Mummi kutsuu itseään varaäidiksi???
Mitä tämä on? Lapseni (6kk) mummi eli mieheni äiti kutsuu itseään varaäidiksi ei mummiksi. ”Tule xxx varaäidiksi syliin kulta jne.”
Miehestä olen vainoharhainen ja sanoo, että anna nyt sanoa vaan, mitä haittaa siitä on?
Minusta on. Minä olen äiti eikä lapsi tarvitse mitään varaäitiä. Miksi mummi tai muu vastaava nimitys ei kelpaa. Mitä teen?
Kommentit (155)
Mikä tahansa joka alkaa soittaa hälytyskelloja pitää ottaa vakavasti.
Minulla on tuollainen häiriinytynyt sukulainen joka on "aina ollut originelli ja omanlaisensa" jne ja pitkään sitten venytettiin sitä, miten hän käyttäytyi.
Lopulta kaappasi lapset ja lähti räntäsateessa kaupungille, lapset nälkäisinä ja toiselta astmapiippukin kotona ja lääkitys olisi pitänyt antaa.
Siis sekosi täysin siihen "varaäitiyteensä".
Edelleenkään ei edes tajua, mitä teki, eikä sitä että edelleenkään toisen perheeseen ei voi vain mennä ja alkaa kilpailla siitä kuka on äiti.
Kaikki alkoi tällaisista pienistä ihmeellisyyksistä...
Mä kyllä ottaisin pikaisesti etäisyyttä tuollaiseen varaäitiin. Enkä todellakaan ottaisi kotiini yökylään, vaan opettelisin selviämään yösyötöistä ihan itse, jos mies ei ole paikalla.
Onko tuo varaäiti muuten ihan ok, vai käveleekö hän kaikessa muussakin lapsensa ja tämän puolison yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varaäiti on joku 40+ vuotias ikilaihduttaja ja jumpassa juokseva uraohjus, tai edes tyylikäsi väkisin estrogeenattu alta kuuskymppinen joka värjää hiuksia ja seuraa muotia, niin mielikuva turvallisestsa, harmaasta nutturapää MUMMOSTA tai edes isoäidistä on ihan vihoviimeisen vastenmielinen. Töissä puhutaan "sukulaisista" eikä lastenlapsista, ja mummo, mummi ovat ihan pannassa.
No kokonaan toinen juttu on että vauva sylissä voi myös laukaista aika vahvan flashbankin ja jopa äitiyshormonit saattavat vähän hypähtää. Lapsemme täti, jonka omat lapset olivat jo vanhempia leperteli myös meidän vauvallemme että että "älä mene tuon vieraan tädin syliin vaan tule mamman syliin"...tyrmistyttävää, mutta ei sanottu mitään. Pahaahan se teki, mutta vähät noista, pelkkää lässytystä. Ei ne sitä pysty viemään.
Tämä. Naisia ne on vanhemmatkin naiset. Minusta ap ja kumpp. ylireagoi. Ei niistä innokkaista sukulaisnaisista mitään uhkaa ja häiriötä yleensä ole. Kunhan nyt vähän intoilevat. Tosi paikan tullen saatte ihan itse hoitaa lapsenne.
Kyllä sukulaisnaiset voivat hillitä omat estrogeenihumalansa. Ihan peruskäytöstavat riittää, kukaan ei jaksa kuunnella jotain varaäiti höpinää. Miksihän pappa ei kujertele olevansa varaisä? Koomista 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylireagoit pahasti.
Kyllähän se on varaäiti ihan kirjaimellisestikin kun kerran on isoäiti.
Se vara siinä juuri tarkoittaa sitä, että on varuilta olemassa jos te sattumalta tarvitsette.
Ei sun äidin roolisi ole millään tavalla ainakaan tuon takia uhattuna.
Sä olet ap se eka ja ykkönen ja oikeaäiti.Voi se olla varalla, mutta ei sitä "varaäitiä" tarvitse omana kutsumanimenä käyttää. Ja jokainen itse saa päättää, kuka lapsen varaäiti on, meillä se oli siskoni.
Kyllä isoäiti saa ihan itse päättää nimensä. Siihen ei muut voi puuttua.
