Alkuraskauden ultra, kaksosraskaus ja sikiökaiun toteaminen - kokemuksia kaivataan!!!
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa tarkistuttamassa tilanteen kipujen ja vähäisen ruskean vuodon takia.
Lääkäri löysi kaksi ruskuaispussia (?), joista toinen oli surkastumaan päin, eli sen abortoitumisesta verenvuotokin saattoi johtua. Toinen pussi on hieman epäsymmetrinen, eikä aivan vastannut viikkoja, mikä minun järkeilyni mukaan saattoi johtua aluillaan olleesta kaksosraskaudesta.
Tästä toisesta(kaan) lääkäri ei löytänyt sikiökaikuja.
Onko jollakin kokemuksia kaiun näkymisestä - viikkoja mulla on kasassa 6+1, ja lääkärin mukaan näinä päivinä kaiun pitäisi tulla näkyviin. Miten varhain teillä kaiku on näkynyt/ ollut näkymättä ja raskaus edennyt silti normaalisti?
Tuntuu hirveältä odottaa näiden kahden kovin toivotun sammuneen elämän alun poistumista kohdusta, johon lääkärin arvion mukaan saattaa mennä hyvin kymmenenkin päivää. Olikohan diagnoosi tämän toisen suht normaalin kohdalla kuitenkin liian varhainen...? Kertokaa siskot kokemuksia, kaikki kommentit lohduttavat!
Kommentit (8)
Julkiselle puolelle ei tosiaan olisi edes päässyt näillä viikoilla ja oireilla..
Gynen mukaan vuoto ja kivut ovat yleensä merkkinä kohdun ulkopuolisesta raskaudesta tai meneillään olevasta keskenmenosta. Mulla ei siitä siis ollut ainakaan ekasta kyse, mutta ainakin tämän toisen pussin poistumiseen kivut viittaavat. Pieni vuoto ei kuulemma automaattisesti tarkoita mitään, mutta hänen mukaansa kuukautisvuotoa (noin 3 päivää) vastaava vuoto tarkoittaa keskenmenoa.
Mulla näkyi sikiö ja sydänkaiku vasta viikolla 7+3, viikkoa aiemmin ei muuta kuin pussi. Lääkäri epäili myöhäisempää hedelmöitysajankohtaa, mutta itse tiesin jo silloin että se ei ollut mahdollista. Ja niskapoimu-ultrassa sikiö vastasi alkuperäisen lasketun ajan kokoa.
Viikkoja oli kuukautisten mukaan tasan 6. Kyllä siellä pieni sydän jo löi. Mutta ultra antoi iäksi 6+3. Voihan se olla, että sullakin on hedelmöittyminen tapahtunut vähän myöhemmin.
Ilmaantu todella kovia kipuja RV 5.
Menin päivystykseen ja pääsin ultaan, ultrassa kohtu oli kasvanu mutta ultraaja ei oikein osannu sanoo et onko kohdun ulkopuolinen ja sanoi myös epäilevänsä kaksoisraskautta!
No menin seuraavalla viikolla ultraan uudestaan. RV 6+jotain löydettiin jo pussi mutta viel ei saatu sikiökaikua...
Taas seuraavalla viikolla tarkistamaan asia. RV 7+3 löydettiin sikiöpussi ja sikiökaiku!!!
NP-ultassa sanottiin sit et vastaa viikkoja.
Mutta rakenne-utrassa olikin viikon myöhempi kuin silloiset viikot!
Ja terve tyttö synty rakenne-utran mukaan RV 40+1.
Ensinnäkin nyt ei auta kuin odottaa.. vaikeeta kun se onkin mutta voin sen verran kertoa omaa kokemustani että tuolla viikolla ei yksityisellä minulla ole kahdessa raskaudessani näkynyt mitään vielä. Ja nytkin kävin alkuraskauden ultrassa viikolla 8+jotain niin sanoi ettei välttämättä näy mutta viikolla 9+ ainakin näkyisi, näkyi kuitenkin nyt silloin 8+ mutta en mennyt yhtään aiemmin juuri sen takia etten saa " väärää kuvaa" tilanteesta jos kuitenkaan siellä ei olisi vielä näkynyt mitään.. eli nyt sinun ei auta kuin odottaa mitä tuleman pitää. Viikon kuluttua saattais näkyäkkin mutta jos sinulla ei kunnon vuotoa ala viikon kuluessa kuulua niin sinulle kuuluisi laittaa lähete sairaalaan jatkoa varten!
Yritä nyt jaksaa vain odotella vielä!
sinna
Odotuskannalla ollaan edelleen.. varasin uuden ajan viikon päähän, vaikka lääkäri tosiaan puhui tuosta 10 päivästä myös toisen ultran kohdalla. Henkisesti olen jo varautunut huonoimpaan lopputulokseen, erittäin kokenut lääkäri kun oli sanoissaan hyvin pessimistinen. Ei siis auta muuta kuin odottaa... Kiitos kaikille kokemuksistaan kertoneille!
Rv 7+0 menin päivystykseen aika epätoivoisena lähinnä tarkistamaan onko keskenmeno ollut täydellinen vai ei. Mutta kohtu oli suurempi viikkoihin nähden, ja lääkäri etsimällä etsi kaksosia kohdusta. Yksi alkio/sikiö(?) löytyi, vastasi viikkoja ja sydän sykki. Ultrassa näkyi, että ruskuaispussin vieressä oli ollut verenvuotoa limakalvolla. Lääkäri epäilikin, että toinen kaksosista olisi mennyt kesken.
Että runsaskaan verenvuoto ei aina merkitse keskenmenoa..
Luin jostakin, että 16%:ssa normaaleja raskauksia esiintyy verenvuotoa alkuraskaudessa. Joissakin läpi koko raskauden.
alku raskauden ultrassa? Itselläni kanssa tulee vähäistä ruskeaa tuhrua ja välillä ei mitään. Raskausviikkoja huomenna 9. Itseäni kanssa huolestuttaa tilanne kun en tiedä onko kaikki ok. Ultrassa en ole käynyt ja ensimmäinen neuvola on syyskuun alussa. Soittelin päivystykseen, mutta vielä täytyy vaan malttaa odottaa kun ei tule runsasta veristä vuotoa. Tuulimunaraskaus mulla oli 2005 joulukuussa.