Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisena huomaa kuinka suomalaiset ovat ahdasmielisiä!

Vierailija
01.07.2014 |

Ahdistaa välillä lukea netistä keskusteluja kuten tämä lasten korvien rei'itys. Paheksutaan ja verrataan ympärileikkaukseen/pahoinpitelyyn. http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288706148914.html Tässä nyt vain yksi esimerkki. Muita aiheita ovat maahanmuuttajat ja kotiäitiys.

Suomalaiset vaikuttavat todella ennakkoluuloisilta ja kaikkea massasta poikkeavaa karsastetaan. Ollaan jotenkin kylmiä ja negatiivisia. 

Olen itse muuttunut näiden parin vuoden aikana paljon, paljon parempaan suuntaan. Sainpas purkautua :)

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:36"]

Olen samaa mieltä, olemme täällä niin kovin ahdasmieleisiä, vaikka suuri osa meistä väittää toisin... Itselläkin on aina tehnyt tiukkaa hyväksyä osa maahanmuuttajista, vaikka loppupeleissä suurinosa heistä tekee meille vain hyvää, lopulta. Suosittelisin monelle avioitumista muunmaalaisen kanssa, jotta edes kaikki ei sairastu tässä maassa sisäsiittoisuuteen ja sen tuomiin sairauksiin, kuten jo on olemassa.

[/quote]Ai niinkö? Verrattuna vaikka mihin maahan?

Kerropa mitä hyvää mamut tekee. Itsekin niitä tavannut joka päivä enkä huomaa mitään eritysitä hyvää heissä.

Miten helvetissä 5 miljoonan asukkaan maa voi olla sisäsiittoinen?

Vierailija
42/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nukuttaminen pakkasessa asianmukaisissa vaatteissa ei ole sama asia, kuin peruuttamaton silpominen. Mutta, siitä vaan. Jos se on niin ihanaa se lapsen reiittäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:04"]

Eräät belgialaiset tuttavani kauhistelivat jopa sitä, kuinka täällä näkee niin paljon värjättyjä hiuksia :)

[/quote]

No siinä olen 100 % samoilla linjoilla belgialaisten kanssa, etenkin punaisen värin kanssa läträämisen saisi lopettaa. Kuulin hiustuotteiden myynnistä vastaavalta ammattilaiselta, että Suomi ja muut Pohjoismaat ovat tässä kuin yö ja päivä - lue: muualla käydään kampaajalla värjäyttämässä omalle hipiälle sopiva luonnollinen väri ja Suomessa vedetään marketin edullisin punaväri päähän oman lavuaarin yllä. Yhh.

Vierailija
44/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät ole ehkä ahdasmielisiä , mutta tiukkia ja sääntöjä noudattavia . Suomessa esim lapsille annetaan vapaus ola mitä halutaan, ilman tiukkoja sukupuolirooleja. Esim urheilua harrastetaan sukupuolesta riippumatta, ja päiväkodissa tyttöjen pitää tehdä samoja juttuja kuin poikien.

Mutta. Suomessa ollaan välillä niin julmetun tiukkoja esim nukkumaanmenemisestä. Miksei lapset saisi välillä valvoa ja olla mukana riennoissa! Alkoholin suhteen kamalan tiukkoja myös, siksi suomalaiset eivät ikinä opi juomaan oikein.

Silti Suomi on helvetin mahtava

T. UlkoS

Vierailija
45/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:31"]

Eräät belgialaiset tuttavani kauhistelivat jopa sitä, kuinka täällä näkee niin paljon värjättyjä hiuksia :)

[/quote]

No siinä olen 100 % samoilla linjoilla belgialaisten kanssa, etenkin punaisen värin kanssa läträämisen saisi lopettaa. Kuulin hiustuotteiden myynnistä vastaavalta ammattilaiselta, että Suomi ja muut Pohjoismaat ovat tässä kuin yö ja päivä - lue: muualla käydään kampaajalla värjäyttämässä omalle hipiälle sopiva luonnollinen väri ja Suomessa vedetään marketin edullisin punaväri päähän oman lavuaarin yllä. Yhh.

