Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset, teettekö parisuhteessa asioita yhdessä?

Vierailija
01.07.2021 |

Minkä verran vietätte puolisonne kanssa aikaa yhdessä? Vai vietättekö vapaa-aikaa erikseen omien kavereiden kanssa? Mikä on koulutuksenne ja taustanne?

Tuli toisesta ketjusta mieleen, että ilmeisesti tällaisia pariskuntia on, joiden miehet lähtevät kaveriporukalla viettämään vapaa-aikaa eikä sitä vietetä pariskuntina kuten itse olen aina tottunut jo nuorempanakin. Tässä on ilmeisesti iso kulttuurinen gäppi eli duunaritaustoilla vapaa-ajanviettotavat ovat aika erilaiset.

Jos tuollaista on niin ymmärrän hyvin naisten valitukset täällä miehistä ja nuo kirjoitukset, missä naiset ovat "nalkuttavia akkoja", jotka häiritsevät miehen mukavaa elämää. En kestäisi edes päivää tuollaista, olen jo teinini kasvattanut eivätkä hekään käyttäytyneet noin lapsellisesti. Tuollaisen miehen kanssa oleminen olisi yhtä iso kulttuurishokki kuin se, että mies olisi kiinalainen ja puhuisi ainoastaan kiinaa.

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex - miehen kanssa ei tehty koskaan mitään yhdessä. Ainoastaan kaupassa käytiin, mutta siitäkin ex pyristeli lopulta irti. Ei ulkoilutettu koiraa tai käyty missään yhdessä.

Nykyisin minulla on miesystävä. Ei asuta yhdessä enkä siihen suostuisikaan. Kun hän tänne tulee niin hän on minun kanssa. Tämä on paljon parempi suhde kuin 20 vuotta exän kanssa ikinä.

Vierailija
22/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme viisikymppinen akateeminen pariskunta. Tehdään lähes kaikki yhdessä. Toki ei välttämättä lähdetä nyt samaan aikaan lenkille tai jumppaan, mutta kaikki matkustelu on yhdessä ja ei lähdetä illanviettoihin erikseen. Kyllä niissä duunariperheissä siivotaan ja kokkaillaan ihan samalla tavalla yhdessä useimmiten kuten akateemisissakin perheissä, mutta vapaa-aikaa vietetään hyvin erikseen. On niitä poikien reissuja ja tyttljen iltoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tehdään. Toki meillä on vielä sen ikäiset lapset, ettei heitä voi pitkiksi ajoiksi yksikseen jättää kotiin, mutta mahdollisuuksien rajoissa tehdään. Kyllä vietetään sitten pelkästään omien kavereidenkin kanssa aikaa, esim. käymme molemmat moottoripyöräreissuilla kavereiden kanssa. Yhdessäkin ajelemme, mutta harvemmin tarjoutuu tilaisuutta kuin lyhyisiin reissuihin.

Millaiset taustanne ja ammattinne ovat? Lapset toki tähän vaikuttavat, itselleni tulisi kyllä se olo, että jos mies haluaa viettää vapaa-aikansa kavereiden kanssa lasten ja perheen sijasta, niin hän olisi kuin yksi hoidettava lapsi lisää. Silloinhan kotityöt kasaantuvat naiselle.

Sitä(kin) tässä aloituksessa haen, kun joku toisessa ketjussa kertoi, että duunaritaustoilla miehen ja naisen elinpiirit parisuhteessa ovat erilliset. On selkeät sukupuoliroolit jne. Tällaista ei kyllä ole omassa kaveripiirissäni ikinä ollut. Miehet siivoavat siinä missä naisetkin ja monet harrastavat kokkausta (oma mieheni tässä tosin poikkeus). Samaten on itsestäänselvyys, että mies on hoitanut lapsia, valvonut ja vaihtanut vaippoja. Mietin jääkö tuollaisessa erillisissä mies- ja naiselämissä sitten kaikki naisen harteille.

Sait viestistäni aika erilaisen kuvan kuin mitä todellisuus on. Tai siis et kai tarkoittanut sitä, että mies ei saisi viettää milloinkaan vapaa-aikaansa kavereiden kanssa? Nimittäin mieheni tapaa kavereitaan todella harvoin, koska kaikki hänen kaverinsa asuvat todella kaukana. Mä olen meistä se, jolla on enemmän kodin ulkopuolisia menoja. Toki miestänikin kannustan siihen. En ole sitä mieltä, että kaikkea vapaa-aikaa pitäisi viettää vain puolison kanssa tai oman perheen kesken. 

Olemme molemmat korkeakoulutettuja humanistisen alan työntekijöitä.

