Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rv 18 ja abortti edessä

Vierailija
03.07.2014 |

Muut huomaa jo paisuneen masun ja tulee ihmettelemään miten kävi. En oikein jaksa uskoa että ne olettaa keskenmenoa. Miten muut on pärjänneet tilanteen kanssa? Mitä "voi" vastata jos tulee kysymyksiä?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: Muistat myöhäisen abortin lopun ikääsi ja se vaivaa sinua ja tulee uniisi vielä sen jälkeen, kun olet ohittanut lapsentekoikän. Ja jos saat myöhemmin lapsia niin mustana möykkynä sydänalassa kummittelee aina se yksi lapsi, joka on joukosta poissa ja mitä hänestä olisi tullut. Se asia leijuu synkkänä varjona ilosi yllä, kun katsot nuorempia lapsiasi leikkimässä. Kokemusta on.

Jos sinulla on vielä mahdollisuus perua toimenpide niin peru se ja pelasta mielenterveytesi. Ei 17-vuotias ole mikään lapsiäiti. Vastuu pelottaa, mutta monet saavat lapsia sen ikäisenä. Parin vuoden päästä olisit jo ihan "kunniallisessa" äidin iässä. Minun yksi ystäväni sai 18-vuotiaana lapsen. Tuli raskaaksi vähän sen jälkeen kun minä tein oman päätökseni. Hän on lakinainen nykyään ja hänellä on hyvä perhe. Lähti vielä kouluun kun lapsi oli taaperoikäinen ja valmistui oikeustieteellisestä. Joskus kannattaa luottaa siihen, että elämä kantaa. Itse en uskaltanut ja kadun sitä. Ja liikaa pelkäsin nuorena myös mitä ihmiset sanoo. Ihan turhaan! Lapsia on syntynyt maailman sivu myös vähän nuoremmille äideille. Eipä ihmiset sitä niin paljon kauhistele kuin itsestä saattaa tuntua, kun se tilanne on oma.

Vierailija
42/57 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT mutta pakko saada avutua. 

Mä tein abortin kun olin rv 6, jätettiin ehkäisy pois koska haluttiin vauva. 

Sitten se plussa tuli testiin ja paniikki ja elämän todellisuus iski päin kasvoja. 

Me siis haluttiin vauva, ei ihmistä. Oltiin niin itsekkäitä. 

Nyt n. vuosi tapahtuman jälkeen tuntuu ettei sitä olis koskaan tapahtunutkaan. Se oli vaan unta. 

En edes muista juuri mitään asiasta. Abortti oli niin helppo ratkaisu. 

Välillä iskee ihan tajuton katumus ja pelko. 

Ei se varmaan koskaan poistu kokonaan. 

Suosittelen miettimään asiaa todella, oletko valmis elämään asian kanssa ikuisesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:16"]Minä kyllä kerroin kaikille avoimesti, kun jouduin viikolla 20 keskeyttämään raskauden lapsella havaitun jo sikiövaiheessa yleensä kuolemaan johtavan vamman vuoksi. Kaikki suhtautuivat myötätuntoisesti enkä yhtään jeesustelevaa kommenttia saanut.

[/quote]

Et joutunut vaan päätit itse.

Vierailija
44/57 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sitä mieltä, että lapsi pilaa elämän ei pidä tulla raskaaksi. Jos ei raiskauksesta ole kyse on aina oma valinta milloin antaa mahdollisuuden raskaudelle.

Vierailija
45/57 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa todella rohkea ja reipas jos abortin teit. Kannustaako joku täällä oikeasti tekemään abortin ku lapsen voi antaa adoptioon. Suomi on pullollaan lapsettomia ihmisiä, jotka tarjoaa rakastavan kodin murhan sijasta. Abortti on murha ja se lapsi kohdussa ihminen. Se, ettei lasta itse näe, tekee siitä ilmeisesti jonkin loisen, jonka vaan voi tappaa lääkkeillä kohtuun. Missä on ihmisten inhimillisyys!!!! Missä on vastuunkantaminen omista tekemisistä. Kannan itse lasta rv18 7lapsettoman vuoden jälkeen ja tiedän kuinka paljon on niitä, jotka haluaisivat pitää noista pienistä huolta, jos itse ei siihen pysty. Sen vuoksi ei tarvitse lasta tappaa.

Vierailija
46/57 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ääliöitä te kommentoijat olette? Sosiaalisista syistä saa abortin viikolle 12, piste. Tuossa vaiheessa jos abortin saa, siihen on painavat lääketieteelliset syyt ja siihen on saatu Valviran tms lupa.

Vierailija
47/57 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että koska abortti on Suomessa sallittu, se ei voi olla väärin. Naurettava argumentti. :D Ikään kuin Suomen laki olisi maailman ylintä moraalia ja ehdoton oikean ja väärän mitta.