Mun äiti halusi olla isoäiti.Ei se ulkopuolinen sukulainen voi ruveta ottamaan itselleen jotain ihme toimenkuvaa toisen perheessä.
Vai meinaatko että kuka vaan voi marssia jonnekin ja nimetä itsensä "kakkosvaimoksi" tai "uudeksi tyttöystäväksi"?
Olkoon muuten vaikka ufomamma.
Onko miehesi äiti kukavaan? Jos ei ole ymmärtänet pointin.
Tässä tapauksessa anoppi nimenomaan on kuka vaan. Vai onko sun mielestä ok, jos vaikka sun sisko rupee sun miehesi varavaimoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos varaäiti on joku 40+ vuotias ikilaihduttaja ja jumpassa juokseva uraohjus, tai edes tyylikäsi väkisin estrogeenattu alta kuuskymppinen joka värjää hiuksia ja seuraa muotia, niin mielikuva turvallisestsa, harmaasta nutturapää MUMMOSTA tai edes isoäidistä on ihan vihoviimeisen vastenmielinen. Töissä puhutaan "sukulaisista" eikä lastenlapsista, ja mummo, mummi ovat ihan pannassa.
No kokonaan toinen juttu on että vauva sylissä voi myös laukaista aika vahvan flashbankin ja jopa äitiyshormonit saattavat vähän hypähtää. Lapsemme täti, jonka omat lapset olivat jo vanhempia leperteli myös meidän vauvallemme että että "älä mene tuon vieraan tädin syliin vaan tule mamman syliin"...tyrmistyttävää, mutta ei sanottu mitään. Pahaahan se teki, mutta vähät noista, pelkkää lässytystä. Ei ne sitä pysty viemään.
Tämä. Naisia ne on vanhemmatkin naiset. Minusta ap ja kumpp. ylireagoi. Ei niistä innokkaista sukulaisnaisista mitään uhkaa ja häiriötä yleensä ole. Kunhan nyt vähän intoilevat. Tosi paikan tullen saatte ihan itse hoitaa lapsenne.
Kyllä sukulaisnaiset voivat hillitä omat estrogeenihumalansa. Ihan peruskäytöstavat riittää, kukaan ei jaksa kuunnella jotain varaäiti höpinää. Miksihän pappa ei kujertele olevansa varaisä? Koomista 😆
Varsinkin kun niille, jotka haluaa sitä äitiosuutta korostaa on jo titteli: isoäiti
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen häiriinytynyt sukulainen joka on "aina ollut originelli ja omanlaisensa" jne ja pitkään sitten venytettiin sitä, miten hän käyttäytyi.
Lopulta kaappasi lapset ja lähti räntäsateessa kaupungille, lapset nälkäisinä ja toiselta astmapiippukin kotona ja lääkitys olisi pitänyt antaa.
Edelleenkään ei edes tajua, mitä teki, eikä sitä että edelleenkään toisen perheeseen ei voi vain mennä ja alkaa kilpailla siitä kuka on äiti.
Voisi olla Stephen Kingin kirjasta. Hyi miten kauheaa.. Miten lapset saatiin takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu olet. Mitä tuo haittaa ja mukavahan tuo nimitys on. Ajatteles, kun minä olen oikeasti äiti ja mummi samalle lapselle. Sanoo joskus äidiksi ja joskus mammaksi ja joskus mummiksi.
Miksi tähän alapeukut?
No olisko vaikka ins estin takia?
Mistä sellaisen keksit? Olen saman lapsen äiti ja mummi ja se on ihan mahdollista.
Riippuu ihan asenteesta, onko hän ”vara-äiti” tukeakseen ja auttaakseen, esim jos sairastut niin hän auttaa, eli on mukana ihan varoilta, vai onko hän siltä varalta että sinä teet asioita väärin ja hän oikaisee…
Anna kutsua itseään miksi haluaa, mutta puhuttele sinä mummiksi. Eli näin:
Mummi: tule tänne varaäidin syliin
Sinä: mennäänpä välillä mummin syliin
Mummi: varaäiti laittaa sinulle pedin valmiiksi
Sinä: katsopas, mummi laittaa sinulle pedin valmiiksi jne......
