Kaverini antoi lapselleen toiseksi nimeksi varaamani nimen
Mitä mieltä olette, onko oikeus loukkaantua? Olen puhunut nimestä viisi vuotta ja ikinä kaverini ei ole kertonut, että on miettinyt samaa nimeä ensimmäiseksi tai toiseksi nimeksi lapselleen. Nyt kuitenkin lapsen toiseksi nimeksi tuli minun "varaamani" nimi!
Kommentit (65)
En varmaan kuule kerro nimeä, pojan nimi kuitenkin.
Ap
Siis ootko sä ees raskaana ja tiedät varmasti sukupuolen?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:08"]Ja miksi ihmeessä joku puhuu viisi vuotta kaverilleen siitä, kuinka suunnittelee antavansa nimen X hypoteettiselle lapselle, jota ei välttämättä koskaan edes saa?
[/quote]
Ihan normaalia meidän kaveripiirissä suunnitella ja "varata" mahdollisten tulevien lasten nimiä.
Ap
Kaikilla ihmisillä ei ole edes "toista" nimeä. Joillakin on vain etu ja sukunimi. Tiedän muutaman tytön joilla ei ole toista nimeä.
No olen omat lapseni tehnyt ja he ovat ei-suomenkielisiä, joten big deal. Toinen kysymys: oletko edes raskaana/parisuhteessa, vai miksi vouhotat täällä? Pelkäätkö että joku av-mamma vie nimesi? :-D mitä väliä silläkään muuten olisi? Vai ollaanko mekin kaikki sun tuttuja? Suomessa on aika monta samannimistä. Yolanda? Niitäkin on...
Mä en voi tajuta ihmisten lapsellisuutta... Valitsimme lapsellemme nimen, joka olis oikeastaan ollu samaa tyyliä kuin siskon tyttöjen nimet. Tuli puheeks ja sisko sano, että ei nimiä voi varata, se, joka ensin ehtii laittakoon. Pikkusiskoni valitsi nimen, joka olis ollu mun mieleen ja olikin vaihtoehtona yhdelle tytöistäni, mutta mitä väliä. Maailma on nimiä täynnä. Isosiskoni ja toinen pikkusiskoni taas ovat käyttäneet pojan nimistä kaksi sellaista, joita olisin vakavasti harkinnu, jos eivät olis käytössä.
Mun pojalla ja veljen kuukautta nuoremmalla pojalla on sama toinen nimi. Minusta ihan hauska.. :) Lähipiirissä on myös Maria etunimenä ja ainakin yhdellä toisena nimenä.. Hauskin kuitenkin mieheni kummipoika, jonka molemmat etunimet on samat kuin miehelläni.. Oli aika hämmentävä kastejuhla, ku en eka tajunnu, että oikeasti voi olla niin :)
Ihan itse olet syypää, mitäs olet hehkuttanut vuositolkulla jotain nimeä niin, että kaveri tykästyi siihen!
Sitäpaitsi mitä väliä sillä on, että kaverin lapsen toinen nimi tai ensimmäinenkin on sama, minkä mahdollisesti joskus annat omalle lapsellesi?
Ettekö te mammat ikinä opi, että myös toinen (ja kolmas) nimi ovat etunimiä, ei vain ensimmäinen! Ensimmäinen etunimi on yleensä kutsumanimi, mutta kyllä ne muutkin etunimiä ovat. Paitsi tietysti sukunimi :)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:08"]Ja miksi ihmeessä joku puhuu viisi vuotta kaverilleen siitä, kuinka suunnittelee antavansa nimen X hypoteettiselle lapselle, jota ei välttämättä koskaan edes saa?
[/quote]
Ihan normaalia meidän kaveripiirissä suunnitella ja "varata" mahdollisten tulevien lasten nimiä.
Ap
[/quote]
Öööö...ok.
Ap, olet varmaan alle 20-vuotias?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:08"]Ja miksi ihmeessä joku puhuu viisi vuotta kaverilleen siitä, kuinka suunnittelee antavansa nimen X hypoteettiselle lapselle, jota ei välttämättä koskaan edes saa?
[/quote]
Ap
[/quote]
Ei kuullosta normaalilta
Mä taas kerroin tulevan lapsen kummille "jos tulee tyttö,nimeksi tulee xxxx xxxx xxxx ja pojasta ei olla ihan varmoja vielä". Meille syntyi poika,joten tuota nimeä ei päästy käyttämään.2 kk myöhemmin pojan kummeille tuli tyttö ja arvatkaas vaan.. Sinne meni meidän hieno etunimi,miehen suvussa kulkeva perintönimi ja oma toinen nimeni. Eniten kiukuttaa,että saimme pojan jälkeen tytön ja varattua nimeä\yhdistelmää ei enää voitu käyttää. Ymmärrän ap:n kiukutuksen ja sen toisen,jonka ex vei varatun nimen!!!