I am sorry. Laitoin viestiini yleisiä ajatuksia noista aiheista, luin siis mielestäni ihan oikein viestiäsi ja sinä minun :)  Vain eka kysymys siis liittyi viestiisi, muu oli yleistä ajatuksenlentoa. Tarkensin vain tuota koulutusasiaa, kun olen sitä tässä selvittämässä, että onko asia tosiaan noin niin kuin duunariperheestä oleva yhteiskuntatieteilijä toisessa ketjussa kertoi, että duunaritaustaiset useimmiten viettävät erillistä mies- ja naiselämää.

Vierailija
24/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme viisikymppinen akateeminen pariskunta. Tehdään lähes kaikki yhdessä. Toki ei välttämättä lähdetä nyt samaan aikaan lenkille tai jumppaan, mutta kaikki matkustelu on yhdessä ja ei lähdetä illanviettoihin erikseen. Kyllä niissä duunariperheissä siivotaan ja kokkaillaan ihan samalla tavalla yhdessä useimmiten kuten akateemisissakin perheissä, mutta vapaa-aikaa vietetään hyvin erikseen. On niitä poikien reissuja ja tyttljen iltoja. 

Teillä on samanlaista kuin meillä siis. Mistä tiedät duunariperheiden tapoja, onko tuttavia tai omaa sukua? Itselläni ei ole duunaritaustaisia sukulaisia eikä tuttavia, siksi kysyn.

Vierailija
25/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex - miehen kanssa ei tehty koskaan mitään yhdessä. Ainoastaan kaupassa käytiin, mutta siitäkin ex pyristeli lopulta irti. Ei ulkoilutettu koiraa tai käyty missään yhdessä.

Nykyisin minulla on miesystävä. Ei asuta yhdessä enkä siihen suostuisikaan. Kun hän tänne tulee niin hän on minun kanssa. Tämä on paljon parempi suhde kuin 20 vuotta exän kanssa ikinä.

Oliko miehesi erilaisista taustoista kuin sinä? Mistä arvelit sen johtuvan, ettette viettäneet aikaa yhdessä ja oliko noin suhteen alusta asti?

Vierailija
26/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään paljon (museot, patikointi, konsertit jne), duunari/rikkonaisista perheistä AMK+AMK

Täsmällinen ja kiva vastaus, mielenkiintoista. Eka vastaus, jossa duunaritaustoilla vietetään yhteistä aikaa hyvin samantyylisesti kuin tyypillinen (?) akateeminen pariskunta. Tunnetteko muita samanlaisia duunaritaustaisia kaveripiiristänne vai onko kaveripiirissänne enemmänkin akateemista jengiä tai sekapareja (toinen akateeminen, toinen ei)?

Vierailija
27/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä juurikaan , meillä on niin eri harrastukset. 

Koiraa ulkoilutetaan toisinaan yhdessä

Oletko tyytyväinen tilanteeseen? Millaiset taustat ja koulutus teillä on?

Vierailija
28/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään paljon (museot, patikointi, konsertit jne), duunari/rikkonaisista perheistä AMK+AMK

Täsmällinen ja kiva vastaus, mielenkiintoista. Eka vastaus, jossa duunaritaustoilla vietetään yhteistä aikaa hyvin samantyylisesti kuin tyypillinen (?) akateeminen pariskunta. Tunnetteko muita samanlaisia duunaritaustaisia kaveripiiristänne vai onko kaveripiirissänne enemmänkin akateemista jengiä tai sekapareja (toinen akateeminen, toinen ei)?

Sivusta kyselen, tarkoittaako AMK-koulutus duunaria...?

Vierailija
29/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään asioita yhdessä. Meillä on paljon samoja mielenkiinnon kohteita.

Vierailija
30/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaa sillä tarkoitetaan, hyvä huomio. Minä tunnen keskiluokkaisia perheitä ja pariskuntia ja heillä on ihan samanlaiset vapaa-ajanviettotavat kuin meilläkin eli vapaa-aika yhdessä, ei erillistä mies- ja naiselämää.

Jotenkin ehkä vähän epäilen sitä, että duunaritaustoilla olisi noin isossa mitassa? Eikö Suomessa ole aika yhtenäinen kulttuuri kuitenkin ja tuollaiset suhteet sitten enemmän marginaalia? Oma kaveripiiri tietysti voi vääristää näkymää kumpaan suuntaan tahansa. Ainakaan Hesarin jutussa, missä käsiteltiin työväenluokan tunnusmerkkejä ei mainittu erillisiä nais- ja mieselämiä.

