12-vuotias tyttäreni on 182cm pitkä
Miten saisin hänet hyväksymään pituutensa? On hänelle nimittäin todella arka paikka, itkee usein iltaisin kun on mielestään niin "iso ja kookas"
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:42"]130 cm -165 cm on 12 v. tyttöjen normikäyrästön sisällä. Eli 180cm on todella pitkä 148cm normipituinen.
[/quote]
130 cm ei kylläkään päde enää normipituuden sisään. Väittäisin jopa, että tavallisinta on juuri tuo 155 - 170 cm. Toki aloittajan tytär on pitkähkö, mutta ei lyhyenäkään mukavaa ole.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:44"]Miksi ihmeessä ette suostu lääkärin ehdottamiin hoitoihin?
Jätättekö antibiootitkin syömättä?
[/quote]
Kyllä, emmekä rokota lapsiamme myöskään. Haluamme elää luonnonmukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:33"]
Ei mitenkään tavatonta. Suurin osa kuudesluokkalaisista on siinä 160- 180 cm:n välillä. Normaalia.
[/quote]
No harvemmin kuudesluokkalaiset tytöt mitään 180 cm tai edes sen lähelle ovat.
[/quote]
Poikkeus vahvistaa säännön.
[/quote]
Opettelepa lukemaan. Tuossa lainaamassani pätkässä lukee, että suurin osa on siinä 160-180 cm välillä.
[/quote]
Opettelepa itse. Minä kommentoin sinun sanomistasi, en lainaamaasi pätkää!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:42"]130 cm -165 cm on 12 v. tyttöjen normikäyrästön sisällä. Eli 180cm on todella pitkä 148cm normipituinen.
[/quote]
130 cm ei kylläkään päde enää normipituuden sisään. Väittäisin jopa, että tavallisinta on juuri tuo 155 - 170 cm. Toki aloittajan tytär on pitkähkö, mutta ei lyhyenäkään mukavaa ole.
[/quote]
No tuo 130 cm -165 cm ei ole minun mielipiteeni, vaan ihan käyrästöstä katsottu tosiasia.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:47"]Ja tosiaan, onhan näitä pitkiä, kauniita julkkisnaisiakin. Mm. Taylor Swift, Nicole Kidman, Uma Thurman, Gwyneth Paltrow, Charlize Theron, Blake Lively jne.
Korkeushyppääjä Blanka Vlasic on 193-senttinen ja näyttää upealta! Myös Kate Middleton on yllättävän pitkä, melkein 180-senttinen!
[/quote]
Mutta ajatelkaas, miltä lyhyistä tytöistä tuntuu. Pitkät ovat yleensä klassisen kauniita ja "aikuismaisemman" kauniita kuin lyhyet. Lyhyemmät tytöt taas saavat kehuja korkeintaan nättiydestä tai sievyydestä, kauneudesta harvemmin. Pitkien naisten suitsutus murskaa lyhyiden itsetunnon ja sama toisin päin.
Tue ja vahvista tytön identiteettiä kaikin tavoin, vältä kuitenkin erityisesti kiinnittämästä huomiota hänen kokoonsa. Mikä vain muuttuvaan kehoon kohdistuva huomio on tuossa iässä ahdistavaa, ja jos tytölle on jo valmiiksi kova paikka olla muita pidempi, sitä suuremmalla syyllä vältä nostamasta asiaa sen kummemmin esille. Olen ollut samassa tilanteessa kuin tyttäresi, helppoa ei ollut. Nykyään en ottaisi senttiäkään pituudestani pois, mutta matka itsensä hyväksymiseen on ollut pitkä.
Onko tyttärelläsi jo kuukautiset? Jostain muistan lukeneeni että tytöt yleensä kasvavat kuukautisten alkamisen jälkeen max. 5cm. Kaikkea hyvää teille!
t: 184cm
mun poikani 12v on 138cm pitkä ja hänkin itkee
182 cm on yli aikuisen miehen keskipituuden niin onhan tuo mitta ala-asteen tytölle ihan helvetisti :D
Mutta ei siinä sinällään mitään pahaa ole :)
Onko tyttö muuten isokokoinen vai vain pitkä? Onko kuukautiset jo alkaneet?
Meidän 14-vuotiaalla on vasta kasvupyrähdys menossa ja nyt pituutta tullut puolessa vuodessa 10cm ja lisää näyttää tulevan vauhdilla. Mittaa nyt 172cm. Ei vielä edes kuukautiset alkaneet eli varmasti tulee vielä reilusti lisää pituutta. Onneksi me vanhemmat olemme pitkiä, samoin isosiskonsa 15v on 175cm eli toivon, ettei ole kova paikka tuo pituus. Ehkä häntä suojelee se, että kasvaa noin myöhään. Luulen kuitenkin, että pituutta tulee lähelle 180cm, kun on aina ollut pitempi kuin siskonsa saman ikäisenä. Sisko kasvoi aikaisemmin ja kärsi myös hiukan siitä, että oli kutosella luokkansa pisin mukaanlukien pojat. Onneksi silloinkin naapurin poika oli reilusti pidempi ja samanikäinen. Tuo meidän 14v toivoi aina pienempänä, että hänestä tulee lyhyt ja olen puhunut aina, että on syytä varautua, että tulee aika pitkä. Olen aina puhunut positiivisesti pituudesta ja siitä, että mun mielestä on hienoa olla pitkä.
Ymmärrän täysin, että tuossa iässä ja hiukan myöhemminkin on kova paikka tytölle olla noinkin pitkä, mutta yritä kannustaa, että pitkänä elämä on helpompaa ja että kohta ne muutkin sieltä kasvaa. Yritä siis keksiä pituudesta positiivisia asioita ja kehua tyttöä muista asioista, niin itsetunto kehittyy riittävästi, että kestää pituutensa.
ei kai pituus mikään sairaus ole, miksi sitä pitäisi lääkitä, tai ennaltaehkäistä?
t. 181cm 18-v, en todella haluaisi olla yhtään lyhyempi
onko lähipiirissä ketään itsevarmaa, pitkää naista, jota tyttäresi voisi pitää esikuvanaan? erilaisena olo tuntuu tuossa iässä vaikealta, mutta kyllä tytär vielä oppii rakastamaan pituuttaan! kunhan ette päivittele hänen pituuttaan/kommentoi mitään tyyliin "sähän oot jo nooooin pitkä, et sä mitään korkkareita voi käyttää, näyttäisit ihan mieheltä!" nimim. näitä on kuultu, mutta ei kuunnella
En ymmärrä koko pituudesta vouhkaamista...Mitä väliä sillä on millä korkeudella pää keikkuu jos on suunnilleen normaalin rajoissa? Itse olen pitkä mies eikä tässä mun mielestä mitään erityisen hienoa ole...
Naisten pituuskasvu pysäytetään Suomessa noin 180 senttiin sukupuolihormoneilla. Siksi tätä pidemmät naiset Suomen katukuvassa ovat lähes aina ulkomaalaisperäisiä.
Ja tosiaan, onhan näitä pitkiä, kauniita julkkisnaisiakin. Mm. Taylor Swift, Nicole Kidman, Uma Thurman, Gwyneth Paltrow, Charlize Theron, Blake Lively jne.
Korkeushyppääjä Blanka Vlasic on 193-senttinen ja näyttää upealta! Myös Kate Middleton on yllättävän pitkä, melkein 180-senttinen!