Ymmärrän, että tuo ärsyttää, mutta kyllä se siitä tasoittuu kun aikaa kuluu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu olet. Mitä tuo haittaa ja mukavahan tuo nimitys on. Ajatteles, kun minä olen oikeasti äiti ja mummi samalle lapselle. Sanoo joskus äidiksi ja joskus mammaksi ja joskus mummiksi.
Miksi tähän alapeukut?
Mistä sellaisen keksit? Olen saman lapsen äiti ja mummi ja se on ihan mahdollista.
On se mahdollista, jos synnytät poikasi lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mun mies jätettiin monia hälytyskelloja kuuntelematta ja seliteltiin niitä höpsähtämisellä ja liialla innokkuudella. Ihan oikeasti jotain on pielessä, kun jo kuukausia ennen h-hetkeä aletaan roudaamaan vauva-tavaraa ihan pyytämättä, ehdotellaan hyvin ponnekkaasti suvun perinne nimiä ja aletaan tunkemaan synnytykseen mukaan. Sitä tavaravirtaa yritettiin toppuutella, mutta kun löytyi niin hieno! Miehillä ei kuulemma synnytyksessä tee mitään, joten mummu tulee doulaksi. Ei tullut, vaan lapsen isä tuli, tietysti.
Noista jokainen on paha merkki. Ne osoittavat totaalista kunnioituksen puutetta lapsen perhettä kohtaan.
Meillä kyllä anopille kelpasi mummu-titteli, mutta hän kategorisesti kieltäytyy kutsumasta mua ja miestäni äidiksi ja isäksi, tai mun vanhempia muilla kuin etunimillä. Totaalista mitätöintiä, ollut jo vuosia.
Varaäiti on kyllä kummallinen nimitys. Äitipuolen nimitykseksi jotenkin tuon tajuaisi, mutta en mummulle.
Ja AP, et ole ylireagoinut.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ahdistaa jos joku tekee tätä. Mummi on mummi ja äiti on äiti. Mummi on mummina lapselle aivan äärettömän tärkeä eikä mummilla ole mitään pakkoa alkaa varata sitä äidinkin roolia.
Nämä on vielä usein niitä isovanhempia jotka surutta jyräävät äidin näkemykset ja periaatteet. Jos äiti sanoo Karkkia vain lauantaisin, niin sitä annetaan aivan varmasti muinakin päivinä samalla supattaen ettei äidille saa kertoa koska äiti on tylsä.
Jotenkin ihmeellistä yksipuolista valtapeliä.
Minä en taas ymmärrä miksi joku tekee tuollaista. Mitä h*lv*ttiä varten. Itse olen kiitollinen, ettei lastenlasten elämään tarvitse paljon puuttua. Kivoja ipanoita, mutta luojan kiitos asuvat sen verran kauempana, etteivät jatkuvasti hyppää meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi yrittää omia lapseni eikä mies tee mitään vol 2896
Jos olet normaali, rakastava äiti, niin eipä anoppisi pysty mitenkään omimaan lastasi yrittipä miten paljon tahansa. Jos hän kutsuu itseään varaäidiksi ja muut ihmiset puhuvat mummosta, niin luuletko että lapsesi alkaa puhua varaäidistä.
No ei varmasti. Anna höpistä mitä höpisee, ei kaikesta pidä tehdä ongelmaa.
Ehkä hän on muutenkin hiukan tavanomaisesta poikkeava persoonallisuus.MIKSI pitäisi antaa höpistä tuollaisia? Tai hullujen ylipäätään notkua kotonaan, jos nämä ei osaa olla normaaleja.
Missä hullu voi notkua muualla kuin kotonaan. Tuskin mielisairaala ottaa vastaan kyseisellä diagnoosilla. Ilmeisesti ei ole kuitenkaan vaaraksi kenellekään. Sitten pitää vaan suoraan sanoa, että kuule en nyt oikein tykkää varaäiti nimestä, sovitaanko että olet vain mummo.
No, saatiinhan uusi keskustelunaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi yrittää omia lapseni eikä mies tee mitään vol 2896
Jos olet normaali, rakastava äiti, niin eipä anoppisi pysty mitenkään omimaan lastasi yrittipä miten paljon tahansa. Jos hän kutsuu itseään varaäidiksi ja muut ihmiset puhuvat mummosta, niin luuletko että lapsesi alkaa puhua varaäidistä.
No ei varmasti. Anna höpistä mitä höpisee, ei kaikesta pidä tehdä ongelmaa.
Ehkä hän on muutenkin hiukan tavanomaisesta poikkeava persoonallisuus.MIKSI pitäisi antaa höpistä tuollaisia? Tai hullujen ylipäätään notkua kotonaan, jos nämä ei osaa olla normaaleja.
Missä hullu voi notkua muualla kuin kotonaan. Tuskin mielisairaala ottaa vastaan kyseisellä diagnoosilla. Ilmeisesti ei ole kuitenkaan vaaraksi kenellekään. Sitten pitää vaan suoraan sanoa, että kuule en nyt oikein tykkää varaäiti nimestä, sovitaanko että olet vain mummo.
No, saatiinhan uusi keskustelunaihe.
Eihän se siellä omassa kodissa notkuminen olekaan ongelma vaan muiden kodeissa häiriköinti.
Tuollainen on vahingollista lapselle.
Pitäisikö sinunkin sitten puhua samoin:
"Hei vaavi, synnytyskone haluaa nyt taukoa sinusta, menepäs tuonne vara-äidin syliin hetkeksi."
ja
"Joko vara-äitiä väsyttää, tulepas vaavi nyt tänne OIKEAN äidin syliin takaisin."
ja
"Ompas se mukavaa, kun tällä meidän vaavilla on oikein KAKSI äitiä..."
"Kumman äidin syliin nyt haluaisit tulla?"
Sitten voisit tietysti puhua ohimennen, että ihmettelevätköhän ne tarhantädit ja opettajat sitten aikanaan, että onko isä eronnut, kun lapsella on kaksi äitiä....
mene mukaan siihen sekoiluun kirjoitti:
Pitäisikö sinunkin sitten puhua samoin:
"Hei vaavi, synnytyskone haluaa nyt taukoa sinusta, menepäs tuonne vara-äidin syliin hetkeksi."
ja
"Joko vara-äitiä väsyttää, tulepas vaavi nyt tänne OIKEAN äidin syliin takaisin."
ja
"Ompas se mukavaa, kun tällä meidän vaavilla on oikein KAKSI äitiä..."
"Kumman äidin syliin nyt haluaisit tulla?"Sitten voisit tietysti puhua ohimennen, että ihmettelevätköhän ne tarhantädit ja opettajat sitten aikanaan, että onko isä eronnut, kun lapsella on kaksi äitiä....
Tai voisit mainita, että jos joskus hakee lasta vaikkapa päiväkodista, niin luulevat isän uudeksi puolisoksi.
Yleensä jos joku on varaäiti, niin se on juurikin äitipuoli.
Tai sitten voit mainita, että luulevat pian, että on joku lastensuojelukeissi, kun lapsi on välillä varaäidin luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ahdistaa jos joku tekee tätä. Mummi on mummi ja äiti on äiti. Mummi on mummina lapselle aivan äärettömän tärkeä eikä mummilla ole mitään pakkoa alkaa varata sitä äidinkin roolia.
Nämä on vielä usein niitä isovanhempia jotka surutta jyräävät äidin näkemykset ja periaatteet. Jos äiti sanoo Karkkia vain lauantaisin, niin sitä annetaan aivan varmasti muinakin päivinä samalla supattaen ettei äidille saa kertoa koska äiti on tylsä.
Jotenkin ihmeellistä yksipuolista valtapeliä.Minä en taas ymmärrä miksi joku tekee tuollaista. Mitä h*lv*ttiä varten. Itse olen kiitollinen, ettei lastenlasten elämään tarvitse paljon puuttua. Kivoja ipanoita, mutta luojan kiitos asuvat sen verran kauempana, etteivät jatkuvasti hyppää meillä.
Nojuu. Mummot on parhaita kun ovat kiinnostuneita ja tavattavissa, mutta antavat perheiden tehdä omat ratkaisunsa asioissa. Tympeää sekin on jos mummoa ei lainkaan lapsenlapset kiinnosta.