Vierailija
31/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas enemmän kuin akateeminen/ duunaritausta, noissa vaikuttaa se millaisen mallin on saanut kotoa. Omat vanhemmat olivat molemmat duunareita, silti meitä on lapsesta asti ( 70-luvun lopulta) kuskattu museoissa, teatterissa, näyttelyissä, historiallisiin kohteisiin jne. . On luettu paljon ja hankittu kirjoja kotiin.

tottakai niitä on ollut sitten helppoa itse jatkaa aikuisena oman lapsen kanssa. 

Vierailija
32/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko miehesi erilaisista taustoista kuin sinä? Mistä arvelit sen johtuvan, ettette viettäneet aikaa yhdessä ja oliko noin suhteen alusta asti?

Samanlaisista taustoista oltiin. Ex oli todella itsekäs. Tajusin sen vasta todella eron jälkeen, kun ymmärsin ettei liittomme ollut normaali. Olin aina yksin tai lasten kanssa. Ei ex tullut asioissa vastaan eikä osannut ajatella toisia.

Alusta asti suhteemme oli tuollainen ja koska suhde oli ensimmäinen niin pidin normaalina. Avioliiton viimeisinä vuosina silmät alkoi avautua. Muut reissasi perheenä ja teki asioita yhdessä. Me ei tehty. Oli minä ja lapset. Ex oli joku ulkopuolinen.

Vierailija
33/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaa sillä tarkoitetaan, hyvä huomio. Minä tunnen keskiluokkaisia perheitä ja pariskuntia ja heillä on ihan samanlaiset vapaa-ajanviettotavat kuin meilläkin eli vapaa-aika yhdessä, ei erillistä mies- ja naiselämää.

Jotenkin ehkä vähän epäilen sitä, että duunaritaustoilla olisi noin isossa mitassa? Eikö Suomessa ole aika yhtenäinen kulttuuri kuitenkin ja tuollaiset suhteet sitten enemmän marginaalia? Oma kaveripiiri tietysti voi vääristää näkymää kumpaan suuntaan tahansa. Ainakaan Hesarin jutussa, missä käsiteltiin työväenluokan tunnusmerkkejä ei mainittu erillisiä nais- ja mieselämiä.

Työväenluokassa erillisyys voi näkyä jopa niin, että ei edes tiedetä oman puolison menoja tai edes työtilanteita. Eikä ne juurikaan edes kiinnosta. Naiset elävät kotosalla, hoitavat kodin ja lapset. Kotona ollessaan miehet toki osallistuvat, mutta tulee työreissuja, poikien reissuja, metsästysreissuja jne. Naisilla on muutaman kerran vuodessa tyttöjen ilta, jolloin pannaan parasta päälle ja pyöritään baareissa. Aina ajoittain tälläkin aplstalla on näitä, jotka valittavat, että mies isyyslomallakin häipyy omille reissuilleen. Voi olla varma, että akateemista loppututkintoa ei näissä perheissä löydy.

Vierailija
34/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on samanlaista kuin meillä siis. Mistä tiedät duunariperheiden tapoja, onko tuttavia tai omaa sukua? Itselläni ei ole duunaritaustaisia sukulaisia eikä tuttavia, siksi kysyn.

Miten joku voi elää nykypäivänä noin umpiossa, että ei tunne ainuttakaan työväenluokkaista. Heitä kuitenkin on kolmasosa kansasta.

Vierailija
35/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas enemmän kuin akateeminen/ duunaritausta, noissa vaikuttaa se millaisen mallin on saanut kotoa. Omat vanhemmat olivat molemmat duunareita, silti meitä on lapsesta asti ( 70-luvun lopulta) kuskattu museoissa, teatterissa, näyttelyissä, historiallisiin kohteisiin jne. . On luettu paljon ja hankittu kirjoja kotiin.

tottakai niitä on ollut sitten helppoa itse jatkaa aikuisena oman lapsen kanssa. 

Olen samaa mieltä ja vaikka en varsinaisia duunariperheitä tunne (tehdastyöläiset, sähkömiehet jne.) niin tunnen kuitenkin kesämökkipaikkakunnan ihmisiä lapsuudesta, maalaistaloja, missä ihan kaikki vapaa-aika ainakin kesävieraan lapsen silmin vietettiin yhdessä. Lapset kuuluivat tässä perheessä kirjakerhoon, 4H-kerhoon isoine kasvimaineen ja oli paljon kulttuuriharrastuksia. Perheen vaikutus on minunkin mielestäni suurin siksikin, että koulutuserot (perinteinen yhteiskuntaluokan tunnusmerkki) ovat pitkälti liudentuneet ja muuttuneet enemmän kulttuurisiksi eroiksi. Tällöin esille tulee vanhempien kulttuuripääoma tai sen puute.