Nimiä ei varailla, oletko edes raskaana..huoh näitä höyrypäitä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:38"]Mä taas kerroin tulevan lapsen kummille "jos tulee tyttö,nimeksi tulee xxxx xxxx xxxx ja pojasta ei olla ihan varmoja vielä". Meille syntyi poika,joten tuota nimeä ei päästy käyttämään.2 kk myöhemmin pojan kummeille tuli tyttö ja arvatkaas vaan.. Sinne meni meidän hieno etunimi,miehen suvussa kulkeva perintönimi ja oma toinen nimeni. Eniten kiukuttaa,että saimme pojan jälkeen tytön ja varattua nimeä\yhdistelmää ei enää voitu käyttää. Ymmärrän ap:n kiukutuksen ja sen toisen,jonka ex vei varatun nimen!!!
[/quote]
Oikein perintönimi
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:38"]Mä taas kerroin tulevan lapsen kummille "jos tulee tyttö,nimeksi tulee xxxx xxxx xxxx ja pojasta ei olla ihan varmoja vielä". Meille syntyi poika,joten tuota nimeä ei päästy käyttämään.2 kk myöhemmin pojan kummeille tuli tyttö ja arvatkaas vaan.. Sinne meni meidän hieno etunimi,miehen suvussa kulkeva perintönimi ja oma toinen nimeni. Eniten kiukuttaa,että saimme pojan jälkeen tytön ja varattua nimeä\yhdistelmää ei enää voitu käyttää. Ymmärrän ap:n kiukutuksen ja sen toisen,jonka ex vei varatun nimen!!!
[/quote]
miksi kerroit nimen etukäteen?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 08:38"]Mä taas kerroin tulevan lapsen kummille "jos tulee tyttö,nimeksi tulee xxxx xxxx xxxx ja pojasta ei olla ihan varmoja vielä". Meille syntyi poika,joten tuota nimeä ei päästy käyttämään.2 kk myöhemmin pojan kummeille tuli tyttö ja arvatkaas vaan.. Sinne meni meidän hieno etunimi,miehen suvussa kulkeva perintönimi ja oma toinen nimeni. Eniten kiukuttaa,että saimme pojan jälkeen tytön ja varattua nimeä\yhdistelmää ei enää voitu käyttää. Ymmärrän ap:n kiukutuksen ja sen toisen,jonka ex vei varatun nimen!!!
[/quote]
Oikein perintönimi
[/quote]
eikö Se ole silloin perintönimi,jos on kulkenut useemman sukupolven? Vai onko joku fiksumpi käsite ko nimelle?
Mikä ihmeen vouhkaamisjuttu nää nimet av:lla oikein on? Miten helkkarissa joku "varaa" jonkun nimen? Miksi nimeä ei voi antaa omalle lapselleen, jos se sattuu jo ystävän lapsella olemaan? Ettekö ymmärrä, että ihmisillä on oikeitakin ongelmia???
Olen myös sitä mieltä, ettei nimeä voi varata etukäteen. Kuitenkin olen kuullut lukuisia tarinoita siitä, miten kaverukset ovat saaneet samaan aikaan lapsen ja toisen miettimä hyvä nimi on mennyt juuri hetkeä aiemmin toiselle kaverille. Vaikka maailmassa on nimiä vaikka millä mitalla, yleensä kuitenkin on vain yksi tai muutama sellainen, jonka oikeasti haluaa lapselleen. Ymmärrän siis aloittajaa. En kuitenkaan näe mitään ongelmaa siinä, etteikö aloittaja voisi SITTENKIN laittaa omaa valitsemaansa nimeä, kun on kerran siitä puhunut. Tuskin lapsen sukulaiset, tulevat koulukaverit jne. kaikki nyt tuntevat ystävää ja mitä siitäkään, ethän itsekään ole pitämättä johonkin ihmiseen yhteyttä vaan sillä perusteella, että sillä ON sama nimi kuin sinulla... 80-luvulla oli paljon enemmän samoja nimiä käytössä enkä jaksa uskoa, että asiasta olisi tehty ihan näin vaikeaa. Ei uniikki nimi itsessään tee lapsesta yksilöä.
Ja miksi ihmeessä joku puhuu viisi vuotta kaverilleen siitä, kuinka suunnittelee antavansa nimen X hypoteettiselle lapselle, jota ei välttämättä koskaan edes saa?