Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää toimia kun ottaa vastaa pätkätöitä?

Vierailija
02.07.2014 |

Olen siis välivuotta pitävä nuori. Minulle on tarjottu töitä kestäisi 1-3 päivää ja joka päivä n. 5 tuntia. Olin mieluummin alottanut työharjoittelun, mutta työkkärin mielestä tämä pätkätyö oli parempi. Olen soittanu monta kertaa kelaan ja kysynyt mitä papereita pitää lähettää, mutta en ole saanut selkeää vastausta. Jotain tympeä nainen selitti että ennen työn alkua pitää kelassa ehtiä käsitellä jotain? Miten kun teen työsopimuksen vasta ennen työn alkua, koska ennen sitä ei ole varmaa paljonko töitä on? Miten paperit ehtii käsitellä ennen sitä? Myös työkkäriin pitäisi lähettää jotain papereita, mutta ilmeisesti se on kiinni kun minulle ei vastata.

Olen joo ehkä uusavotun, mutta netistä en löytänyt omille aivoilleni selvää vastausta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh... avuton siis

Ap

Vierailija
2/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sekin vielä että jos työt on vaikka muutaman viikon välein (yks päivä) ja aamulla soitetaan että tule töihin niin miten sittem ehdin työsopimuksen lähettää kelaan tai käsiteltäväksi? Vai enkö vaan tajua jotain?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin, teet joko tuntityösopimuksen tai "kuukausipalkkasopimuksen", joihin pistätte tietysti määrä-ajaksi kesän, vaikka elokuun loppuun. Mikä ala on kyseessä? 

Sitten viet työsopimuksesi Kelaan ja Työkkäriin. Aina kun olet saanut palkan, toimitat tilinauhan kelaan, ja haet työttömyyskorvauksia niiltä päiviltä, kun olet ollut työtön. Maksuissa kestää kauan, ja tämä on lähes painajaismaista sinua kohtaan, mikäli asut yksin - joudut odottamaan Kelan rahoja kauan, eikä sossusta saa rahaa, sillä teet ansiotöitä.

Vierailija
4/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti kyseessä. Huh. Eniten ärsyttää jos tosiaan menee liian vaikeaksi. Töitä ei ole enempää kuin max 3 päivää... ja tämä oli työkkäristä parempi kuin 1kk työharjoittelu. Miten kauan maksuissa sitten kestää?

Ap

Vierailija
5/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne ei mitään tiedä. Itse en ota niitä pätkätöitä ollenkaan, vaan menen jatko-opiskelemaan.

Vierailija
6/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta ei ainakaan oltu innokkaita selittämään miten tämä toimii. Tietysti teen mielelläni töitä, mutta kaikki papereiden lähetykset 40e tähden ei innosta

Ap

Vierailija
7/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko lausunnot annettu. Joku työkkäri vastaa ei ne kaikki ole kiinni. Kysy niin kauan kuin joku neuvoo. Kyllä sossusta saa rahaa kannattaa hakea, saat työttömyysrahat vasta kun olet lähettänyt palkkatodistuksen, jos silloinkaan. Sossuun.

Vierailija
8/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siinä sitten kestää niin kauan saada rahat jos on ollut vaikka sen 3 kokonaista päivää töissä... :( jos näin on niin ihmettelen.

Ap

Vierailija
9/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se työkkärille aina parempi, kuin se, että Kela joutuisi maksamaan maksimit. Kuvitellaan vaikka, että palkkakautesi on kerran kuussa, viimeinen päivä. Saat tilinauhan paria päivää ennen sitä, jolloin voit toimittaa sen kelalle. kela maksaa muutaman päivän kuluessa... Ellei ole niin, että sinun neljän viikon työttömyysjakso on päättymässä vaikka 15. Päivä, jolloin Kela tarkistaa työttömyyspäiväsi ja laittaa rahat maksuun. Rahat voivat olla tililläsi kenties 20. Päivä. Ja samahan toimii siis toiseenkin suuntaan - mikäki neljäviikkoisjaksosi on päättynyt edellisen kuun 15. Päivä, Kela odottaa siihen asti, että saa tilinauhan.

Joka tapauksessa niitä Kelan rahoja joudut n. Kuukauden odottamaan. Suosittelisinkin, että varmistat sellaiset työtunnit, millä voit maksaa asumismenosi ja millä saat ruokaa joksikin aikaa. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että jos työsi lisääntyvät, voit menettää tukesi kokonaan. Jokaista tienattua euroa kohtaan menetät 0,5 snt tukia. Eli periaatteessa tienattuasi tonnin menetät tukesi, mutta se tonni on ainoa raha, mitä mistään saat - tästä syystä Suomessa on paljon työttömiä, kotona lorvaillessa kun tienaa suhteessa saman verran kuin pienituloinen/pätkätyöläinen.

