Valmistuin juuri opettajaksi mutta en halua tehdä sitä työtä enää päivääkään
Jumalattoman stressaavaa työtä, eikä siitä kuitenkaan mitään arvostusta saa.
Yläkoululaiset ovat hirvittävän hemmoteltuja nykyään, eivät viitsisi nähdä mitään vaivaa ja sitten kuitenkin syyttävät opettajaa kun saavat kokeista kutosia. Ja vanhemmat ne vasta hankalia ovatkin...
Kommentit (60)
Mä en ainakaan ole hankala vanhempi, mutta monet opettajat on ihan helv...hankalia, ja suorastaan kykenemättömiä työssään. Jos oot hyvällä huumorilla ja löysällä pipolla varustettu ope, niin pärjäät taatusti. Jos sensijaan oot huumorintajunen tiukkapipo, niin vaihda alaa. En sano pahalla, mutta yleensä miesopet on tykättyjä, joten kyselepä heiltä miten pärjäisit niin hankalien teinien kuin hankalien vanhempien kanssakin.
En ihmettele. En minäkään haluaisi olla opettaja. Siksi en siis edes yrittänyt. Jotenkin tuntuu siltä, että alalle pyrkii kaikki ne "kiltit tytöt", joilla on jotenkin romantisoitu kuva kansankynttilänä toimimisesta. Huh.
Juu, kympin tyttöjen asemasta opettajina pitäisi olla niitä seiskan poikia, pärjäisivät takuulla paremmin kuin "vinkuvat naisopet" (meidän teinien sanonta, eivätkä kyllä itse ole mitään häiriköitä, vaan niitä joita häiriköt haittaavat).
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:52"]
Mä en ainakaan ole hankala vanhempi, mutta monet opettajat on ihan helv...hankalia, ja suorastaan kykenemättömiä työssään. Jos oot hyvällä huumorilla ja löysällä pipolla varustettu ope, niin pärjäät taatusti. Jos sensijaan oot huumorintajunen tiukkapipo, niin vaihda alaa. En sano pahalla, mutta yleensä miesopet on tykättyjä, joten kyselepä heiltä miten pärjäisit niin hankalien teinien kuin hankalien vanhempien kanssakin.
[/quote]
Juuri näin. Kaikenlaista on saanut yläkoulun opettajilta kuulla, ja kun asiaa on selvitelty, on käynyt ilmi, että oma lapseni ei ole ollut lähimaillakaan. On mennyt luotto.
Ai jaa. Mä taas olen unelma-ammatissani vielä 15 vuoden jälkeenkin. Ihania nuoria(vaikka välillä tietty rasittaviakin), joiden kanssa ei tule aika pitkäksi. Vanhempiin ei onneksi tarvitse pahemmin olla yhteydessä. T: Lukion ope
[/quote]
No juu, mutta sinä oletkin päässyt lukion opeksi. Vastavalmistuneita harvemmin sinne otetaan (korkeintaan sijaiseksi). Harjoittelun aikana lukion tunnit olikin ainoita joista tykkäsin, siellä oppilaat ovat paljon motivoituneempia.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:56"]
Ai jaa. Mä taas olen unelma-ammatissani vielä 15 vuoden jälkeenkin. Ihania nuoria(vaikka välillä tietty rasittaviakin), joiden kanssa ei tule aika pitkäksi. Vanhempiin ei onneksi tarvitse pahemmin olla yhteydessä. T: Lukion ope
[/quote]
No juu, mutta sinä oletkin päässyt lukion opeksi. Vastavalmistuneita harvemmin sinne otetaan (korkeintaan sijaiseksi). Harjoittelun aikana lukion tunnit olikin ainoita joista tykkäsin, siellä oppilaat ovat paljon motivoituneempia.
ap
[/quote]
Jospa kasvaisit jonkun aikaa vielä. Matkustelisit, lukisit lisäpätevyyksiä tms. T: Toinen yläasteen ope, joka tykkää työstään
Mainettaan parempi työ - etenkin kun työkokemusta kertyy ja saa olla samassa talossa pitkään. Mä tykkään työstä yläkoulussa. Työ tekijäänsä opettaa.
Miesopettajat usein flirttailevat hankalien pissistyttöjen kanssa. Kyllähän ne tytöt äkkiä ovat mielinkielin ja sitten taas purkavat angstejaan naisopettajien tunneilla.
On todella harmillista, että olet päässyt valmiiksi opettajaksi asti ennen kuin tuo on huomattu.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:07"]
On todella harmillista, että olet päässyt valmiiksi opettajaksi asti ennen kuin tuo on huomattu.
[/quote]
Mitä harmillista siinä, paitsi tietysti voi harmittaa aloittajaa. Opettajan koulutuksella voi tehdä muitakin töitä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:07"]
[/quote]
Yksi vuosi tässä vain hukkaan meni. Ei opettajanpätevyden hankkiminen sen enempää vie.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:56"]
[/quote]
ap
[/quote]
Jospa kasvaisit jonkun aikaa vielä. Matkustelisit, lukisit lisäpätevyyksiä tms. T: Toinen yläasteen ope, joka tykkää työstään
[/quote]
Olen aineenope kans. Olen ajatellut hankkia myös englannin opettajan pätevyyden, vaikka olen luonnontieteilijä. Onkohan ketään muuta, jolla olisi näin harvinainen yhdistelmä?