[/quote]

No itse asiassa kyse ei ollut siitä missä hiukset on värjätty. Se oli heidän puoleltaan esimerkki siitä, kuinka hyväksyttyä on Suomessa näyttää siltä kuin haluaa eikä vain sulautua massaan. Näin siis minulle asia kerrottiin :)

Vierailija
46/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 18:36"]

Olen samaa mieltä, olemme täällä niin kovin ahdasmieleisiä, vaikka suuri osa meistä väittää toisin... Itselläkin on aina tehnyt tiukkaa hyväksyä osa maahanmuuttajista, vaikka loppupeleissä suurinosa heistä tekee meille vain hyvää, lopulta. Suosittelisin monelle avioitumista muunmaalaisen kanssa, jotta edes kaikki ei sairastu tässä maassa sisäsiittoisuuteen ja sen tuomiin sairauksiin, kuten jo on olemassa.

[/quote]Ai niinkö? Verrattuna vaikka mihin maahan?

Kerropa mitä hyvää mamut tekee. Itsekin niitä tavannut joka päivä enkä huomaa mitään eritysitä hyvää heissä.

Miten helvetissä 5 miljoonan asukkaan maa voi olla sisäsiittoinen?

[/quote]

Minäkin ihmettelen että miksi pitäisi tehdä lapsia henkilöiden kanssa jotka jo ties kuinka monessa kymmenessä polvessa ovat lähisukulaisuudessaan korkeintaan serkuksia? Näitä kansoja esiintyy tietyn uskonnon harjoittajissa Lähi-Idästä itään päin. Pahimmassa tapauksessa suomalaiset kansantaudit ja julmettu sukurutsaus = hyvää geeniainesta? Not

Vierailija
47/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:25"]

Lapsen nukuttaminen pakkasessa asianmukaisissa vaatteissa ei ole sama asia, kuin peruuttamaton silpominen. Mutta, siitä vaan. Jos se on niin ihanaa se lapsen reiittäminen.

[/quote] Mika laki pitaisi sitten saada teineille etta luonnoton silpominen loppuisi? On naparengasta, kulmakarvarengasta, kielitappia niin paljon etta luulisi olevan kivuliasta pitaa paata pystyssa.

Miksi muiden pitaisi hyvaksya sinun pakkasessa nukuttamisesi kun sina et hyvaksy heidan yhta harmittomana pitamiaan tapoja? Ei Suomi ole mikaan maailman standardin yllapitaja.

Vierailija
48/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinkymmenen vuoden ja kolmen mantereen ulkosuomalaisuuskokemuksella en kayttaisi termia ahdasmielisyys. Paremminkin on kyse jonkinlaisesta agressiivisesta tarpeesta dominoida muiden ihmisten kaytosta. Pienikin omasta 'oikeasta' toimintatavasta poikkeava kayttaytyminen nostaa pintaan tavattoman voimakkaan reaktion jossa ei ujostella menna henkilokohtaisuuksiin. Viela n. kymmenen vuotta sitten ei nain ollut ja palstoilla oli mahdollista keskustella mutta jotain Suomessa ja suomalaisissa on muuttunut pahasti huonompaan suuntaan. Mita siella oikein on tapahtunut?

Vierailija
50/74 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:32"]

Suomalaiset eivät ole ehkä ahdasmielisiä , mutta tiukkia ja sääntöjä noudattavia . Suomessa esim lapsille annetaan vapaus ola mitä halutaan, ilman tiukkoja sukupuolirooleja. Esim urheilua harrastetaan sukupuolesta riippumatta, ja päiväkodissa tyttöjen pitää tehdä samoja juttuja kuin poikien.

Mutta. Suomessa ollaan välillä niin julmetun tiukkoja esim nukkumaanmenemisestä. Miksei lapset saisi välillä valvoa ja olla mukana riennoissa! Alkoholin suhteen kamalan tiukkoja myös, siksi suomalaiset eivät ikinä opi juomaan oikein.

T. UlkoS

[/quote]

En tiedä minkämaalainen ulkkis olet, mutta nämä asiat nään kyllä just päinvastaisina (minä siis Saksasta):

Nimenomaan Suomessa on vahvoja sukupuolirooleja. Tytöt puetaan pinkkiin (yäk) ja poikia kasvatetaan jääkiekkokaukalon hengessä. Meillä päin pojalle "hyväksytään" enemmän herkkyyttä, sosiaalisia taitoja yms sekä vaaditaan kotitöiden opettelua.

Suomessa lapset menevät lähes poikkeuksetta myöhään nukkumaan. Meillä on normaalia n. klo 19:00. Mutta juhlinnassa saavat kyllä olla mukana.

Alkoholin kanssa ollaan kummallisella lailla tiukkoja. Normaalina ruokajuomana  alkoholia ei ymmärretä Suomessa ollenkaan, varsinkaan kun pöydässä istuu alaikäisiä. Saksalaisia kyläjuhlia varmaan paheksuttaisiin, kun siellä olut ja viini virtaa, vaikka lapset ovat samoissa bileissä. Kuitenkin humalaisia näkee Saksassa harvoin. Suomessa paheksuttaisiin, mutta silti puolet olisivat täyskännissä.

Minustakin Suomi on mahtava maa, mutta oli pakko sanoa tähän mielipiteeni.

Vierailija
51/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:51"]

Espanja vasta ihana maa on

Espanjalaista lähimmäisenrakkautta - Aihe vapaa - Keskustelu - Vauva

Ei kyllä Italia on vielä ihanampi

Italiassa nainen on miehen omaisuutta. Naisen saa vaikka tappaa - Aihe vapaa - Keskustelu - Vauva

Tai miten olis Nikeriä

Nigeriassa pelätään yli 60 ihmisen joutuneen siepatuksi | Hämeen Sanomat

Ei, kyllä USA on paras

Usassa ystävällistä käytöstä: 3 v. heitettiin ulos ravintolasta ulkonäön takia - Aihe vapaa - Keskustelu - Vauva

[/quote] Tuo USA uutinen on taas tyypillista suomalaista uutisointia. Suu vaahdossa julkaistaan ensimmainen negatiivinen juttu mika tulee eteen. Sitten kun asiaa on paikanpaalla tutkittu ja huijaukseksi huomattu siita ei tulekaan toista uutista vaan ollaan ihan hiljaa ja jatetaan kansa harhaluuloon. Vihaksi pistaa. Mutta voihan sita sitten kertoilla ympariinsa taalla etta suomalaiset asuvat maakuopissa.

Vierailija
52/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:37"]

[/quote]

[/quote]

No itse asiassa kyse ei ollut siitä missä hiukset on värjätty. Se oli heidän puoleltaan esimerkki siitä, kuinka hyväksyttyä on Suomessa näyttää siltä kuin haluaa eikä vain sulautua massaan. Näin siis minulle asia kerrottiin :)

[/quote]

Jees, ehkä odotin vähän liikoja porukan sisälukutaidolta, mutta tosiaan siis paino seuraavissa kohdissa luonnollinen väri = muut Pohjoismaat ja joku ernukirkuväri = Suomi. Värjäyspaikka vaikuttaa siihen, miten luonnollinen ja ns. hyvällä tavalla huomaamaton lopputulos on. Nämä vaikuttimet epäilemättä johtivat siihen sinun belgialaisten tuttaviesi havaintoonkin, kun täällä jengi värjää surutta kotona violetiksi kun oma väri punertavan blondi, tosi bueno, not. ;)

Vierailija
53/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:32"]

T. UlkoS

[/quote]

En tiedä minkämaalainen ulkkis olet, mutta nämä asiat nään kyllä just päinvastaisina (minä siis Saksasta):

Nimenomaan Suomessa on vahvoja sukupuolirooleja. Tytöt puetaan pinkkiin (yäk) ja poikia kasvatetaan jääkiekkokaukalon hengessä. Meillä päin pojalle "hyväksytään" enemmän herkkyyttä, sosiaalisia taitoja yms sekä vaaditaan kotitöiden opettelua.

Suomessa lapset menevät lähes poikkeuksetta myöhään nukkumaan. Meillä on normaalia n. klo 19:00. Mutta juhlinnassa saavat kyllä olla mukana.

Alkoholin kanssa ollaan kummallisella lailla tiukkoja. Normaalina ruokajuomana  alkoholia ei ymmärretä Suomessa ollenkaan, varsinkaan kun pöydässä istuu alaikäisiä. Saksalaisia kyläjuhlia varmaan paheksuttaisiin, kun siellä olut ja viini virtaa, vaikka lapset ovat samoissa bileissä. Kuitenkin humalaisia näkee Saksassa harvoin. Suomessa paheksuttaisiin, mutta silti puolet olisivat täyskännissä.

Minustakin Suomi on mahtava maa, mutta oli pakko sanoa tähän mielipiteeni.

[/quote] Asun Italiassa, eli aivan vastakohta Saksalle. Täällä pikku tytöt opetetaan jo pienestä, että miehet tekevät kaiken raskaan ja vaikean. En kestä täällä työelämässä sitä, jos esim sähköt katkeaa tai jtn muuta, niin aina ollaan miehiä etsimässä koska eihän me naiset osata...

Lapset menevät nukkumaan todella myöhään täällä, olin juuri syntymäpäivillä jotka kestivät yli puolenyöhön ja lapsia oli iso joukko.

Vierailija
54/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa pienessä ahdasmielisyydessä on?

Jos haluat Suopmessa välttyä rasismilta, muuta johonkin peräkylään, siellä sinut hyväksytään enenn pitkään kylänväeksi ja se on tärkeämpää kuin ihonväri. Rasismia on eniten keskisuurissa kaupungeissa, joissa kaikki ihmiset eivät tunne toisiaan, mutta toisaalta ei ola sinuja etnisen moninaisuuden kanssa.

Korvien rei'ittämisen vastustaminen kertoo lähinnä terveestä järjestä, eikä ahdasmielisyydestä. Samoin, jos lapset saavat valvoa yömyöhään, heistä tulee rasittavia hulttioita(kaikista sukulaisistani, jotka saivat lapsena valvoa miten sattuu, tuli tosi ärsyttäviä aikuisia.) Sikäli olen tyytyväinen, että Suomessa ollaan ahdasmielisiä  (:

Maassa maan tavallla: jops ei suomalaisuus miellytä, pysy pois täältä. Minä tykkään "ahdasmielisistä" suomalaisista.

Vierailija
55/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaisten ankeuden huomaa ihan täällä kotimaassakin ollessa. Ei tarvitse mihinkään ulkomaille muuttaa eikä matkustaa. Bongaa katukuvasta iloinen suomalainen! Taitaa olla mahdoton tehtävä.

Vierailija
56/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:02"]

Mä taas olen huomannut, että joka maassa on ne omat juttunsa... Äitinä olen täällä, ihan kuin Suomessakin, tavannut huono äiti -syyttelijöitä, huolestujia ja kilpavarustelijoita. Ne syyt vaan on täällä eri, kuin Suomessa ja se tekee sekä täkäläisistä, että suomalaisista nipottajista ja päällepäsmäreistä naurettavan kuuloisia. :D Joka maasta löytyy kyllä jos jonkinmoista tyyppiä... :D

[/quote]

Allekirjoitan täysin. Silti nimenomaan äitinä olen kokenut helpottavaksi muualla asumisen.

Suomessa äiti on vastuussa, kuitenkin valta pyritään ulkoistamaan. On onnistuttu luomaan kyttäysmentaliteetti esim. neuvolan ja koulun taholta. Lisäksi yleinen ilmapiiri tukee tarkkailevaa ja vähättelevää suhtautumista silloinkin, kun mitään virallista vastuuta ei ole (kärjistettynä: kuka tahansa setä tai täti on viisaampi kuin lapsen äiti). Toisaalta jos isä hoitaa, hänen pitää "antaa tehdä omalla tavallaan".

Koen, että isiltä edellytetään täällä enemmän vastuuta: jos ei lapsen hoitamisessa päävastuuta, niin ainakin perheen elättämisessä. Äitiyttä arvostetaan.

Tämä kokemus muutamasta länsimaasta. Voisi verrata Saudi-Arabiaankin, jos haluaa. Riippuu siitä, minkälaisten maiden kanssa haluamme Suomen kuuluvan samaan liigaan.

Ahdasmielinen Suomi ei mielestäni ole. Joissain asioissa ja alueilla on, ja muissa maissa ja alueilla ollaan ahdasmielisiä toisissa asioissa. Joten olen samaa mieltä siitä, että eri maissa asuessa pääsee näkemään aitiopaikalta sosiaalisesti hyväksytyt asenteet, tai esim. huvittavat tavat päteä jossain yksittäisessä pikkuasiassa.

Vierailija
57/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mm. homo ministeri, on ollut missikin ministerinä ja nainen presidenttinä.  

[/quote]

Homojen oikeudet eivät ole Suomessa sellaisella tasolla, millä pitäisi, jos haluamme ylläpitää illuusiota tasa-arvoisesta ja modernista kansankodista. Suomelle olisi eduksi olla tässä asiassa edelläkävijä. En ole tyytyväinen Suomen tilanteeseen tältä osin.

Vierailija
58/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispresidenttikaan nyt ei ole mitaan erikoista ja tasta listasta puuttuu monta kuuluisaa naisjohtajaa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_naispresidenteist%C3%A4

Vierailija
59/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 01:13"]

Täällä on mm. homo ministeri, on ollut missikin ministerinä ja nainen presidenttinä.  

[/quote]

Homojen oikeudet eivät ole Suomessa sellaisella tasolla, millä pitäisi, jos haluamme ylläpitää illuusiota tasa-arvoisesta ja modernista kansankodista. Suomelle olisi eduksi olla tässä asiassa edelläkävijä. En ole tyytyväinen Suomen tilanteeseen tältä osin.

[/quote]

En minäkään tyytyväinen ole, mutta eteen päin mennään koko ajan. Päin vastoin kuin muissa maissa yleensä. Esim. viikonlopun pride-juhlat, ei taitaisi onnistua ihan kaikkialla, valitettavasti.

Vierailija
60/74 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jees, ehkä odotin vähän liikoja porukan sisälukutaidolta, mutta tosiaan siis paino seuraavissa kohdissa luonnollinen väri = muut Pohjoismaat ja joku ernukirkuväri = Suomi. Värjäyspaikka vaikuttaa siihen, miten luonnollinen ja ns. hyvällä tavalla huomaamaton lopputulos on. Nämä vaikuttimet epäilemättä johtivat siihen sinun belgialaisten tuttaviesi havaintoonkin, kun täällä jengi värjää surutta kotona violetiksi kun oma väri punertavan blondi, tosi bueno, not. ;)

[/quote]

Taitaa olla oma sisälukutaitosi nyt koetuksella. Kaikki kun eivät halua vain sitä massaan menevää "omaan hipiäänsä sopivaa" hiusväriä, vaan on ihan ok olla sitä mitä haluaa oikeasti olla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi