Neuvoja tarvitaan!! Vatsalihaksia EI ole eli en kykene
edes YHTEEN (!) nousuun selältäni vatsalihasten voimalla istuma-asentoon :(
Mikä on hyvä ja tehokas harjoitus kotona ilman laitteita?
Entä kauanko menee ennen kuin päivittäin harjoittamalla pystyn nousemaan selinmakuulta istuma-asentoon ja takaisin esim 10 kertaa?
kiitos!!
Kommentit (62)
Makuulle lattialle, kädet perseen alle ja nostelet jalkoja ylös. Näin mää aluksi tein kun sain synnytyksen jälkeen luvan jumppailla vatsoja kun en saanut istumaannousuja tehtyä. Nyt teen jo kymmeniä istumaannousuja päivässä. Ja muista treenata myös syvät lihakset kuntoon!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:42"]Minä alotin 20 vatsasta, nyt menee 1min 10s (vedin ajan kanssa viimeks viime marraskuussa nii on voinu vähän parantua) 100 vatsaa ja päivän aikana oon pystynyt tekemään yhteensä 2000-vatsaa. Normaalisti teen n.200-600 vatsaa/pv.
Mut ihan vaan tekemällä niitä. Sen kuulukin aluksi vähän polttaa mahassa.
[/quote]
70 sekunnissa 100 vatsalihasta? Hmm...
Mäkin kaipaan tällaisia neuvoja, hei! Hyvä ketju.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 17:31"]
Makuulle lattialle, kädet perseen alle ja nostelet jalkoja ylös. Näin mää aluksi tein kun sain synnytyksen jälkeen luvan jumppailla vatsoja kun en saanut istumaannousuja tehtyä. Nyt teen jo kymmeniä istumaannousuja päivässä. Ja muista treenata myös syvät lihakset kuntoon!
[/quote]
En ymmärrä mitä tässä pitää tehdä. Selinmakuulla ja nostellaan jalkoja minne?
HUOM!!!
Nämä missä pitää maata selällään ja nostaa jalat.
Pitääkö jalat nostaa (ja laskea) aivan suorina niin että vartalo jalkojen ollessa yläasennossa muodostaa 90 asteen kulman?
Varmaan pitää koska vähänkin koukussa jos jalat ovat, vatsalihakset ei juurikaan treenaudu?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:04"]
HUOM!!!
Pitääkö jalat nostaa (ja laskea) aivan suorina niin että vartalo jalkojen ollessa yläasennossa muodostaa 90 asteen kulman?
Varmaan pitää koska vähänkin koukussa jos jalat ovat, vatsalihakset ei juurikaan treenaudu?
[/quote]
Mitä liikettä tarkoitat? Jos tarkoitat liikettä jossa jalat ovat ylhäällä ja nostat lantiota ylös, jalkojen asennolla ei juurikaan ole väliä. Sen sijaan jos tarkoitat liikettä, jossa jalat ovat ylhäällä ja niitä käytetään lattian rajassa vuorotellen tai yhtä aikaa, niin 90 asteen kulmassa liike on tietenkin helpompi kuin jalat suorana. Kaikista rankin vaihtoehto on pitää jalat tikkusuorina ylöspäin ja käyttää niitä yhtä aikaa lattian rajassa. Tässä on erittäin tärkeää, että alaselkä ei mene mutkalle vaan pysyy tiukkana pakettina. Mikäli selkä alkaa mennä kaarelle, liike on lihaksillesi liian haastava.
11 tässä. Siis tein näitä harjoituksia mitä täällä neuvoitte, eikä niissä ollut ongelmia. Niitten ansiosta ekaa kertaa tajusin missä vatsalihakset on! Nyt tein juuri elämäni ekat onnistuneet vatsalihasliikkeet ja tiedättekö mitä; saan ne tehtyä!! Siis olen tehnyt ne aina VÄÄRILLÄ LIHAKSILLA. Olen yrittänyt tehdä näitä liikkeitä jotenkin siis reisillä tai jotenkin lantiolla (kuulostaa tosi hullulta, mut näin vaan on). Ei ihme ettei ole onnistunut. Taidan olla megaluoka tumpelo kun en ole tätä ennen tajunnut, mut olen tosi iloinen ja helpottunut että mulla on kuitenkin vatsalihakset olemassa ja ne ihan toimiikin. Kiitos neuvoista!
11
Hyvä ketju tämä.
minulla synnytyksestä on 3 kk ja olen nyt aloittanut vatsalihakset teidän neuvojenne mukaan. alku on vaatimaton mutta olen tehnyt joka päivä aamuin illoin.
Kysymys. Jos tekee 30 vatsalihasliikettä 2 x päivässä, kauanko kestää, että tulos on ulkopuolisteenkin nähtävissä eli mekot istuvat jälleen??
Tää on hyvä ketju, minäkään en ole ikinä osannut tehdä istumaannousuja. (Ja oon luullut, että olen taatusti maailman ainoa ihminen, jolta ne ei onnistu.) Mutta pakko kokeilla nämä kaikki ohjeet nyt läpi, jos mulle vaikka kävis niin kuin ap:llekin!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 18:04"]
HUOM!!!
[/quote]
Mitä liikettä tarkoitat? Jos tarkoitat liikettä jossa jalat ovat ylhäällä ja nostat lantiota ylös, jalkojen asennolla ei juurikaan ole väliä. Sen sijaan jos tarkoitat liikettä, jossa jalat ovat ylhäällä ja niitä käytetään lattian rajassa vuorotellen tai yhtä aikaa, niin 90 asteen kulmassa liike on tietenkin helpompi kuin jalat suorana. Kaikista rankin vaihtoehto on pitää jalat tikkusuorina ylöspäin ja käyttää niitä yhtä aikaa lattian rajassa. Tässä on erittäin tärkeää, että alaselkä ei mene mutkalle vaan pysyy tiukkana pakettina. Mikäli selkä alkaa mennä kaarelle, liike on lihaksillesi liian haastava.
[/quote]
Olen tehnyt siis tuota jalat tikkusuorina ylös 90 asteen kulmaan ja suorina alas niin että kantapäät jäävät parin sentin päähän lattiatasosta, jotta jännitys säilyy vatsalihaksissa. En tunne koukussa nimittäin mitään, se on liian helppo.
33
Minulle rankin on istumaannousu, ei tuo jalat suorina ylös ja alas. En tiedä miksi!
33
Tuo istumaannousu käyttää eri lihaksia (ainakin osittain) kun tuo jalkojen nostelu. Pidemmän päälle olisi tietty hienoa treenata ne kaikki keskivartalon lihakset kuntoon eri liikkeillä :)
yksi keino keventää istumaannousua on käyttää pieniä käsipainoja, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Kiloiset puntit riittävät oikein hyvin, liike ei kuitenkaan ole pullover. Alkuasennossa selinmakuulla kädet ovat korvien vieressä. Kun lähdet nousemaan ylös, tuo kädet samalla eteen. Voit myös samalla ojentaa jalat.
33:n ja 34:n vinkkaamassa liikkeessä voit laittaa kädet alaselän kolon alle ja katsoa, ettei selän paine missään vaiheessa kevene sormien päältä (ts selän notko kasva). Jos kasvaa, kevennä liikettä koukistamalla polvia, pienentämällä liikerataa tai tekemällä vuorojaloin. Vatsalihakset tekevät työtä pitääkseen selän asennon samana. Jalkoja liikuttaa lonkan koukistajat.
Miten opin pääsemään sen tietyn kynnyskohdan yli istumaannousussa ilman että joku pitää nilkoista kiinni??
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:07"]
Miten opin pääsemään sen tietyn kynnyskohdan yli istumaannousussa ilman että joku pitää nilkoista kiinni??
[/quote]
No perinteinen keino on tunkea jalkaterät jonkun painavan kaapin/sohvan/tuolin/pöydän alle että niihin voi hiukan tukea siinä ylös vääntäessä.
Joistain voimailu/kuntoiluliikkeistä saa semmosia tankoviritelmiä jotka voi laittaa tuommoisen tavallisen sisäoven alareunaan ja saa jalat sinne alle tuettua. Tai hämärästi joskus muistan jotain noita nähneeni, en ole koittanut :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:07"]
[/quote]
No perinteinen keino on tunkea jalkaterät jonkun painavan kaapin/sohvan/tuolin/pöydän alle että niihin voi hiukan tukea siinä ylös vääntäessä.
Joistain voimailu/kuntoiluliikkeistä saa semmosia tankoviritelmiä jotka voi laittaa tuommoisen tavallisen sisäoven alareunaan ja saa jalat sinne alle tuettua. Tai hämärästi joskus muistan jotain noita nähneeni, en ole koittanut :)
[/quote]
Edit. luin näemmä liian nopeasti kysymyksesi, tämä editointi on tässä niin helppoa :)
Sanoisin, että lisää vauhtia siihen ylösvetoon, samoin lisää voimaa noihin lihaksiin, niin se tukematon onnistuu kyllä.
Jos täysin kokematon tekee 20-30 vatsalihasliikettä päivässä, kauanko kestää että "etureppu" muuten hoikalla katoaa?
Ei kannata tukea jalkoja mihinkään, silloin liike siirtyy lonkankoukistajille. Kokeile alkuun nostaa päätä ja hartioita niin pitkälle kuin pystyt. Lihasten kehittyessä pääset ylös asti. Edellä mainittu lantion nosto on tosi tehokas.