Jahas, vai flirttailee miesopet, just joo...meillä on kaks teinipoikaa, jotka kehuu miesopeja, koska nämä ovat jämptejä ja he ovat onnistuneet luomaan selkeän auktoriteettiaseman, vaikka ovatkin rentoja ja mukavia. Heillä on selkeät säännöt ja tunneilla ollaan kunnolla, se on normi ja mitään kavereita nämä miesopet eivät oppilaiden kanssa ole.
Naisopettajissa on kuulemma se vika, että he hermostuvat helposti ja alkavat kimittämään ja viittä vaille jalkaa polkemaan. Häiriköt vain nauravat heille. Sitten nämä naisopet vielä palkitsevat hyvästä käytöksestä, aivan hullua hommaa. Yhdeltä ruotsinopelta tulee wilmaan viestiä melkein joka viikko miten tunti on luokalta sujunut, siis tyyliin: ensimmäiset 15 minuuttia oli täysi kaaos, sitten meni 5 minuuttia paremmin, jonka jälkeen alkoi taas kähinä ja kikattelu jne. Huoh, mitä siinä vanhemmat voivat tehdä ja varsinkaan niiden "kilttien" oppilaiden vanhemmat? Todella surkeaa ammattitaitoa.
Tiedän tunteen ap. Olen valmistunut lääkäriksi enkä haluaisi tehdä kyseistä työtä päivääkään. Olen kyllä tehnyt jonkun verran, etten nälkään kuolisi, mutta tuo tunne ei vaan katoa. Tiedän myös, että tämän sanominen ääneen on suuri synti, koska lääkäriyden (kuten opettajuudenkin) oletetaan olevan kutsumusammatti.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:16"]
Jahas, vai flirttailee miesopet, just joo...meillä on kaks teinipoikaa, jotka kehuu miesopeja, koska nämä ovat jämptejä ja he ovat onnistuneet luomaan selkeän auktoriteettiaseman, vaikka ovatkin rentoja ja mukavia. Heillä on selkeät säännöt ja tunneilla ollaan kunnolla, se on normi ja mitään kavereita nämä miesopet eivät oppilaiden kanssa ole.
Naisopettajissa on kuulemma se vika, että he hermostuvat helposti ja alkavat kimittämään ja viittä vaille jalkaa polkemaan. Häiriköt vain nauravat heille. Sitten nämä naisopet vielä palkitsevat hyvästä käytöksestä, aivan hullua hommaa. Yhdeltä ruotsinopelta tulee wilmaan viestiä melkein joka viikko miten tunti on luokalta sujunut, siis tyyliin: ensimmäiset 15 minuuttia oli täysi kaaos, sitten meni 5 minuuttia paremmin, jonka jälkeen alkoi taas kähinä ja kikattelu jne. Huoh, mitä siinä vanhemmat voivat tehdä ja varsinkaan niiden "kilttien" oppilaiden vanhemmat? Todella surkeaa ammattitaitoa.
[/quote]ei ikinä ole tullut tuollaisia viestejä Wilmaan, yläaste oli painotettu(Hgissä) fysiikka, tietotekniikka
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:29"]
Tiedän tunteen ap. Olen valmistunut lääkäriksi enkä haluaisi tehdä kyseistä työtä päivääkään. Olen kyllä tehnyt jonkun verran, etten nälkään kuolisi, mutta tuo tunne ei vaan katoa. Tiedän myös, että tämän sanominen ääneen on suuri synti, koska lääkäriyden (kuten opettajuudenkin) oletetaan olevan kutsumusammatti.
[/quote]
Tosin vielä suurempi synti voisi olla, jos pastori ei olisi kutsumusammatissaan.
Ap, lienet nuori? Miten muka nuoret on nyt tässä muuttuneet merkittävästi muutamassa vuodessa? Voin sanoa, etteivät ole mitenkään.
Minusta sinulla on aika epärealistinen käsitys opettajan työstä. Ei lapsia kiinnosta. Siksi olenkin miettinyt, että peruskoulu voisi olla vapaaehtoinen ja häiriköt voisi heittää kokonaan pois. Kuulostaa ensin oudolta, mutta vapaaehtoisuus ja mahdollisuus lentää ulos kääntyisi luultavasti koulun arvostukseksi ja vain harva syrjäytyisi. Ja ne samat pahimmat syrjäytyy nytkin. Muiden kohdalla menisi paremmin.
Olet varmaan tietoinen, että valmistuessasi opettajaksi työsi on enimmäkseen kurinpitoa ja kasvatusta. Tää on just se ongelma aineenopettajakoulutuksessa, kun sinne hakeutuu teoriakeskeisiä sen sijaan, että porukka ymmärtäisi, että opettaja on ennen kaikkea ihmissuhdetyöläinen, jolta vaaditaan jämäkkyyttä, kykyä selvitä yllättävistä tilanteista, huumorintajua ja rentoutta. Ainehallinta on pieni osa sitä työtä peruskoulussa, kun lukiossakin 90% on enemmän sitä persoonaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 21:29"]Tiedän tunteen ap. Olen valmistunut lääkäriksi enkä haluaisi tehdä kyseistä työtä päivääkään. Olen kyllä tehnyt jonkun verran, etten nälkään kuolisi, mutta tuo tunne ei vaan katoa. Tiedän myös, että tämän sanominen ääneen on suuri synti, koska lääkäriyden (kuten opettajuudenkin) oletetaan olevan kutsumusammatti.
[/quote]
Miksi et halua?