Vierailija
48/57 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi ap harkita vauvan synnyttämistä ja antamista adoptioon? On paljon perheitä, jotka eivät voi saada lasta ja tuo olisi uskomattoman hieno ele heitä kohtaan. On olemassa myös avoin adoptio, jossa voi pitää yhteyttä lapseen, ja olla jollakin tapaa tämän elämässä mukana.

Vierailija
49/57 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 voi hyppiä suohon. A) ehkäisy voi pettää ja b) raskautta ei välttämättä ole saatu selville ennen viikkoa 12. Häpeä, jos sinulla on selkärankaa siihen. 

Vierailija
50/57 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:16"]Ap, teet oikean ja rohkean ratkaisun kun teet abortin :) 17-vuotias on tosi nuori ottamaan vastuun toisesta ihmisesta, on fiksua laittaa opiskelut kaiken edelle. Olen itsekin nuori mutta en ole ollut ikina raskaana, tata vastoin paras ystavani pyoraytti lapsen heti lukion jalkeen. Arvaa vain kumpi meista istuu makkarin kassalla osa-aikaisena ja kumpi tekee maisterintutkintoa?

[/quote]

Tässä kiteytyy suomalaisen käsitys "oikeasta tavasta elää". Maisterintutkinto ja lapsettomuus, mikäs sen mahtavampaa! Lapsihan sulkee kaikki opiskelumahdollisuudet, eikös?

Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana. Olin töissä hotellin respassa, lukio oli loppunut 1,5v sitten. Nyt 27-vuotiaana olen ehtinyt suorittaa kauppatieteiden maisterin tutkinnon ulkomailla. Lapsi asuu nyt jo kolmannessa maassa, käy kansainvälistä koulua. Vauvakuume on taas kova, suunnitelmissa olisi vielä yksi tehdä, jos tärppää. :)

En olisi valmis luopumaan lapsestani jonkun tutkinnon vuoksi, mutta lapseni puolesta olisin valmis luopumaan opiskeluista. Minulle perhe on sijalla yksi. Perhe tekee minut onnelliseksi, ei tutkinto. Voisin istua mäkkärin kassalla, kunhan olisin onnellinen. Se on tärkeintä, ei se, mitä teet.

Vierailija
51/57 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:16"]Ap, teet oikean ja rohkean ratkaisun kun teet abortin :) 17-vuotias on tosi nuori ottamaan vastuun toisesta ihmisesta, on fiksua laittaa opiskelut kaiken edelle. Olen itsekin nuori mutta en ole ollut ikina raskaana, tata vastoin paras ystavani pyoraytti lapsen heti lukion jalkeen. Arvaa vain kumpi meista istuu makkarin kassalla osa-aikaisena ja kumpi tekee maisterintutkintoa?

[/quote]

Tässä kiteytyy suomalaisen käsitys "oikeasta tavasta elää". Maisterintutkinto ja lapsettomuus, mikäs sen mahtavampaa! Lapsihan sulkee kaikki opiskelumahdollisuudet, eikös?

Itse sain esikoiseni 20-vuotiaana. Olin töissä hotellin respassa, lukio oli loppunut 1,5v sitten. Nyt 27-vuotiaana olen ehtinyt suorittaa kauppatieteiden maisterin tutkinnon ulkomailla. Lapsi asuu nyt jo kolmannessa maassa, käy kansainvälistä koulua. Vauvakuume on taas kova, suunnitelmissa olisi vielä yksi tehdä, jos tärppää. :)

En olisi valmis luopumaan lapsestani jonkun tutkinnon vuoksi, mutta lapseni puolesta olisin valmis luopumaan opiskeluista. Minulle perhe on sijalla yksi. Perhe tekee minut onnelliseksi, ei tutkinto. Voisin istua mäkkärin kassalla, kunhan olisin onnellinen. Se on tärkeintä, ei se, mitä teet.

[/quote]

Mutta katsos kun joillekkin se tutkinto on tärkeämpää kuin lapsi! En todellakaan haluaisi pilata elämääni 17 vuotiaana saamalla lapsen.

Vierailija
52/57 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miten aiot toimia abortin suhteen? Jos asut samassa kaupungissa, niin haluan auttaa sinua.

Vierailija
53/57 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:16"]Ap, teet oikean ja rohkean ratkaisun kun teet abortin :) 17-vuotias on tosi nuori ottamaan vastuun toisesta ihmisesta, on fiksua laittaa opiskelut kaiken edelle. Olen itsekin nuori mutta en ole ollut ikina raskaana, tata vastoin paras ystavani pyoraytti lapsen heti lukion jalkeen. Arvaa vain kumpi meista istuu makkarin kassalla osa-aikaisena ja kumpi tekee maisterintutkintoa?