Onhan sitä paitsi työväenliike aikoinaan ollut varsinainen sivistysliike. Nyt se vain on kaukana siitä mitä se joskus on ollut opistoineen, työväennäyttämöineen ym. urheilu- ja kulttuuririentoineen. Urheiluseurassakin taisi jokin kupru äskettäin paljastua, mitä siivoillaan parhaillaan.

Vierailija
36/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi elää nykypäivänä noin umpiossa, että ei tunne ainuttakaan työväenluokkaista. Heitä kuitenkin on kolmasosa kansasta.

Asetetaan kysymys niin päin, että missä heitä olisin tavannut? Tai he minut? Nuorena tunsin kyllä, mutta en enää pidä heistä yhteenkään yhteyttä.

Vierailija
37/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja vaikka en varsinaisia duunariperheitä tunne (tehdastyöläiset, sähkömiehet jne.) niin tunnen kuitenkin kesämökkipaikkakunnan ihmisiä lapsuudesta, maalaistaloja, missä ihan kaikki vapaa-aika ainakin kesävieraan lapsen silmin vietettiin yhdessä. Lapset kuuluivat tässä perheessä kirjakerhoon, 4H-kerhoon isoine kasvimaineen ja oli paljon kulttuuriharrastuksia. Perheen vaikutus on minunkin mielestäni suurin siksikin, että koulutuserot (perinteinen yhteiskuntaluokan tunnusmerkki) ovat pitkälti liudentuneet ja muuttuneet enemmän kulttuurisiksi eroiksi. Tällöin esille tulee vanhempien kulttuuripääoma tai sen puute.

Onhan sitä paitsi työväenliike aikoinaan ollut varsinainen sivistysliike. Nyt se vain on kaukana siitä mitä se joskus on ollut opistoineen, työväennäyttämöineen ym. urheilu- ja kulttuuririentoineen. Urheiluseurassakin taisi jokin kupru äskettäin paljastua, mitä siivoillaan parhaillaan.

Maanvilejlijät eivät ole työväenluokkaa etkä voi päätellä duunareiden elämästä mitään, jos lapsena tunsit pari maalaislasta. 

Vierailija
38/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokassa erillisyys voi näkyä jopa niin, että ei edes tiedetä oman puolison menoja tai edes työtilanteita. Eikä ne juurikaan edes kiinnosta. Naiset elävät kotosalla, hoitavat kodin ja lapset. Kotona ollessaan miehet toki osallistuvat, mutta tulee työreissuja, poikien reissuja, metsästysreissuja jne. Naisilla on muutaman kerran vuodessa tyttöjen ilta, jolloin pannaan parasta päälle ja pyöritään baareissa. Aina ajoittain tälläkin aplstalla on näitä, jotka valittavat, että mies isyyslomallakin häipyy omille reissuilleen. Voi olla varma, että akateemista loppututkintoa ei näissä perheissä löydy.

Britanniassa on juuri tuollaista, mutta Suomessakin? Olisi kiinnostavaa lukea tästä joku kirja, artikkeli tms. jos sulla on vinkata?

Vierailija
39/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asetetaan kysymys niin päin, että missä heitä olisin tavannut? Tai he minut? Nuorena tunsin kyllä, mutta en enää pidä heistä yhteenkään yhteyttä.

Etkö käy edes ruokakaupassa? Siellähän heitä on kassoilla ja täyttämässä hyllyjä. Ajavat bussiasi ja hoitavat lapsiasi päiväkodissa. Heidän kanssaan voi jutellakin. Myös lasten kaverit voivat olla eri yhteiskuntaluokasta kuin omasi, asiakkaasi voivat olla eri yhteiskuntaluokkaa. Jos olet vaikka opettaja tai pappi, niin luulisi jo töidenkin puolesta olevan paljonkin kosketuspintaa, puhumattakaan sote -puolen ihmisistä. 

Vierailija
40/196 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisista taustoista oltiin. Ex oli todella itsekäs. Tajusin sen vasta todella eron jälkeen, kun ymmärsin ettei liittomme ollut normaali. Olin aina yksin tai lasten kanssa. Ei ex tullut asioissa vastaan eikä osannut ajatella toisia.

Alusta asti suhteemme oli tuollainen ja koska suhde oli ensimmäinen niin pidin normaalina. Avioliiton viimeisinä vuosina silmät alkoi avautua. Muut reissasi perheenä ja teki asioita yhdessä. Me ei tehty. Oli minä ja lapset. Ex oli joku ulkopuolinen.

Itsekkyyttä, kypsymättömyyttä... Sellaiseen minäkin liitän sen, ettei omasta perheestä huolehdita, että se jää toisen projektiksi. Sitä ei selitä mikään, jos nainenkin käy töissä. Naisellahan on silloin moninkertainen työtaakka ja mies on vapaamatkustaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi