yön auki.

Vierailija
6/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se "säädyllinen" heräämisaika sitten on? Iltavirkkuna luonnollisesti elämää menee hukkaan jos yrittää elää niinkuin aamuvirkut. Onneksi ei tarvitse.

Vierailija
7/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuus on tutkimusten mukaan neanderilaisten geeneistä johtuvaa. Huom, tämä ei ole kannanotto vastaan eikä puolesta.

Vierailija
8/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska kokeilla vaikka viisi vuotta iltavirkkujen yhteiskuntaa kaikille.

Työt sais alkaa aikaisintaan klo 10. Sitä ennen ei tapahdu mitään. Olis syksylläkin valoisaa mennä töihin, ei tarvis kellojakaan siirrellä töiden takia. Työt jatkuis kuuteen ja sen jälkeen pyöris harrastukset sinne klo 23 saakka.

Saattais teinienkin koulumenestys parantua kun saisivat kerrankin tarpeeksi unta eikä aamupvä koulussa mene harakoille. Koulu ois klo 10-16.

Vierailija
9/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35 vuotta aamuvirkku kunnes kilpirauhanen poistettin ja siitä asti olen ollut iltavirkku. Saan paljon vähemmän aikaan nyt, mutta johtunee siitä kilpirauhasen puutteesta.

Vierailija
10/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen iltavirkku (ei huvittanut mennä nukkumaan kun teki mieli vaan puuhailla myöhään yöhön asti) mutta sitten kun sain lapsia niin kas kummaa "muutuin" aamuvirkuksi kun nykyään mennään noin 21.30 nukkumaan.

Moneltako sitten heräät? Puoli kuudelta luonnostaan?

Vierailija
11/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään ihme, jos iltavirkut ovat sairaampia, kun yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen tahtiin. Iltavirkku joutuu usein elämään koko arkensa väärässä aikataulussa. Ei ihme, että tämä rasittaa elimistöä. Varmaan alkaisi aamuvirkuillakin stressi kertyä, jos heitä valvotettaisiin iltaisin...

Hyvä huomio. Teoriaasi on vain aika vaikea tutkia, koska pitkän aikavälin tutkimusta ei voi oikein suorittaa, missä ihmisen elämä muutettaisiin siten, että hän joutuu iltaisin valvomaan pidempään kuin haluaisi. Vuorotyö kai lähinnä antaa jotain viitteitä tästä asiasta ja se on todettu epäterveelliseksi. 

Vierailija
12/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkkuus on tutkimusten mukaan neanderilaisten geeneistä johtuvaa. Huom, tämä ei ole kannanotto vastaan eikä puolesta.

Kertoiko tutkimus, mitä he hyötyivät iltavirkkuudesta?

Vierailija
13/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ei ole aamu- eikä iltavirkku? Väsyttää kun herää, mutta myöskin alkaa illallakin väsyttämään eikä virkustustuttamaan?

Ärsyttää nämä ihme jokotai-lokeroinnit.

Vierailija
14/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, fibron myötä en ole enää koskaan virkku. Vuosia on mennyt aivosumussa. Epäilen että on lisänä jotain muutakin, mutta lääkärille on vaikeaa väntää rautalangasta kun ei halua enempää tutkia.

Joten. Olen aina väsynyt, enemmän tai vähemmän...

Vierailija
15/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut ovat älykkäämpiä, luovempia, empaattisempia ja joustavampia. Kaikin puolin siis mukavampia ihmisiä. Huonoja koneisto-orjia tosin.

Vierailija
16/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos ei ole aamu- eikä iltavirkku? Väsyttää kun herää, mutta myöskin alkaa illallakin väsyttämään eikä virkustustuttamaan?

No olihan siinä päivävirkkukin mainittu:

"Jos olet päivävirkku...

Pääset kyllä ylös sängystä säädylliseen aikaan ja olet korkeintaan tunnin tai pari unenpöpperössä heräämisen jälkeen. Suorituskykysi on parhaimmillaan aamupäivällä ja keskipäivällä, jonka jälkeen se laskee useamman tunnin ajan, kunnes illansuussa koet toisen piristymisjakson.

Todennäköisesti pystyt löytämään sekä aamuvirkkujen että yökukkujien piirteitä itsestäsi."

Vierailija
17/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen että se töihin aamulla heräävä aamuvirkku sairastuu ennemmin hengiteltyään töissä kaikenmaailman myrkkyjä vuositolkulla. Ja toimistoväellä sitten omat vaivansa.

Vierailija
18/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Itse olen ehdottomasti iltavirkku, mutta myös täydessä terässä heti herättyäni. Täysin ilman määräaikoja eläessäni nukahdan klo 02 ja herään klo 07. Nukkuvat ihmiset ja oikeastaan koko aihe ovat jostain syystä aina ärsyttäneet minua siihen pisteeseen asti etten ole koskaan vastannut mitään jos joku alkaa kysellä että nukuitko hyvin tms. typerää. Johtunee varhaislapsuudesta, jolloin joutui valvomaan paljon yksinään kun vanhemmat nukkuivat.

Vierailija
19/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut pakotetaan elämään aamuvirkkujen aikataulun mukaan. Ei siis ihmekään, että he sairastuvat enemmän eikä ole energiaa liikunnalle.

Yleensä olen kyllä kuullut, että aamuvirkut ovat työmyyriä ja iltavirkut lahjakkaita ja luovia.

Vierailija
20/22 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen iltavirkku eikä melkeen yksikään noista väittämistä osu minuun.