Ala tunne pahaa omatuntoa abortista. 10 000 muuta naista tekee saman vuosittain Suomessa, se on laaketieteellinen toimenpide. Abortin jalkeen voit jatkaa normaalia nuoren elamaa, vahinkoja sattuu.

Tama viesti tulee saamaan paljon alapeukutuksia ja kritiikkia. Mielipiteeni on kuitenkin vain yksi muiden joukossa :) tiedat itse parhaiten mita tehda.
[/quote]

En sano juuta enkä jaata tähän aborttikeskusteluun, mutta jollain on ehkä eri tärkeysjärjestys elämässä kuin esim koulu ja maisterin tutkinto. Joillakin kun työ tai koulutus ei ole elämän pääasia, tai mitenkään tärkeää

Vierailija
54/57 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:19"]Mitä ääliöitä te kommentoijat olette? Sosiaalisista syistä saa abortin viikolle 12, piste. Tuossa vaiheessa jos abortin saa, siihen on painavat lääketieteelliset syyt ja siihen on saatu Valviran tms lupa.
[/quote]
no mun entinen kaveri ainakin teki abortin rv 12 jälkeen, kun sai tietää muka vasta rv 15. Koko kesänhän se oli sen tiennyt muttei biletyksiltään jaksanut raskaustestiä tehdä.

Vierailija
55/57 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:15"]Lapsi on terve mutta itse olen 17-vuotias. Lukio ja opiskelut vielä edessä.[/quote]

Ei noilla perusteilla saa aborttia 18 rv:llä

[/quote]

Kyllä saa

[/quote]

Hieno juttu, ei siellä kuitenkaan vielä mitään älyllistä elämää ole

Vierailija
56/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse olen rv17 ja teen abortin. Menkat olivat normaalisti ja selvisi noin viikko sitten että raskaana olen. Eilen sain mifegynen ja huomenna osastolle. Syyni tähän ovat että olen nuori ja koulut kesken. Ja kyllä sain luvan aborttiin valvirasta. Mielestäni jokainen itse saa päättää haluaako lasta vai ei siihen on kenenkään muun turha tulla sanomaan tällä palstalla mitään. Jokainen tietää oman elämänsä ja tilanteen paremmin eikä kaikki ole aina niin mustavalkoista. Raivostuttaa nämä haukku ja vihakommentit.

Vierailija
57/57 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Elämän aikana omat halut ja toiveet muuttuvat monta kertaa. Kertaakaan en ole tavannut naista joka ei ole katunut abortin tekoa. Hetkellisesti voi tuntua houkuttelevalta oma vapaus ja kaikki muu, mistä pitää kiinni jos elämä muuttuu liikaa. Totuus kuitenkin on, ettei kukaan meistä ole niin viisas että on valmis päättämään toisen elämän jatkamisesta. Itse kävin läpi vaikean sairauden teini-iässä, selvisin siitä vaikka uhattuina että en voi sen jälkeen saada lapsia. Nyt olen raskaana ja en voisi olla onnellisempi. Se on ihme. Iloitsen siitä että pieni avuton saa kasvaa sisälläni. Joku päivä kenties hän tulee pitämään minusta huolen kun olen vanha ja niin huonossa kunnossa etten siihen itse kykene. Nuorena tekee paljon itsekkäitä asioita. Enemmän tarvitaan valmennusta siihen että mikä arvo on elämällä. Mieti jos olisit itse pieni etkä pystyisi puolustamaan elämääsi. Kuka sinua puolustaa jos oma äitisi osoittaisi sinua sormella ja sanoisi: " en ole valmis olemaan äitisi, haluan mennä ja tehdä mitä haluan." On suuri valhe että elämä loppuu siihen kun lapsi syntyy. Silloin vasta sinulla on mahdollisuus aitoon kasvuun kun näet pienokaisesi silmiesi edessä. Silloin opit rakastamaan. Silloin saat rakastaa. Silloin saat vastata toisen tarpeeseen. Olla tarpeellinen toiselle. Ja vannon että lapsesi rakastaa sinua ehdoitta takaisin jos sille tielle lähdet. Terveisin raskaana oleva maisterintutkintoa viimeistelevä taiteilijaäiti joka on matkustellut Afrikassa, Israelissa, Grönlannissa, Venäjällä ja monessa muussa maassa. Kaikkea ehtii aina ja aina ehtii opiskella terveisin 28 v. Elämä ei tule koskaan olemaan helppoa. Yksinäisyys sen sijaan voi olla rankkaa ja tehdä katkeraksi. Lapsesi on sinulle annettu lahja joka tulee takaamaan että sinulla on ainakin joku joka sinua täällä maan päällä rakastaa ja jota saat rakastaa takaisin. Etkö ymmärrä että se on ihme. Rakkaudella terveisin entinen kapinallinen omasta vapaudesta kiinni pitänyt teini joka löysi toivon ja selvisi.