Mikä yskä voi kestää yli kaksi kuukautta?
Yskä alkoi itsestään ilman mitään vilustumisia. Aluksi yskitti iltaisin kamalasti. Nyt yskittää jatkuvasti. Lima on juoksevaa ja hengitys rohisee. Kipeänä en voi itseäni muuten pitää kun kerran ei ole muita oireita kuten vaikkapa nuhaa tai kuumetta.
En polta tupakkaa eli tämä ei ole tupakoijoitsijan krooninen bronkiitti vaikka siltä kuulostaakin.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin kipinä kapin, keuhkosyövän eräs oire on pitkittynyt yskä.
En polta. En edes tunne henkilökohtaisesti yhtään tupakoivaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Joillain kaikki viikkoa pidempään kestävät on aina jotain tulehduksia joihin määrätään antibiootit. Käy kokeilemassa, jos kuulut heihin. Minulla ne ei ole koskaan mitään tulehduksia. Yskiminen voi kestää viikosta neljään viikkoon ja sitten se loppuu.
Höpöhöpö, mulla kestänyt 20 vuotta suurin osa vuodesta, joskus ympäri vuoden. Lääkäreitä ei ole kiinnostanut, astma tutkittiin, ei ole se. En tupakoi.
Astma. Minulla oli vuosia pitkittynyttä yskää. Vasta kun tuli hengenahdistus niin hakeuduin astmatutkimuksiin ja sain lääkityksen. Tuosta seitsemän vuotta eikä kertaakaan yskää sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin kipinä kapin, keuhkosyövän eräs oire on pitkittynyt yskä.
Jos ei ole polttanut tupakkaa, en pitäisi kovinkaan todennäköisenä. Ehkä long-covid.
En ole sairastanut koronaa. En edes flunssaa kahteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Närästys
Minulla ei närästä kuin pari kertaa vuodessa jos syön perunalastuja. Eli ei ole looginen syy.
Nyt on heinän siitepölyä runsaasti. Jospa olet allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Joillain kaikki viikkoa pidempään kestävät on aina jotain tulehduksia joihin määrätään antibiootit. Käy kokeilemassa, jos kuulut heihin. Minulla ne ei ole koskaan mitään tulehduksia. Yskiminen voi kestää viikosta neljään viikkoon ja sitten se loppuu.
Höpöhöpö, mulla kestänyt 20 vuotta suurin osa vuodesta, joskus ympäri vuoden. Lääkäreitä ei ole kiinnostanut, astma tutkittiin, ei ole se. En tupakoi.
Sanoinkin, että joillain heti lääkkeet ja mulla se on 1-4 vko. Eli kannattaa jokaisen kokeilla onneaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä oli puoli vuotta, tämä tapahtui ennen koronaa. Hinkuyskää epäiltiin. Kyllä se siitä ajan oloon loppuikin, mutta oli ärsyttävä vaiva, kun yskänärsytys meinasi välillä tuoda pienen oksennuksenkin mukanaan. Kylmät juomat ja ruoat kuten jugurtti laukaisivat noita yskänpuuskia hänellä. Mutta sitten tosiaan kuitenkin parani itsekseen, vaikka välillä meinasi usko loppua.
Minä en ole huomannut mitään syytä yskimiselle. Aivan sama syökö tai juoko, kylmää tai lämmintä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mykoplasma. Kesti mullakin yli 3kk. Ja siinä 3kk tietämillä vihdoin aikani lääkärissä juostuani ottivat kokeen ja sain lääkkeet vaivaan…
En harrasta joukkueurheilua. Muuten tiedän, että mykoplasma on syvältä ja se voi uusia.
Minulla närästys aiheutti kuukausien kovan yskän.
Vierailija kirjoitti:
Ootko paljonkin viettänyt aikaa tuulettimen/ilmastoinnin edessä? Itsellä aina kesät kurkku kipeänä sen takia.
Minulla on ollut nyt keväällä ikkuna auki välillä. Yskä alkoi jo ennen lämpimiä ilmoja.
Eipä sitä voi tietää kuin tutkimalla. Äitini joutui siihen, missä työnnetään kamera keuhkoihin ja sieltä löytyi kasvain. Ei polta tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama miehen kanssa. Korona sairastettu. Molemmilla alkoi samoihin aikoihin kuivakka yskä. Ehkä kuukausi siitä kun sairastettiin eikä siinä välissä ollut mitään. Ihan yhtäkkiä alkoi. Luulen tän ainakin liittyvän jälkioireisiin.
Minulla ei koronaa ja räkää irtoaa kyllä yskiessä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo yhdet antibiootit yskään syönyt ja apu oli yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama miehen kanssa. Korona sairastettu. Molemmilla alkoi samoihin aikoihin kuivakka yskä. Ehkä kuukausi siitä kun sairastettiin eikä siinä välissä ollut mitään. Ihan yhtäkkiä alkoi. Luulen tän ainakin liittyvän jälkioireisiin.
Ihan sama mulla ja miehelläni! N kuukausi tervettä koronan jölkeen ja alkoi yskä. Se kyllä sitten paheni pikkuhiljaa ja muuttui kuumeettomaksi keuhkokuumeeksi. Oli nestettä keuhkoissa ja hengenahdistusta. Sitten taas lieveni ja jäi tasaiseksi pikkukuivaksi yskäksi. Parani vasta vuoden päästä ytymmillä tablettiastmalääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Covid-19 näinä aikoina. Muita aiheuttajia: Kuumeeton keuhkokuume. Keuhkoklamydia. Mykoplasma. Legionelloosi. Lääkäriin, mars heti.
Olen jo käynyt. En ole altistunut likaiselle vedelle missään.
Mykoplasma vaatii vähintään 2 vkon antibiootin ja tietynmerkkisen, kaikki eivät siihen tehoa. Keuhkokuume voi olla viruksestakin, ei auta antibiootti. Astmaan taas mulla ei auttanut hengitettävä lääke, piti olla tabletti. Ja sulla voi olla ollut korona oireettomana ja tuo tullut sen jälkeen. Joku sydänvaivakin oireilee yskänä. Samoin veritulppa.
Olen ollut vain kotikaupungissani ja etätöissä. Verta ei sentään tule yskiessä.