Vierailija
10/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri-Kela-Sossu-bermudan kolmio vie mehut kenestä vain. Ja siihen vielä epämääräinen työsopimus tyyliin "joskus on ehkä jotain töitä pari tuntia tai sitten ei", niin onnea vaan. Iske ne lomakkeet työkkärin tätin käteen ja sano, että täyttää ne sulle, jos kerran tällainen epämääräinen työ on pakko ottaa. Järkyttävää sekoilua. Tai sitten pyydät kunnon työsopimuksen koko syksyksi. Ei nuorta voi heitellä näiden laitosten välillä vain koska nuori nyt tekee mitä vain 40 euron takia. 

Vierailija
11/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsi on todellakin vain 3 päivää, saat täydet työttömyystuet, koska alle 300e palkka ei vaikuta etuuteen.

Täytät seuraavan työttömyysilmoituksen ihan normaalisti, merkkaat työssäolopäivät ja tunnit. Liitteeksi laitat työsopimuksen sekä palkkakuitin. Hakemuksen käsittelyssä menee noin viikko.

Vierailija
12/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sentään tajusin. No eipä auta enää kun tietävät että työtä olisi tarjolla! Muuten tulee varmasti karenssia. Ja tämä työ ei jatku tästä kuusta, se on vain sen 3. Päivää..

Ap

Vierailija
13/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sinulla ei liene hätää, viet työsopimuksen ja tilinauhan Kelaan ja thats it. Tulevaisuuden varalle on toki hyvä tietää jo vähän enemmän. Niin ja unohdin itse jo tuon 300€:n helpotuksen, mikä tulo vastikää voimaan, eli sinulla ei tosiaan ole hätää.

t. N.10

Vierailija
14/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmässä on iso vika. Nuoret opetetaan riippuvaisiksi Kelan rahoista. Työnteko ei enää kiinnosta kun Kelasta saa helpommalla massia.

Vierailija
15/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:49"]Jos työsi on todellakin vain 3 päivää, saat täydet työttömyystuet, koska alle 300e palkka ei vaikuta etuuteen.

Täytät seuraavan työttömyysilmoituksen ihan normaalisti, merkkaat työssäolopäivät ja tunnit. Liitteeksi laitat työsopimuksen sekä palkkakuitin. Hakemuksen käsittelyssä menee noin viikko.

[/quote]

Miksihän suunnilleen pakotti ottamaan tämän kolmen päivän työn, jos todellakin saan reilusti alle 300e...

Olen kysynyt ihan pitkääkin sopimusta, mutta eivät kuulema palkkaa koska en ole pätevä.

Ap

Vierailija
16/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno työkokemus. Kolme päivää. Kannattaa laittaa CV:hen isolla. Työkkäriin antaisin vähän palautetta. 

Vierailija
17/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extrarahaahan tuo sinulle vain on. Tämän vuoden alussa tuli voimaan tuo 300e suojaosuus, saat täydet tuet ja palkan siihen päälle.

Vierailija
18/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:53"]Järjestelmässä on iso vika. Nuoret opetetaan riippuvaisiksi Kelan rahoista. Työnteko ei enää kiinnosta kun Kelasta saa helpommalla massia.

[/quote]

...olen kyllä todella aktiivisesti etsinyt töitä ja todellakin olisin palkkatyössä mieluummin kuin pelleilisin työkkärin ja kelan kanssa. Olen ehkä tyhmä, mutta kun yritin selvittää asioita työkkäristä sanotaan kysy kelasta ja sitten toisinpäin. Ja tiedän myös että työkokemus on tärkeää. Tämänkin pätkätyön otan vastaan, mutta tuntuu että pitäisi anteeksi pyyydellä kelastakin, että erehtyy kysymään neuvoa.

Ap

Vierailija
19/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka hullu sitä lähtee tukiaan menettämään paskahommilla? Itse olen tehnyt 15-vuotiaasta asti töitä, sillä muutin koulun perässä toiselle paikkakunnalle. Marjanpoiminnasta siivoukseen, kauppahommia, promohommia, ravintolahommia ym. Yhden kesän oli työttömänä, mutta yksinkertaisesti en voinut ottaa vastaan pätkätöitä, sillä olisin menettänyt kaikki tukeni, enkä olisi todellakaan selvinnyt ilman niitä. 

10

Vierailija
20/23 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:53"]Järjestelmässä on iso vika. Nuoret opetetaan riippuvaisiksi Kelan rahoista. Työnteko ei enää kiinnosta kun Kelasta saa helpommalla massia.

[/quote]

...olen kyllä todella aktiivisesti etsinyt töitä ja todellakin olisin palkkatyössä mieluummin kuin pelleilisin työkkärin ja kelan kanssa. Olen ehkä tyhmä, mutta kun yritin selvittää asioita työkkäristä sanotaan kysy kelasta ja sitten toisinpäin. Ja tiedän myös että työkokemus on tärkeää. Tämänkin pätkätyön otan vastaan, mutta tuntuu että pitäisi anteeksi pyyydellä kelastakin, että erehtyy kysymään neuvoa.

Ap

[/quote]En syyllistänyt sinua, vaan sanoin, että järjestelmässä on iso vika. Tsemppiä sulle, toivottavasti asiat järjestyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän