Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaako tk-lääkäri lähetteen magneettikuvaan?

Vierailija
03.07.2014 |

kovinkin helposti? mulla tilanne se että työterveyden kautta saatu erikoislääkäri katsoo aiheelliseksi ottaa magneettikuva, mutta joudun itse maksamaan sen. vaiva on niin iso, että syy pitää selvittää. onnistuuko julkisella puolella ja miten "helposti"??

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-lääkäri ei voi laittaa magneettiin vaan ensin lähete erikoislääkärille

Vierailija
2/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähetteen magneettikuvaukseen julkisella. Ei siinä erikoislääkäriä tarvittu.  Hyvä että sain koska ilmeni eräs asia joka ei tosin oo vielä "puhjennut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti tilanteesta ja kuinka kiireellinen epäilty ongelma on. Itse olen saanut kiireellisen silmälääkäriltä ja kiireettömän neurologilta.

Vierailija
4/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi laittaa julkiselle lähetteen ja yksityisellekkin, mutta kela korvaa ainoastaan yksit.sektorilla otetut jos erikoislääkärin lähete

Vierailija
5/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, yleensä tk-lääkärit pyrkii antamaan ensin lähetteen erikoislääkärille, kiireellisenä kuvittelisin laittavan sitten potilaan suoraan sairaalaan josta matka jatkuu tarvittaessa magneettikuvaukseen.

Oishan se kyllä kivaa jos niillä olisi enemmän valtaa (määrätä tutkimuksia). Tai joskus uskallusta käyttää sitä.

Vierailija
6/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on koittanut saada magneettikuvausta jo kuukauden ajan, ei oo pystynyt istumaan viiteen viikkoon ja selkä meni rikki n.7-8vk sitten. Et riippuu vähän kaikesta saako sen kuvauksen vai ei. Nyt eilen viimein erikoislääkäri suostui laittaa kiirreellisen lähetteen ja kuvaus tulee kahen viikon sisään tms. En tieeä oltaisko selkäleikkaus välttää, jos kuvaus oltiin saatu ajoissa, mutta nyt ei ole enää muuta mahdollosuutta. Tiedän tän jo, vaikkei edes olla vielä päästy magneettiin.

t. teini

Vierailija
7/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tk-lääkäriltä lähetteen erikoislääkärille (reumatologi) pitkään jatkuneiden selkäkipujen takia. Kipuja oli ollut riesaksi asti 1-2 vuotta. Hän laittoi lähetteen kiireellisena, mutta sen luokka muuttui 3kk:ksi. Kävin erikoislääkärillä, hän laittoi lähetteen magneettiin. Tutkimusta odotin muistaakseni kuukauden tai kaksi. - Eli rattaat eivät pyöri mitenkään nopeasti, kun ei ole ihan akuuttia halvusoiretta tai liikuntakyvyttömyyttä tai aivoverenvuotoa :D

Vierailija
8/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 10:34"]Mun äiti on koittanut saada magneettikuvausta jo kuukauden ajan, ei oo pystynyt istumaan viiteen viikkoon ja selkä meni rikki n.7-8vk sitten. Et riippuu vähän kaikesta saako sen kuvauksen vai ei. Nyt eilen viimein erikoislääkäri suostui laittaa kiirreellisen lähetteen ja kuvaus tulee kahen viikon sisään tms. En tieeä oltaisko selkäleikkaus välttää, jos kuvaus oltiin saatu ajoissa, mutta nyt ei ole enää muuta mahdollosuutta. Tiedän tän jo, vaikkei edes olla vielä päästy magneettiin.

t. teini

[/quote]

Niin ja siis tänä aikana äitini on lähtenyt ambulanssilla ensiapuun selkänsä vuoksi ainakin viisi kertaa ja silti lääkäri laittoi vasta eilen lähetteen. Joo, omalla autolla olisi ehkä pitänyt mennä, mutta äiti ei yksinkertaisesti pysty istumaan. Ei ole istunut viikkoihin. Ainoastaan pystyy kävelemään sauvojen kanssa vähäsen ja nukkumaan maaten 10min-max 2h pätkissä vahvalla lääkityksellä. Sänkyyn ei pääse ilman apua.

Oon vasta teini, alle 18v vielä pari vuotta, mutta oon tän kesän äitini omahoitajana, kun apua ei kerta tunnu tulevan. Jaan lääkkeet, pidän näistä kirjaa, välillä teen lääkelaskuja kun mietin pystynkö antaa ylimääräisen kipulääkkeen jos äidillä on paha kipupäivä, ettei maksa ylirasittuisi. Autan äidin vessaan, pesen tän hiukset suihkussa, hoidan kaikki kauppa-asiat yksin, teen ruuat pienemmille sisaruksille, hoidan siivouksen ja ylipäänsä kaiken. Äidin tila on menny huonoks tosi nopeasti.

Ja sit mun naapurille, jolla on selkä vähän kipeä, mutta joka pystyy ajamaan autoa, kantamaan laatikoita (joista yks paino 15-20kg, mun äite ei pysty kumartumaan saati kantamaan yhtään mitään, ei edes kukkaroaan), tekemään ruuat, hoitamaan kauppa-asiat yms määrättiin magneettikuvaukset suoraan.

Et se vähän riippuu. Onko tuuria vai ei.

t. teini

Vierailija
9/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 10:34"]Mun äiti on koittanut saada magneettikuvausta jo kuukauden ajan, ei oo pystynyt istumaan viiteen viikkoon ja selkä meni rikki n.7-8vk sitten. Et riippuu vähän kaikesta saako sen kuvauksen vai ei. Nyt eilen viimein erikoislääkäri suostui laittaa kiirreellisen lähetteen ja kuvaus tulee kahen viikon sisään tms. En tieeä oltaisko selkäleikkaus välttää, jos kuvaus oltiin saatu ajoissa, mutta nyt ei ole enää muuta mahdollosuutta. Tiedän tän jo, vaikkei edes olla vielä päästy magneettiin.

t. teini

[/quote]

Niin ja siis tänä aikana äitini on lähtenyt ambulanssilla ensiapuun selkänsä vuoksi ainakin viisi kertaa ja silti lääkäri laittoi vasta eilen lähetteen. Joo, omalla autolla olisi ehkä pitänyt mennä, mutta äiti ei yksinkertaisesti pysty istumaan. Ei ole istunut viikkoihin. Ainoastaan pystyy kävelemään sauvojen kanssa vähäsen ja nukkumaan maaten 10min-max 2h pätkissä vahvalla lääkityksellä. Sänkyyn ei pääse ilman apua.

Oon vasta teini, alle 18v vielä pari vuotta, mutta oon tän kesän äitini omahoitajana, kun apua ei kerta tunnu tulevan. Jaan lääkkeet, pidän näistä kirjaa, välillä teen lääkelaskuja kun mietin pystynkö antaa ylimääräisen kipulääkkeen jos äidillä on paha kipupäivä, ettei maksa ylirasittuisi. Autan äidin vessaan, pesen tän hiukset suihkussa, hoidan kaikki kauppa-asiat yksin, teen ruuat pienemmille sisaruksille, hoidan siivouksen ja ylipäänsä kaiken. Äidin tila on menny huonoks tosi nopeasti.

Ja sit mun naapurille, jolla on selkä vähän kipeä, mutta joka pystyy ajamaan autoa, kantamaan laatikoita (joista yks paino 15-20kg, mun äite ei pysty kumartumaan saati kantamaan yhtään mitään, ei edes kukkaroaan), tekemään ruuat, hoitamaan kauppa-asiat yms määrättiin magneettikuvaukset suoraan.

Et se vähän riippuu. Onko tuuria vai ei.

t. teini

[/quote]

Oot kultainen kun hoidat perhettäsi. Toivottavasti äitisi saa nopeasti apua, ja sä et joudu kauaa kantamaan tota vastuuta yksin. Oletko koittanut saada jonkinlaista kotiapua, tai onko sinulla isovanhempia tai äidilläsi ystäviä, jotka voisivat auttaa? Kovasti tsemppiä sulle ja perheellesi!

Vierailija
10/10 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, en viitsinyt kopioida koko viestiketjua.

Se on toisaalta kiva, et musta on apua ja et mä voin auttaa kotona. Kotiapua ei kuulemma tule, ehkä sittenkun äiti joutuu leikkaukseen, koska mua ei alaikäisenä voi yksin jättää huolehtimaan mun sisaruksista, mutta pari naapuria ja yksi sukulainen äidin puolelta on päässyt aina välillä auttelemaan :)

t. teini